Sida 2 av 2

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 31 okt 2020 14:26
av LarsL
mans71 skrev:
LarsL skrev:
mans71 skrev:
LarsL skrev:
Om jag ska köpa FSD till min bil så måste det vara personligt på något sätt. Knappast värt för 1-2 år till av ägande, dessutom kontanter.
?
Om jag skulle överväga att köpa FSD så skulle det behöva vara kopplat till mig och inte till bilen. Det skulle bli alldeles för dyrt att betala 77000kr i kontanter för något jag bara använder i 1-2 år till innan bilen ska bytas igen. Problemet blir ju då att inga begagnade bilar kommer ha FSD eftersom en begagnadsköpare knappast har 77 kkr extra att slänga upp.
Exakt. Det var det jag menade. Tesla och ägaren skulle ju båda vinna på ett sånt upplägg.
För FSD kan det funka för Supercharger gör det inte det då det är skadligt för hela systemet och för andra Tesla ägare.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 31 okt 2020 14:34
av mans71
LarsL skrev:
mans71 skrev:
LarsL skrev:
mans71 skrev:
LarsL skrev:
Om jag ska köpa FSD till min bil så måste det vara personligt på något sätt. Knappast värt för 1-2 år till av ägande, dessutom kontanter.
?
Om jag skulle överväga att köpa FSD så skulle det behöva vara kopplat till mig och inte till bilen. Det skulle bli alldeles för dyrt att betala 77000kr i kontanter för något jag bara använder i 1-2 år till innan bilen ska bytas igen. Problemet blir ju då att inga begagnade bilar kommer ha FSD eftersom en begagnadsköpare knappast har 77 kkr extra att slänga upp.
Exakt. Det var det jag menade. Tesla och ägaren skulle ju båda vinna på ett sånt upplägg.
För FSD kan det funka för Supercharger gör det inte det då det är skadligt för hela systemet och för andra Tesla ägare.
Nej. Det är inte skadligt med fri SuC. Få ägare har så lite att göra och så låg timpenning så att man väljer att sitta och häcka på en SuC för några tior i värde. Visst, du kan lyfta fram några få extremfall men det är ju inte relevant.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 31 okt 2020 14:36
av LarsL
mans71 skrev:
Nej. Det är inte skadligt med fri SuC. Få ägare har så lite att göra och så låg timpenning så att man väljer att sitta och häcka på en SuC för några tior i värde. Visst, du kan lyfta fram några få extremfall men det är ju inte relevant.
Så vissa ska ha fritt medan andra ska betala 4,50kr/kWh?

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 31 okt 2020 14:37
av mans71
LarsL skrev:
mans71 skrev:
Nej. Det är inte skadligt med fri SuC. Få ägare har så lite att göra och så låg timpenning så att man väljer att sitta och häcka på en SuC för några tior i värde. Visst, du kan lyfta fram några få extremfall men det är ju inte relevant.
Så vissa ska ha fritt medan andra ska betala 4,50kr/kWh?
Ja.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 31 okt 2020 14:38
av Zalman3

För FSD kan det funka för Supercharger gör det inte det då det är skadligt för hela systemet och för andra Tesla ägare.
Men varför är det skadligt? Och spelar det någon roll om jag i en peng betalar för laddning vid köp av bil eller per kWh senare?
Resonemanget att "det blir för många som laddar" köper jag inte.
Se bara på Norge där de har sajter med 40st 250 kW V3 laddare och det fungerar utmärkt.
Och många i stan har bara tillgång till SuC för att kunna ladda sin bil.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 31 okt 2020 14:49
av LarsL
Zalman3 skrev:

För FSD kan det funka för Supercharger gör det inte det då det är skadligt för hela systemet och för andra Tesla ägare.
Men varför är det skadligt? Och spelar det någon roll om jag i en peng betalar för laddning vid köp av bil eller per kWh senare?
Resonemanget att "det blir för många som laddar" köper jag inte.
Se bara på Norge där de har sajter med 40st 250 kW V3 laddare och det fungerar utmärkt.
Och många i stan har bara tillgång till SuC för att kunna ladda sin bil.
Fri Supercharging är farligt för det lockar till ett felaktigt beteende. Det lockar till att inte skaffa sig hemma laddning. Det lockar till att ladda mer än man behöver, vilket leder till köer.

Men Tesla kommer strypa ner bilarna med fri Supercharging så att de inte är värda att hålla igång och så är felet tillrättat.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 31 okt 2020 14:55
av martinot
bylund skrev:
martinot skrev:
EnTraktor skrev:
martinot skrev:
Fri SuC är/var ju en grym deal (som Tesla har backat ner från gällande de bilar de säljer idag, tyvärr).

Du kan dock inte ladda på V3 och utnyttja de nya moderna laddhastigheterna.

