Sida 2 av 5
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 01 aug 2020 13:25
av Jordad
Legato skrev:P85 skrev:Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.
3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Jag undrar faktiskt om det är så längre.
S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.
Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 01 aug 2020 16:06
av Black
Jag har alltid undrat varför Sverige avviker i prisskillnaden mellan M3-modellerna.
Sr+ 100k LRawd 40k Performance.
De andra länderna har mindre gap till LRawd och större gap till Performance...
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 10:26
av M3apan
Black skrev:Jag har alltid undrat varför Sverige avviker i prisskillnaden mellan M3-modellerna.
Sr+ 100k LRawd 40k Performance.
De andra länderna har mindre gap till LRawd och större gap till Performance...
Gapet mellan LR och P har nog enbart med förmånsvärdet att göra, som är mer eller mindre dubbelt upp när det gäller P.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 10:53
av frippe
Det uppstår ett otroligt stort problem i andrahandsmarknaden när priser justeras för förändringar i valutakurser. Det blir bra för de som precis funderar på att köpa men tokigt för de de som köpt och funderar på att sälja. Värdeminskningen på en begagnad bil påverkas då till stor del av när bilen köptes i förhållande till valutakursen.
Varenda potentiell köpare behöver inte bara intressera sig för bilval utan även för hur valutakurserna kommer att förändras, eller har förändrats.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 10:57
av Legato
Jordad skrev:Legato skrev:P85 skrev:Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.
3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Jag undrar faktiskt om det är så längre.
S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.
Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Det stämmer, men oavsett är det ett bottenkvartal för S/X och oavsett kvarstår att den linan inte ens går på halvfart.
Tror dessutom man kan anta att det bara blir värre fram tills en ny version presenteras. Nu när man dessutom har Y som garanterat i någon mån kommer kannibalisera på X.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 10:59
av bylund
frippe skrev:Det uppstår ett otroligt stort problem i andrahandsmarknaden när priser justeras för förändringar i valutakurser. Det blir bra för de som precis funderar på att köpa men tokigt för de de som köpt och funderar på att sälja. Värdeminskningen på en begagnad bil påverkas då till stor del av när bilen köptes i förhållande till valutakursen.
Varenda potentiell köpare behöver inte bara intressera sig för bilval utan även för hur valutakurserna kommer att förändras, eller har förändrats.
Fast det vore väldigt märkligt om priserna inte skulle justeras för valutaskillnader. Tesla har inget intresse av att sälja bilar för billigt på en marknad för att valutan gått ner, eller att sälja onödigt få bilar på en marknad när valutan gått ner. Visst kan man försäkra sig mot valutaförändringar, men då tappar man ju flexibilitet också.
Och det gäller alla varor, inte bara just Tesla eller bilar.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 11:03
av Verdi
bylund skrev:frippe skrev:Det uppstår ett otroligt stort problem i andrahandsmarknaden när priser justeras för förändringar i valutakurser. Det blir bra för de som precis funderar på att köpa men tokigt för de de som köpt och funderar på att sälja. Värdeminskningen på en begagnad bil påverkas då till stor del av när bilen köptes i förhållande till valutakursen.
Varenda potentiell köpare behöver inte bara intressera sig för bilval utan även för hur valutakurserna kommer att förändras, eller har förändrats.
Fast det vore väldigt märkligt om priserna inte skulle justeras för valutaskillnader. Tesla har inget intresse av att sälja bilar för billigt på en marknad för att valutan gått ner, eller att sälja onödigt få bilar på en marknad när valutan gått ner. Visst kan man försäkra sig mot valutaförändringar, men då tappar man ju flexibilitet också.
Och det gäller alla varor, inte bara just Tesla eller bilar.
