M3 med värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: M3 med värmepump!

Inlägg av Tomas L »

OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:

Notera ordet långfärd, är ju bara då man behöver bry sig l. räckvidd. Då drar elvärmaren redan så pass liten del av totala energianvändningen att det kan inte röra sig om mer än några procents förbättring i bästa fall. I vinterväder ännu mindre om det ens är märkbar skillnad alls.

---

Vinterväder är då en värmepump kommer ha sämre effektivitet så skillnaden blir liten då.
Det är inte helt ovanligt att jag sitter i bilen och väntar på att sambon ska handla klart. Jag ser stora fördelar med en värmepump! 8-)
Självklart så sjunker effektiviteten på en värmepump när temperaturen sjunker, men effektiviteten sjunker snabbare på en bil utan värmepump. Jag tror inte Tesla skulle montera en värmepump i en bil om den gav större påverkan på effektiviteten än bara någon procent eller två.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: M3 med värmepump!

Inlägg av nx00 »

Är man rädd för att sin nya Tesla inte har senaste dagsfärska nyheten, ska man nog inte köpa en Tesla. För dom uppdaterar kontinuerligt sina modeller.

Då är det bättre och köpa en annan bil med traditionella modellår. För då får alla samma gamla konfiguration.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump!

Inlägg av OfarligTesla »

Tomas L skrev:
Det är inte helt ovanligt att jag sitter i bilen och väntar på att sambon ska handla klart. Jag ser stora fördelar med en värmepump! 8-)
Självklart så sjunker effektiviteten på en värmepump när temperaturen sjunker, men effektiviteten sjunker snabbare på en bil utan värmepump. Jag tror inte Tesla skulle montera en värmepump i en bil om den gav större påverkan på effektiviteten än bara någon procent eller två.
Som sagt, räkna på det så kan du se själv. Vid -20 verkar värmaren (med fläkten) dra under 2 kW över tid, vid varmare temp då en värmepump har hög effektivitet drar då såklart mindre.

Men 2 kW är ju vid 120 km/h 17 Wh/km så även om värmepumpen skulle halvera den (vilket är osannolikt vid -20) så skulle det handla om runt 5% förbättring. Och det är som sagt ett osannolikt scenario från första början. Är det snö/regn på vägen skulle förbrukningen öka vilket minskar den procentuella vinsten osv.
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: M3 med värmepump!

Inlägg av backe »

nx00 skrev:
Är man rädd för att sin nya Tesla inte har senaste dagsfärska nyheten, ska man nog inte köpa en Tesla. För dom uppdaterar kontinuerligt sina modeller.

Då är det bättre och köpa en annan bil med traditionella modellår. För då får alla samma gamla konfiguration.

Eller om man vänder på det, dom får det direkt istället för att behöva vänta några iterationer...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: M3 med värmepump!

Inlägg av TiborBlomhall »

mikkling skrev:
Äsch,

Det hela visade sig vara ett falsklarm. Tesla kontaktade mig och sa att säljaren var felinformerad. Så, inga M3:or i Sverige med värmepump...

\m/
Jag ändrade titeln på första inlägget så vi slipper läsa tre sidor kommentarer innan vi läser detta :?
Användarvisningsbild
plutomanen
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 apr 2019 16:23
Ort: Järna

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av plutomanen »

Jag såg ett klipp på tuben förra veckan om att modell S, X och Y har betydligt längre leveranstider sedan ungefär en vecka tillbaka i tiden, dock inte modell 3. Kanalen spekulerade i att de skulle bygga om Freemont och därför blev helt plötsligt leveranstiderna längre. Att inte 3 drabbades förklarades med att det troligen fanns lagerbilar. Det kanske kan ligga nåt i det och i så fall kanske man ska vänta med köp till Q4...
Tesla Modell Y LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: M3 med värmepump!

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Fascinerande att så många verkar fastna för värmepump.
Det är inget magiskt. Det finns i flera andra elbilar redan och trots det har de ingen fantastik räckvidd. Sitter väl tex i Leaf och etron, bilar kända för sin usla räckvidd.

Skulle jag tacka nej till det? Förstås inte. Men jag skulle inte betala extra eller besvära mig med retur och krångel för det.
Jag har också suttit här och förundrats över värmepumpsvurmen. Jag tyckte att det var så bra när jag bytte till Tesla och slapp den där förbaskade värmepumpen som satt i Zoen och som lät som att bilen var på väg att lyfta vertikalt vilken sekund som helst. Det är skönt med min 3:as diskreta värmefläktsljud.
Ja, jämför man ljudnivån mellan min Leaf och min Tesla så är den påtaglig. Leafen låter som om den har en lite förbränningsmotor under huven.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: M3 med värmepump!

