Gör man? Själv skulle jag snabbt tröttna på att tvingas plugga in flera ggr om dagen.Banane skrev:taliz skrev:Precis, och många väljer bevisligen att tanka bensin/diesel istället för el.Banane skrev:taliz skrev:Tyckte jag såg nån undersökning i en annan tråd nyss som pekade på att pluginer inte alls kördes särskilt mkt på el.
Det är ju upp till en själv, eller hur?
Inte så bra för miljön.
Jo, fast nu handlar det inte om vad majoriteten gör utan om att välja XC90 T8 istället för Model X. Då gör man antagligen sitt bästa för att ladda även i vardagen.
Rejält höjda priser?
Moderator: Redaktion
Re: Rejält höjda priser?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Lite sånt tror jag också det är, samtidigt har man kanske minskat marginalerna på bilarna med prissänkningar och mer utrustning i Model 3.bat skrev:I början fanns det inga krav på Teslas laddningsnätverk att vara självfinansierat. Jag tror det är det som händer nu. Tesla är inget riskkapital finansierat startup längre utan behöver höja sina marginaler där de kan. Just nu har deras värsta konkurrent inom EU (Ionity) skyhöga priser i jämförelse. Känns naturligt att Tesla höjer då också.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Beror ju på. Jag laddar hemma och på jobbet redan idag. Men det är klart att det skulle gå åt lite bensin då och då. Framförallt för effektens skull. De flesta hybrider är rejält långsamma på eldrift. Jämn fart på landsväg klarar de väl bra iaf.taliz skrev:Gör man? Själv skulle jag snabbt tröttna på att tvingas plugga in flera ggr om dagen.Banane skrev:taliz skrev:Precis, och många väljer bevisligen att tanka bensin/diesel istället för el.Banane skrev:taliz skrev:Tyckte jag såg nån undersökning i en annan tråd nyss som pekade på att pluginer inte alls kördes särskilt mkt på el.
Inte så bra för miljön.
Jo, fast nu handlar det inte om vad majoriteten gör utan om att välja XC90 T8 istället för Model X. Då gör man antagligen sitt bästa för att ladda även i vardagen.
Tur jag har en äldre Model S med fri laddning så jag slipper fundera på det.
Jag kör ingen hybrid själv men känner ett par stycken som gör. När bilarna köptes var det ett rent ekonomiskt beslut. När man väl börjar köra så är det iallafall en som laddar så ofta han kan. Alla laddar hemma över natten.taliz skrev:Gör man? Själv skulle jag snabbt tröttna på att tvingas plugga in flera ggr om dagen.Banane skrev:taliz skrev:Precis, och många väljer bevisligen att tanka bensin/diesel istället för el.Banane skrev:taliz skrev:Tyckte jag såg nån undersökning i en annan tråd nyss som pekade på att pluginer inte alls kördes särskilt mkt på el.
Inte så bra för miljön.
Men visst, få hybridägare orkar ladda längs vägarna. På längre resor blir det nog bensin.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Skönt på sätt och vis, nu behöver man inte bara titta på en Tesla framöver, nu är ALLA andra precis lika intressanta (nästan iaf)...NEO skrev:För mig rätt oväsentligt men tänker i större perspektiv. En barnfamilj som drar släp för båt eller husvagn kommer aldrig köpa X om kWh kostar 4.45kr, dyrare i inköp och dyrare i drift. XC90 är rätt coola. Tesla dödar just nu sin enda fördel sakta men säkert.taliz skrev:Ja om man kör 100% SUC, men hur många gör det?NEO skrev:Det är sant, men går ju att köpa en ny XC90 T8 hybrid med rätt bra pulver och spara 500,000kr i inköp om driften ändå ska kosta 14kr milen med X.taliz skrev:Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.NEO skrev:
X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.
Senast jag använde SUC var i januari, rullat 2000 mil sen dess...
Tesla släpper nu in samtliga i matchen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vet inte hur du kör men jag snittar nog runt 270 med 22"NEO skrev:X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.taliz skrev:Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
Jag snittade iofs 240wh/km när jag hade 20" på min M3P. 