Ingen stor grej idag, med bara två V3-SuC-ställen i Sverige. Men fler ute i Europa, och kommer bli en allt större grej framgent i takt med att vi får fler även i Sverige.
Självklart kan dom med Fri SuC ladda på V3. Begränsningar i laddhastíghet sätts av batteriet och inte kontakten som man laddar med.
Jo, men han har inte fördel av den förbättrade hastigheten på V3 (som jag skrev).

Eftersom han hade fri laddning =! ej Model 3.

Var den slutsatsen jag drog iaf.

Frågor på det?
Min fråga på det är varför det skulle bli en större grej ju fler v3-stationer som byggs. Bilen laddar ju lika bra på dessa som på v2, förutsätt att man gjort CCS-uppdateringen.
Ju fler V3 och ju fler Ionity som kommer, och ju fler modernare bilar som kan utnyttja detta, ju mer gammalmodig och föråldrad kommer en äldre bil som laddar långsamt att kännas.

Den blir inte sämre i sig själv, men sämre i relation till omvärlden som springer förbi och framåt gällande laddstationer och nyare elbilar/batterier.

Jämför liknande med mobiltelefoner och digitalkameror. De slutar inte att fungera, men teknikutvecklingen gör att de blir föråldrade och utbytta.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 31 okt 2020 14:59
av martinot
Zalman3 skrev:
1: Laddningen är ganska långsam På Superchargers jämfört med vad vi blev lovade när vi köpte bilarna.

SVAR:
Beställde min bil den 15 september 2016. Vad skulle jag köpt istället? Nissan Leaf med Chademo 50 kW laddning eller en Renault Zoe med 44 kW AC laddning?



2: Finns konkurrenter med snabbare snabbladdning.

SVAR:
Den enda bil som idag kan ladda snabbare i kW är en Taycan som på Ionity i Sundsvall kan ladda i max 270 kW.
När han kommer till Umeå ligger han i 37 kW på CCS.
Känns inte Premium precis.
När det gäller viktigare km/h så kommer M3 upp i ca 1.900 km/h vilken ingen annan bil slår idag.
Fördelen med att åka Tesla är att du kan ladda på ALLA CCS laddare OCH Teslas SuC. Så du i praktiken har dubbelt så många laddare att välja på.
Gillar Tesla på många sätt (skulle inte vilja byta till annan elbil), men många av er fans blir ju rätt extrema och orealistiska i er ständiga hype och rosa glasögon.

Blir ju fel att först säga att det är så bra med Evig fri laddning (äldre MS/MX), men sedan i annan del av argumentet säga M3 (som inte har fri laddning för livet) har snabb laddning.

Denna "cherry picking" ser jag som ganska ohederlig.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 31 okt 2020 15:08
av mans71
LarsL skrev:
Zalman3 skrev:

För FSD kan det funka för Supercharger gör det inte det då det är skadligt för hela systemet och för andra Tesla ägare.
Men varför är det skadligt? Och spelar det någon roll om jag i en peng betalar för laddning vid köp av bil eller per kWh senare?
Resonemanget att "det blir för många som laddar" köper jag inte.
Se bara på Norge där de har sajter med 40st 250 kW V3 laddare och det fungerar utmärkt.
Och många i stan har bara tillgång till SuC för att kunna ladda sin bil.
Fri Supercharging är farligt för det lockar till ett felaktigt beteende. Det lockar till att inte skaffa sig hemma laddning. Det lockar till att ladda mer än man behöver, vilket leder till köer.

Men Tesla kommer strypa ner bilarna med fri Supercharging så att de inte är värda att hålla igång och så är felet tillrättat.
Precis tvärt om är det. Att Tesla har strypt bilarna leder till att du får vänta på mig. Jag kommer att blockera dig i många, många år framöver, oavsett om SuC är fri eller inte...

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 31 okt 2020 15:09
av Zalman3
Fri Supercharging är farligt för det lockar till ett felaktigt beteende. Det lockar till att inte skaffa sig hemma laddning. Det lockar till att ladda mer än man behöver, vilket leder till köer.
Jag har haft elbil i 3,5 år utan att kunna ladda hemma.
Ska en sån som jag inte kunna ha en elbil?

Ladda mer än jag behöver? Kan bara ladda fullt, sen är det omöjligt att ladda mera.

Tesla följer noga antalet som laddar på deras SuC.
Och just därför ligger de steget före och bygger ut i bra fart så att det inte blir köer.

Dessutom kan det rent principiellt vara bra att ladda på SuC eftersom på SuC kan man rationellt använda batteribackup.
Kan vara så att Tesla tjänar mera på att stötta elnätet än vad folk betalar för att ladda, på en V3 SuC med batterier.

Att ha en batteribackup vid varje 3,7kW laddstolpe känns inte rationellt.

Tesla kommer tjäna stora pengar på sina batterilösningar.
A new project powered by Tesla Megapacks is helping alleviate the United Kingdom’s hundreds of millions of dollars in grid balancing costs that occurred from the pandemic.

The pandemic has greatly changed electricity use as more people have stayed home and changed their energy use patterns.

These changes are costing electric utilities in new grid balancing costs.

