Sida 2 av 4
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 20 okt 2020 12:31
av martinot
BEV[e-Rage] skrev:martinot skrev:BEV[e-Rage] skrev:Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.
Vilken adapter man verkligen behöver kan man ju märka när det är för sent.. Minns när jag 2015 stod med tämligen urladdat LEAF batteri vid en ”laddplats” med enbart ett fungerande 3-fas 32A CEE uttag och insåg att min lilla 16A CEE (till Schuko) adapter inte passade.
Har ni tips på var det finns billiga 16A CEE (hona) till 32A CEE (hane) adaptrar?
Visst är det typiskt att man råkar ut för ett uttag som man just inte har adapter för?
Jo, det aldrig lätt att förutse alla sådana möjligheter. Så är man osäker, och vill ta det säkra före det osäkra, så är ju "ladda alltid"-alternativet ett utmärkt paket att välja.
Vet inte om det är billigt, men finns ofta på byggvaruhus, etc. Här är en för 165.- hos tex. Hornbach:
https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 20 okt 2020 12:55
av Off Grid Byggaren
martinot skrev:BEV[e-Rage] skrev:martinot skrev:BEV[e-Rage] skrev:Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.
Vilken adapter man verkligen behöver kan man ju märka när det är för sent.. Minns när jag 2015 stod med tämligen urladdat LEAF batteri vid en ”laddplats” med enbart ett fungerande 3-fas 32A CEE uttag och insåg att min lilla 16A CEE (till Schuko) adapter inte passade.
Har ni tips på var det finns billiga 16A CEE (hona) till 32A CEE (hane) adaptrar?
Visst är det typiskt att man råkar ut för ett uttag som man just inte har adapter för?
Jo, det aldrig lätt att förutse alla sådana möjligheter. Så är man osäker, och vill ta det säkra före det osäkra, så är ju "ladda alltid"-alternativet ett utmärkt paket att välja.
Vet inte om det är billigt, men finns ofta på byggvaruhus, etc. Här är en för 165.- hos tex. Hornbach:
https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html
Den är åt fel håll, det krävs en lite dyrare modell med inbyggda säkringar:
https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 20 okt 2020 13:06
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:martinot skrev:BEV[e-Rage] skrev:martinot skrev:BEV[e-Rage] skrev:Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.
Vilken adapter man verkligen behöver kan man ju märka när det är för sent.. Minns när jag 2015 stod med tämligen urladdat LEAF batteri vid en ”laddplats” med enbart ett fungerande 3-fas 32A CEE uttag och insåg att min lilla 16A CEE (till Schuko) adapter inte passade.
Har ni tips på var det finns billiga 16A CEE (hona) till 32A CEE (hane) adaptrar?
Visst är det typiskt att man råkar ut för ett uttag som man just inte har adapter för?
Jo, det aldrig lätt att förutse alla sådana möjligheter. Så är man osäker, och vill ta det säkra före det osäkra, så är ju "ladda alltid"-alternativet ett utmärkt paket att välja.
Vet inte om det är billigt, men finns ofta på byggvaruhus, etc. Här är en för 165.- hos tex. Hornbach:
https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html
Den är åt fel håll, det krävs en lite dyrare modell med inbyggda säkringar:
https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html
Riktigt, blev fel riktning där. Den du länkar till är just en sådan som BEVe behöver i sitt fall.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 20 okt 2020 13:28
av BEV[e-Rage]
Off Grid Byggaren skrev:martinot skrev:BEV[e-Rage] skrev:martinot skrev:BEV[e-Rage] skrev:Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.
Vilken adapter man verkligen behöver kan man ju märka när det är för sent.. Minns när jag 2015 stod med tämligen urladdat LEAF batteri vid en ”laddplats” med enbart ett fungerande 3-fas 32A CEE uttag och insåg att min lilla 16A CEE (till Schuko) adapter inte passade.
Har ni tips på var det finns billiga 16A CEE (hona) till 32A CEE (hane) adaptrar?
Visst är det typiskt att man råkar ut för ett uttag som man just inte har adapter för?
Jo, det aldrig lätt att förutse alla sådana möjligheter. Så är man osäker, och vill ta det säkra före det osäkra, så är ju "ladda alltid"-alternativet ett utmärkt paket att välja.
