Sida 2 av 3

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 12:45
av tor-ake
Verdi skrev:
12man skrev:
tor-ake skrev:
Vem är det som köper Amarok och Navara idag, alltså de som verkligen utnyttjar den typen av bil? Min spaning är att de köps "på kul" för att det är stor bil för pengarna.
Delvis "på kul", men också skatteregler med separat flak och moms, de flesta skulle klara sig med en caddy/ partner alla kör inte tunga stenar

Många med en Model X Performance skulle klara sig med en Model 3 SR+. Det skulle spara mycket elektricitet, minska partiklar från däcken, slita mindre på vägarna osv. Så det kanske är dags med straffskatter på stora och tunga elbilar också?
När det blir ett faktiskt problem, att stora tunga elbilar är den stora bördan för samhället och mänskligheten, då kan man ju fundera i de banorna. Nu är vi ju inte där ännu, utan vi är i ett politiskt läge där man vill få bort de fordon som släpper ut allra mest i förhållande till nyttan.
Verdi skrev:
Exakt. Hur mycket ska staten bestämma åt dig vad du behöver och vad du inte behöver?

Vet att det låter lite "Bensinupprorigt" men jag kan inte heller helt släppa tanken på vad det är för idé med att vi späker oss medan de i t ex USA kör runt med stora pickuper i en helt annan skala. De har en 30 ggr större befolkning och stora pickuper är kanske 100 ggr så vanliga som här. Vad är då vitsen? Skicka en liten pyttesignal till omvärlden? Jo, de bryr sig säkert.

Ge fan i att bygga raffinaderiet i Lysekil istället... Och se till att det inte byggs nån annanstans heller. Det skulle göra mer än 1000 ggr så mycket för miljön som den här straffskatten på pickuper.
Är det verkligen att "späka" sig att ha valet att 1. betala lite mer pengar till den gemensamma kassan, eller 2. att åka i ett lite mer miljösmart fordon? Jag tycker inte det.

Och vi är ju inte direkt ensamma i kampen mot utsläppen, åtminstone större delen av EU ligger bakom. USA måste ju snart vakna, de släpper ut så otroligt mycket per per capita än andra
Bild

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 13:03
av Svenssons
tor-ake skrev:
Och vi är ju inte direkt ensamma i kampen mot utsläppen, åtminstone större delen av EU ligger bakom. USA måste ju snart vakna, de släpper ut så otroligt mycket per per capita än andra
Bild
Än större nytta när Kina ställer om. Deras utsläpp är ju klart störst (och döljer en del av våra utsläpp tex).

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 13:10
av Mickep
Var är sverige? other oced? då är vi jämbördig med kina. (?)

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 18:34
av tor-ake
4,5 ton per capita ligger sverige på, så ungefär som Frankrike i den grafen. Har gått ned markant sedan slutet på 90-talet, då låg vi på 7,7, en bra bit över kinas nuvarande.

Finnarna och Norrbaggarna ligger kvar på ungefär den nivån vi hade innan oljekriserna på 70-talet, när vi slutade bygga oljeeldade hus...
Skärmavbild 2020-09-18 kl. 18.40.46.png
Knoema.com World Data Atlas

Som referens, om Preem får bygga ut i lysekil går vi från c:a 4,5 ton/capita till 4,6 ton/capita. :?

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 18:37
av Svenssons
tor-ake skrev:
4,5 ton per capita ligger sverige på, så ungefär som Frankrike . Har gått ned markant sedan slutet på 90-talet, då låg vi på 7,7 bra bit över kinas nuvarande.
Vi låter ju mycket produceras i Kina och sedan handlar det inte om per capita för att skydda miljön utan om totala utsläpp. Kina är absolut störst land för utsläpp.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 18:42
av Verdi
Svenssons skrev:
tor-ake skrev:
4,5 ton per capita ligger sverige på, så ungefär som Frankrike . Har gått ned markant sedan slutet på 90-talet, då låg vi på 7,7 bra bit över kinas nuvarande.
Vi låter ju mycket produceras i Kina och sedan handlar det inte om per capita för att skydda miljön utan om totala utsläpp. Kina är absolut störst land för utsläpp.

Exakt. Kina får ta mycket av våra utsläpp. Det är ganska skevt. Vi skickar alldeles för mycket pengar till Kina dessutom. Högre tullar måste till. Inte minst för klimatet.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 18:46
av ChristerSjo
Verdi skrev:
Högre tullar måste till. Inte minst för klimatet.
OK, så att vi istället skall tillverka det i Sverige med dyr arbetskraft? Tullar är av ondo, de hindrar omvandlingen av inhemsk produktion (skyddad verkstad).

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 18:48
av Verdi
ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:
Högre tullar måste till. Inte minst för klimatet.
OK, så att vi istället skall tillverka det i Sverige med dyr arbetskraft? Tullar är av ondo, de hindrar omvandlingen av inhemsk produktion (skyddad verkstad).
Är bättre än att skicka våra pengar till Kina. Bättre för Sverige. Bättre för oss.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 18:54
av gnutten
Vore det inte bättre om fossila bränslen beskattades direkt vid källan, på en så hög nivå att det tvingar fram fossilfria lösningar.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 18:55
av ChristerSjo
Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:
Högre tullar måste till. Inte minst för klimatet.
OK, så att vi istället skall tillverka det i Sverige med dyr arbetskraft? Tullar är av ondo, de hindrar omvandlingen av inhemsk produktion (skyddad verkstad).
Är bättre än att skicka våra pengar till Kina. Bättre för Sverige. Bättre för oss.
Det beror på vilken levnadsstandar du vill ha. Det är ju fullständig idoti att försöka producera något i ett land om något annat land är bättre. Det driver till förändring och att länder måste ändra sin inriktning. Det är inte frågan om att skicka pengar till något land utan det är marknadsekonomi.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 18:57
av ChristerSjo
gnutten skrev:
Vore det inte bättre om fossila bränslen beskattades direkt vid källan, på en så hög nivå att det tvingar fram fossilfria lösningar.
Varför inte förbjuda fossila bränslen rakt av i sådan fall?

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 18:57
av tor-ake
Svenssons skrev:
tor-ake skrev:
4,5 ton per capita ligger sverige på, så ungefär som Frankrike . Har gått ned markant sedan slutet på 90-talet, då låg vi på 7,7 bra bit över kinas nuvarande.
Vi låter ju mycket produceras i Kina och sedan handlar det inte om per capita för att skydda miljön utan om totala utsläpp. Kina är absolut störst land för utsläpp.
Nej, man måste räkna per capita, annars blir det ju totalt skevt. Oavsett hur högteknologiskt kina bilr, eller om de skulle rullar sig tillbaka till preindustriella utsläppsnivåer kommer de ändå att släppa ut massor totalt sett, eftersom de är så otroligt många människor.

En grundförutsättning för att kunna förbättra är att man mäter nuläget på ett vettigt sätt.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 20:44
av Svenssons
tor-ake skrev:
Svenssons skrev:
tor-ake skrev:
4,5 ton per capita ligger sverige på, så ungefär som Frankrike . Har gått ned markant sedan slutet på 90-talet, då låg vi på 7,7 bra bit över kinas nuvarande.
Vi låter ju mycket produceras i Kina och sedan handlar det inte om per capita för att skydda miljön utan om totala utsläpp. Kina är absolut störst land för utsläpp.
Nej, man måste räkna per capita, annars blir det ju totalt skevt. Oavsett hur högteknologiskt kina bilr, eller om de skulle rullar sig tillbaka till preindustriella utsläppsnivåer kommer de ändå att släppa ut massor totalt sett, eftersom de är så otroligt många människor.

En grundförutsättning för att kunna förbättra är att man mäter nuläget på ett vettigt sätt.
Vill man göra stora förbättringar på miljön så är det inte per capita som man ska räkna. Vill du att Kina ska komma upp till samma utsläpp som oss per capita eller vill du att Indien ska få samma som Kina?

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 20:50
av ChristerSjo
Per capita är ju helt ointressant. Bättre är någon typ av andel av världsproduktion. Kina/Asien kommer ju snart att tillverka allt och ha alla utsläpp och alla andra länder som konsumerar deras produktion kommer att ha noll utsläpp.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 20:57
av Verdi
ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:
Högre tullar måste till. Inte minst för klimatet.
OK, så att vi istället skall tillverka det i Sverige med dyr arbetskraft? Tullar är av ondo, de hindrar omvandlingen av inhemsk produktion (skyddad verkstad).
Är bättre än att skicka våra pengar till Kina. Bättre för Sverige. Bättre för oss.
Det beror på vilken levnadsstandar du vill ha. Det är ju fullständig idoti att försöka producera något i ett land om något annat land är bättre. Det driver till förändring och att länder måste ändra sin inriktning. Det är inte frågan om att skicka pengar till något land utan det är marknadsekonomi.
Jag klarar mig utan billigt skit från Kina som har producerats med hjälp av människor som har nästan slavliknande arbetsförhållanden. Dessutom blir Sverige som land rikare om vi behåller mer pengar inom landet. Fler värdeskapande varu- och handelskedjor.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 21:02
av ChristerSjo
Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:
Högre tullar måste till. Inte minst för klimatet.
OK, så att vi istället skall tillverka det i Sverige med dyr arbetskraft? Tullar är av ondo, de hindrar omvandlingen av inhemsk produktion (skyddad verkstad).
Är bättre än att skicka våra pengar till Kina. Bättre för Sverige. Bättre för oss.
Det beror på vilken levnadsstandar du vill ha. Det är ju fullständig idoti att försöka producera något i ett land om något annat land är bättre. Det driver till förändring och att länder måste ändra sin inriktning. Det är inte frågan om att skicka pengar till något land utan det är marknadsekonomi.
Jag klarar mig utan billigt skit från Kina som har producerats med hjälp av människor som har nästan slavliknande arbetsförhållanden. Dessutom blir Sverige som land rikare om vi behåller mer pengar inom landet. Fler värdeskapande varu- och handelskedjor.
Kvaliten från Kina har ökat avsevärt. Har du någon länk på detta med slavlika förhållanden?