Förr var ju Tesla väldigt strikta med att låta bilarna pris på de olika marknaderna var detsamma i USD räknat. Man korrigerade priset flera ggr per år beroende på valutans utveckling. Men sen 1-2 år tillbaka så har man slutat med det av vad det verkar och har anammat en mer traditionell linje. Vet ej varför men jag tycker det är bra. Är så osäkert att köpa dyra elbilar ändå så att behöva ta valutarisken också är ohållbart.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 11:05
av Verdi
M3apan skrev:Black skrev:Jag har alltid undrat varför Sverige avviker i prisskillnaden mellan M3-modellerna.
Sr+ 100k LRawd 40k Performance.
De andra länderna har mindre gap till LRawd och större gap till Performance...
Gapet mellan LR och P har nog enbart med förmånsvärdet att göra, som är mer eller mindre dubbelt upp när det gäller P.
Skiljer inte alls lika mycket på 2020-bilarna. Runt 2600:-/mån. Förr skiljde det över 4000:-/mån.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 11:08
av OfarligTesla
frippe skrev:Det uppstår ett otroligt stort problem i andrahandsmarknaden när priser justeras för förändringar i valutakurser. Det blir bra för de som precis funderar på att köpa men tokigt för de de som köpt och funderar på att sälja. Värdeminskningen på en begagnad bil påverkas då till stor del av när bilen köptes i förhållande till valutakursen.
Varenda potentiell köpare behöver inte bara intressera sig för bilval utan även för hur valutakurserna kommer att förändras, eller har förändrats.
Ja men det är ju självklart, så har det ju varit under lång tid med de flesta varor i Sverige egentligen, fördelen är ju om man köper en ny bil så får man ju den billigare också. Tesla har ju bara justerat oftare än andra tillverkare men alla justerar ju då och då när rörelser skett, så över en 3 års tid är det klart det blir en valutarisk på en bil.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 11:11
av frippe
bylund skrev:frippe skrev:Det uppstår ett otroligt stort problem i andrahandsmarknaden när priser justeras för förändringar i valutakurser. Det blir bra för de som precis funderar på att köpa men tokigt för de de som köpt och funderar på att sälja. Värdeminskningen på en begagnad bil påverkas då till stor del av när bilen köptes i förhållande till valutakursen.
Varenda potentiell köpare behöver inte bara intressera sig för bilval utan även för hur valutakurserna kommer att förändras, eller har förändrats.
Fast det vore väldigt märkligt om priserna inte skulle justeras för valutaskillnader. Tesla har inget intresse av att sälja bilar för billigt på en marknad för att valutan gått ner, eller att sälja onödigt få bilar på en marknad när valutan gått ner. Visst kan man försäkra sig mot valutaförändringar, men då tappar man ju flexibilitet också.
Och det gäller alla varor, inte bara just Tesla eller bilar.
Ja jo, det uppstår ett problem oavsett hur man gör. Men att göra kraftiga prisjusteringar kanske skapar större problem än att själv valutasäkra sig?
Hur gör andra leverantörer, ex. Bmw, Volvo m.m. när de levererar bilar på andra marknader än de är tillverkade i? Gör de prisjusteringar återkommande eller görs det vid ett speciellt tillfälle, t.ex. inför varje nytt år.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 11:25
av Verdi
frippe skrev:bylund skrev:frippe skrev:Det uppstår ett otroligt stort problem i andrahandsmarknaden när priser justeras för förändringar i valutakurser. Det blir bra för de som precis funderar på att köpa men tokigt för de de som köpt och funderar på att sälja. Värdeminskningen på en begagnad bil påverkas då till stor del av när bilen köptes i förhållande till valutakursen.
Varenda potentiell köpare behöver inte bara intressera sig för bilval utan även för hur valutakurserna kommer att förändras, eller har förändrats.
Fast det vore väldigt märkligt om priserna inte skulle justeras för valutaskillnader. Tesla har inget intresse av att sälja bilar för billigt på en marknad för att valutan gått ner, eller att sälja onödigt få bilar på en marknad när valutan gått ner. Visst kan man försäkra sig mot valutaförändringar, men då tappar man ju flexibilitet också.
