Sida 2 av 14

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 09 okt 2020 13:30
av kenjon
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 08:41
av Kriper
Kriper skrev:
Vår förra S85 maxade 380 km vid 100 % laddning och det gjorde också vår nuvarande P85D när vi köpte den i juni. Nu, efter senaste uppdateringen laddar bilen bara till 356 km vid 100 %. Är det fler som ser samma försämring som jag med bilar med samma batteri?
Fyller på lite här med att bilen landar på 330 km vid fulladdat nu. Jag behöver ditt råd, ska jag anmäla batteridegraderingen till Tesla som ett garantiärende?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 08:47
av NEO
100% nerfad, alla mina 85or har visat 378-384km vid 100% oavsett om det varit 30 grader sommartid eller -20 vintertid.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 09:04
av Gustafsson
kenjon skrev:
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 09:32
av RagWal
Effekt är momentan.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 09:37
av Kriper
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 09:41
av OfarligTesla
Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Du kan ju testa men om det är nerfen de gjort medvetet kommer det ju inte ge någonting.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 09:52
av kenjon
Gustafsson skrev:
kenjon skrev:
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.
Ah mäts över tid! Att man skriver Ah istället för kWh (som är den rätta enheten för energi) beror på att man "vet" vid vilken spänning det gäller. T ex vanliga startbatterier anges ofta i Ah eftersom vi vet att de är 12 V (eller tidigare 6 V). Effekt däremot mäts INTE över tid, den är momentan. Det är mängden energi som batteriet innehåller. Energi=hur långt kan du köra (har inget med tiden att göra), effekt=hur fort kan du accelerera (är beroende av tiden).
Om du har ett 75 Ah-batteri, kan du (i teorin) ta ut 75 A under en timme, eller 1 A under 75 timmar. Så visst mäts det över tid!
Det är mycket vanligt att man blandar ihop A och Ah, kW och kWh.... men det är helt olika saker (som km och km/h). En del säger "jag körde i 75 km", istället för 75 km/h. Samma fel där.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 10:01
av Robin_j
Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Min bil har gjort lite samma sak p85+

Hade 380 km förra året vid 100%
För en månad sen hade jag 330 km och nu fått tbx till 345 km iallafall

Frågan är när man ska kontakta tesla. Är ju väldigt många som har fått bytt batteri på sina gamla 85or är ju extremt sällan ett problem iallafall så kanske bättre att bara köra på

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 10:22
av mans71
Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Har glömt den här tråden och är nyfiken själv. Om 3-4 timmar kan jag svara vad min ger vid fullt :)

P85D hade 489 km från början. 8-årsgarantin lovar 70% kapacitet = 342 km är brytgränsen.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 10:34
av Gustafsson
kenjon skrev:
Gustafsson skrev:
kenjon skrev:
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.
Ah mäts över tid! Att man skriver Ah istället för kWh (som är den rätta enheten för energi) beror på att man "vet" vid vilken spänning det gäller. T ex vanliga startbatterier anges ofta i Ah eftersom vi vet att de är 12 V (eller tidigare 6 V). Effekt däremot mäts INTE över tid, den är momentan. Det är mängden energi som batteriet innehåller. Energi=hur långt kan du köra (har inget med tiden att göra), effekt=hur fort kan du accelerera (är beroende av tiden).
Om du har ett 75 Ah-batteri, kan du (i teorin) ta ut 75 A under en timme, eller 1 A under 75 timmar. Så visst mäts det över tid!
Det är mycket vanligt att man blandar ihop A och Ah, kW och kWh.... men det är helt olika saker (som km och km/h). En del säger "jag körde i 75 km", istället för 75 km/h. Samma fel där.
Sorry för mitt sista inlägg i detta. Vill korrigera mig när det gäller effekten, vilken förstås är momentan :oops: . Hade otur när jag tänkte. Tror vi egentligen pratar om samma sak. Amperetimmar kan förvisso uttryckas som antal laddningar som passerar en ledare på en viss tid, en ampere är ju en Coulomb per sekund. Dvs batteriets Ah beskriver den mängd laddningar/elektroner som lagrats. Tiden har bara betydelse när dessa laddningar ska in eller ut ur batteriet.
I mina två MS jag haft har jag dock bara sett en liten tidig degradering i kapaciteten, 15 km på 7300 mil på 100D, men inga tecken på nerfing av vare sig kapacitet eller laddhastighet.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 10:38
av Kriper
mans71 skrev:
Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Har glömt den här tråden och är nyfiken själv. Om 3-4 timmar kan jag svara vad min ger vid fullt :)

