Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Postat: 12 okt 2021 17:08
Volvo Trucks – The Leap – How to go electric
https://www.nyteknik.se/premium/batteri ... 30-7025644Batteridriven timmerbil på 80 ton: ”Varannan såld Scania är eldriven 2030”
Scania och SCA utvecklar en batteridriven timmerbil med kapacitet på 80 ton totalvikt.
Det är en försmak av en planerad storsatsning på eldriven långtradartrafik som ska komma de närmaste åren.
Scania och SCA utvecklar en batteridriven timmerbil med kapacitet på 80 ton totalvikt. Det är en försmak av en planerad storsatsning på eldriven långtradartrafik som ska komma de närmaste åren.
Som Ny Teknik rapporterat, ska Scania bygga en batteridriven dragbil åt Jula Logistics, för att dra ett 32 meter långt HCT-ekipage (High Capacity Transport) mellan Julas lager i Skara och en omlastningsstation i Falköping. Sträckan är sex mil, och ekipaget får en totalvikt upp till 64 ton.
Nästa år ska samma koncept – men med totalvikt upp till 80 ton – börja transportera timmer åt SCA, mellan en virkesterminal i Umeå och ett pappersbruk i Obbola strax utanför staden.
Det hela kan ses som en sorts testballong, där Scania kombinerar batteritekniken från sina befintliga ”city-lastbilar” med en planerad större satsning på elektrifierad långtradartrafik.
– Vi har redan en bra eldriven produkt inom stadstrafik upp till 25 mil, som distributionslastbilar, avfallstransport och liknande. Men den stora delen av våra fordon är tunga bilar för långa transporter, och vår stora produktförändring kommer 2023 inom ”regional haulage”: Eldriven dragbil och trailer upp till 40 ton, säger Fredrik Allard, chef för Scanias avdelning E-mobility.
Med den elektriska drivlina som ska lanseras 2023 gör Scania nu en lågserieprodukt, som ska rulla åt aktörer som Jula och SCA.
– Detta är för att kunder med ”long haulage” ska kunna börja testa tekniken lite i förväg. Det hjälper både oss och dem att starta den här resan, säger Fredrik Allard.
Batterikapacitet på 300 kWh.
Drivlinan klarar totalvikter upp till 80 ton, och tanken är att öka bruttovikterna stegvis från 2023 och framåt.
– Det är inte drivlinan som är begränsande. Begränsningarna sitter i räckvidden eftersom vi använder dagens batterikapacitet, cirka 300 kilowattimmar och 30 minuters laddtid. Sträckan mellan virkesterminalen och pappersbruket är ungefär tre mil, så i princip får timmerbilen köra två rutter och sedan ladda. Det är en planerad rutt där laddmöjligheter finns, som passar bra för att prova den kommande drivlinan, säger Fredrik Allard.
Och till 2023 ska batterikapaciteten vara minst fördubblad, enligt Fredrik Allard.
– Och det stoppar ju inte där, både batteritekniken och laddningen utvecklas rasande snabbt. Siktet är inställt på att vi 2024 ska kunna köra long haulage med 4,5 timmars körning och 45 minuters laddtid, vilket motsvarar chaufförernas lagstadgade kör- och vilotider. Till 2025 räknar vi med att ha laddstationer på en megawatts kapacitet, och att var tionde såld Scania är eldriven.
Ytterligare fem år senare kommer varannan såld Scania att vara eldriven, bedömer Fredrik Allard. Och han tror på batterier även i de långa transporterna.
– Kunder inom long haulage har ju ofta fasta rutter, och kommer till största delen att kunna ladda i egna depåer, på terminaler och liknande, säger han.
Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Det roliga med ekipaget är att även kylaggregatet på släpet drivs på el. Sitter batteri på släpet som man kan ladda på depån eller så laddas det genom generatorn som drivs av mitten axeln.Zalman3 skrev:
...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Jerker skrev:...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.dd88 skrev:Jerker skrev:...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Är ju smidigt att lansera en produkt man inte har tekniken för att genomföra och sen säga att man var först (även om man inte var det).
Volvo lanserade sin lastbil 2018 och hade då haft den under utveckling i flera år och den var väl inte ens först på marknaden?
Att musk säger en sak betyder inte att det stämmer. Hade tesla kunnat leverera enligt deras pr hade dom sålt produkten, lastbilar har otroligt mycket högre marginaler än personbilar.Jerker skrev:Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.dd88 skrev:Jerker skrev:...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Är ju smidigt att lansera en produkt man inte har tekniken för att genomföra och sen säga att man var först (även om man inte var det).
Volvo lanserade sin lastbil 2018 och hade då haft den under utveckling i flera år och den var väl inte ens först på marknaden?