Och det gäller alla varor, inte bara just Tesla eller bilar.
Ja jo, det uppstår ett problem oavsett hur man gör. Men att göra kraftiga prisjusteringar kanske skapar större problem än att själv valutasäkra sig?
Hur gör andra leverantörer, ex. Bmw, Volvo m.m. när de levererar bilar på andra marknader än de är tillverkade i? Gör de prisjusteringar återkommande eller görs det vid ett speciellt tillfälle, t.ex. inför varje nytt år.
Min upplevelse är att priserna på t ex en BMW eller Volvo är ganska stabila. De brukar ändra lite när det kommer en helt ny generation av en modell eller en facelift.
De jobbar dock med höga listpriser och rabatter på ett annat sätt. Dock så är rabatterna hos BMW, som jag har mest erfarenhet av, ganska stabila. Man får 6-8% som privatperson och 8-12% som företagare. Sen kan man få högre om man köper en lagerbil eller liknande. Typiskt en 7-serie som stått i hallen i 10 månader eller någon annan udda modell som är svårsåld men de ändå vill ha stående för att kunna visa en komplett serie av märkets modeller.
Antagligen har de hedge mot valutarörelserna eller så tänker de att det jämnar ut sig på sikt. Vet att när pundet stod under 10:- för 6-7 år sen så köpte jag ett par nya BMW från en särskild exportsäljare i England. Fick bland annat hem en välutrustad 330d xDrive för 450 tusen spänn netto. Den hade kostat 600 tusen netto i Sverige. Den körde jag i nästan 3 år och sålde för 330 tusen. Hade kanske fått 360-370 tusen om den varit svensksåld. Så helt ok ekonomi på den tycker jag själv. Tappade 120 tusen på 3 år istället för 230-240 tusen.
Jag tror risken med parallellimport i stor skala är väldigt liten. Visst finns det fri rörlighet men det är för krångligt för gemene man. De flesta är obekväma med att sätta in stora summor på ett utländskt konto och fixa med transport eller köra hem den själv, fixa med regbesiktning o dyl. Och så måste den helförsäkras direkt. Ännu krångligare blir det om man vill ha bilen som leasingbil på firman. Om man är anställd av en större arbetsgivare är det direkt omöjligt. Annars behöver man hjälp av en bilhandlare att ta in den. Vilket kostar och tar av vinstmarginalen. Plus att priset inte är lika viktigt på en leasingbil som på en privat...
Att parallellimporten av elbilar skulle öka för att vi har 40 tusen lägre bonus som Zalman tror är bara rent nys. Det är så lite pengar att det inte är värt besväret. Det äts upp av importkostnader och dyrare försäkring.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 11:35
av Niklas Z
Jag har kört BMW i 28 år, både importerat egna och köpt nya i Sverige, och min bild är densamma som Verdi beskriver ovan. Kan tillägga att en sak till som BMW kan justera bilarnas slutpris på, är pris på tillval samt sammansättningen hos olika utrustningspaket. Totalt sett är emellertid det spelrummet ganska marginellt.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 11:48
av Fredrik j
Verdi skrev:
Förr var ju Tesla väldigt strikta med att låta bilarna pris på de olika marknaderna var detsamma i USD räknat. Man korrigerade priset flera ggr per år beroende på valutans utveckling. Men sen 1-2 år tillbaka så har man slutat med det av vad det verkar och har anammat en mer traditionell linje. Vet ej varför men jag tycker det är bra. Är så osäkert att köpa dyra elbilar ändå så att behöva ta valutarisken också är ohållbart.
Att justera priset på nya bilar rör till det för den som försöker räkna ut ett restvärde och en leasingkostnad. Man behöver ha koll på begagnatvärdet.
I viss mån har det varit självuppfyllande. Säger branschen att man tror en viss bil kommer tappa ett visst antal procent per år brukar det ju bli så.