P85D hade 489 km från början. 8-årsgarantin lovar 70% kapacitet = 342 km är brytgränsen.
489 km, var det typical eller rated?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 10:47
av NEO
Kriper skrev:
mans71 skrev:
Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Har glömt den här tråden och är nyfiken själv. Om 3-4 timmar kan jag svara vad min ger vid fullt :)

P85D hade 489 km från början. 8-årsgarantin lovar 70% kapacitet = 342 km är brytgränsen.
489 km, var det typical eller rated?
Förmodligen NEDC som Tesla annonserat bilarna med, köpte en ny XP100DL som sas ha 542km på hemsidan men i verkligheten var 100% 435km typical. Minns inte rated.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 14:29
av mans71
Min bil laddar bara till 99%, vet inte varför den stannar där?

Det här blev iaf resultatet;
p85d-degradering.jpg
Edit: ska tillägga att mina siffror är från en bil som har gått 13000mil.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 15:14
av Kriper
Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 15:20
av mans71
Kriper skrev:
Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 15:28
av NEO
mans71 skrev:
Kriper skrev:
Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?

Typical är alltid fixed consumtion reference alltså ej GOM.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 15:30
av mans71
NEO skrev:
mans71 skrev:
Kriper skrev:
Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?

Typical är alltid fixed consumtion reference alltså ej GOM.
Utsäkta, helt nya uttryck för mig. Vad betyder det på ren svenska?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 15:34
av Bjelke
mans71 skrev:
NEO skrev:
mans71 skrev:
Kriper skrev:
Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?

Typical är alltid fixed consumtion reference alltså ej GOM.
Utsäkta, helt nya uttryck för mig. Vad betyder det på ren svenska?
Att siffrorna bilen visar inte beror på körstil eller något liknande, utan är baserat på
en fast förbrukning...

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 15:36
av mans71
Bjelke skrev:
Att siffrorna bilen visar inte beror på körstil eller något liknande, utan är baserat på
en fast förbrukning...
Aha, tack för det. Har alltid trott att bilen tog hänsyn till det, men man lär sig något nytt nästan varje dag! :)

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 15:45
av NEO
mans71 skrev:
Bjelke skrev:
Att siffrorna bilen visar inte beror på körstil eller något liknande, utan är baserat på
en fast förbrukning...
Aha, tack för det. Har alltid trott att bilen tog hänsyn till det, men man lär sig något nytt nästan varje dag! :)
Sorry, GOM: guess o meter som ändrar sig beroende på körmönster. Varken typical eller rated ändras.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 15:46
av mans71
NEO skrev:
mans71 skrev:
Bjelke skrev:
Att siffrorna bilen visar inte beror på körstil eller något liknande, utan är baserat på
en fast förbrukning...
Aha, tack för det. Har alltid trott att bilen tog hänsyn till det, men man lär sig något nytt nästan varje dag! :)
Sorry, GOM: guess o meter som ändrar sig beroende på körmönster. Varken typical eller rated ändras.
Borde jag kanske ha känt till... :oops:

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 25 okt 2020 18:33
av Kriper
mans71 skrev:
Kriper skrev:
Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?
Som jag skrev när jag uppdaterade tråden så är min nuvarande 100 % 330 km typical. Inte så imponerande, om du frågar mig.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 26 okt 2020 10:30
av Jwe
Robin_j skrev:
Är ju väldigt många som har fått bytt batteri på sina gamla 85or är ju extremt sällan ett problem iallafall så kanske bättre att bara köra på
Finns det mer info om "många" ?
Och orsakerna till batteribyten

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 26 okt 2020 12:01
av Kriper
Just nu på SC Bredden utrustad med stort tålamod. :roll: