Re: Acceleration under 50%
Postat: 04 feb 2021 13:07
Tidigare i veckan körde jag med 15% SoC och minus 6 graders batteri. Då var bilen duktigt trött. 

Är den? Då är ju detta lösningen på ”Navigate to 3rd party fast charger” med Performance!BrooklynS skrev:Därför är värmaren på i Track Mode? (tills kylning behövs...)
Tycker videon precis visar hur otroligt stor skillnad temp har vs SOC, kul att man kan tolka så olika, inte konstigt världen är som den ärLegato skrev:Hans video säger ingenting om detta då både temperatur och SOC sänks. Du måste ju jämföra när man bara ändrar en av två faktorer.Tellus skrev:Nej, SOCen är samma, 24% vid båda mätningarna, den har bara stått och svalnat, SOC syns längst ner i skärmdumpen.Legato skrev:Du har ju rimligtvis tappat SOC också...Tellus skrev:Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilenTellus skrev:SOC 24% 476hk temp 31 grader.
Den effekten tror jag inte man får vid full laddning vid 5 - 10 grader batteritemp
Så i vinter gäller det att förvärma om man ska köra ifrån de värsta dieselloken
ABH= AlwaysBeHeating
Återigen, temperaturen är viktig, men SOCen ännu viktigare (när vi pratar nivåer under 20-30%).
Vid hög SOC däremot så är temperaturen mycket viktigare.
Så jag hävdarfortfarande att temp har mycket större betydelse än SOC, även vid lågt SOC
Se även teslabjørns nya video
Stjärnstopp
Som jag svarade dig innan:
Från tesla bjørns roadtrip video
SOC 46%, batteritemp 2 grader, 262hk
Så 27 grader vs 2 ger ~ halverad effekt
Låter rimligt. Går du från 27% till 2% soc så tappar du nog ca 75% av effekten dock.
Däremot kommer du tappa mycket mer effekt när du går från 27 grader till 2 grader än när du går från 90% SOC till 65% SOC.
Blir en ganska konstig diskussion när du inte läser det jag faktiskt skriver.Tellus skrev:Tycker videon precis visar hur otroligt stor skillnad temp har vs SOC, kul att man kan tolka så olika, inte konstigt världen är som den ärLegato skrev:Hans video säger ingenting om detta då både temperatur och SOC sänks. Du måste ju jämföra när man bara ändrar en av två faktorer.Tellus skrev:Nej, SOCen är samma, 24% vid båda mätningarna, den har bara stått och svalnat, SOC syns längst ner i skärmdumpen.Legato skrev:Du har ju rimligtvis tappat SOC också...Tellus skrev:
Nu har batteriet svalnat lite till 22 grader, har då tappat 192hk !!! Och rätt många prickar på effektmätaren i bilen
ABH= AlwaysBeHeating
Återigen, temperaturen är viktig, men SOCen ännu viktigare (när vi pratar nivåer under 20-30%).
Vid hög SOC däremot så är temperaturen mycket viktigare.
Så jag hävdarfortfarande att temp har mycket större betydelse än SOC, även vid lågt SOC
Se även teslabjørns nya video
Stjärnstopp
Som jag svarade dig innan:
Från tesla bjørns roadtrip video
SOC 46%, batteritemp 2 grader, 262hk
Så 27 grader vs 2 ger ~ halverad effekt
Låter rimligt. Går du från 27% till 2% soc så tappar du nog ca 75% av effekten dock.
Däremot kommer du tappa mycket mer effekt när du går från 27 grader till 2 grader än när du går från 90% SOC till 65% SOC.
Tex. 90% SOC 0-100km/t 3,7sek batt temp 38
20% SOC 0-100km/t 4,0sek batt temp 28
Osv
Som sagt, läs det jag skriver istället. Har aldrig påstått att tappet är stort från 90% SOC. Jag skrev den exakta motsatsen.Tellus skrev:Tycker siffrorna talar för sig själv.
90% SOC 412kW (42 grader)
20% SOC 344kW (28 grader)
Bara 17% effektförlust 90% vs 20% SOC, trots 15 grader lägre temp.
20% SOC 154kW (8 grader)
55% effektförlust vid samma SOC beroende på temp.
Båda har Panasonic batterier
Lite kul när du klipper och klistrar i mina inlägg så dom tappar sammanhanget som bland annat i exemplet ovan.Legato skrev:Som sagt, läs det jag skriver istället. Har aldrig påstått att tappet är stort från 90% SOC. Jag skrev den exakta motsatsen.Tellus skrev:Tycker siffrorna talar för sig själv.
90% SOC 412kW (42 grader)
20% SOC 344kW (28 grader)
Bara 17% effektförlust 90% vs 20% SOC, trots 15 grader lägre temp.
20% SOC 154kW (8 grader)
55% effektförlust vid samma SOC beroende på temp.
Båda har Panasonic batterier
"Bara 17% effektförlust....trots 15 grader lägre temp..." Är ju ett lika bra argument mot att temp skulle vara viktigare än SOC för övrigt.
Jag la till punkter för att göra det tydligt att det var klippt. Men förhoppningsvis förstod du att du argumenterade mot dig själv då effekttappet var extremt litet trots 15 grader lägre temp.Tellus skrev:Lite kul när du klipper och klistrar i mina inlägg så dom tappar sammanhanget som bland annat i exemplet ovan.Legato skrev:Som sagt, läs det jag skriver istället. Har aldrig påstått att tappet är stort från 90% SOC. Jag skrev den exakta motsatsen.Tellus skrev:Tycker siffrorna talar för sig själv.
90% SOC 412kW (42 grader)
20% SOC 344kW (28 grader)
Bara 17% effektförlust 90% vs 20% SOC, trots 15 grader lägre temp.