Med 18" ca 200.

Med 18" ca 200.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Registrera dig gärna som ägare!Banane skrev:Tur jag har en äldre Model S med fri laddning så jag slipper fundera på det.
ucp.php?mode=elreg
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är ju iofs bra om Tesla prissätter så att andra aktörer kan erbjuda laddning utan att behöva gå med förlust. Fortfarande är har ju Tesla tillgängligheten som för mig är minst lika viktig. Men det är klart kommer Circle-k eller de andra mackarna upp med snabbladdare på alla sina stationer så kan det bli bättre än Tesla också.Bjelke skrev:Skönt på sätt och vis, nu behöver man inte bara titta på en Tesla framöver, nu är ALLA andra precis lika intressanta (nästan iaf)...
Nu blir ju också referallänken mer värdeful, igen.
- Jonathanerik_77
- Teslaägare
Kollade på lite olika supercharges i bilen och det var bara Ödeshög som hade olika priser. Det verkar som att alla andra har fast pris. Kanske är just den superchargen extra hårt belastad?
Synd med höjda priser.
Verkar ju bara vara Ödeshög som har tidsstyrda priser. Hittade inga andra. Finns det några andra? Hittar inga utomlandsheller.
Sverige verkar ha fått prisjustering upp till liknade nivåer som Tyskland. Även Frankrike har ca 3kr/kWh (hade ca drygt 2 kr förra året? Vet inte om justerades nu också.
Hoppas inte prisökningen fortsätter upp.
Verkar ju bara vara Ödeshög som har tidsstyrda priser. Hittade inga andra. Finns det några andra? Hittar inga utomlandsheller.
Sverige verkar ha fått prisjustering upp till liknade nivåer som Tyskland. Även Frankrike har ca 3kr/kWh (hade ca drygt 2 kr förra året? Vet inte om justerades nu också.
Hoppas inte prisökningen fortsätter upp.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Väldigt tråkig trend tycker jag. Det är ingen rationell känsla för jag använder SuC väldigt lite men just att kunna dra iväg utan att inte behöva tänka på vad det kostar är en riktig frihetskänsla och något jag verkligen uppskattat. Lite samma känsla som när man var 18 och skaffade första bilen. Man kunde dra var som helst! Sen att man inte gör det så ofta är en annan sak 

Brukar pressa Runt 45kWh där och alltid mellan 13 och 18, så det som brukade kosta 115kr kostar nu 202kr. Kommer nog inte bry mig nämnvärt de 6ggr om året eller så som det sker, men i procent är det galet...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Tesla har ju inte fler laddstationer än dom andra har tillsammans väl?LarsL skrev:Det är ju iofs bra om Tesla prissätter så att andra aktörer kan erbjuda laddning utan att behöva gå med förlust. Fortfarande är har ju Tesla tillgängligheten som för mig är minst lika viktig. Men det är klart kommer Circle-k eller de andra mackarna upp med snabbladdare på alla sina stationer så kan det bli bättre än Tesla också.Bjelke skrev:Skönt på sätt och vis, nu behöver man inte bara titta på en Tesla framöver, nu är ALLA andra precis lika intressanta (nästan iaf)...
Eller menar du att teslas är placerade så dom passar dig bättre?
Kollar man kartan i bilen så verkar Ödeshög vara enda stället med differentierade priser. Hoppas inga fler!
Teslas laddare står många på samma ställe.Fredrik j skrev:Tesla har ju inte fler laddstationer än dom andra har tillsammans väl?LarsL skrev:Det är ju iofs bra om Tesla prissätter så att andra aktörer kan erbjuda laddning utan att behöva gå med förlust. Fortfarande är har ju Tesla tillgängligheten som för mig är minst lika viktig. Men det är klart kommer Circle-k eller de andra mackarna upp med snabbladdare på alla sina stationer så kan det bli bättre än Tesla också.Bjelke skrev:Skönt på sätt och vis, nu behöver man inte bara titta på en Tesla framöver, nu är ALLA andra precis lika intressanta (nästan iaf)...
Eller menar du att teslas är placerade så dom passar dig bättre?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Eller så är det ett testTeslaM3 skrev:Kollar man kartan i bilen så verkar Ödeshög vara enda stället med differentierade priser. Hoppas inga fler!

Dom vill kolla hur vi reagerar här...
(Dvs lägg ner hela det här absurda skämtet)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Här i Supercharger Kalmar så vet jag att Tesla arrenderar marken av kommunen och etableringskostnaden gissar jag delades mellan Tesla och kommunen där kommunen sammarbetar med Bee och passade på att sätta upp en snabbladdare på samma plats. Tesla lär behöva betala för effekt till laddstationerna och den kan mycket väl variera över dygnet. På vissa platser i Sverige råder effektbrist så detta påverkar troligen. Nu när det börjar bli kallar kan priset gå upp.mans71 skrev:Har också alltid undrat över det där. Vem betalar etablering/fasta kostnader/förbrukning? Det verkar ju vara någon slags deal mellan Tesla och markägaren. Den behöver ju heller inte vara statisk, kan vara efter X antal år förändras förutsättningarna, och att det kan vara en förklaring till förändrad prissättning.taliz skrev:Är ju intressant att de prissätter olika beroende på tid på dygnet. Får dom själva betala på samma sätt till nätägaren?
Kanske kostnaden helt enkelt gått upp iom ökad efterfrågan?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Bjelke skrev:Eller så är det ett testTeslaM3 skrev:Kollar man kartan i bilen så verkar Ödeshög vara enda stället med differentierade priser. Hoppas inga fler!![]()
Dom vill kolla hur vi reagerar här...
(Dvs lägg ner hela det här absurda skämtet)

XC90 tankarna är sjuka. Vad händer, Ionity så Tesla själva (facepalm)
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Alla som färdas på E4 måste ju i princip stanna i Ödeshög, det är också det enda stället i Sverige där jag har upplevt något som liknar trängsel på SuC.
Tesla kanske testar differentierade taxor för att se om det går att minska trängseln?
/fth
Tesla kanske testar differentierade taxor för att se om det går att minska trängseln?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Elons snack om att vi inte ska göra vinst på SuC är alltså trams. Eller så har det tillträtt en idiot i Sverige som ska bevisa sin egen nödvändighet.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Vad får dig att tro att de gör vinst på de nivåerna? Jag tror inte de gör vinst alls faktiskt.B99 skrev:Elons snack om att vi inte ska göra vinst på SuC är alltså trams. Eller så har det tillträtt en idiot i Sverige som ska bevisa sin egen nödvändighet.
Inte längre. Men det är definitivt en populär station.fth skrev:Alla som färdas på E4 måste ju i princip stanna i Ödeshög, det är också det enda stället i Sverige där jag har upplevt något som liknar trängsel på SuC.
/fth
Det är definitivt anledningen till differentierade priser dock. Genom att höja priset under de mest populära timmarna så vill de minska trängseln. Skicka en signal till de som kan att välja andra tider.
Att det kommer just nu beror antagligen på höstlovet.
OfarligTesla skrev:Vad får dig att tro att de gör vinst på de nivåerna? Jag tror inte de gör vinst alls faktiskt.B99 skrev:Elons snack om att vi inte ska göra vinst på SuC är alltså trams. Eller så har det tillträtt en idiot i Sverige som ska bevisa sin egen nödvändighet.
Nej det är nog dyrare att driva snabbladdare än många tror.
Man kan ju oftast planera bort Ödeshög men det är ju knappast optimalt, speciellt inte om man åker från Stockholm och ska söderut.
Man har för mycket batteri kvar för att stanna i Norrköping och för att sedan klara sig till Lagan får man ju nästan ladda fullt.
Man har för mycket batteri kvar för att stanna i Norrköping och för att sedan klara sig till Lagan får man ju nästan ladda fullt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket