Boka din ID4 i september

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Håller med till 100 % angående e-golf. Klart underskattad bil förutsatt att man inte har behov av att köra > 50 mil/dag. Jämfört med M3 är den så fri från vägbuller även i motorvägsfart.
Instämmer. E-Golfen är en mycket tyst bil. Fram tills jag skaffade e-tron var Golfen den i särklass tystaste bilen jag haft. E-Tron är tystare i höga farter eftersom vägbullret dämpas mycket bättre, men i Golfen hörs inget som helst motorljud, och det skiljer den från alla elbilar jag haft. Min gamla Model S skrek som en skrämd katt när man gasade på, i min S90D hörde man hela tiden ett ganska enerverande vinande ljud från främre motorn, och även e-tron väsnas från motorerna. Den låter lite som en spårvagn, vilket jag kan tycka är lite halvstörande i vissa situationer. Men Golfen är helt tyst. Ett lätt vinande ljud kan den ge ifrån sig vid max acceleration. Men det hörs knappt. Jag hoppas att VW har hållit fast vid denna trevliga egenskap i ID-bilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
thnis skrev:
Håller med till 100 % angående e-golf. Klart underskattad bil förutsatt att man inte har behov av att köra > 50 mil/dag. Jämfört med M3 är den så fri från vägbuller även i motorvägsfart.
Instämmer. E-Golfen är en mycket tyst bil. Fram tills jag skaffade e-tron var Golfen den i särklass tystaste bilen jag haft. E-Tron är tystare i höga farter eftersom vägbullret dämpas mycket bättre, men i Golfen hörs inget som helst motorljud, och det skiljer den från alla elbilar jag haft. Min gamla Model S skrek som en skrämd katt när man gasade på, i min S90D hörde man hela tiden ett ganska enerverande vinande ljud från främre motorn, och även e-tron väsnas från motorerna. Den låter lite som en spårvagn, vilket jag kan tycka är lite halvstörande i vissa situationer. Men Golfen är helt tyst. Ett lätt vinande ljud kan den ge ifrån sig vid max acceleration. Men det hörs knappt. Jag hoppas att VW har hållit fast vid denna trevliga egenskap i ID-bilarna.
Tyckte etrons motorer tjöt betydligt mer än alla Tesla jag kört. Dvs inte bara nya Raven LR utan även gamla bilar som S70D.
Alla Tesla låter, men inte irriterande som etron IMO. Tystast var förstås EQC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Tyckte etrons motorer tjöt betydligt mer än alla Tesla jag kört. Dvs inte bara nya Raven LR utan även gamla bilar som S70D.
Alla Tesla låter, men inte irriterande som etron IMO. Tystast var förstås EQC.
E-tron låter olika mycket, oklart i vilka situationer den låter mer, men ibland låter den inte alls medan den låter som en spårvagn vissa andra dagar. Jag har kört en annan e-tron som lånebil ett tag och jag tyckte att den lät mer än min. Kan vara inbillning.
Jag håller med om att det är lite störande. Men personligen upplevde jag min Teslas högfrekventa ständiga vinande som jobbigare, på gränsen till obehagligt. Men även det är olika från bil till bil. Jag hade en annan S90D som lånebil en gång och den var mycket tystare från motorerna. Tystaste Teslan jag har kört var en gammal S85. Inget motorljud alls i den. Jag var nära att fråga om jag inte kunde byta rakt av.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

ELBILFörsta interiörbilderna på nya elbilen Volkswagen ID.4 är här

https://alltomelbil.se/forsta-bilderna- ... -4-ar-har/

EDIT:
https://electrek.co/2020/09/04/vw-id-4- ... pirations/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

ID.4 kommer att säljas i år med startversionerna ID.4 First och ID.4 First Max - till priser på 49.000 och 59.000 euro.
Den "standardversionen" av den elektriska SUV-enheten kommer att följa i början av nästa år med Pure Edition och kosta cirka 37 000 euro.

https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... eb-stromer
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
ID.4 kommer att säljas i år med startversionerna ID.4 First och ID.4 First Max - till priser på 49.000 och 59.000 euro.
Den "standardversionen" av den elektriska SUV-enheten kommer att följa i början av nästa år med Pure Edition och kosta cirka 37 000 euro.

https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... eb-stromer

De verkar ta avtäckningen steg för steg. På de där bilderna har de fortfarande folie på bilen. Strålkastarna ser ju jättekonstiga ut tack vare plastfilmen.
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

First Look At The Volkswagen ID.4 Interior
https://insideevs.com/news/442491/first ... -interior/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

1.8 ton? Nästan i paritet med en fossilbil i samma storlek. Det är ju otroligt lätt i jämförelse med t.ex. e-tron. Är ID4 verkligen så mycket mindre eller har de bara lyckats banta bort en massa vikt?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

ID4

Weight Unladen (EU) *1950 kg
https://ev-database.org/car/1273/Volkswagen-ID4

Skoda Enyaq iV80

"Weight Unladen (EU) *1950 kg"
https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Vet inte vad jag tycker om att de har tagit ID.3 interiören i princip rakt av till ID.4. Föredrar Enyaq, fast jag reserverar mig för bild vs provkörning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
1.8 ton? Nästan i paritet med en fossilbil i samma storlek. Det är ju otroligt lätt i jämförelse med t.ex. e-tron. Är ID4 verkligen så mycket mindre eller har de bara lyckats banta bort en massa vikt?
Jag har fått uppfattningen att elbilar inte behöver bli särskilt tunga om man inte samtidigt försöker göra en lyxbil eller SUV. Både min Leaf och min Model 3 SR+ är inte särskilt tunga.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

BMW i3 väger från 1.195kg.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
Jag har fått uppfattningen att elbilar inte behöver bli särskilt tunga om man inte samtidigt försöker göra en lyxbil eller SUV. Både min Leaf och min Model 3 SR+ är inte särskilt tunga.
Nä, det kan mycket väl vara så. Jag kollade nån gång vad en Q7 väger. Den är visserligen större än e-tron men inte sådär jättemycket större. Och vikten var i stort sett densamma, 2.5-2.6t eller nåt sånt. Procentuellt en väldigt liten skillnad alltså. Så det är nog framförallt petrolheadsen som alltid anklagar elbilar för att vara extremt tunga pga batterierna.
PapaD
elbilist

Provkörning. Inredning.

Inlägg av PapaD »

Fantastiskt att den är så stor inuti.

Edit: Är VW oroliga att Enyaq skall ta för många reservationer eftersom de plötsligt läcker den här filmen? ;)
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
Nä, det kan mycket väl vara så. Jag kollade nån gång vad en Q7 väger. Den är visserligen större än e-tron men inte sådär jättemycket större. Och vikten var i stort sett densamma, 2.5-2.6t eller nåt sånt. Procentuellt en väldigt liten skillnad alltså. Så det är nog framförallt petrolheadsen som alltid anklagar elbilar för att vara extremt tunga pga batterierna.
Det beror nog på att de inte inser att man tar bort delar också utan räknar bara med det adderade batteriet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Provkörning. Inredning.

Inlägg av HelectriC »

PapaD skrev:

Edit: Är VW oroliga att Enyaq skall ta för många reservationer eftersom de plötsligt läcker den här filmen? ;)
Haha, så kul han uttrycker sig, fritt översatt ”i ID.4 slipper man iaf får ont i ögonen av att se på paneler och interiör till skillnad mot Id.3”. Tydligt att även han tycker interiören i Id.3 känns budget och plastig.
Men ärligt talat så förstår jag verkligen inte varför man skulle välja ID.4 istället för enyaq. Men smaken är ju som baken antar jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ID4?

ID6 tycker jag är intressant... Galet att det tar sån tid innan Model X får sin första konkurrent med 6-7 säten!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
PapaD skrev:

Haha, så kul han uttrycker sig, fritt översatt ”i ID.4 slipper man iaf får ont i ögonen av att se på paneler och interiör till skillnad mot Id.3”. Tydligt att även han tycker interiören i Id.3 känns budget och plastig.
Men ärligt talat så förstår jag verkligen inte varför man skulle välja ID.4 istället för enyaq. Men smaken är ju som baken antar jag.
Dragvikten, inget annat :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
PapaD skrev:

Dragvikten, inget annat :)
Det är ju sjukt suspekt när batteri och motor är identiska. Är DET vad VW har tänkt använda som säljargument? Har dom inget bättre att komma med :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Eh..va? Den är stor. Jättestor inuti. Fattar inte hur de gjort den så rymlig, men det är ju det som är argumentet. Storlek. Inte snabbhet.
De har gjort det som Skoda inte gjort: flyttat fram A-stolpen, fimpat huv. Synd att de höjt den. Annars vore jag kär.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

PapaD skrev:
Eh..va? Den är stor. Jättestor inuti. Fattar inte hur de gjort den så rymlig, men det är ju det som är argumentet. Storlek. Inte snabbhet.
De har gjort det som Skoda inte gjort: flyttat fram A-stolpen, fimpat huv. Synd att de höjt den. Annars vore jag kär.
Har du sett något ingen annan sett?

ID4 har mindre bagage och är mindre i storlek än ENYAQ i den infon som finns just nu.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

? Nu är jag vilsen...
Var hittar du den infon? https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80 säger att bagaget på skodan är mindre än ID4 fastän att Skodan är längre. Filmen jag länkade säger 620 liter bagage väl?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tycker ID4 ser bättre ut än PS2. Verkar betydligt rymligare också, samt förstås billigare.
Tyvärr verkar mjukvaran vara katastrof och det är ju ingen vidare prestanda heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

PapaD skrev:
? Nu är jag vilsen...
Var hittar du den infon? https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80 säger att bagaget på skodan är mindre än ID4 fastän att Skodan är längre. Filmen jag länkade säger 620 liter bagage väl?
Ev-database har väldigt ofta uppskattade siffror för bilar som inte är släppta på marknaden. Dvs, ta dem med en stor nypa salt. I videon nämns ”nästan 600l enligt VW” vilket matchar Enyaq’s 585l.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Jag gillar också ID4 mer än Enyaq. Den känns mer ren, man har t.ex. inte försökt att implementera fossila designelement som man sedan måste kalla för crystal face bara för att det ska låta coolt. Ren smaksak såklart, men om jag får välja så tar jag ID4. Beror på prissättningen naturligtvis. Blir den jättemycket dyrare så är det en annan femma. Då styr plånboken och jag skiter i utseendet. Enyaqs akilleshäl verkar som sagt vara dragvikten och om den verkligen bara blir 1000kg för RWD så går den bort och ID4 blir enda alternativet.
Men storleksmässigt tror jag att skillnaden märks mest på papperet. Enyaq ska ju vara något större. Men det är inte avgörande för min del. Båda bilarna är mycket rymliga inuti ser det ut som.
Skriv svar