Tesla får nu ställa in sig i leder i takt med ökad försäljning.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:00
av taliz
Fredrik j skrev:Verdi skrev:
Förr var ju Tesla väldigt strikta med att låta bilarna pris på de olika marknaderna var detsamma i USD räknat. Man korrigerade priset flera ggr per år beroende på valutans utveckling. Men sen 1-2 år tillbaka så har man slutat med det av vad det verkar och har anammat en mer traditionell linje. Vet ej varför men jag tycker det är bra. Är så osäkert att köpa dyra elbilar ändå så att behöva ta valutarisken också är ohållbart.
Att justera priset på nya bilar rör till det för den som försöker räkna ut ett restvärde och en leasingkostnad. Man behöver ha koll på begagnatvärdet.
I viss mån har det varit självuppfyllande. Säger branschen att man tror en viss bil kommer tappa ett visst antal procent per år brukar det ju bli så.
Tesla får nu ställa in sig i leder i takt med ökad försäljning.
Snarare får branschen rätta sig efter Tesla. Framtiden stavas inte hästhandlare med höga listpriser och obligatoriskt prutande, utan nätförsäljning med tydlig prissättning.
Vem använder inte prisjakt idag tex? Man kan sätta bevakning på när en produkt man är sugen på hamnar under ett visst pris, så blir det med bilar också.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:06
av Fredrik j
taliz skrev:Fredrik j skrev:Verdi skrev:
Förr var ju Tesla väldigt strikta med att låta bilarna pris på de olika marknaderna var detsamma i USD räknat. Man korrigerade priset flera ggr per år beroende på valutans utveckling. Men sen 1-2 år tillbaka så har man slutat med det av vad det verkar och har anammat en mer traditionell linje. Vet ej varför men jag tycker det är bra. Är så osäkert att köpa dyra elbilar ändå så att behöva ta valutarisken också är ohållbart.
Att justera priset på nya bilar rör till det för den som försöker räkna ut ett restvärde och en leasingkostnad. Man behöver ha koll på begagnatvärdet.
I viss mån har det varit självuppfyllande. Säger branschen att man tror en viss bil kommer tappa ett visst antal procent per år brukar det ju bli så.
Tesla får nu ställa in sig i leder i takt med ökad försäljning.
Snarare får branschen rätta sig efter Tesla. Framtiden stavas inte hästhandlare med höga listpriser och obligatoriskt prutande, utan nätförsäljning med tydlig prissättning.
Jag gillar inte heller prutandet och skulle helst slippa det. Men många tycker det känns bra att få betala mindre än andra.
Vad jag menar är att det måste med låg risk gå att räkna ut en leasingkostnad på 3år.
Det går inte om nybilspriserna åker som en jojo på identiska bilar från en vecka till en annan.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:09
av taliz
Fredrik j skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:Verdi skrev:
Förr var ju Tesla väldigt strikta med att låta bilarna pris på de olika marknaderna var detsamma i USD räknat. Man korrigerade priset flera ggr per år beroende på valutans utveckling. Men sen 1-2 år tillbaka så har man slutat med det av vad det verkar och har anammat en mer traditionell linje. Vet ej varför men jag tycker det är bra. Är så osäkert att köpa dyra elbilar ändå så att behöva ta valutarisken också är ohållbart.
Att justera priset på nya bilar rör till det för den som försöker räkna ut ett restvärde och en leasingkostnad. Man behöver ha koll på begagnatvärdet.
I viss mån har det varit självuppfyllande. Säger branschen att man tror en viss bil kommer tappa ett visst antal procent per år brukar det ju bli så.
Tesla får nu ställa in sig i leder i takt med ökad försäljning.
Snarare får branschen rätta sig efter Tesla. Framtiden stavas inte hästhandlare med höga listpriser och obligatoriskt prutande, utan nätförsäljning med tydlig prissättning.