Inlägg av Svenssons »

Tomas L skrev:
Hur som helst, som norrlänning vill jag gärna ha värmepump, så den är ett välkommet tillskott.
Det är ju i södra Sverige som kommer ha störst nytta med värmepump. Är det -10 grader lär det inte vara stor om någon skillnad med värmepump. +5 till +10 är nog där den gör störst nytta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av taliz »

Jaså, falsklarm. Dagens lokaltidningsbesvikelse?
En bild på en bister Mikael med bildtexten "Ingen värmepump för Mikael, 53" .
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Svenssons »

Lite om luft-värmepump:

https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.

Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.

The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.

When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikkling
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 jul 2020 16:53

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av mikkling »

taliz skrev:
Jaså, falsklarm. Dagens lokaltidningsbesvikelse?
En bild på en bister Mikael med bildtexten "Ingen värmepump för Mikael, 53" .
Haha, exakt!
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av ChristerSjo »

Svenssons skrev:

Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Beror väl på vilken typ av värmepump vi pratar om. Jag har en Luft-Vatten som värmer huset och när jag tittar på t.ex. februari 2018 då månadsmedeltemperaturen var -4,5 grader hade jag en COP på 2,5. Den skall ge COP över 1,0 ner till -25 gader.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
backe
Inlägg: 1881
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
Lite om luft-värmepump:

https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.

Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.

The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.

When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.

Vad är det som gör att det skiljer så mycket mellan en sån här värmepump för bilar och en för hemmet?
Toshiba har väl en som ger ok verkningsgrad ända ner till -30?
De som finns för hemmabruk kan även kyla, borde även det kunna ge en del besparing kanske jämfört med traditionell ACC?

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-va ... seikai9-35
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av ChristerSjo »

Beror troligtvis vad man optimerar värmepumpen till värme eller kyla. I våra klimat prioriterar man värme och optimerar dom efter det.

EDIT. En optimering som gör dom dyrare antar jag dessutom.
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av LasseTM »

backe skrev:
Svenssons skrev:
Lite om luft-värmepump:

https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.

Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.

The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.

When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.

Vad är det som gör att det skiljer så mycket mellan en sån här värmepump för bilar och en för hemmet?
Toshiba har väl en som ger ok verkningsgrad ända ner till -30?
De som finns för hemmabruk kan även kyla, borde även det kunna ge en del besparing kanske jämfört med traditionell ACC?

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-va ... seikai9-35
Framförallt har du en ganska liten värmeväxlare på bil så kör du på för hårt får du frost på den värmeväxlare vilket gör den vördelös. LV hemma har en stor värmeväxlare och kan därför ta ut mer effekt. Sedan kan du växla så du kör värme någon minut på den du har hemma så du kan börja använda den igen. På en bil med fartvind och - grader hjälper det föga att försöka värma den. Och någon spillvärme går ju inte direkt att hitta på en Tesla
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av kenjon »

Svenssons skrev:
Lite om luft-värmepump:

https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.

Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.

The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.

When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Det står ju att den optimala temperaturen för värmepump är 25-30 ° F. 32 ° F är ju 0 ° C. Så alltså är den optimala temperaturen ca -5 till 0 ° C, inte att den är värdelös under +2 ° c.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av 12man »

Svenssons skrev:
Lite om luft-värmepump:

https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable ..........s inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Stämmer inte, min bergvärmepump "ser" 0 gradigt vatten på varma sidan och ger då cop3 dvs ger mig 3 kw värme för 1kw el in

Energimyndigheten testar llvp då och då, de har bättre koll än herr Estes.,
http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... ,1267,1266
Ett diagram över liknande test råd & rön 2004
test.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tomas L »

Svenssons skrev:
Tomas L skrev:
Hur som helst, som norrlänning vill jag gärna ha värmepump, så den är ett välkommet tillskott.
Det är ju i södra Sverige som kommer ha störst nytta med värmepump. Är det -10 grader lär det inte vara stor om någon skillnad med värmepump. +5 till +10 är nog där den gör störst nytta.
Hallå där! :shock: :lol: . Jag vet att det ibland talas om "Norrlandsfönstret" :!: men Norrland är inte en frysbox, jag bor i Piteå och medeltemperaturen i den kallaste månaden januari är -11 grader.

Svenssons skrev:
Lite om luft-värmepump:

https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.
When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.

Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.

The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.

When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.
Nej, som andra redan konstaterat, det stämmer inte. Jag funderade på att skaffa en luftvärmepump för 10-15 år sedan till garaget och då de bästa luftvärmepumparna effektiva ned till runt -25 grader, d v s de gav mer värme än man stoppade in. Som du ser på 12man:s kurvor så var COP för en luftvärmepump för 16 år sedan mellan 1,5-2 vid minus -18. Jag tror att de är bättre idag.

