Förlorat range...? M3 LR AWD
Moderator: Redaktion
Re: Förlorat range...? M3 LR AWD
Varför 499 km i räckvidd, enligt specifikationerna är den officiella räckvidden 560 km?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Bilen visar inte räckvidd enligt WLTP.Flotten skrev:Varför 499 km i räckvidd, enligt specifikationerna är den officiella räckvidden 560 km?
Vill minnas att kalibrering börjar först vid 93% i Teslas BMS.LarsL skrev:Men det är ju en stor skillnad mellan att hålla den beräknade km-mätaren korrekt och att vårda batteriet. För beräknaren så är det så klart lättare att ha koll om man laddar till 90-95% och sedan kör ner till 20-10%. Då lär den sig gränserna och kan hålla koll på batteriet. För batteriets bästa bör det ligga runt 50% hela tiden...
Men det handlar ju inte om att ladda till 95 eller 100% varje dag för att hålla BMSen up to date. Jag gör det ca en gång i månaden och det verkar räcka gott. Kör man då iväg i hyfsat nära anslutning till att laddningen är klar så är ju effekten på batteriet i allra högsta grad marginell.
Personligen anser jag att man gör en dålig prioritering om man oroar sig så mycket över den marginella effekten på degradering att man istället:
1.) Aldrig använder kapaciteten och då slösat bort tiotusentals kronor på ett "för stort" batteri. Dåligt både för miljön och plånboken.
2.) Riskerar att bilen "dör" med tex 20 km kvar på mätaren, vilket såklart är ett ännu större problem om man tex aldrig laddar över 80% (och därmed än mer behöver de km man har).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Min sr+ visade 380 km som mest fulladdade när den var ny. Nu visar den 354 km efter 2500 mil. Cirka 7 procent. Verkar vara standardjomo skrev:Hej!
Bilen har gått 2300 mil sedan jag hämtade ut den i mars -19. Har kört ABC, (Always be charging) från min TWC. Oftast mellan 6-8 ampere. Normalt har jag laddat till 80-85% och det normala är att SOC ligger mellan 50-80 procent dagtid.
- Två gånger har jag laddat bilen till ca 95% efter att ha kört ner den till 4-5%. Detta för att "kalibrera", nödvändigt eller ej...
- 2 gånger, totalt, har jag laddat på SuC.
I min värld har jag alltså skött batteriet som en bäbis, nödvändigt eller ej.
MEN. Idag skall jag iväg en lite längre tur och kommer inte kunna ladda. Behöver klara fram och tillbaka en sträcka. Tänkte därför att jag, för första gången någonsin, skulle kosta på mig att ladda till 100%.
Två saker:
1. Ställde laddning till 100%, "departure 10.30". Tänkte då att den ju skulle ladda på och kyla/värma som vanligt till avgångstid, för att inte stå med 100% för många timmar. Jag vaknar dock 06.30, kollar appen och ser att bilen redan är fulladdad.. Weird..
2. 100% motsvarade 455 km... Har jag tappat 8,8% batterikapacitet redan?! (499 som ny?) Trots Tok-vårdat batteri och bara 2300 mil..?![]()
/Confused
Hur vet du eller bilen att de där första 30% eller de sista 10% verkligen finns eller kan användas? Du har kanske en degradering på 41%....Remuz skrev:460mil, aldrig DC-laddad. 16ggr laddad till 90%, aldrig mer än 90%. Minsta SoC jag haft är 30%...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Ska det bli någon massmarknad av detta så måste man man ju komma bort från detta annars kommer det att hålla sig på entusiast nivå.
Någon slags effektgaranti vid vissa km kan jag förstå annars borde det väl bara vara att tuta och köra?
Jag var inne på en Zoe med hyrbatteri, kanske rätt val då...
Ska det bli någon massmarknad av detta så måste man man ju komma bort från detta annars kommer det att hålla sig på entusiast nivå.
Någon slags effektgaranti vid vissa km kan jag förstå annars borde det väl bara vara att tuta och köra?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag skulle inte vara så brydd faktiskt, jag har min inställd på 90% normalt och behöver jag mer så laddar jag mer. Tycker det är väldigt mycket tidsslöseri att hålla på och försöka optimera för att kanske få någon procentenhet mindre degradering efter 3 år.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Tuta och kör helt enkelt.
Du behöver inte alls oroa dig. Så länge du inte kör helt slut eller låter bilen stå flera dygn med 100% är det bara att köra...VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Tesla Y LR -22 EAP
VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Jag bryr mig inte och laddar som jag tycker. Har 3,18% tapp på 6700 mil.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Diskussioner om tokvård av batterier på elbilsforum påminner om diskussioner av olika förgasare på andra bilforum. Vissa grottar sig ner i detaljer men de flesta bryr sig inte bara tutar och kör.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Alla elbilar har batterigarantier men ytterst få köpare kommer ens i närheten av några garantihotande batteridegraderingar.
-
Varför har du ställt den på just 90%?OfarligTesla skrev:Jag skulle inte vara så brydd faktiskt, jag har min inställd på 90% normalt och behöver jag mer så laddar jag mer. Tycker det är väldigt mycket tidsslöseri att hålla på och försöka optimera för att kanske få någon procentenhet mindre degradering efter 3 år.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Är det Tesla som rekommenderar det eller är detefter eget huvud?