Jag gillar inte heller prutandet och skulle helst slippa det. Men många tycker det känns bra att få betala mindre än andra.
Vad jag menar är att det måste med låg risk gå att räkna ut en leasingkostnad på 3år.
Det går inte om nybilspriserna åker som en jojo på identiska bilar från en vecka till en annan.
Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.
Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:11
av Verdi
taliz skrev:Fredrik j skrev:Verdi skrev:
Förr var ju Tesla väldigt strikta med att låta bilarna pris på de olika marknaderna var detsamma i USD räknat. Man korrigerade priset flera ggr per år beroende på valutans utveckling. Men sen 1-2 år tillbaka så har man slutat med det av vad det verkar och har anammat en mer traditionell linje. Vet ej varför men jag tycker det är bra. Är så osäkert att köpa dyra elbilar ändå så att behöva ta valutarisken också är ohållbart.
Att justera priset på nya bilar rör till det för den som försöker räkna ut ett restvärde och en leasingkostnad. Man behöver ha koll på begagnatvärdet.
I viss mån har det varit självuppfyllande. Säger branschen att man tror en viss bil kommer tappa ett visst antal procent per år brukar det ju bli så.
Tesla får nu ställa in sig i leder i takt med ökad försäljning.
Snarare får branschen rätta sig efter Tesla. Framtiden stavas inte hästhandlare med höga listpriser och obligatoriskt prutande, utan nätförsäljning med tydlig prissättning.
Vem använder inte prisjakt idag tex? Man kan sätta bevakning på när en produkt man är sugen på hamnar under ett visst pris, så blir det med bilar också.
Vad gäller prutningen så är det egentligen bara ett spel för galleriet. Alla får grundrabatten och sen är det ett fåtal procent extra man kan tjata till sig. Det rör sig möjligen om 10-20 tusen extra i rabatt vilket i sammanhanget är väldigt lite. Det är mest till för att få kunden att känna sig väl omhändertagen och skapa ett lojalitetsband till säljaren.
Jag tycker själv att det är skönt att slippa prutandet och gillar den delen hos Tesla. Men däremot vill jag inte behöva ta valutarisken själv.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:15
av Fredrik j
Dessutom är jag övertygad om att man bara flyttar rabatterna och prutandet. Tesla brukar ju t.ex. ha kampanjränta. Nån procents lägre ränta på finansieringen motsvarar väl en vanlig rabatt på 5-6%.
Sen har vi värdet på inbytesbilar som i bilbranschen traditionellt används för att förvilla kunderna och locka till köp av ny bil.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:18
av Verdi
taliz skrev:
Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.
Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
Det rör sig inte om några stora summor du kan förhandla dig till. Någon enstaka procent om det inte är nåt specialfall. Typ en jättedyr bil de har i hallen som de inte kan sälja då kundgruppen som vill ha en och har råd vill skräddarsy sin egen direkt från fabrik.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:23
av Fredrik j
taliz skrev:Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.
Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
Jag vet. Jag ogillar prutande.
Man höjer listpriser. Bara i undantagsfall sänker man.
Det ger en förutsägbarhet och valutasvängningar absorberas. Har man tillverkning och försäljning globalt har det mindre påverkan.
Alternativet är ju att finansbolagen inte sätter ett fast restvärde utan lämpar över risken på leasingtagaren.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:28
av OfarligTesla
Verdi skrev:
Jag tycker själv att det är skönt att slippa prutandet och gillar den delen hos Tesla. Men däremot vill jag inte behöva ta valutarisken själv.
Hur hade du tänkt dig att du inte skulle ta valutarisken själv? Kursrörelsen för SEK har ju i många fall varit så pass hög att det inte finns en chans att en biltillverkare kan ta den förlusten för att hålla priserna stabila nominellt i SEK, speciellt när det scenariot skulle hålla i sig under lång tid. Så de kommer ju garanterat justera priserna, sen sker det ju inte alltid med hela höjningen öppet på startpriset ett år till nästa utan att man tar bort saker som annars vore standard som blir mer eller mindre ett måste att lägga till. Det är ju dock ingen skillnad i sig, priserna kommer justeras efter valutaförändringar över tid, även om man valutasäkrar så måste man någon gång agera på en ny kurs.