Visst, Musk pratar en massa, men trots allt så visar Teslas historia på att de i slutänden levererar produkter som är över det vanliga och har definitivt visat vägen mot en annan framtid inom bilindustrin. Så jag tror inte att det finns nån anledning till att tvivla på att Semin kommer att hålla måttet när den väl kommer i produktion och detta vet de andra tillverkarna också, innerst inne. Så Teslas presentation av Semin sände helt säkert chockvågor genom lastbilsindustrin och kom att skynda på utvecklingen av ellastbilar världen över. Men samtidigt var man ju tvungna att prata ner fenomenet ellastbilar tills man själv hade nåt att visa upp.ObscureEconomist skrev:Att musk säger en sak betyder inte att det stämmer. Hade tesla kunnat leverera enligt deras pr hade dom sålt produkten, lastbilar har otroligt mycket högre marginaler än personbilar.Jerker skrev:Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.dd88 skrev:Jerker skrev:...och det var Tesla som visade vägen med presentationen av Semi. Jag tror att det skrämde skiten ur de flesta andra lastbilstillverkare även om retoriken var den samma under ett tag. Först nu, när de själva har nåt att presentera, så går det att köra annat än chips med ellastbilar.Sammantaget har batteridrift i tung vägtransport gått från omöjligt till realistiskt på ganska kort tid.
Är ju smidigt att lansera en produkt man inte har tekniken för att genomföra och sen säga att man var först (även om man inte var det).
Volvo lanserade sin lastbil 2018 och hade då haft den under utveckling i flera år och den var väl inte ens först på marknaden?
Volvochefen har fortfarande rätt då ingen tesla semi levererats ännu men Volvo säljer hundratals ellastbilar och levererar dessa.
Det var en chefsingenjör på Scania som sa det där med chipspåsar...Jerker skrev:Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Ja. Det är verlligen märkligt att det är så många som är emot honom....PapaD skrev:Det konstiga i detta är varför man idoliserar Musk. Ingen här är ju beroende av honom, släkt eller vän eller så.
Med vilket motiv hyllar man hans ego? Märkligt, människor är märkliga.
Kanske ansåg han att det inte var så svårt att göra en prototyplastbil med lång räckvidd om man bara har tillräckligt många ton batterier. Tunga batterier gör ju att den klarar mindre nyttolast men chipspåsar funkar säkert. Man får väl förutsätta att Scaniachefens uttalande var skämtsamt menat.Fredrik j skrev:Det var en chefsingenjör på Scania som sa det där med chipspåsar...Jerker skrev:Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Det var en chef på Scania som sa det där om chips. Var rätt bredspridning i Scania leden där de drog den hela tiden när man förde ellastbilar på tal.Jerker skrev:När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Att ligga i 20km/h uppför Höga kusten berget ger ingen hög snitthastighet.Fredrik j skrev:Varför ger mer hästkrafter automatiskt kortare körtider?
En långtradare idag drar ca 3-4 liter/mil i genomsnitt med full last. Dvs ungefär sex gånger mer än en vanlig snål dieselkombi. Räkna ungefär 600-800 kWh batterier vilket då väger ungefär 3 ton.Maw skrev:Kanske ansåg han att det inte var så svårt att göra en prototyplastbil med lång räckvidd om man bara har tillräckligt många ton batterier. Tunga batterier gör ju att den klarar mindre nyttolast men chipspåsar funkar säkert. Man får väl förutsätta att Scaniachefens uttalande var skämtsamt menat.Fredrik j skrev:Det var en chefsingenjör på Scania som sa det där med chipspåsar...Jerker skrev:Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Fanns/finns det några siffror på hur mycket Teslas Semi-prototyp vägde i ett utförande där den klarade 800 km? Jag tänker inte på vad Tesla siktar på med den färdiga Semin utan hur mycket en fungerande prototyp vägde/väger.
Det lät som att Pepsi skulle få åtminstone någon lastbil nu i december från Tesla. Det blir väl någon form av betatest så kanske får vi snart se vad Semi klarar. Jag tror den kommer bli bra innan den är färdig.
Vilken läglig ursäkt, och man säger det omvända på personbilssidan där man säger att Tesla hanterat det mycket bättre än andra tillverkare. Nu får kulten bestämma sig tänker jag.BrooklynS skrev:Det är klart att två års pandemi inte var försenat någonting här i världen…
Ingen motsättning alls i de två påståendena.ObscureEconomist skrev:Vilken läglig ursäkt, och man säger det omvända på personbilssidan där man säger att Tesla hanterat det mycket bättre än andra tillverkare. Nu får kulten bestämma sig tänker jag.BrooklynS skrev:Det är klart att två års pandemi inte var försenat någonting här i världen…