Vet inte om det är billigt, men finns ofta på byggvaruhus, etc. Här är en för 165.- hos tex. Hornbach:
https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html
Den är åt fel håll, det krävs en lite dyrare modell med inbyggda säkringar:
https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html
Vet nån om 32A CEE adaptern som följer med i ”ladda alltid”-paketet har inbyggda 16A säkringar?
https://evconnect.se/collections/portab ... aket#tab-1
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 20 okt 2020 13:55
av kenjon
Det "måste" den ha, annars kan man ju plocka ut 32 A i 16A-uttaget.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 20 okt 2020 18:08
av Off Grid Byggaren
kenjon skrev:Det "måste" den ha, annars kan man ju plocka ut 32 A i 16A-uttaget.
Kan vara utan säkringar, det säljs en del otillåtna fuladaptrar på nätet.
Finns en gråzon, de lägger med en instruktion att den bara får användas tillsammans med deras laddkabel som begränsar belastningströmmen till 16A.
Och så brukar det stå att den bara får användas under kontinuerlig uppsikt.
Blir kabeln skadad så det en blir kortslutning brukar den hålla för 32 A under de få sekunder som behövs för att säkringarna ska lösa ut. Men det smäller till högt och ryker lite....
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 07:35
av VoltAmpere
Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.
Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 07:38
av Svenssons
Mycket mer än 10 tkr borde det inte inte gå på för att få upp en fast laddbox som dock inte är ett krav. Funkar med en mobil laddbox också.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 08:13
av MarkusL
VoltAmpere skrev:Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.
Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
VW kan inte detta själva. En laddbox får du uppsatt och klar för 5000-7000 efter bidrag om du inte har långt att dra elen. Se upp bara för många elektriker försöker ta hutlösa summor.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 08:38
av martinot
VoltAmpere skrev:Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.
Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Synd att försäljarna inte är bättre på att berätta sådant här. Men det är inte så svårt. Du kan starta med den mobila laddaren som medföljer, och ladda i ett vanligt Schuko (utomhus, eller med kabel till inomhusuttag genom fönster/dörr). Men det bästa är att sätta upp en permanent laddanslutning som är speciellt avpassad för att ladda elbil, en sk. laddbox.
VW billigaste är jättebra pris (för att vara en enkel box), för 4350.
https://charging-energy.elli.eco/se-sv/IDcharger
Den är dock inte en komplett box för bidrag på 50% som du kan få från Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Vill du ha bidraget ovan så är det bästa laddboxen Easee, som finns att köpa på flera ställen. Den hanterar både övervakning av DC (likström), vilket annars kräver en separat JFB Typ B (ofta 2500 - 5000kr), och även godkänt mätning av strömförbrukning (även den ett antal tusenlappar).
Vill du ladda till bra pris så finns möjlighet från många elbolag att få olika timpris för dygnet. Då är det ofta extremt billigt att ladda på natten, men dyrare el på dagen. Själv kört jag just nu med Tibber som är ett elbolag som erbjuder detta. Då kan man även med laddboxen Easee ställa in så laddboxen automatiskt laddar på de timmarna på natten när det är gratis eller lägst pris.
Så även om det är mycket nytt att lära sig, så finns många smarta lösningar som gör det hela enkelt och underhållsfritt, och där du kan ladda till extremt bra priser.
Fråga gärna mer om det är saker du funderar på.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 08:45
av heldiggrisen
VoltAmpere skrev:Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.
Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Det Finns ungefär 20 miljoner kronor kvar i Naturvårdsverkets ”ladda hemma” pott.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Historisk försvinner ungefär 5 miljoner varje vecka, så om du inte hinner beställa och installera inom et par veckor, så kanske man ska satsa på något temporärt till nya gröna avdraget kommer?
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 09:15
av chaffis75
martinot skrev:VoltAmpere skrev:Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.
Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Synd att försäljarna inte är bättre på att berätta sådant här. Men det är inte så svårt. Du kan starta med den mobila laddaren som medföljer, och ladda i ett vanligt Schuko (utomhus, eller med kabel till inomhusuttag genom fönster/dörr). Men det bästa är att sätta upp en permanent laddanslutning som är speciellt avpassad för att ladda elbil, en sk. laddbox.
VW billigaste är jättebra pris (för att vara en enkel box), för 4350.
https://charging-energy.elli.eco/se-sv/IDcharger
Den är dock inte en komplett box för bidrag på 50% som du kan få från Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Vill du ha bidraget ovan så är det bästa laddboxen Easee, som finns att köpa på flera ställen. Den hanterar både övervakning av DC (likström), vilket annars kräver en separat JFB Typ B (ofta 2500 - 5000kr), och även godkänt mätning av strömförbrukning (även den ett antal tusenlappar).
Vill du ladda till bra pris så finns möjlighet från många elbolag att få olika timpris för dygnet. Då är det ofta extremt billigt att ladda på natten, men dyrare el på dagen. Själv kört jag just nu med Tibber som är ett elbolag som erbjuder detta. Då kan man även med laddboxen Easee ställa in så laddboxen automatiskt laddar på de timmarna på natten när det är gratis eller lägst pris.
