Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...
Det är ju en ren citybil, så ser inte problemet med rangen. Jag tycker den gör det den är byggd för väldigt bra. Som förstabil är den såklart ett dåligt val, men det tror jag inte heller varit ambitionen öht.
Efter bidrag ungefär 40% billigare än billigaste Teslan och motsvarande lågt förmånsvärde. Enda bilen i klassen som överhuvudtaget är intressant i mina ögon. Närmast kommer nog Mini Electric, men den känns gammal och har inte alls samma charm imo.
Jag hade nog väntat på ID3 med lilla batteriet, samt pyntat lite extra för 100kw DC.
Betydligt rymligare bil som faktiskt går att köra långt med.
Tycker du fortsätter jämföra deras egenskaper ur perspektivet förstabil, trots att Honda E uppenbart är byggt för att vara andrabil.
Hade jag inte råd med en Tesla som förstabil och hade en mindre familj så hade ID3 absolut varit ett alternativ. Honda E hade varit utesluten för detta.
Som andrabil/citybil så är Hondan för mig helt överlägsen ID3 dock. Smidigare, snyggare, bättre kvalitetskänsla, mycket mer rolig teknik och dessutom billigare. Kan faktiskt inte komma på en enda fördel med ID3 som citybil jämfört med Hondan.
Även dom minsta avgasbilarna idag som folk har som andrabilar funkar att köra långt med ifall det behövs. Det ska elbilsmotsvarigheten också klara IMO.
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Väldigt udda bil med alldeles för dålig range IMO.
Tror inte den kommer bli poppis varken som ny eller beggad.
Bra om man vill vara annorlunda, men dålig om man vill vara ekonomisk...
Det är ju en ren citybil, så ser inte problemet med rangen. Jag tycker den gör det den är byggd för väldigt bra. Som förstabil är den såklart ett dåligt val, men det tror jag inte heller varit ambitionen öht.
Efter bidrag ungefär 40% billigare än billigaste Teslan och motsvarande lågt förmånsvärde. Enda bilen i klassen som överhuvudtaget är intressant i mina ögon. Närmast kommer nog Mini Electric, men den känns gammal och har inte alls samma charm imo.
Jag hade nog väntat på ID3 med lilla batteriet, samt pyntat lite extra för 100kw DC.
Betydligt rymligare bil som faktiskt går att köra långt med.
Tycker du fortsätter jämföra deras egenskaper ur perspektivet förstabil, trots att Honda E uppenbart är byggt för att vara andrabil.
Hade jag inte råd med en Tesla som förstabil och hade en mindre familj så hade ID3 absolut varit ett alternativ. Honda E hade varit utesluten för detta.
Som andrabil/citybil så är Hondan för mig helt överlägsen ID3 dock. Smidigare, snyggare, bättre kvalitetskänsla, mycket mer rolig teknik och dessutom billigare. Kan faktiskt inte komma på en enda fördel med ID3 som citybil jämfört med Hondan.
Även dom minsta avgasbilarna idag som folk har som andrabilar funkar att köra långt med ifall det behövs. Det ska elbilsmotsvarigheten också klara IMO.
Bilen är inte till dig helt enkelt.
Min brud åker fram och tillbaka till jobbet ca 4 mil t/r varje dag samt lämnar barn på förskolan. Hon behöver inte kunna åka 40 mil på en laddning, dessutom behöver hon inte superladda. Vi åkte från Sollentuna till Bromma, från Bromma till Värmdö och hade 62% kvar när jag kom fram. Det är helt ok för oss som andra bil. Ni stirrar er blinda på det viktigaste är batteriet vilket jag håller med om när det gäller vår första bil men inte vår andra bil.
Bilen är ingen motorvägsraket men accelerationen är fullt tillräckligt för vardagskörning. Ni måste inte köpa bilen men jag och många andra ser en jätte fin liten bil med massa lulull som är helt annorlunda mot andra elbilar, fordonsbolaget hade sålt 49 st tydligen.
Bilen är inte till dig helt enkelt.
Min brud åker fram och tillbaka till jobbet ca 4 mil t/r varje dag samt lämnar barn på förskolan. Hon behöver inte kunna åka 40 mil på en laddning, dessutom behöver hon inte superladda. Vi åkte från Sollentuna till Bromma, från Bromma till Värmdö och hade 62% kvar när jag kom fram. Det är helt ok för oss som andra bil. Ni stirrar er blinda på det viktigaste är batteriet vilket jag håller med om när det gäller vår första bil men inte vår andra bil.
Bilen är ingen motorvägsraket men accelerationen är fullt tillräckligt för vardagskörning. Ni måste inte köpa bilen men jag och många andra ser en jätte fin liten bil med massa lulull som är helt annorlunda mot andra elbilar, fordonsbolaget hade sålt 49 st tydligen.