Nej vi blir inte rikare om vi behåller pengarna inom landet utan vi får sänkt levnadsstandard. Man skall göra det man är bäst på.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 21:38
av Verdi
ChristerSjo skrev:

Kvaliten från Kina har ökat avsevärt. Har du någon länk på detta med slavlika förhållanden?

Nej vi blir inte rikare om vi behåller pengarna inom landet utan vi får sänkt levnadsstandard. Man skall göra det man är bäst på.
Har de ens fack i Kina?

Klart vi blir rikare om vi förbättrar handelsnettot.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 21:45
av ChristerSjo
Verdi skrev:
Klart vi blir rikare om vi förbättrar handelsnettot.
Nej inte om vi gör fel saker. Allt sett över tid. Visst det blir alltid varmare i byxan när man kissar i byxan men....

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 22:41
av tor-ake
Verdi skrev:
Jag klarar mig utan billigt skit från Kina som har producerats med hjälp av människor som har nästan slavliknande arbetsförhållanden.
Ha ha! Vad skrev du det här foruminlägget på? En ABC80 eller var det kanske en Ericsson GH688?

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 22:47
av ChristerSjo
Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:

Kvaliten från Kina har ökat avsevärt. Har du någon länk på detta med slavlika förhållanden?

Nej vi blir inte rikare om vi behåller pengarna inom landet utan vi får sänkt levnadsstandard. Man skall göra det man är bäst på.
Har de ens fack i Kina?

Klart vi blir rikare om vi förbättrar handelsnettot.
Ok, men var är infon om de slavlika förhållandena?

Observera att det är en helt annan kulter mellan Kina vs Europa.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 22:53
av ChristerSjo
Verdi skrev:
Klart vi blir rikare om vi förbättrar handelsnettot.
Och hur skall Sverige fixa detta då?

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 18 sep 2020 23:20
av Verdi
ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:
Klart vi blir rikare om vi förbättrar handelsnettot.
Och hur skall Sverige fixa detta då?

Sverige fixar ingenting. Det är det som är problemet.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 19 sep 2020 00:51
av 12man
ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:

Kvaliten från Kina har ökat avsevärt. Har du någon länk på detta med slavlika förhållanden?

Nej vi blir inte rikare om vi behåller pengarna inom landet utan vi får sänkt levnadsstandard. Man skall göra det man är bäst på.
Har de ens fack i Kina?

Klart vi blir rikare om vi förbättrar handelsnettot.
Ok, men var är infon om de slavlika förhållandena?

Observera att det är en helt annan kulter mellan Kina vs Europa.
H&M avslutade samarbete med nån kina leverantör veckan som gick bara 1 exempel

https://www.svd.se/hm-skippar-anklagad- ... leverantor

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 19 sep 2020 09:46
av gnutten
ChristerSjo skrev:
gnutten skrev:
Vore det inte bättre om fossila bränslen beskattades direkt vid källan, på en så hög nivå att det tvingar fram fossilfria lösningar.
Varför inte förbjuda fossila bränslen rakt av i sådan fall?
Det ser jag en del praktiska problem med, i och med att vi är så beroende av fossila bränslen kan vi inte bara stoppa tvärt. Ett gradvis implementerat förbud är svårt att få till, i så fall pratar vi om en global kvot som minskar för varje år. Det är möjligt att det skulle gå.

Men att öka kostnaden tror jag är det effektivaste styrmedlet och det tvingar fram innovation.

Re: Ford Ranger Raptor får 28.039kr i årlig bilskatt

Postat: 19 sep 2020 20:30
av bylund
ChristerSjo skrev:
Ok, men var är infon om de slavlika förhållandena?

Observera att det är en helt annan kulter mellan Kina vs Europa.
The Guardian.
'Virtually entire' fashion industry complicit in Uighur forced labour, say rights groups
Det finns ganska mycket om Kinas tvångomskolning av Uighurer, där även tvångsarbete är en del.

Att vara bättre på något, ska man tolka det som att man accepterar eller tvingas acceptera dålig lön och dåliga arbetsförhållanden? Det är för att svenskar är dåliga på att sy som vi inte har så mycket textilindustri i Sverige längre?