Håller med till 100 % angående e-golf. Klart underskattad bil förutsatt att man inte har behov av att köra > 50 mil/dag. Jämfört med M3 är den så fri från vägbuller även i motorvägsfart.
Instämmer. E-Golfen är en mycket tyst bil. Fram tills jag skaffade e-tron var Golfen den i särklass tystaste bilen jag haft. E-Tron är tystare i höga farter eftersom vägbullret dämpas mycket bättre, men i Golfen hörs inget som helst motorljud, och det skiljer den från alla elbilar jag haft. Min gamla Model S skrek som en skrämd katt när man gasade på, i min S90D hörde man hela tiden ett ganska enerverande vinande ljud från främre motorn, och även e-tron väsnas från motorerna. Den låter lite som en spårvagn, vilket jag kan tycka är lite halvstörande i vissa situationer. Men Golfen är helt tyst. Ett lätt vinande ljud kan den ge ifrån sig vid max acceleration. Men det hörs knappt. Jag hoppas att VW har hållit fast vid denna trevliga egenskap i ID-bilarna.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 29 aug 2020 21:43
av taliz
mati skrev:
thnis skrev:
Håller med till 100 % angående e-golf. Klart underskattad bil förutsatt att man inte har behov av att köra > 50 mil/dag. Jämfört med M3 är den så fri från vägbuller även i motorvägsfart.
Instämmer. E-Golfen är en mycket tyst bil. Fram tills jag skaffade e-tron var Golfen den i särklass tystaste bilen jag haft. E-Tron är tystare i höga farter eftersom vägbullret dämpas mycket bättre, men i Golfen hörs inget som helst motorljud, och det skiljer den från alla elbilar jag haft. Min gamla Model S skrek som en skrämd katt när man gasade på, i min S90D hörde man hela tiden ett ganska enerverande vinande ljud från främre motorn, och även e-tron väsnas från motorerna. Den låter lite som en spårvagn, vilket jag kan tycka är lite halvstörande i vissa situationer. Men Golfen är helt tyst. Ett lätt vinande ljud kan den ge ifrån sig vid max acceleration. Men det hörs knappt. Jag hoppas att VW har hållit fast vid denna trevliga egenskap i ID-bilarna.
Tyckte etrons motorer tjöt betydligt mer än alla Tesla jag kört. Dvs inte bara nya Raven LR utan även gamla bilar som S70D.
Alla Tesla låter, men inte irriterande som etron IMO. Tystast var förstås EQC.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 29 aug 2020 21:55
av mati
taliz skrev:
Tyckte etrons motorer tjöt betydligt mer än alla Tesla jag kört. Dvs inte bara nya Raven LR utan även gamla bilar som S70D.
Alla Tesla låter, men inte irriterande som etron IMO. Tystast var förstås EQC.
E-tron låter olika mycket, oklart i vilka situationer den låter mer, men ibland låter den inte alls medan den låter som en spårvagn vissa andra dagar. Jag har kört en annan e-tron som lånebil ett tag och jag tyckte att den lät mer än min. Kan vara inbillning.
Jag håller med om att det är lite störande. Men personligen upplevde jag min Teslas högfrekventa ständiga vinande som jobbigare, på gränsen till obehagligt. Men även det är olika från bil till bil. Jag hade en annan S90D som lånebil en gång och den var mycket tystare från motorerna. Tystaste Teslan jag har kört var en gammal S85. Inget motorljud alls i den. Jag var nära att fråga om jag inte kunde byta rakt av.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 sep 2020 14:44
av Zalman3
ELBILFörsta interiörbilderna på nya elbilen Volkswagen ID.4 är här
ID.4 kommer att säljas i år med startversionerna ID.4 First och ID.4 First Max - till priser på 49.000 och 59.000 euro.
Den "standardversionen" av den elektriska SUV-enheten kommer att följa i början av nästa år med Pure Edition och kosta cirka 37 000 euro.
ID.4 kommer att säljas i år med startversionerna ID.4 First och ID.4 First Max - till priser på 49.000 och 59.000 euro.
Den "standardversionen" av den elektriska SUV-enheten kommer att följa i början av nästa år med Pure Edition och kosta cirka 37 000 euro.
De verkar ta avtäckningen steg för steg. På de där bilderna har de fortfarande folie på bilen. Strålkastarna ser ju jättekonstiga ut tack vare plastfilmen.
