Re: Förlorat range...? M3 LR AWD
Postat: 23 aug 2020 09:39
Varför 499 km i räckvidd, enligt specifikationerna är den officiella räckvidden 560 km?
Bilen visar inte räckvidd enligt WLTP.Flotten skrev:Varför 499 km i räckvidd, enligt specifikationerna är den officiella räckvidden 560 km?
Vill minnas att kalibrering börjar först vid 93% i Teslas BMS.LarsL skrev:Men det är ju en stor skillnad mellan att hålla den beräknade km-mätaren korrekt och att vårda batteriet. För beräknaren så är det så klart lättare att ha koll om man laddar till 90-95% och sedan kör ner till 20-10%. Då lär den sig gränserna och kan hålla koll på batteriet. För batteriets bästa bör det ligga runt 50% hela tiden...
Min sr+ visade 380 km som mest fulladdade när den var ny. Nu visar den 354 km efter 2500 mil. Cirka 7 procent. Verkar vara standardjomo skrev:Hej!
Bilen har gått 2300 mil sedan jag hämtade ut den i mars -19. Har kört ABC, (Always be charging) från min TWC. Oftast mellan 6-8 ampere. Normalt har jag laddat till 80-85% och det normala är att SOC ligger mellan 50-80 procent dagtid.
- Två gånger har jag laddat bilen till ca 95% efter att ha kört ner den till 4-5%. Detta för att "kalibrera", nödvändigt eller ej...
- 2 gånger, totalt, har jag laddat på SuC.
I min värld har jag alltså skött batteriet som en bäbis, nödvändigt eller ej.
MEN. Idag skall jag iväg en lite längre tur och kommer inte kunna ladda. Behöver klara fram och tillbaka en sträcka. Tänkte därför att jag, för första gången någonsin, skulle kosta på mig att ladda till 100%.
Två saker:
1. Ställde laddning till 100%, "departure 10.30". Tänkte då att den ju skulle ladda på och kyla/värma som vanligt till avgångstid, för att inte stå med 100% för många timmar. Jag vaknar dock 06.30, kollar appen och ser att bilen redan är fulladdad.. Weird..
2. 100% motsvarade 455 km... Har jag tappat 8,8% batterikapacitet redan?! (499 som ny?) Trots Tok-vårdat batteri och bara 2300 mil..?![]()
/Confused
Hur vet du eller bilen att de där första 30% eller de sista 10% verkligen finns eller kan användas? Du har kanske en degradering på 41%....Remuz skrev:460mil, aldrig DC-laddad. 16ggr laddad till 90%, aldrig mer än 90%. Minsta SoC jag haft är 30%...
Jag skulle inte vara så brydd faktiskt, jag har min inställd på 90% normalt och behöver jag mer så laddar jag mer. Tycker det är väldigt mycket tidsslöseri att hålla på och försöka optimera för att kanske få någon procentenhet mindre degradering efter 3 år.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Ska det bli någon massmarknad av detta så måste man man ju komma bort från detta annars kommer det att hålla sig på entusiast nivå.
Någon slags effektgaranti vid vissa km kan jag förstå annars borde det väl bara vara att tuta och köra?
Jag var inne på en Zoe med hyrbatteri, kanske rätt val då...
Du behöver inte alls oroa dig. Så länge du inte kör helt slut eller låter bilen stå flera dygn med 100% är det bara att köra...VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Ska det bli någon massmarknad av detta så måste man man ju komma bort från detta annars kommer det att hålla sig på entusiast nivå.
Någon slags effektgaranti vid vissa km kan jag förstå annars borde det väl bara vara att tuta och köra?
Jag var inne på en Zoe med hyrbatteri, kanske rätt val då...
VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Ska det bli någon massmarknad av detta så måste man man ju komma bort från detta annars kommer det att hålla sig på entusiast nivå.
Någon slags effektgaranti vid vissa km kan jag förstå annars borde det väl bara vara att tuta och köra?
Jag var inne på en Zoe med hyrbatteri, kanske rätt val då...
Diskussioner om tokvård av batterier på elbilsforum påminner om diskussioner av olika förgasare på andra bilforum. Vissa grottar sig ner i detaljer men de flesta bryr sig inte bara tutar och kör.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Ska det bli någon massmarknad av detta så måste man man ju komma bort från detta annars kommer det att hålla sig på entusiast nivå.
