Sida 2 av 2

Re: Is Tesla sandbagging?

Postat: 28 sep 2020 09:28
av fth
Laban skrev:
Svenssons skrev:
Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
Det kan dom förstås men fungerar dessa kylningsmässigt i en elbil ? Dvs, om de inte är tabless.
4680 förutsätter väl tabless, med tabs ökar laddtiderna exponentiellt med ökande cellstorlek enligt Battery Day:
cell.jpg
/fth

Re: Is Tesla sandbagging?

Postat: 28 sep 2020 09:47
av Laban
Precis.

Förresten lite roligt att tabless heter just tabless för det är väl snarare tvärtom, en hel drös med tabs istället för en. Men ok, kopplingen mellan cellen och polen blir lite annorlunda i tabless fallet.

Re: Is Tesla sandbagging?

Postat: 28 sep 2020 09:52
av wcarlsson
Svenssons skrev:
Laban skrev:
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now :-)

Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya batterifabriker för 2170.
Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
Ingen annan lär väl göra 4680 tabless celler innan MY produktionstart i Berlin iaf?

Re: Is Tesla sandbagging?

Postat: 28 sep 2020 09:54
av fth
Laban skrev:
Precis.

Förresten lite roligt att tabless heter just tabless för det är väl snarare tvärtom, en hel drös med tabs istället för en. Men ok, kopplingen mellan cellen och polen blir lite annorlunda i tabless fallet.
4680 kan nog inte fungera i en elbil utan tabless av flera skäl, utan femfaldiga minskningen av intern resistens som tabless ger kommer varken laddning eller kylning att fungera.

Som jag skrev i BD-tråden så kommer kylningen sannolikt ske uteslutande från polerna i den nya arkitekturen, cellerna i batteripacket på bilderna var ju tätt packade utan något utrymme för kylslingor som i dagens modell.

En"traditionell" cell i den här storleken är nog helt omöjligt att kyla i tillräcklig omfattning bara från polerna.

/fth

Re: Is Tesla sandbagging?

Postat: 28 sep 2020 09:56
av Svenssons
wcarlsson skrev:
Svenssons skrev:
Laban skrev:
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now :-)

Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya batterifabriker för 2170.
Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
Ingen annan lär väl göra 4680 tabless celler innan MY produktionstart i Berlin iaf?
Troligtvis inte men man vet aldrig. Tesla kan ju ha haft kontakt med andra batteritillverkare redan. Jag utesluter inte att fler kan tillverka 4680-batterier till Tesla.

Re: Is Tesla sandbagging?

Postat: 28 sep 2020 10:03
av Laban
Svenssons skrev:
Troligtvis inte men man vet aldrig. Tesla kan ju ha haft kontakt med andra batteritillverkare redan. Jag utesluter inte att fler kan tillverka 4680-batterier till Tesla.
De borde ha ett ganska nära samarbeta med tillverkarna, speciellt Panasonic. Man kan nog tänka sig ett teknikutbyte där. Men frågan är när de i så fall kommer igång med det. Att de ska börja leverera tabless celler till öppningen av Giga Berlin låter optimistiskt. Elon pratade väl iofs också om 10-18 månader för deras pilotfabrik ska nå de mål man har satt upp (10 GWh) så det är kanske precis lika optimistiskt att tro att Tesla egna process ska vara klar tills dess.

Re: Is Tesla sandbagging?

Postat: 28 sep 2020 10:08
av NiklasTesla
Laban skrev:
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now :-)

Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, antagligen då från Gigafactory, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya egna batterifabriker för 2170.
Hintats av Elon att Model Y som kommer byggas i Tyskland kommer vara helt annorlunda från Model Y som tillverkas i USA idag så min gissning är 4680celler som bärande del av karossen samt nya formpressade underredet i när Model Y börjar tillverkas i Tyskland.

Re: Is Tesla sandbagging?

Postat: 28 sep 2020 10:13
av fth
NiklasTesla skrev:
Laban skrev:
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now :-)

Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, antagligen då från Gigafactory, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya egna batterifabriker för 2170.
Hintats av Elon att Model Y som kommer byggas i Tyskland kommer vara helt annorlunda från Model Y som tillverkas i USA idag så min gissning är 4680celler som bärande del av karossen samt nya formpressade underredet i när Model Y börjar tillverkas i Tyskland.
Jag tror snarare på en stegvis övergång, och batteripacket är redan lastbärande i dagens bilar, det som är nytt är att cellerna är lastbärande.

Tittar man på bilden på Model Y-chassit från BD så är det lätt att föreställa sig en tvåstegsprocess där ett "traditionellt" batteripack utgör mittdelen inledningsvis, för att senare bytas ut mot ett "torsion box"-pack när 4680-produktionen är igång.
Y2.png
/fth

Re: Is Tesla sandbagging?

Postat: 28 sep 2020 12:50
av renes
Laban skrev:
Precis.

Förresten lite roligt att tabless heter just tabless för det är väl snarare tvärtom, en hel drös med tabs istället för en. Men ok, kopplingen mellan cellen och polen blir lite annorlunda i tabless fallet.
Nej, det är verkligen tabless. Tabs är ju bitar metall som svetsades fast i elektrodytan i nuvarande batterier. Med tabless har man gjort elektrodytan bredare, gjort ett antal snitt i den från kanten inåt, och sen vikt elektroden platt. Så det ser ut som en hel drös tabs, men det är den vikta kanten av elektroden man ser som överlappar som takpannor ungefär. Så, inga påsvetsade tabs längre.

Re: Is Tesla sandbagging?

Postat: 28 sep 2020 13:41
av Laban
renes skrev:
Nej, det är verkligen tabless. Tabs är ju bitar metall som svetsades fast i elektrodytan i nuvarande batterier. Med tabless har man gjort elektrodytan bredare, gjort ett antal snitt i den från kanten inåt, och sen vikt elektroden platt. Så det ser ut som en hel drös tabs, men det är den vikta kanten av elektroden man ser som överlappar som takpannor ungefär. Så, inga påsvetsade tabs längre.
Fast tab = flik och oavsett om den är påsvetsad eller ej så blir det ju x antal flikar nu istället för bara en. Men det är väl iofs bara semantik. Tabless = ingen påsvetsad flik, ok, jag köper det :-)

Re: Is Tesla sandbagging?

Postat: 08 okt 2020 09:52
av [JM]
[JM] skrev:
Om man bygger en helt ny fabrik som Elon själv säger kommer producera bilar med ett helt nytt byggsätt.
Hur stor sannorlikhet är det att dom stoppar in gammal produktionsutrustning för att bygga på samma sätt som i USA för att sedan 6 månader senare byta ut hela klabbet till det nya byggsättet....
Säger sig själv att det blir nya 4680 batterierna i Berlin från start...
Elon berlin.PNG
Hepp!!!