Men det är ju luftvärmepumpar för hem, jag har ingen aning om hur effektiv Teslas värmepump för en bil är vid -10 eller -20, men vi kan titta andra tillverkares lösningar:
Volkswagen claims that e-Golfs equipped with the heat pump regain about 30% range in the right conditions – which is around 25-35 degrees Fahrenheit outside. If it gets much colder than that, the heat pump is less effective and the cars will use their resistive heaters instead.
Den temperatur de nämner som "rätt förhållanden" är alltså mellan -4 och +2 grader.

Mer:
German technology company MAHLE is working on its own heat pump to sell to automakers. It claims its technology can improve cold-weather cruising range by between 7 and 20 percent.

“In field tests with a compact electric car, MAHLE has demonstrated that its ITS reduces the loss of cruising range substantially, especially at cold ambient temperatures. The original vehicle used, equipped with conventional electric heating, started with a cruising range of 100 kilometers. When the vehicle was equipped with the ITS, the cruising range increased to 116 kilometers,” states MAHLE in a press release.
Given the higher range of a Tesla, the potential 7 – 30% range savings a heat pump can offer during cold weather driving is a much higher number of miles than what you see with a lower range car. If a 250-mile Model 3 Standard Range Plus had this technology, it could potentially gain 20 miles or more depending on conditions.
https://www.currentautomotive.com/model ... -big-deal/

Exakt hur effektiv Tesla lösning är vid olika temperaturer återstår att se (TeslaBjörn, you have been summoned!), men helt klart är att det blir bättre med en värmepump än utan.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Bjelke »

Den kan väl iaf inte få sämre verkningsgrad än 1 iaf? :) så aldrig sämre än utan skulle man
kunna säga, om man enbart ser till verkningsgrad alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av LasseTM »

Vet inte om någon läst denna men fler "bevis" på att det kommer värmepump. Ta det med en nypa salt dock men kan vi med leverans efter battery Day få en med värmepump?

https://m.benzinga.com/article/17488724
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tomas L »

”Tesla orders 450k heat pumps for Model 3”: https://www.teslarati.com/tesla-giga-sh ... mp-orders/
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Leo »

Värmepump.jpg
Så här såg det ut på en e-Golf med 24kWh batteri och 19 mils räckvidd enligt NEDC. Man kan säkert tänka sig att det är något liknande på Model Y. Till vänster är det km och nertill utetemperatur. Så visst gör värmepump nytta en hel del nytta vid -10 till +10.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Zalman3 »

Leo skrev:
Värmepump.jpg
Så här såg det ut på en e-Golf med 24kWh batteri och 19 mils räckvidd enligt NEDC. Man kan säkert tänka sig att det är något liknande på Model Y. Till vänster är det km och nertill utetemperatur. Så visst gör värmepump nytta en hel del nytta vid -10 till +10.
Bra höst och vår.
Värdelöst om det är mer än -20 grader.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Leo »

Zalman. Jag är själv uppväxt utanför Umeå och bott där i 30 år. Helt ärligt hur ofta är det ens -20 grader där ;) (I inlandet är det ofta kallare) Jag bor sedan 20 år i Mälardalen och här är det väldigt få dagar/år det är -20grader

Självklart gör en värmepump nytta i stora delar av Sverige en stor del av året.

Sen HUR mycket nytta och att det är begränsad och i princip 0 nytta vid -20grader är inget konstigt men det blir då lite ovanligare förhållanden för de allra flesta som bor i Sverige.

Varför är alltid fokus på de "statistiskt ovanliga fallen" :( oavsett om det gäller dragvikt, utrymme i bilen, räckvidd, ekonomi eller hur de flesta bilar används och var de finns?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Zalman3 »

Leo skrev:
Zalman. Jag är själv uppväxt utanför Umeå och bott där i 30 år. Helt ärligt hur ofta är det ens -20 grader där ;) (I inlandet är det ofta kallare) Jag bor sedan 20 år i Mälardalen och här är det väldigt få dagar/år det är -20grader

Självklart gör en värmepump nytta i stora delar av Sverige en stor del av året.

Sen HUR mycket nytta och att det är begränsad och i princip 0 nytta vid -20grader är inget konstigt men det blir då lite ovanligare förhållanden för de allra flesta som bor i Sverige.

Varför är alltid fokus på de "statistiskt ovanliga fallen" :( oavsett om det gäller dragvikt, utrymme i bilen, räckvidd, ekonomi eller hur de flesta bilar används och var de finns?
Det är minus 20 grader varje vinter i Umeå fortfarande.
Men klimatförändringar har helt klart gjort det varmare i Norrland.

Januari månadsmedeltemp Umeå flygplats
2019, -10,2
2003, -12,5
1987, -18,2

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... sstatistik
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar