Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Postat: 06 aug 2020 08:30
Den bilen stod inte på min önskelista, så det var skönt att man slapp bli besviken! 

Det finns redan en liten Tesla med litet batteri, Model 3 SR+. Menar du att den skulle ha varit billigare så kan du vänta något år så har du såna till vrakpriser på begmarknaden.d3marcus skrev:Håller helt med, sjukt otidsenligt. En liten Tesla med litet batteri hade varit grymt.HelectriC skrev:Jag blir riktigt glad varje gång en stor bil som detta inte kommer till Europa. Vi behöver inte fler av den sortens monsterbilar.
Kulturministerns make behöver en, så tunga stenar som han kör.LarsL skrev:Fast det behövs stora kraftfulla bilar ibland och då är det bra att de går på el istället för diesel eller hur?
Jo, tex.Jerker skrev:Kulturministerns make behöver en, så tunga stenar som han kör.LarsL skrev:Fast det behövs stora kraftfulla bilar ibland och då är det bra att de går på el istället för diesel eller hur?
Kulturministerns make är väl konstnär? Vet inte om han ägnar sig åt stenhuggeri iof - men den minister som drog "tunga stenar"-kortet gällande sin makes pickup var ingen mindre än självaste miljöministern Isabella Lövin.Jerker skrev:Kulturministerns make behöver en, så tunga stenar som han kör.LarsL skrev:Fast det behövs stora kraftfulla bilar ibland och då är det bra att de går på el istället för diesel eller hur?
Var det? Då minns jag fel, men ganska nära!StefL skrev:Kulturministerns make är väl konstnär? Vet inte om han ägnar sig åt stenhuggeri iof - men den minister som drog "tunga stenar"-kortet gällande sin makes pickup var ingen mindre än självaste miljöministern Isabella Lövin.Jerker skrev:Kulturministerns make behöver en, så tunga stenar som han kör.LarsL skrev:Fast det behövs stora kraftfulla bilar ibland och då är det bra att de går på el istället för diesel eller hur?
Jerker skrev:Var det? Då minns jag fel, men ganska nära!StefL skrev:Kulturministerns make är väl konstnär? Vet inte om han ägnar sig åt stenhuggeri iof - men den minister som drog "tunga stenar"-kortet gällande sin makes pickup var ingen mindre än självaste miljöministern Isabella Lövin.Jerker skrev:Kulturministerns make behöver en, så tunga stenar som han kör.LarsL skrev:Fast det behövs stora kraftfulla bilar ibland och då är det bra att de går på el istället för diesel eller hur?
HelectriC skrev:Låter rimligt! Bilen är ju så långt från vad som passar i Europa att det vore konstigt att tro att massorna skulle köra runt med ett sånt åbäke, inte kunna parkera, orsaka trafikstörningar etc etc.
Vad har du för bil och varför har du inte valt en mindre modell?HelectriC skrev:Jag blir riktigt glad varje gång en stor bil som detta inte kommer till Europa. Vi behöver inte fler av den sortens monsterbilar.
Mig personligen gör det väl ingenting. Däremot funderar jag på vad det gör för samhället och våra städer med avseende på utrymme (för bl.a. parkering), energiförbrukning, och lite annat om folk i större utsträckning börjar köra runt i onödigt stora bilar. Vilket de redan gjort förstås i och med alla SUV:ar (men Model X är en stor bil och ser liten ut bredvid Cybertruck tycker jag). Jag har förresten utbildat mig till trafikingenjör så jag funderar en hel del på sånt. När jag tänker efter så stör det mig faktiskt personligen att folk köper så mycket mer/större/extra allt än vad som rimligen kan behövas, inom många områden. Den dag vi har löst all industri och energi så allt är 100% förnybart och återvunnet, då lovar jag att ta ett chill pill.PhR34k skrev:Men vad gör det dig? Någon som vill köpa en ct för att den är rå, ska man inte få göra det?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Jag tror inte att fotgängarskydd är något problem. Det är troligen bara baserat på en missuppfattning dragen från plåten som är tänkt att användas. Innan Model X släpptes läste jag inlägg om att den skulle kapa huvudet på cyklister så den skulle inte kunna bli godkänd. Problemet är antagligen vikten som är beroende av storleken. Den kommer troligen inte få köras snabbare än 90 km/h.Fredrik j skrev:Någon som har koll på vad det är den inte klarar? Fotgängarskydd sägs det men vad är det mer specifikt? Det finns ju gigantiska amerikanska pickuper/vans i Europa sedan tidigare och fronten på en BMW x7 går ju mig till bröstet trots att jag är 1,94.