Så även om det är mycket nytt att lära sig, så finns många smarta lösningar som gör det hela enkelt och underhållsfritt, och där du kan ladda till extremt bra priser.
Fråga gärna mer om det är saker du funderar på.
Obs, de följer inte med mig nån ladd klump till id3 utan man bör nog satsa på en laddbox.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 09:32
av martinot
heldiggrisen skrev:VoltAmpere skrev:Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.
Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Det Finns ungefär 20 miljoner kronor kvar i Naturvårdsverkets ”ladda hemma” pott.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Historisk försvinner ungefär 5 miljoner varje vecka, så om du inte hinner beställa och installera inom et par veckor, så kanske man ska satsa på något temporärt till nya gröna avdraget kommer?
Skall enligt handläggare på NV, gå att skicka in kvitton på köp och uppskattad monteringskostnad i förväg innan installationen är utförd, så reserveras beloppet (så man är garanterad bidraget, om det godkänns, även om slutkvitton/fakturor kommer in senare när potten är noll). Bra, för då slipper man stå med risken att bli utan bidrag, om man köper prylar och bokar elektrikerinstallation i år.
Kan rekommendera VoltAmpere att ringa och prata med handläggare på NV om han undrar något kring det (de är jättetrevliga och väldigt hjälpsamma).
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 10:18
av VoltAmpere
martinot skrev:VoltAmpere skrev:Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.
Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Synd att försäljarna inte är bättre på att berätta sådant här. Men det är inte så svårt. Du kan starta med den mobila laddaren som medföljer, och ladda i ett vanligt Schuko (utomhus, eller med kabel till inomhusuttag genom fönster/dörr). Men det bästa är att sätta upp en permanent laddanslutning som är speciellt avpassad för att ladda elbil, en sk. laddbox.
VW billigaste är jättebra pris (för att vara en enkel box), för 4350.
https://charging-energy.elli.eco/se-sv/IDcharger
Den är dock inte en komplett box för bidrag på 50% som du kan få från Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Vill du ha bidraget ovan så är det bästa laddboxen Easee, som finns att köpa på flera ställen. Den hanterar både övervakning av DC (likström), vilket annars kräver en separat JFB Typ B (ofta 2500 - 5000kr), och även godkänt mätning av strömförbrukning (även den ett antal tusenlappar).
Vill du ladda till bra pris så finns möjlighet från många elbolag att få olika timpris för dygnet. Då är det ofta extremt billigt att ladda på natten, men dyrare el på dagen. Själv kört jag just nu med Tibber som är ett elbolag som erbjuder detta. Då kan man även med laddboxen Easee ställa in så laddboxen automatiskt laddar på de timmarna på natten när det är gratis eller lägst pris.
Så även om det är mycket nytt att lära sig, så finns många smarta lösningar som gör det hela enkelt och underhållsfritt, och där du kan ladda till extremt bra priser.
Fråga gärna mer om det är saker du funderar på.
Tack!
Laddbox för några tusenlappar, check!
Ska jag dock behöva gräva upp trädgård/uppfart för att dra fram trefas så är det en större grej. Idag tror jag att jag har två faser a 10A, men antar att det inte förslår så mycket.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 10:25
av LarsL
VoltAmpere skrev:
Tack!
Laddbox för några tusenlappar, check!
Ska jag dock behöva gräva upp trädgård/uppfart för att dra fram trefas så är det en större grej. Idag tror jag att jag har två faser a 10A, men antar att det inte förslår så mycket.
Jag har laddat elbilar i snart 6 år med ”bara” 1-fas och 10 A. Bilar som går 7-8 mil per dag (när det inte är pandemi). Det räcker mer än väl för mina behov och har aldrig hamnat i bekymmer när jag kommit ihåg att sätta i sladden.
Om du ändå gräver så skulle jag lägga ner 3-fas, så klart. Fördelen med att ha en Easee eller liknande som kan justera laddningen är att du till vardags kan köra med 2-3 kW och du klarar dig fint. Men den dagen du måste åka längre då kan du snabbt dra upp bilen från 80-90% med 11 kW. Samma om du har åkt långt dagen innan och behöver bra laddning nästa dag.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 10:25
av martinot
VoltAmpere skrev:martinot skrev:VoltAmpere skrev:Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.
Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Synd att försäljarna inte är bättre på att berätta sådant här. Men det är inte så svårt. Du kan starta med den mobila laddaren som medföljer, och ladda i ett vanligt Schuko (utomhus, eller med kabel till inomhusuttag genom fönster/dörr). Men det bästa är att sätta upp en permanent laddanslutning som är speciellt avpassad för att ladda elbil, en sk. laddbox.