Någon slags effektgaranti vid vissa km kan jag förstå annars borde det väl bara vara att tuta och köra?
Jag var inne på en Zoe med hyrbatteri, kanske rätt val då...
Varför har du ställt den på just 90%?OfarligTesla skrev:Jag skulle inte vara så brydd faktiskt, jag har min inställd på 90% normalt och behöver jag mer så laddar jag mer. Tycker det är väldigt mycket tidsslöseri att hålla på och försöka optimera för att kanske få någon procentenhet mindre degradering efter 3 år.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Ska det bli någon massmarknad av detta så måste man man ju komma bort från detta annars kommer det att hålla sig på entusiast nivå.
Någon slags effektgaranti vid vissa km kan jag förstå annars borde det väl bara vara att tuta och köra?
Jag var inne på en Zoe med hyrbatteri, kanske rätt val då...
Tuta och kör helt enkelt.
Det är ju inget "pill". Man ställer enkelt in hur mycket man vill att bilen skall laddas varje natt, tex 80%. Skall man åka på mycket lång resa som kräver maximal räckvidd ändrar man enkelt i appen. Det tar någon sekund...VoltAmpere skrev:Varför har du ställt den på just 90%?OfarligTesla skrev:Jag skulle inte vara så brydd faktiskt, jag har min inställd på 90% normalt och behöver jag mer så laddar jag mer. Tycker det är väldigt mycket tidsslöseri att hålla på och försöka optimera för att kanske få någon procentenhet mindre degradering efter 3 år.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Ska det bli någon massmarknad av detta så måste man man ju komma bort från detta annars kommer det att hålla sig på entusiast nivå.
Någon slags effektgaranti vid vissa km kan jag förstå annars borde det väl bara vara att tuta och köra?
Jag var inne på en Zoe med hyrbatteri, kanske rätt val då...
Tuta och kör helt enkelt.
Är det Tesla som rekommenderar det eller är detefter eget huvud?
Varför inte 100%, är det av rädsla för att batteriet inte mår bra av det?
Som oinsatt förstår jag inte varför man som konsument ska behöva pilla på sådant här.
Nja, då handlar det väl mer om trim och tuning.TiborBlomhall skrev:Diskussioner om tokvård av batterier på elbilsforum påminner om diskussioner av olika förgasare på andra bilforum. Vissa grottar sig ner i detaljer men de flesta bryr sig inte bara tutar och kör.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Ska det bli någon massmarknad av detta så måste man man ju komma bort från detta annars kommer det att hålla sig på entusiast nivå.
Någon slags effektgaranti vid vissa km kan jag förstå annars borde det väl bara vara att tuta och köra?
Jag var inne på en Zoe med hyrbatteri, kanske rätt val då...
Alla elbilar har batterigarantier men ytterst få köpare kommer ens i närheten av några garantihotande batteridegraderingar.
Det står tydligt i appen och i bilen att man ska ladda max 90% till vardags. Hur svårt kan det vara?VoltAmpere skrev:Varför har du ställt den på just 90%?OfarligTesla skrev:Jag skulle inte vara så brydd faktiskt, jag har min inställd på 90% normalt och behöver jag mer så laddar jag mer. Tycker det är väldigt mycket tidsslöseri att hålla på och försöka optimera för att kanske få någon procentenhet mindre degradering efter 3 år.VoltAmpere skrev:Som potentiell elbilsköpare blir jag väldigt brydd när jag läser detta. Inte ladda mer än så, inte ladda ur mer än så, ìnte ladda med DC, "tokvårda" batteri...
Ska det bli någon massmarknad av detta så måste man man ju komma bort från detta annars kommer det att hålla sig på entusiast nivå.
Någon slags effektgaranti vid vissa km kan jag förstå annars borde det väl bara vara att tuta och köra?
Jag var inne på en Zoe med hyrbatteri, kanske rätt val då...
Tuta och kör helt enkelt.
Är det Tesla som rekommenderar det eller är detefter eget huvud?
Varför inte 100%, är det av rädsla för att batteriet inte mår bra av det?
Som oinsatt förstår jag inte varför man som konsument ska behöva pilla på sådant här.
Ja precis, att parkera längre tider med 100% är relativt skadligt och Tesla/Elon har rekommenderat 90%. Man sätter den en gång på 90% och så är det klart mer eller mindre så det är inget pill direkt, tror till och med min levererades med nivån inställd på 90%.VoltAmpere skrev:Varför har du ställt den på just 90%?