Varför inte 100%, är det av rädsla för att batteriet inte mår bra av det?
Som oinsatt förstår jag inte varför man som konsument ska behöva pilla på sådant här.
Det är ju inget "pill". Man ställer enkelt in hur mycket man vill att bilen skall laddas varje natt, tex 80%. Skall man åka på mycket lång resa som kräver maximal räckvidd ändrar man enkelt i appen. Det tar någon sekund...VoltAmpere skrev:Varför har du ställt den på just 90%?OfarligTesla skrev:Jag skulle inte vara så brydd faktiskt, jag har min inställd på 90% normalt och behöver jag mer så laddar jag mer. Tycker det är väldigt mycket tidsslöseri att hålla på och försöka optimera för att kanske få någon procentenhet mindre degradering efter 3 år.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Som oinsatt förstår jag inte varför man som konsument ska behöva pilla på sådant här.
Tesla Y LR -22 EAP
-
Nja, då handlar det väl mer om trim och tuning.TiborBlomhall skrev:Diskussioner om tokvård av batterier på elbilsforum påminner om diskussioner av olika förgasare på andra bilforum. Vissa grottar sig ner i detaljer men de flesta bryr sig inte bara tutar och kör.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Alla elbilar har batterigarantier men ytterst få köpare kommer ens i närheten av några garantihotande batteridegraderingar.
Här verkar det mer vara en rädsla om vad som är bra för batteriet och inte.
Det står tydligt i appen och i bilen att man ska ladda max 90% till vardags. Hur svårt kan det vara?VoltAmpere skrev:Varför har du ställt den på just 90%?OfarligTesla skrev:Jag skulle inte vara så brydd faktiskt, jag har min inställd på 90% normalt och behöver jag mer så laddar jag mer. Tycker det är väldigt mycket tidsslöseri att hålla på och försöka optimera för att kanske få någon procentenhet mindre degradering efter 3 år.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
- TiborBlomhall
De flesta elbilstillverkare rekommenderar att du laddar 80-90% till vardags, 100% inför långresor. Att följa den rekommendationen är inte "tokpill".
Tokpill kommer in när man börjar diskutera om 80 eller 90 är bättre... eller om man rent av ska ta 70%?
Batterier åldras med tiden, tappar kapacitet. Egentligen spelar det ingen roll om du har 85 eller 90% kapacitet kvar efter några år, när du använder kanske 20% kapacitet per dag, men vissa gillar försöka få ut maximalt ur sina bilar, därav liknelsen med förgasare.
Det är som att läsa om diskussion av turbotryck och tycka bensinbilar är krångliga.
Tokpill kommer in när man börjar diskutera om 80 eller 90 är bättre... eller om man rent av ska ta 70%?
Batterier åldras med tiden, tappar kapacitet. Egentligen spelar det ingen roll om du har 85 eller 90% kapacitet kvar efter några år, när du använder kanske 20% kapacitet per dag, men vissa gillar försöka få ut maximalt ur sina bilar, därav liknelsen med förgasare.
Det är som att läsa om diskussion av turbotryck och tycka bensinbilar är krångliga.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja precis, att parkera längre tider med 100% är relativt skadligt och Tesla/Elon har rekommenderat 90%. Man sätter den en gång på 90% och så är det klart mer eller mindre så det är inget pill direkt, tror till och med min levererades med nivån inställd på 90%.VoltAmpere skrev:Varför har du ställt den på just 90%?
-
Jag tror inte den stora massan kommer att hålla på med olika inställningar inför långresor och inte, jag tycker det är lite pill nivå. Om det är så farligt med 100% kunde man gott låsa det till en lägre nivå. Då borde det ju också vara lättare att ge vettiga garantier.TiborBlomhall skrev:De flesta elbilstillverkare rekommenderar att du laddar 80-90% till vardags, 100% inför långresor. Att följa den rekommendationen är inte "tokpill".
VoltAmpere skrev:Jag tror inte den stora massan kommer att hålla på med olika inställningar inför långresor och inte, jag tycker det är lite pill nivå. Om det är så farligt med 100% kunde man gott låsa det till en lägre nivå. Då borde det ju också vara lättare att ge vettiga garantier.TiborBlomhall skrev:De flesta elbilstillverkare rekommenderar att du laddar 80-90% till vardags, 100% inför långresor. Att följa den rekommendationen är inte "tokpill".
Alla förutom Tesla har ju låst det som du vill ha det.
Inte PolestarVerdi skrev:VoltAmpere skrev:Jag tror inte den stora massan kommer att hålla på med olika inställningar inför långresor och inte, jag tycker det är lite pill nivå. Om det är så farligt med 100% kunde man gott låsa det till en lägre nivå. Då borde det ju också vara lättare att ge vettiga garantier.TiborBlomhall skrev:De flesta elbilstillverkare rekommenderar att du laddar 80-90% till vardags, 100% inför långresor. Att följa den rekommendationen är inte "tokpill".
Alla förutom Tesla har ju låst det som du vill ha det.
- TiborBlomhall
Du får bilen inställd på 90%.
Vill du pilla kan du.
Vill du inte går det jättebra att alltid köra med 90% laddning.
Det går alltså jättebra att köra långresa också med 90%.
Vill du pilla kan du.
Laddar man till 100% har man ju inga bromsar på bilen 
Nä men eftersom batteriet inte klarar att ta in hög effekt när det är så fullt får man ju använda vanliga bromspedalen och tappar därmed effektivitet också förutom övriga nämnda nackdelar. Det är nästan lite läskigt om man sällan laddar till 100% och man bara glider som Bambi på is efter man gjort det inför långresa

Nä men eftersom batteriet inte klarar att ta in hög effekt när det är så fullt får man ju använda vanliga bromspedalen och tappar därmed effektivitet också förutom övriga nämnda nackdelar. Det är nästan lite läskigt om man sällan laddar till 100% och man bara glider som Bambi på is efter man gjort det inför långresa

Jag tror inte Heller att man behöver bekymra sig för mycket (som många säger). Jag tror till och med att batteriet förmodligen håller längre än Bilen (M3). Det är ju ofta små skillnader dom nu mäts. Batteriet mäts ju 500:a delar av Kapaciteten. Det hade kanske varit bättre för att undvika batterioro med trubbigare mätare som itraditionella bilar. Tex Jämna 10% enheter av batteriet. (Ny tycker jag iofs att det är bra dom det är). Tex Volvo V90 hade 8 hack för bensinmätare vissa år. Hade man tex sett och följt Exakt antal hk eller förbrukningsdetsljer på displayen i en fossilare så hade man säkert kunnat diskuterat 2% effektförlust eller förbrukningsförsämring över tid också.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Precis. Tesla ger kunden möjlighet att välja själv, trots att det är de som står för garantin om kunden "gör fel".TiborBlomhall skrev:Du får bilen inställd på 90%.
Vill du pilla kan du.
Övriga tillverkare har inte lika stort förtroende för sina kunder uppenbarligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Laddar man till 100% under ett par dagar kommer man få en dialog som varnar om att det inte är bra och fråga om man ska sätta ner laddningen.taliz skrev:Precis. Tesla ger kunden möjlighet att välja själv, trots att det är de som står för garantin om kunden "gör fel".TiborBlomhall skrev:Du får bilen inställd på 90%.
Vill du pilla kan du.
Övriga tillverkare har inte lika stort förtroende för sina kunder uppenbarligen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Så här ser det ut för mig vid 10408 km (LR AWD). Snart tappat 8%. Endast laddat till 100% ett fåtal gånger, och sedan kört direkt. Fåtal gånger under 20%.
Tänkte att det beror på obalans, så har testar köra ner till under 10%, sen ladda. Ingen ökning/balansering.
Laddat till 90% under en period, konstant visat exakt 466,23 vid 90% och låtit det stå ett tag. Ingen balansering verkar ske. Står i garage med ungefär samma temperatur dygnet runt.
Testade att några gånger ladda till 93%, med enda resultat att det varnade.
Laddade igår till bara 80%, då var det 4km kortare igen. Ok, om jag då laddar de sista 10% så borde de bli 466 igen, nä lite mindre igen...
Hade bilen inlämnad hos Tesla, och bad dem kolla batteriet, specifikt om de kunde se om det var obalans (dumt försöka balansera om det inte är det). Vanliga svaret "inget problem med ditt batteri". Så fick inget svar på det jag ville veta.
För att klargöra, jag kör på % i displayen, och oroar mig inte så mycket för batteriet. Det räcker än så länge för mina behov. Är mer intresserad ur teknisk synpunkt om det går påverka balansering (inte lyckats för mig), och varför min bil visar så mycket lägre (faktiskt lägre eller uppskattat lägre) än snittbilen.
Har under vinter mest laddat till 70-80%. Pga pandemin, så har de längre resorna uteblivit, så mycket korta resor under våren sommaren.Tänkte att det beror på obalans, så har testar köra ner till under 10%, sen ladda. Ingen ökning/balansering.
Laddat till 90% under en period, konstant visat exakt 466,23 vid 90% och låtit det stå ett tag. Ingen balansering verkar ske. Står i garage med ungefär samma temperatur dygnet runt.
Testade att några gånger ladda till 93%, med enda resultat att det varnade.
Laddade igår till bara 80%, då var det 4km kortare igen. Ok, om jag då laddar de sista 10% så borde de bli 466 igen, nä lite mindre igen...
Hade bilen inlämnad hos Tesla, och bad dem kolla batteriet, specifikt om de kunde se om det var obalans (dumt försöka balansera om det inte är det). Vanliga svaret "inget problem med ditt batteri". Så fick inget svar på det jag ville veta.
För att klargöra, jag kör på % i displayen, och oroar mig inte så mycket för batteriet. Det räcker än så länge för mina behov. Är mer intresserad ur teknisk synpunkt om det går påverka balansering (inte lyckats för mig), och varför min bil visar så mycket lägre (faktiskt lägre eller uppskattat lägre) än snittbilen.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013