Kvävedioxid verkar vara kopplad till diesel, det andra(partiklar) mer kopplat till industrin och bilar med dubbdäck oavsett drivmedel. Troligen är tyngre sämre?
Det är därför jag menar att vi inne ska driva på utvecklingen av större tyngre bilar med skattemedel.
Även bensin ger upphov till mängder av små partiklar sedan man började med direktinsprutning. Dagens bensin och dieselmotorer ger mycket mer farliga små partiklar än vad de gjorde förr. Föroreningarna syns inte längre men har kanske blivit ännu farligare.
Jag tycker också att man behöver fokusera mer på vikt. Elbilar har iof mycket bättre antispinn så de kanske sliter mindre ändå trots ökad vikt? Bromsar förorenar mycket och elbilar sliter mycket mindre på dem. Däck är något annat som verkligen behöver bli bättre med.
Jag håller med om allt utom möjligen antispinn, det är bättre på elbilar men tror inte det påverkar partiklar mycket. Tror snarare det är att dubbarna river upp vägen än spinner. Så breda däck med tyngre bil tror jag är sämre, har ingen fakta kring det utan mer min egen spekulation.
Jag håller med om allt utom möjligen antispinn, det är bättre på elbilar men tror inte det påverkar partiklar mycket. Tror snarare det är att dubbarna river upp vägen än spinner. Så breda däck med tyngre bil tror jag är sämre, har ingen fakta kring det utan mer min egen spekulation.
Bra antispinn på dubbdäck borde göra lite skillnad men det är nog inte stor som sagt. Bromsarna gör ju stor skillnad i jämförelse.
Är verkligen elbilar nödvändigtvis så tunga? Jämför man vikten på Teslor jämfört med motsvarande bensinbilar från andra tillverkare så är det inte så stor skillnad. Det är några kilo hit eller dit.
Jag håller med om allt utom möjligen antispinn, det är bättre på elbilar men tror inte det påverkar partiklar mycket. Tror snarare det är att dubbarna river upp vägen än spinner. Så breda däck med tyngre bil tror jag är sämre, har ingen fakta kring det utan mer min egen spekulation.
Bra antispinn på dubbdäck borde göra lite skillnad men det är nog inte stor som sagt. Bromsarna gör ju stor skillnad i jämförelse.
Är verkligen elbilar nödvändigtvis så tunga? Jämför man vikten på Teslor jämfört med motsvarande bensinbilar från andra tillverkare så är det inte så stor skillnad. Det är några kilo hit eller dit.
Inte det jag säger, för mig handlar det inte om elbil kontra ICE-bilar i just den här frågan. Jag tycker att man kan begränsa så att man max får ekonomiska incitament upp till 10-12 basbelopp så kommer en vettig bil komma för de pengarna då man annars tappar stora delen tjänstebilsförare men även de privata köparna. Hellre mer stöd till de som kvalificerar sig.
Om någon vill köpa en dyrare elbil så har jag inget emot det, men tycker det är tokigt med bonus och lägre förmånsvärde för att köpa lyxbilar. Jag har själv en dyrare bil med bidrag och skattelättnader, men jag tror att jag skulle få en motsvarande billigare om det sattes press på biltillverkarna.
Dyr bil är inte direkt kopplat till tung men stor lyxig bil med stort batteripaket är oftast dyrare än 10-12 basbelopp, men kan jag köpa en modell X om nåt år för 500-600k så inte mig emot
Även bensin ger upphov till mängder av små partiklar sedan man började med direktinsprutning. Dagens bensin och dieselmotorer ger mycket mer farliga små partiklar än vad de gjorde förr. Föroreningarna syns inte längre men har kanske blivit ännu farligare.
Stadsluften är renare än på många år. Det är ju naturligtvis positivt om den blir ännu bättre men visst är bilden vi ofta får att det blir sämre och sämre?
Även bensin ger upphov till mängder av små partiklar sedan man började med direktinsprutning. Dagens bensin och dieselmotorer ger mycket mer farliga små partiklar än vad de gjorde förr. Föroreningarna syns inte längre men har kanske blivit ännu farligare.
Stadsluften är renare än på många år. Det är ju naturligtvis positivt om den blir ännu bättre men visst är bilden vi ofta får att det blir sämre och sämre?
2017 var litet av ett rekordår på många håll i Sverige pga vädret. Men visst är det så att det börjar bli bättre. Dieselgate bidrar mycket och olika miljözoner och att färre använder dubbdäck är också bra.
Men det är mycket kvar att göra. Det är fortfarande alldeles för många som dör och får livslånga sjukdomar pga föroreningar i Sverige. Vi ska trots det vara glada för att vi är några av de mest lyckligt lottade. I många andra länder är situationen verkligen helt fruktansvärd.
Även bensin ger upphov till mängder av små partiklar sedan man började med direktinsprutning. Dagens bensin och dieselmotorer ger mycket mer farliga små partiklar än vad de gjorde förr. Föroreningarna syns inte längre men har kanske blivit ännu farligare.
Stadsluften är renare än på många år. Det är ju naturligtvis positivt om den blir ännu bättre men visst är bilden vi ofta får att det blir sämre och sämre?
2017 var litet av ett rekordår på många håll i Sverige pga vädret. Men visst är det så att det börjar bli bättre. Dieselgate bidrar mycket och olika miljözoner och att färre använder dubbdäck är också bra.
Men det är mycket kvar att göra. Det är fortfarande alldeles för många som dör och får livslånga sjukdomar pga föroreningar i Sverige. Vi ska trots det vara glada för att vi är några av de mest lyckligt lottade. I många andra länder är situationen verkligen helt fruktansvärd.
Det är ju till stora delar ett storstadsproblem där lösningen ju även riskerar att drabba landsbygden.