Det är ju en ren citybil, så ser inte problemet med rangen. Jag tycker den gör det den är byggd för väldigt bra. Som förstabil är den såklart ett dåligt val, men det tror jag inte heller varit ambitionen öht.
Efter bidrag ungefär 40% billigare än billigaste Teslan och motsvarande lågt förmånsvärde. Enda bilen i klassen som överhuvudtaget är intressant i mina ögon. Närmast kommer nog Mini Electric, men den känns gammal och har inte alls samma charm imo.
Jag hade nog väntat på ID3 med lilla batteriet, samt pyntat lite extra för 100kw DC.
Betydligt rymligare bil som faktiskt går att köra långt med.
Tycker du fortsätter jämföra deras egenskaper ur perspektivet förstabil, trots att Honda E uppenbart är byggt för att vara andrabil.
Hade jag inte råd med en Tesla som förstabil och hade en mindre familj så hade ID3 absolut varit ett alternativ. Honda E hade varit utesluten för detta.
Som andrabil/citybil så är Hondan för mig helt överlägsen ID3 dock. Smidigare, snyggare, bättre kvalitetskänsla, mycket mer rolig teknik och dessutom billigare. Kan faktiskt inte komma på en enda fördel med ID3 som citybil jämfört med Hondan.
Även dom minsta avgasbilarna idag som folk har som andrabilar funkar att köra långt med ifall det behövs. Det ska elbilsmotsvarigheten också klara IMO.
Bilen är inte till dig helt enkelt.
Min brud åker fram och tillbaka till jobbet ca 4 mil t/r varje dag samt lämnar barn på förskolan. Hon behöver inte kunna åka 40 mil på en laddning, dessutom behöver hon inte superladda. Vi åkte från Sollentuna till Bromma, från Bromma till Värmdö och hade 62% kvar när jag kom fram. Det är helt ok för oss som andra bil. Ni stirrar er blinda på det viktigaste är batteriet vilket jag håller med om när det gäller vår första bil men inte vår andra bil.
Bilen är ingen motorvägsraket men accelerationen är fullt tillräckligt för vardagskörning. Ni måste inte köpa bilen men jag och många andra ser en jätte fin liten bil med massa lulull som är helt annorlunda mot andra elbilar, fordonsbolaget hade sålt 49 st tydligen.
20201002_174706.jpg
Helt enig (bortsett från accelerationen ).
Hur funkar vanliga backspegeln? Tyckte sidospeglarna funkade jättebra men fick av någon anledning inte igång skärmen på vanliga backspegeln.
Jag provkörde också Honda E härom veckan. Väldigt trevlig bil En sak jag undrar är dock krocksäkerheten? Har inte hittat något om det. Förmånsvärdet för advance verkar heller inte satt?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27 Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Som jag har förstått det så har den i stort sett samma räckvidd som en e-Golf, och den bilen använder vi alla dagar i veckan för precis allting. Den funkar även för lite längre turer, och i den punkten är Hondan till och med överlägsen eftersom den laddar så mycket snabbare. Så sett skulle den fungera för oss. Men den har väldigt litet bagage, mycket mindre än en Golf, i den punkten fallerar den totalt. Det är ingen hundbil direkt. Och så är den ganska dyr också.
Men som andrabil skulle jag ändå helt klart välja Honda e före ID3. Ball-faktorn, designen, lull-lullet, kvalitetskänslan, allting är bättre. Räckvidden är tämligen oviktig för den typen av bil.
Som en bonus är det cykelavstånd till vår Honda-åf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kul bil! Irriterande bullrig på motorvägen, men annars är den fin. Den är toppen i stadstrafiken!
Tyckte du? Jag läste ett test där den beskrevs som väldigt tyst i hög fart. Blev lite besviken på det när jag testade, tyckte inte den var tyst, men upplevde den som mellan mina trea och X i ljudnivå.
Ja, jag tyckte den var väldigt bullrig vid 100+ och det irriterade mig en aning. Jag körde den i en vecka, och efter att jag lämnade tillbaka den hos Honda hyrde jag en Zoe av GreenMobilty för att ta mig hem. Zoe var en fröjd för öronen.
Men i övrigt, så var bilen toppen. Bulllret är absolut inte ett problem inne i stan. Hade jag behövt en stadsbil hade jag lätt valt E.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Tänk om dom hade kunnat behålla designen från konceptet, då hade jag köpt en för att ha på uppfarten.
Håller med, designen blev också enligt mig betydligt sämre i produktionsversionen. Nu ser det mycket mer vanlig ut, mindre retro. Därför är jag mer intresserad av en Mini Cooper SE, även om jag anser att Honda är långt före BMW/Mini när det gäller driftssäkerhet.