VW billigaste är jättebra pris (för att vara en enkel box), för 4350.
https://charging-energy.elli.eco/se-sv/IDcharger
Den är dock inte en komplett box för bidrag på 50% som du kan få från Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Vill du ha bidraget ovan så är det bästa laddboxen Easee, som finns att köpa på flera ställen. Den hanterar både övervakning av DC (likström), vilket annars kräver en separat JFB Typ B (ofta 2500 - 5000kr), och även godkänt mätning av strömförbrukning (även den ett antal tusenlappar).
Vill du ladda till bra pris så finns möjlighet från många elbolag att få olika timpris för dygnet. Då är det ofta extremt billigt att ladda på natten, men dyrare el på dagen. Själv kört jag just nu med Tibber som är ett elbolag som erbjuder detta. Då kan man även med laddboxen Easee ställa in så laddboxen automatiskt laddar på de timmarna på natten när det är gratis eller lägst pris.
Så även om det är mycket nytt att lära sig, så finns många smarta lösningar som gör det hela enkelt och underhållsfritt, och där du kan ladda till extremt bra priser.
Fråga gärna mer om det är saker du funderar på.
Tack!
Laddbox för några tusenlappar, check!
Ska jag dock behöva gräva upp trädgård/uppfart för att dra fram trefas så är det en större grej. Idag tror jag att jag har två faser a 10A, men antar att det inte förslår så mycket.
Har du tre faser in till huvudcentral i ditt hus (antar, då det är standard i Sverige till i princip alla bostäder), så får du 50% bidrag av staten för allt som behöver dras för elbilsladdningen. Tex. om du behöver dra fram trefas och sätta en undercentral i garage eller annat ställe.
En rätt schysst deal där du får halva kostnaden på precis allt (både arbete och allt material/produkter). Hade tidigare inte heller trefas i mitt garage, men nu har jag ett gott 3-fas CEE-uttag dessutom (förutom bra laddboxar).
Just sayin'.

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 12:06
av markuswesterberg
VoltAmpere skrev:Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.
Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Och om vi ska kolla på alternativ som denna tråd ska handla om, alltså ladda UTAN laddbox, så har det tidigare konstaterats att följande alternativ är rätt prisvärda:
Alt 1
”Ladda alltid”-paketet från EvConnect.
Alt 2
UMC 1-fas från Tesla.
Själv valde jag Alt 2 och laddar som de flesta i tråden nog nu vet aldrig via laddbox utan använder enbart dessa EVSE (portabla) laddare, även hemma

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 19:30
av martinot
VoltAmpere skrev:Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.
Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Nyfiken; vilken ID3 skall du köpa, och vilken ÅF har du pratat med?
Kan oavsett trösta dig med att det låter extremt högt med 50 000 för installation av ett Typ-2-uttag för laddning av elbilar.
Tillhör absolut inte normalfallet kan jag garantera. Det är ingen "rocket science", utan en låda med övervakning av felströmmar, och möjlighet att slå på och bryta spänningen. Vissa har lite mer finesser som WiFi, 4G, mätning, appstöd, etc. men det är inget måste (dock om du vill få 50% betalt av staten så måste du ha mätmöjlighet).
När har du planerat att få leverans av bilen?
Nu i höst, eller någon gång nästa år?
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 20:05
av ChristerSjo
martinot skrev:
Vill du ha bidraget ovan så är det bästa laddboxen Easee, som finns att köpa på flera ställen. Den hanterar både övervakning av DC (likström), vilket annars kräver en separat JFB Typ B (ofta 2500 - 5000kr), och även godkänt mätning av strömförbrukning (även den ett antal tusenlappar).
Det finns JFB Typ B för runt 1500 kr i alla fall när jag installerade för drygt ett år sedan.
martinot skrev:
Vill du ladda till bra pris så finns möjlighet från många elbolag att få olika timpris för dygnet. Då är det ofta extremt billigt att ladda på natten, men dyrare el på dagen. Själv kört jag just nu med Tibber som är ett elbolag som erbjuder detta. Då kan man även med laddboxen Easee ställa in så laddboxen automatiskt laddar på de timmarna på natten när det är gratis eller lägst pris.
Detta går ju att göra oavsett laddare om man har en controller för smarta hem som kan styra Teslan (vilket många har).