1.8 ton? Nästan i paritet med en fossilbil i samma storlek. Det är ju otroligt lätt i jämförelse med t.ex. e-tron. Är ID4 verkligen så mycket mindre eller har de bara lyckats banta bort en massa vikt?
Vet inte vad jag tycker om att de har tagit ID.3 interiören i princip rakt av till ID.4. Föredrar Enyaq, fast jag reserverar mig för bild vs provkörning.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 sep 2020 17:10
av LarsL
mati skrev:
1.8 ton? Nästan i paritet med en fossilbil i samma storlek. Det är ju otroligt lätt i jämförelse med t.ex. e-tron. Är ID4 verkligen så mycket mindre eller har de bara lyckats banta bort en massa vikt?
Jag har fått uppfattningen att elbilar inte behöver bli särskilt tunga om man inte samtidigt försöker göra en lyxbil eller SUV. Både min Leaf och min Model 3 SR+ är inte särskilt tunga.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 sep 2020 17:12
av Zalman3
BMW i3 väger från 1.195kg.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 sep 2020 17:16
av mati
LarsL skrev:
mati skrev:
1.8 ton? Nästan i paritet med en fossilbil i samma storlek. Det är ju otroligt lätt i jämförelse med t.ex. e-tron. Är ID4 verkligen så mycket mindre eller har de bara lyckats banta bort en massa vikt?
Jag har fått uppfattningen att elbilar inte behöver bli särskilt tunga om man inte samtidigt försöker göra en lyxbil eller SUV. Både min Leaf och min Model 3 SR+ är inte särskilt tunga.
Nä, det kan mycket väl vara så. Jag kollade nån gång vad en Q7 väger. Den är visserligen större än e-tron men inte sådär jättemycket större. Och vikten var i stort sett densamma, 2.5-2.6t eller nåt sånt. Procentuellt en väldigt liten skillnad alltså. Så det är nog framförallt petrolheadsen som alltid anklagar elbilar för att vara extremt tunga pga batterierna.
Provkörning. Inredning.
Postat: 04 sep 2020 20:04
av PapaD
Fantastiskt att den är så stor inuti.
Edit: Är VW oroliga att Enyaq skall ta för många reservationer eftersom de plötsligt läcker den här filmen?
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 sep 2020 20:16
av LarsL
mati skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
1.8 ton? Nästan i paritet med en fossilbil i samma storlek. Det är ju otroligt lätt i jämförelse med t.ex. e-tron. Är ID4 verkligen så mycket mindre eller har de bara lyckats banta bort en massa vikt?
Jag har fått uppfattningen att elbilar inte behöver bli särskilt tunga om man inte samtidigt försöker göra en lyxbil eller SUV. Både min Leaf och min Model 3 SR+ är inte särskilt tunga.
Nä, det kan mycket väl vara så. Jag kollade nån gång vad en Q7 väger. Den är visserligen större än e-tron men inte sådär jättemycket större. Och vikten var i stort sett densamma, 2.5-2.6t eller nåt sånt. Procentuellt en väldigt liten skillnad alltså. Så det är nog framförallt petrolheadsen som alltid anklagar elbilar för att vara extremt tunga pga batterierna.
Det beror nog på att de inte inser att man tar bort delar också utan räknar bara med det adderade batteriet.
Re: Provkörning. Inredning.
Postat: 04 sep 2020 20:43
av HelectriC
PapaD skrev:
Fantastiskt att den är så stor inuti.
Edit: Är VW oroliga att Enyaq skall ta för många reservationer eftersom de plötsligt läcker den här filmen?
Haha, så kul han uttrycker sig, fritt översatt ”i ID.4 slipper man iaf får ont i ögonen av att se på paneler och interiör till skillnad mot Id.3”. Tydligt att även han tycker interiören i Id.3 känns budget och plastig.
Men ärligt talat så förstår jag verkligen inte varför man skulle välja ID.4 istället för enyaq. Men smaken är ju som baken antar jag.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 sep 2020 20:47
av Legato
ID4?
ID6 tycker jag är intressant... Galet att det tar sån tid innan Model X får sin första konkurrent med 6-7 säten!
Re: Provkörning. Inredning.
Postat: 04 sep 2020 21:08
av mati
HelectriC skrev:
PapaD skrev:
Fantastiskt att den är så stor inuti.
Edit: Är VW oroliga att Enyaq skall ta för många reservationer eftersom de plötsligt läcker den här filmen?
