Sida 2 av 2

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 14:47
av tor
Kan det inte vara så att freemont inte går att öka produktionen i på grund av begränsad yta, logistik med mera. Däremot i Kina finns inga direkta liknande begränsningar. Model Y gör ju att trycket på freemont ökar. Att då tillfälligt (tills Berlin är klar) skeppa bilar från Kina till europa låter väl utmärkt. Färdigställandet av Berlin och volymleverans av model y från Kina sammanfaller ju på ett ungefär. Y och 3 delar ju många komponenter.

Om efterfrågan i europa ökar just nu på 3 samtiidgt som efterfrågan på Y i USA ökar vad har då Tesla för alternativ? Vänta 12 månader på Berlin?

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 14:54
av vigge50
Men är det verkligen så att Freemont inte klarar efterfrågan? Vad jag kan se på Teslas hemsida så är det 5-10 veckors leveranstid på bilar, är det så farligt? Om det hade varit sex månaders leveranstid så hade jag kanske förstått men nu känns det mer som att fabriken i Kina är för stor för efterfrågan i Asien. Nu kanske det är motiverat att skicka bilar men vad gör de nästa år när fabriken kommer igång i Tyskland, kommer de ha stor överkapacitet i Kina eller måste de kanske drastiskt sänka priserna för att öka efterfrågan?

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 15:10
av Svenssons
Kina har ju inte börjat leverera till övriga Asien, Australien eller Nya Zeeland ännu. Det är väl det mest logiska att Kina tar över exporten till dessa marknader först, dels pga geografiska läget och dels pga troligen bättre handelsavtal till i alla fall stora delar av Asien. Finns det produktionskapacitet i Kina bör det vara ett ypperligt läge att gå in på fler marknader i Asien. Man har i princip inte rör något annat än Kina, Sydkorea och Japan i Asien än så länge.

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 15:13
av Fredrik j
Får inte heller ihop ekvationen hög efterfrågan, relativt korta leveranstider och bristande kapacitet.
Om man till Europa drar av båttransporten så är ju tesla mycket snabba på att leverera en ny bil.
Man läser ju hela tiden om folk som köper en lagerblad med 2veckors leveranstid. Det tyder ju inte på någon stor backlog. Kan ju vara att det är köp på visa varianter men är det ingen annan som drar slutsatsen att produktionen är väl anpassad till den nuvarande efterfrågan?

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 16:42
av Zalman3
Svenssons skrev:
Kina har ju inte börjat leverera till övriga Asien, Australien eller Nya Zeeland ännu. Det är väl det mest logiska att Kina tar över exporten till dessa marknader först, dels pga geografiska läget och dels pga troligen bättre handelsavtal till i alla fall stora delar av Asien. Finns det produktionskapacitet i Kina bör det vara ett ypperligt läge att gå in på fler marknader i Asien. Man har i princip inte rör något annat än Kina, Sydkorea och Japan i Asien än så länge.
Tesla säljer ju bra i Australien i alla fall.
20200912_164211.jpg

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 16:59
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Kina har ju inte börjat leverera till övriga Asien, Australien eller Nya Zeeland ännu. Det är väl det mest logiska att Kina tar över exporten till dessa marknader först, dels pga geografiska läget och dels pga troligen bättre handelsavtal till i alla fall stora delar av Asien. Finns det produktionskapacitet i Kina bör det vara ett ypperligt läge att gå in på fler marknader i Asien. Man har i princip inte rör något annat än Kina, Sydkorea och Japan i Asien än så länge.
Tesla säljer ju bra i Australien i alla fall.
20200912_164211.jpg
En snabb googling ger att det säljs ca 1miljon bilar/år i Australien. 1700 är ju relativt bra bland elbilarna men förvånande lite jämfört med andra marknader. Just lanserat? Många som väntar på högerstyrda?

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 17:00
av vigge50
Svenssons skrev:
Kina har ju inte börjat leverera till övriga Asien, Australien eller Nya Zeeland ännu. Det är väl det mest logiska att Kina tar över exporten till dessa marknader först, dels pga geografiska läget och dels pga troligen bättre handelsavtal till i alla fall stora delar av Asien. Finns det produktionskapacitet i Kina bör det vara ett ypperligt läge att gå in på fler marknader i Asien. Man har i princip inte rör något annat än Kina, Sydkorea och Japan i Asien än så länge.
Nu vet jag inte hur stor skillnaden är men är det inte extra jobb att ha en produktionslina som klarar både höger och vänsterstyrda bilar? Australien, Nya Zeeland och Japan har alla vänstertrafik. Hur mycket arbete skulle det vara att göra så att fabriken i Kina också kan bygga högerstyrda bilar jämfört med vad man sparar på att bygga där istället för USA? I USA har man ju redan anpassat produktionen för högerstyrda och kommer fortsätta producera dessa där för Storbritannien bland annat. Kan ju vara åt andra hållet också, kanske hoppas Tesla på att aldrig tillverka högerstyrda Model Y i Fremont då fabriken i Tyskland tar hand om Storbritannien och Kina tar hand om den högerstyrda produktionen för Asien.