Om det är att den är för hård måste väl det gå att lösa? Många bilar har airbags under huven.
De tar fortfarande emot förhandsbokningar i Sverige och jag är rätt säker på att de kommer med en europaversion senare. Jag har alltid misstänkt att de inte tänkt frakta Cybertrucks över pölen och därmed så kommer det ta ett tag innan Cybertruck kommer. 2023 har jag varit inställd på sedan jag lade min förhandsbokning som råkar vara #2059 i ordningen.Teslaspolen skrev:Jag är mest irriterad på deras kassa hantering. Dom börjar att ta emot beställningar världen runt, men kommer sedan på att, hoppsan, bilen passar bara amerikas lite udda kultur. Nåja det gör inget att vi gör entusiaster världen runt besvikna. Typ.
Sedan om ett monster som CT behövs här vet jag inte. Mest irrterande är om det tar på fokus från seriösare projekt som Tesla Semi.
Men viktgränserna är ju inte precis nya. Dom har ju varit kända länge och definitivt när tesla började ta beställningar i Sverige. Så det är bara vikten som är problemet med att sälja i Sverige tror ni?Svenssons skrev:Jag tror inte att fotgängarskydd är något problem. Det är troligen bara baserat på en missuppfattning dragen från plåten som är tänkt att användas. Innan Model X släpptes läste jag inlägg om att den skulle kapa huvudet på cyklister så den skulle inte kunna bli godkänd. Problemet är antagligen vikten som är beroende av storleken. Den kommer troligen inte få köras snabbare än 90 km/h.Fredrik j skrev:Någon som har koll på vad det är den inte klarar? Fotgängarskydd sägs det men vad är det mer specifikt? Det finns ju gigantiska amerikanska pickuper/vans i Europa sedan tidigare och fronten på en BMW x7 går ju mig till bröstet trots att jag är 1,94.
Om det är att den är för hård måste väl det gå att lösa? Många bilar har airbags under huven.
Oavsett vikt så går det ju att sälja amerikansk CyberTruck till Europa men Tesla inser nog nu att det i så fall blir vingklippt CT vilket inte lär vara särskilt bra reklampelare. De har ju under längre tid velat fram och tillbaka med antingen en ca 5% mindre bil för alla marknader och nu en version per marknad.Fredrik j skrev:Men viktgränserna är ju inte precis nya. Dom har ju varit kända länge och definitivt när tesla började ta beställningar i Sverige. Så det är bara vikten som är problemet med att sälja i Sverige tror ni?
Hur i hela friden lyckades du med det?Svenssons skrev:2023 har jag varit inställd på sedan jag lade min förhandsbokning som råkar vara #2059 i ordningen.
Jag tror att det handlar om fotgängar skydd och skarpa hörn, men vet så klart inte. Det kommer skärpa regler för lastbilar och bussar 2022 i Europa som kanske kräver anpassningar av CyberTruck. Tesla är ”just nu” ovilliga att lägga energi på anpassningar av CyberTruck som kanske blir ett C-körkortsfordon. Att göra CyberTruck mindre för USA är inte accepterbart, då skulle den kunna framstås fjantig.Fredrik j skrev:Men viktgränserna är ju inte precis nya. Dom har ju varit kända länge och definitivt när tesla började ta beställningar i Sverige. Så det är bara vikten som är problemet med att sälja i Sverige tror ni?Svenssons skrev:Jag tror inte att fotgängarskydd är något problem. Det är troligen bara baserat på en missuppfattning dragen från plåten som är tänkt att användas. Innan Model X släpptes läste jag inlägg om att den skulle kapa huvudet på cyklister så den skulle inte kunna bli godkänd. Problemet är antagligen vikten som är beroende av storleken. Den kommer troligen inte få köras snabbare än 90 km/h.Fredrik j skrev:Någon som har koll på vad det är den inte klarar? Fotgängarskydd sägs det men vad är det mer specifikt? Det finns ju gigantiska amerikanska pickuper/vans i Europa sedan tidigare och fronten på en BMW x7 går ju mig till bröstet trots att jag är 1,94.
Om det är att den är för hård måste väl det gå att lösa? Många bilar har airbags under huven.