20% SOC 154kW (8 grader)
55% effektförlust vid samma SOC beroende på temp.
Båda har Panasonic batterier
"Bara 17% effektförlust....trots 15 grader lägre temp..." Är ju ett lika bra argument mot att temp skulle vara viktigare än SOC för övrigt.
Och i tidigare inlägg så likställs 15 procentenheter SOC med 15 grader för att gynna er teori.
Summan som har betydelse är:
Ska du rejsa vid rödljuset så spelar det mindre roll om du har 90% SOC eller 20% SOC.
Men det spelar väldigt stor roll om batteriet är 5 grader eller 25 grader oavsett SOC.
Det var väl det tråden handla om, eller så förstår jag er helt enkelt inte. Nu är popcornen slut.
Hur många M3P 2021 har du testat? Du verkar basera dina erfarenheter på helt andra modeller.Legato skrev:Jag la till punkter för att göra det tydligt att det var klippt. Men förhoppningsvis förstod du att du argumenterade mot dig själv då effekttappet var extremt litet trots 15 grader lägre temp.Tellus skrev:Lite kul när du klipper och klistrar i mina inlägg så dom tappar sammanhanget som bland annat i exemplet ovan.Legato skrev:Som sagt, läs det jag skriver istället. Har aldrig påstått att tappet är stort från 90% SOC. Jag skrev den exakta motsatsen.Tellus skrev:Tycker siffrorna talar för sig själv.
90% SOC 412kW (42 grader)
20% SOC 344kW (28 grader)
Bara 17% effektförlust 90% vs 20% SOC, trots 15 grader lägre temp.
20% SOC 154kW (8 grader)
55% effektförlust vid samma SOC beroende på temp.
Båda har Panasonic batterier
"Bara 17% effektförlust....trots 15 grader lägre temp..." Är ju ett lika bra argument mot att temp skulle vara viktigare än SOC för övrigt.
Och i tidigare inlägg så likställs 15 procentenheter SOC med 15 grader för att gynna er teori.
Summan som har betydelse är:
Ska du rejsa vid rödljuset så spelar det mindre roll om du har 90% SOC eller 20% SOC.
Men det spelar väldigt stor roll om batteriet är 5 grader eller 25 grader oavsett SOC.
Det var väl det tråden handla om, eller så förstår jag er helt enkelt inte. Nu är popcornen slut.
Har ingen aning om varför du fortfarande pratar om 90% SOC när jag i varenda inlägg sagt att SOC spelar väldigt liten roll på de nivåerna. Däremot spelar det en väldigt stor roll när SOC är låg.
Tråden handlade om SOC under 50%, så nej den handlade inte alls om SOC vid 90%.
"För att gynna min teori"?? Så du menade alltså inte grad vs procent utan något helt annat plötsligt? Det är snarare så att det missgynnar min teori eftersom det är 100 inkrement gällande SOC men snarare runt 50 inkrement för relevant temperatur...
Så jämför vi istället skillnad mellan 20% SOC och 2% SOC med skillnad mellan 30 grader vs 21 grader så blir det ännu tydligare att det är SOC som är viktigast.
Ingen alls, men extremt avtagande effekt när batteriet börjar bli tomt gäller alla Teslor (och kanske tom alla elbilar...).B99 skrev:Hur många M3P 2021 har du testat? Du verkar basera dina erfarenheter på helt andra modeller.Legato skrev:Jag la till punkter för att göra det tydligt att det var klippt. Men förhoppningsvis förstod du att du argumenterade mot dig själv då effekttappet var extremt litet trots 15 grader lägre temp.Tellus skrev:Lite kul när du klipper och klistrar i mina inlägg så dom tappar sammanhanget som bland annat i exemplet ovan.Legato skrev:Som sagt, läs det jag skriver istället. Har aldrig påstått att tappet är stort från 90% SOC. Jag skrev den exakta motsatsen.Tellus skrev:Tycker siffrorna talar för sig själv.
90% SOC 412kW (42 grader)
20% SOC 344kW (28 grader)
Bara 17% effektförlust 90% vs 20% SOC, trots 15 grader lägre temp.
20% SOC 154kW (8 grader)
55% effektförlust vid samma SOC beroende på temp.
Båda har Panasonic batterier
"Bara 17% effektförlust....trots 15 grader lägre temp..." Är ju ett lika bra argument mot att temp skulle vara viktigare än SOC för övrigt.
Och i tidigare inlägg så likställs 15 procentenheter SOC med 15 grader för att gynna er teori.
Summan som har betydelse är:
Ska du rejsa vid rödljuset så spelar det mindre roll om du har 90% SOC eller 20% SOC.
Men det spelar väldigt stor roll om batteriet är 5 grader eller 25 grader oavsett SOC.
Det var väl det tråden handla om, eller så förstår jag er helt enkelt inte. Nu är popcornen slut.
Har ingen aning om varför du fortfarande pratar om 90% SOC när jag i varenda inlägg sagt att SOC spelar väldigt liten roll på de nivåerna. Däremot spelar det en väldigt stor roll när SOC är låg.
Tråden handlade om SOC under 50%, så nej den handlade inte alls om SOC vid 90%.
"För att gynna min teori"?? Så du menade alltså inte grad vs procent utan något helt annat plötsligt? Det är snarare så att det missgynnar min teori eftersom det är 100 inkrement gällande SOC men snarare runt 50 inkrement för relevant temperatur...
Så jämför vi istället skillnad mellan 20% SOC och 2% SOC med skillnad mellan 30 grader vs 21 grader så blir det ännu tydligare att det är SOC som är viktigast.