Om man ändå tycker att priserna varit stabila de senaste 20 åren så innebär det snarare att priserna aldrig sänktes under åren med stark krona och således har man många kunder som betalat på tok för mycket istället som blev ren vinst för tillverkarna. Skulle kronan däremot halveras i värde mot EUR/USD från dagens kurs kan jag lova dig att höjningarna kommer snabbt.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:29
av Bjelke
Det är inte bara valutakurser som gör kalkylen osäker,
hela elbilsbranchen förändras ju i ett rasande tempo,
både räckvidd och laddning ändras ju sjukt mycket och även utbudet
från fler och fler märken gör att värdet på en specifik modell efter 3 år kan slå stort,
även om det sett larvigt bra ut hitintills...
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:33
av Fredrik j
Normalt sjunker tillverkningskostnad naturligt efter hand som en process mognar. Om man behåller samma pris får man mer betalt.
Det är ju inte biltillverkarna som drabbas av missbedömningar av restvärden. Det är ju finansbolag och/eller återförsäljare. Tillverkarna drabbas indirekt när leasinggivare måste ta höjd eller inte längre garanterar ett restvärde.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:35
av Verdi
OfarligTesla skrev:Verdi skrev:
Jag tycker själv att det är skönt att slippa prutandet och gillar den delen hos Tesla. Men däremot vill jag inte behöva ta valutarisken själv.
Hur hade du tänkt dig att du inte skulle ta valutarisken själv? Kursrörelsen för SEK har ju i många fall varit så pass hög att det inte finns en chans att en biltillverkare kan ta den förlusten för att hålla priserna stabila nominellt i SEK, speciellt när det scenariot skulle hålla i sig under lång tid. Så de kommer ju garanterat justera priserna, sen sker det ju inte alltid med hela höjningen öppet på startpriset ett år till nästa utan att man tar bort saker som annars vore standard som blir mer eller mindre ett måste att lägga till. Det är ju dock ingen skillnad i sig, priserna kommer justeras efter valutaförändringar över tid, även om man valutasäkrar så måste man någon gång agera på en ny kurs.
Om man ändå tycker att priserna varit stabila de senaste 20 åren så innebär det snarare att priserna aldrig sänktes under åren med stark krona och således har man många kunder som betalat på tok för mycket istället som blev ren vinst för tillverkarna. Skulle kronan däremot halveras i värde mot EUR/USD från dagens kurs kan jag lova dig att höjningarna kommer snabbt.
Jag förutsätter att har några bra exempel på det du talar om? Jag får erkänna att jag inte följt standardutrustningen minutiöst under så många år att jag kan avgöra det. Låter osannolikt. Att årsmodell -18 har mindre standardutrustning än årsmodell -15 typ eftersom kronan försvagats? Är det så du menar att det går till?
Ja, nån gång får de väl justera. Men det verkar ju inte jättevanligt direkt.

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Postat: 02 aug 2020 12:37
av taliz
Verdi skrev:taliz skrev:
Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.
Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
Det rör sig inte om några stora summor du kan förhandla dig till. Någon enstaka procent om det inte är nåt specialfall. Typ en jättedyr bil de har i hallen som de inte kan sälja då kundgruppen som vill ha en och har råd vill skräddarsy sin egen direkt från fabrik.
Beror på förutsättningarna, hur viktig man är som kund.
Har själv jobbat med inköp på ett stort bolag och förhandlat fram ramavtal med 75-80% rabatt hos vissa leverantörer.
Det är inte helt ovanligt att de kan "hjälpa" med att kraftigt rabattera privata grejer också.
Så om du tex är ansvarig för bilflottan hos ett stort bolag...