Är det Tesla som rekommenderar det eller är detefter eget huvud?
Varför inte 100%, är det av rädsla för att batteriet inte mår bra av det?
Som oinsatt förstår jag inte varför man som konsument ska behöva pilla på sådant här.
Jag tror inte den stora massan kommer att hålla på med olika inställningar inför långresor och inte, jag tycker det är lite pill nivå. Om det är så farligt med 100% kunde man gott låsa det till en lägre nivå. Då borde det ju också vara lättare att ge vettiga garantier.TiborBlomhall skrev:De flesta elbilstillverkare rekommenderar att du laddar 80-90% till vardags, 100% inför långresor. Att följa den rekommendationen är inte "tokpill".
Tokpill kommer in när man börjar diskutera om 80 eller 90 är bättre... eller om man rent av ska ta 70%?
Batterier åldras med tiden, tappar kapacitet. Egentligen spelar det ingen roll om du har 85 eller 90% kapacitet kvar efter några år, när du använder kanske 20% kapacitet per dag, men vissa gillar försöka få ut maximalt ur sina bilar, därav liknelsen med förgasare.
Det är som att läsa om diskussion av turbotryck och tycka bensinbilar är krångliga.
VoltAmpere skrev:Jag tror inte den stora massan kommer att hålla på med olika inställningar inför långresor och inte, jag tycker det är lite pill nivå. Om det är så farligt med 100% kunde man gott låsa det till en lägre nivå. Då borde det ju också vara lättare att ge vettiga garantier.TiborBlomhall skrev:De flesta elbilstillverkare rekommenderar att du laddar 80-90% till vardags, 100% inför långresor. Att följa den rekommendationen är inte "tokpill".
Tokpill kommer in när man börjar diskutera om 80 eller 90 är bättre... eller om man rent av ska ta 70%?
Batterier åldras med tiden, tappar kapacitet. Egentligen spelar det ingen roll om du har 85 eller 90% kapacitet kvar efter några år, när du använder kanske 20% kapacitet per dag, men vissa gillar försöka få ut maximalt ur sina bilar, därav liknelsen med förgasare.
Det är som att läsa om diskussion av turbotryck och tycka bensinbilar är krångliga.
Inte PolestarVerdi skrev:VoltAmpere skrev:Jag tror inte den stora massan kommer att hålla på med olika inställningar inför långresor och inte, jag tycker det är lite pill nivå. Om det är så farligt med 100% kunde man gott låsa det till en lägre nivå. Då borde det ju också vara lättare att ge vettiga garantier.TiborBlomhall skrev:De flesta elbilstillverkare rekommenderar att du laddar 80-90% till vardags, 100% inför långresor. Att följa den rekommendationen är inte "tokpill".
Tokpill kommer in när man börjar diskutera om 80 eller 90 är bättre... eller om man rent av ska ta 70%?
Batterier åldras med tiden, tappar kapacitet. Egentligen spelar det ingen roll om du har 85 eller 90% kapacitet kvar efter några år, när du använder kanske 20% kapacitet per dag, men vissa gillar försöka få ut maximalt ur sina bilar, därav liknelsen med förgasare.
Det är som att läsa om diskussion av turbotryck och tycka bensinbilar är krångliga.
Alla förutom Tesla har ju låst det som du vill ha det.
Precis. Tesla ger kunden möjlighet att välja själv, trots att det är de som står för garantin om kunden "gör fel".TiborBlomhall skrev:Du får bilen inställd på 90%.
Vill du pilla kan du.
Vill du inte går det jättebra att alltid köra med 90% laddning.
Det går alltså jättebra att köra långresa också med 90%.
Laddar man till 100% under ett par dagar kommer man få en dialog som varnar om att det inte är bra och fråga om man ska sätta ner laddningen.taliz skrev:Precis. Tesla ger kunden möjlighet att välja själv, trots att det är de som står för garantin om kunden "gör fel".TiborBlomhall skrev:Du får bilen inställd på 90%.
Vill du pilla kan du.
Vill du inte går det jättebra att alltid köra med 90% laddning.
Det går alltså jättebra att köra långresa också med 90%.
Övriga tillverkare har inte lika stort förtroende för sina kunder uppenbarligen.