Det är något galen beräkning Trafikverket gör, de tar bara 3,5(?) ton minus bilens tjänstevikt för att beräkna hur mycket B Körkort tillåter. Om bilen däremot tillåter släp så finns det betydligt mer information som tydligt skriver ut hur mycket bilen får dra på kroken.
Det är standard att dragvikt står i regbeviset, trots att bilen inte går att få med riktig dragkrok. Den är helt enkelt inte typad för det.
Det enda man kan utrusta den med är en krok för cykelställ: https://www.honda.se/content/dam/local/ ... E_WEBB.pdf
Missvisande? Ja!
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Men de första elbilarna har ju också betydligt sämre räckvidd än Honda E. Nya senaste EGolf har en räckvidd på 231 km enligt WLTP, Honda E har en räckvidd på 220 km.
Visst finns det kraftiga rabatter på den nu men eGolf är i år den tredje bäst säljande elbilen i Europa och den näst bäst sältande elbilen i Norge. Kan väll knappast anses betyda att det är en värdelös räckvidd?
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Men de första elbilarna har ju också betydligt sämre räckvidd än Honda E. Nya senaste EGolf har en räckvidd på 231 km enligt WLTP, Honda E har en räckvidd på 220 km.
Visst finns det kraftiga rabatter på den nu men eGolf är i år den tredje bäst säljande elbilen i Europa och den näst bäst sältande elbilen i Norge. Kan väll knappast anses betyda att det är en värdelös räckvidd?
"Nya" eGolf är obsolete. Det är ID3 som gäller nu. eGolf kommer gå samma öde tillmötes som alla andra elbilar med dålig range och långsam laddning.
Mycket intressant stadsbil (även om inte för oss kanske)! Gillar designen stort och kul att Honda vågar gå en lite annan väg än alla andra. Känns modern och egen på samma gång.
Men håller dock med om att siffror gällande både räckvidd och effektkonsumtion inte ser ut att vara direkt imponerande rent tekniskt (men duger säkert fint för sitt syfte som stadsbil).
Det får mig att undra; har Honda utvecklat en renodlad e-plattform som de byggt denna på, eller är det en vanlig gammal ICE-plattform som de stoppat in batterier i (a la PS2/e-tron)?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Nu byter du ju argument helt. Nyss var det räckvidden du inte tyckte dugde, nu är det andrahandsvärdet.
Jag tror absolut inte den kommer ha dåligt andrahandsvärde. Just det faktum att de gjort något unikt som verkligen tilltalar, istället för att göra ytterligare en dussinbil, tror jag kommer borga för ett rimligt andrahandsvärde. Inte på Teslanivå, men väl jämförbart med övrigas.
Funkar gör det ju om man verkligen måste, men vad har det för relevans? Det finns inte på kartan för oss att åka långt i den om vi köper en, så varför skulle jag då vilja betala för den extra räckvidden? Förstår faktiskt inte resonemanget överhuvudtaget.
Jag har en elcykel med räckvidd på 8 mil som funkar väldigt bra i stan också. Skulle aldrig åka på långresa med den, men det diskvalificerar den inte från att funka utmärkt till det den är gjord för...
Du tänker kanske inte på andrahandsmarknaden?
Det som är en andrabil för dig kanske blir en förstabil för den som köper den beggad.
Därför småbilar med små batterier sjunker mkt i värde. I Norge är de första eup och liknande nästan att betrakta som skrot.
Nu byter du ju argument helt. Nyss var det räckvidden du inte tyckte dugde, nu är det andrahandsvärdet.
Jag tror absolut inte den kommer ha dåligt andrahandsvärde. Just det faktum att de gjort något unikt som verkligen tilltalar, istället för att göra ytterligare en dussinbil, tror jag kommer borga för ett rimligt andrahandsvärde. Inte på Teslanivå, men väl jämförbart med övrigas.
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Oj, nice! Grattis! Om kostnaden minskar så är det väl inget att grubbla över?
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Kan tyvärr inte hjälpa dig för alla fördelar överväger de få nackdelarn
Jag har blivit lite inspirerad av denna tråden och provkört den en gång till. Mår fortfarande illa av den extrema vändradien. Helt sjukt att det ens är möjligt. Som en karusell.
Vi begärde en offert och inbytespris för e-Golfen, men det borde vi inte ha gjort, för nu är det jobbigt.
Vi skulle få 70-80k över restvärdet vilket jag anser är skitbra och totalt oväntat hos just den bilhandlarn. Ja, och därmed skulle en Honda e bli galet mycket billigare varje månad än e-Golfen. Förmånsvärdet är också mycket lägre. Fan. Vad gör jag nu? Jag måste komma på en nackdel. Hjälp!
Går det att fälla baksätet och få in en hundbur på så sätt? Kan ju bli en kul 2-sitsig bil då