Haha, så kul han uttrycker sig, fritt översatt ”i ID.4 slipper man iaf får ont i ögonen av att se på paneler och interiör till skillnad mot Id.3”. Tydligt att även han tycker interiören i Id.3 känns budget och plastig.
Men ärligt talat så förstår jag verkligen inte varför man skulle välja ID.4 istället för enyaq. Men smaken är ju som baken antar jag.
Dragvikten, inget annat
Re: Provkörning. Inredning.
Postat: 04 sep 2020 21:13
av HelectriC
mati skrev:
HelectriC skrev:
PapaD skrev:
Fantastiskt att den är så stor inuti.
Edit: Är VW oroliga att Enyaq skall ta för många reservationer eftersom de plötsligt läcker den här filmen?
Haha, så kul han uttrycker sig, fritt översatt ”i ID.4 slipper man iaf får ont i ögonen av att se på paneler och interiör till skillnad mot Id.3”. Tydligt att även han tycker interiören i Id.3 känns budget och plastig.
Men ärligt talat så förstår jag verkligen inte varför man skulle välja ID.4 istället för enyaq. Men smaken är ju som baken antar jag.
Dragvikten, inget annat
Det är ju sjukt suspekt när batteri och motor är identiska. Är DET vad VW har tänkt använda som säljargument? Har dom inget bättre att komma med
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 sep 2020 21:16
av PapaD
Eh..va? Den är stor. Jättestor inuti. Fattar inte hur de gjort den så rymlig, men det är ju det som är argumentet. Storlek. Inte snabbhet.
De har gjort det som Skoda inte gjort: flyttat fram A-stolpen, fimpat huv. Synd att de höjt den. Annars vore jag kär.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 sep 2020 22:01
av Stevvee
PapaD skrev:
Eh..va? Den är stor. Jättestor inuti. Fattar inte hur de gjort den så rymlig, men det är ju det som är argumentet. Storlek. Inte snabbhet.
De har gjort det som Skoda inte gjort: flyttat fram A-stolpen, fimpat huv. Synd att de höjt den. Annars vore jag kär.
Har du sett något ingen annan sett?
ID4 har mindre bagage och är mindre i storlek än ENYAQ i den infon som finns just nu.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 sep 2020 22:17
av PapaD
? Nu är jag vilsen...
Var hittar du den infon? https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80 säger att bagaget på skodan är mindre än ID4 fastän att Skodan är längre. Filmen jag länkade säger 620 liter bagage väl?
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 05 sep 2020 00:37
av taliz
Tycker ID4 ser bättre ut än PS2. Verkar betydligt rymligare också, samt förstås billigare.
Tyvärr verkar mjukvaran vara katastrof och det är ju ingen vidare prestanda heller.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 05 sep 2020 05:12
av Laban
PapaD skrev:
? Nu är jag vilsen...
Var hittar du den infon? https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80 säger att bagaget på skodan är mindre än ID4 fastän att Skodan är längre. Filmen jag länkade säger 620 liter bagage väl?
Ev-database har väldigt ofta uppskattade siffror för bilar som inte är släppta på marknaden. Dvs, ta dem med en stor nypa salt. I videon nämns ”nästan 600l enligt VW” vilket matchar Enyaq’s 585l.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 05 sep 2020 06:55
av mati
PapaD skrev:
Eh..va? Den är stor. Jättestor inuti. Fattar inte hur de gjort den så rymlig, men det är ju det som är argumentet. Storlek. Inte snabbhet.
De har gjort det som Skoda inte gjort: flyttat fram A-stolpen, fimpat huv. Synd att de höjt den. Annars vore jag kär.
Jag gillar också ID4 mer än Enyaq. Den känns mer ren, man har t.ex. inte försökt att implementera fossila designelement som man sedan måste kalla för crystal face bara för att det ska låta coolt. Ren smaksak såklart, men om jag får välja så tar jag ID4. Beror på prissättningen naturligtvis. Blir den jättemycket dyrare så är det en annan femma. Då styr plånboken och jag skiter i utseendet. Enyaqs akilleshäl verkar som sagt vara dragvikten och om den verkligen bara blir 1000kg för RWD så går den bort och ID4 blir enda alternativet.
Men storleksmässigt tror jag att skillnaden märks mest på papperet. Enyaq ska ju vara något större. Men det är inte avgörande för min del. Båda bilarna är mycket rymliga inuti ser det ut som.