Om man har rörliga timpriser ett dygn i förväg som Tibber, behöver man inte ens det. Det är 99 av 100 gånger billigast att ladda mellan kl 1 och 5 på morgonen och det går ju att ställa in i Teslan.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 20:07
av ChristerSjo
Skall tilläggas att jag själv har Tibber men använder inte deras app för den håller på att väcker min bil hela tiden eller ser till att den inte somnar (var ett tag sedan jag prövade).
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 20:45
av martinot
ChristerSjo skrev:martinot skrev:
Vill du ha bidraget ovan så är det bästa laddboxen Easee, som finns att köpa på flera ställen. Den hanterar både övervakning av DC (likström), vilket annars kräver en separat JFB Typ B (ofta 2500 - 5000kr), och även godkänt mätning av strömförbrukning (även den ett antal tusenlappar).
Det finns JFB Typ B för runt 1500 kr i alla fall när jag installerade för drygt ett år sedan.
Finns fortfarande. Finns även här i Sverige/Europa kända (dvs. icke kina-brandad) JFB för strax över 2000 kr. Angav dock typiska priser på de JFB som elektriker normalt levererar (för att postaren inte skall bli överraskad när elektrikern offererar lösning).
Men, som du är mycket riktigt inne på, så behöver det inte alls bli speciellt dyrt med en riktig komplett installation av ett ladduttag för elbilar.
I det hela långa loppet som elbilsägare så tror jag det är en extremt liten kostnad i det hela stora sammanhanget. Speciellt som samma Typ-2-uttag kan användas för även när man byter bil, och till framtida bilmodeller. Tror det är en i längden mycket god investering och lösning om man har möjlighet till det.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 20:52
av ChristerSjo
martinot skrev:ChristerSjo skrev:martinot skrev:
Vill du ha bidraget ovan så är det bästa laddboxen Easee, som finns att köpa på flera ställen. Den hanterar både övervakning av DC (likström), vilket annars kräver en separat JFB Typ B (ofta 2500 - 5000kr), och även godkänt mätning av strömförbrukning (även den ett antal tusenlappar).
Det finns JFB Typ B för runt 1500 kr i alla fall när jag installerade för drygt ett år sedan.
Finns fortfarande. Finns även här i Sverige/Europa kända (dvs. icke kina-brandad) JFB för strax över 2000 kr. Angav dock typiska priser på de JFB som elektriker normalt levererar (för att postaren inte skall bli överraskad när elektrikern offererar lösning).
Men, som du är mycket riktigt inne på, så behöver det inte alls bli speciellt dyrt med en riktig komplett installation av ett ladduttag för elbilar.
I det hela långa loppet som elbilsägare så tror jag det är en extremt liten kostnad i det hela stora sammanhanget. Speciellt som samma Typ-2-uttag kan användas för även när man byter bil, och till framtida bilmodeller. Tror det är en i längden mycket god investering och lösning om man har möjlighet till det.
Håller med , har du väl köpte en elbil kommer du inte vilja gå tillbaka till ICE så elbilsladdning, om man har möjlighet, hemma är ingen dålig investering.
Sedan tar ju elektriker hutlöst betalt för material och vidare så är det inte mycket av alla elektronik som
inte tillverkas i Asien.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 29 okt 2020 23:31
av martinot
Jo, vill man passa på att få till ett bra pris, så är det läge att installera i år innan senaste potten tar slut. Då kan man köpa in så mycket som möjligt själv, spara kvitton, och sedan låta elektrikern sätta upp allt.
Tyvärr verkar det som den nya bidragsmodellen efter nyår gör detta arbetssätt (separata inköp av material och arbetet) inte möjligt, eller iaf. mycket svårare (tyvärr).
Passade på att sätta upp Easee med Watty i veckan, och tar i mina kvitton till Naturvårdsverket även med Metronkabelen (11m med Teslaknapp) som jag fick hem i måndags.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 30 okt 2020 05:42
av markuswesterberg
Snälla. Det finns trådar där vi diskuterar laddboxar. Kan inte denna tråden få handla om laddning UTAN laddbox?
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 30 okt 2020 17:28
av martinot
markuswesterberg skrev:Snälla. Det finns trådar där vi diskuterar laddboxar. Kan inte denna tråden få handla om laddning UTAN laddbox?
Vi andra svarade bara postaren på hens frågor:
VoltAmpere skrev:
Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.
Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Kanske postaren borde valt en annan egen tråd, men svaren är verkligen on-topic och totalt relevanta för postarens frågor.
Det jag är mest förvånad över att "VoltAmpere" har en massa frågor som han vill ha hjälp av oss i forumet att besvara, men sedan struntar i att följa upp något när hen fått en massa bra svar som folk lagt ner tid på att hjälpa till med.
Ytterst märkligt.