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 17:03
av Fredrik j
Måste man verkligen anpassa en fabrik för RHD? Så stora skillnader är det väl inte ur ett ihopskruvningsperspektiv? Styrväxel och instrumentpanel. Kablage. Vad mer?

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 17:04
av vigge50
Jag kan vara helt fel på det, kanske är det enkelt att fixa.

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 18:08
av tor
vigge50 skrev:
Men är det verkligen så att Freemont inte klarar efterfrågan? Vad jag kan se på Teslas hemsida så är det 5-10 veckors leveranstid på bilar, är det så farligt? Om det hade varit sex månaders leveranstid så hade jag kanske förstått men nu känns det mer som att fabriken i Kina är för stor för efterfrågan i Asien. Nu kanske det är motiverat att skicka bilar men vad gör de nästa år när fabriken kommer igång i Tyskland, kommer de ha stor överkapacitet i Kina eller måste de kanske drastiskt sänka priserna för att öka efterfrågan?
Sant. Hade inte koll på att det var så kort leveranstid. Dom kanske har något annat på G i freemont? Battery day blir spännande!

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 18:25
av vigge50
tor skrev:
vigge50 skrev:
Men är det verkligen så att Freemont inte klarar efterfrågan? Vad jag kan se på Teslas hemsida så är det 5-10 veckors leveranstid på bilar, är det så farligt? Om det hade varit sex månaders leveranstid så hade jag kanske förstått men nu känns det mer som att fabriken i Kina är för stor för efterfrågan i Asien. Nu kanske det är motiverat att skicka bilar men vad gör de nästa år när fabriken kommer igång i Tyskland, kommer de ha stor överkapacitet i Kina eller måste de kanske drastiskt sänka priserna för att öka efterfrågan?
Sant. Hade inte koll på att det var så kort leveranstid. Dom kanske har något annat på G i freemont? Battery day blir spännande!
Det finns möjligtvis en teori som jag kan tänka mig, efterfrågan på Model Y anses vara väldigt stor i Nordamerika(trots att ingen SR finns...) och för att möta efterfrågan så vill de konvertera en produktionslinje i Fremont från Model 3 till Model Y. Detta skulle dock leda till att de med resterande kapacitet för Model 3 inte kan förse både Nordamerika, Europa och delar av Asien med Model 3. Då blir det lättare att bygga ut produktionen i Kina för Model 3 än att bygga ut ytterligare för Model Y i Fremont.

Men ja, mycket spekulationer där...

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Postat: 12 sep 2020 19:50
av Fredrik j
vigge50 skrev:
tor skrev:
vigge50 skrev:
Men är det verkligen så att Freemont inte klarar efterfrågan? Vad jag kan se på Teslas hemsida så är det 5-10 veckors leveranstid på bilar, är det så farligt? Om det hade varit sex månaders leveranstid så hade jag kanske förstått men nu känns det mer som att fabriken i Kina är för stor för efterfrågan i Asien. Nu kanske det är motiverat att skicka bilar men vad gör de nästa år när fabriken kommer igång i Tyskland, kommer de ha stor överkapacitet i Kina eller måste de kanske drastiskt sänka priserna för att öka efterfrågan?
Sant. Hade inte koll på att det var så kort leveranstid. Dom kanske har något annat på G i freemont? Battery day blir spännande!
Det finns möjligtvis en teori som jag kan tänka mig, efterfrågan på Model Y anses vara väldigt stor i Nordamerika(trots att ingen SR finns...) och för att möta efterfrågan så vill de konvertera en produktionslinje i Fremont från Model 3 till Model Y. Detta skulle dock leda till att de med resterande kapacitet för Model 3 inte kan förse både Nordamerika, Europa och delar av Asien med Model 3. Då blir det lättare att bygga ut produktionen i Kina för Model 3 än att bygga ut ytterligare för Model Y i Fremont.

Men ja, mycket spekulationer där...
Rimligen kommer ju Y kannibalisera app försäljningen av 3. Iallafall på marknader där tre funnits ett tag.