In the UK, the National Grid reports 718 million pounds ($932 million) in balancing costs from March to July — a 39% increase over the last year.
https://electrek.co/2020/09/18/tesla-me ... -pandemic/

Visst är jag för att folk laddar hemma, men att ladda på SuC kan också ha sina fördelar.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 31 okt 2020 15:16
av Zalman3
martinot skrev:
bylund skrev:
martinot skrev:
EnTraktor skrev:
martinot skrev:
Fri SuC är/var ju en grym deal (som Tesla har backat ner från gällande de bilar de säljer idag, tyvärr).

Du kan dock inte ladda på V3 och utnyttja de nya moderna laddhastigheterna.

Ingen stor grej idag, med bara två V3-SuC-ställen i Sverige. Men fler ute i Europa, och kommer bli en allt större grej framgent i takt med att vi får fler även i Sverige.
Självklart kan dom med Fri SuC ladda på V3. Begränsningar i laddhastíghet sätts av batteriet och inte kontakten som man laddar med.
Jo, men han har inte fördel av den förbättrade hastigheten på V3 (som jag skrev).

Eftersom han hade fri laddning =! ej Model 3.

Var den slutsatsen jag drog iaf.

Frågor på det?
Min fråga på det är varför det skulle bli en större grej ju fler v3-stationer som byggs. Bilen laddar ju lika bra på dessa som på v2, förutsätt att man gjort CCS-uppdateringen.
Ju fler V3 och ju fler Ionity som kommer, och ju fler modernare bilar som kan utnyttja detta, ju mer gammalmodig och föråldrad kommer en äldre bil som laddar långsamt att kännas.

Den blir inte sämre i sig själv, men sämre i relation till omvärlden som springer förbi och framåt gällande laddstationer och nyare elbilar/batterier.

Jämför liknande med mobiltelefoner och digitalkameror. De slutar inte att fungera, men teknikutvecklingen gör att de blir föråldrade och utbytta.

Jag tror precis tvärt om. En Tesla med fri SuC blir allt mera värdefull med tiden, eftersom gratis laddningen blir en allt större del av värdet för kunden.

Jämför med en fossilbil.
En ny bensinbil för 500.000kr får med en bensincheck på 500.000kr.
Eller en gammal bensinbil för 50.000kr som får med en bensincheck på 500.000kr.

Jag betalade ca 50.000kr per år i bensinpengar när jag hade en bensinbil.


EDIT:
På sikt när elbils marknaden mognat så tror jag inte att det kommer att säljas så många nya elbilar varje år.
Dels för att en elbil är så mycket enklare att bygga så att den håller längre, med ett minimum av underhåll.
Traditionellt så har rost och dyra fossilmotor reparationer gjort att man skrotat sin bil.
En elbilsmotor kan nästan hålla hur länge som helst.
Och nu kommer "1 million mile battery" som klarar minst 160.000 mil.
Tesla tillverkar MS och MX i aluminium och Cybertruck i rostfritt.
Då är korrosionsproblemet mycket mindre.
Utan grejen är att man har så kraftfull dator som möjligt.
Så att man via OTA kan ha modern mjukvara.
Då säkerställer man att bilen hela tiden känns modern.

Jag fick min Tesla levererad i mars 2017, syrran fick sin Nissan Leaf samma månad.
Gissa hur mycket modernare min Tesla känns idag på grund av OTA uppdateringar
jämfört med syrransLeaf som inte fått några uppdateringar alls.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 01 nov 2020 21:00
av martinot
Jo, jag förstår att fri SuC är grym fördel i många fall (se min andra post i tråden), och tycker också det är dåligt av Tesla att backat av från det. Speciellt som de allt mer både höjer och krånglar till priserna på SuC (Tesla går verkligen utför, och är snart om några år på samma nivå som "Ionity" både gällande höga priser och krångel). Då blir fri SuC den enda enkla modellen kvar.

Men samtidigt så går tekniken framåt. Nu senast med V3 och om något år med V4. Jättebra att Tesla har mjukvaruuppgraderingar (håller med 100%), men allt går (tyvärr) inte att fixa med enbart mjukvara (om det inte är förberett innan för det, eller finns marginal i hårdvaran).

Vad jag (även om jag verkligen själv gillar mycket med Tesla) tycker är att du är lite oärlig när du listar upp dina punkter varför Tesla är så bra. Varför?

I vissa punkter och inlägg så nämner du fri SuC. Varför är det lite oärligt? Jo, för att det är en del av historien, och (tyvärr) inte något som Tesla erbjuder sina kunder idag.

Sedan i andra punkter och inlägg så listar du att Tesla laddar näst snabbast av alla (bara Taycan som laddar snabbare), men då är det ju lite oärligt då det inte gäller alla Tesla, utan bara vissa modeller idag (i Sverige enbart Model 3).

Sedan tycker jag att sådana listor, som hävdar en massa fördelar, men som inte ärligt redovisar att det bara gäller under vissa omständigheter. Tex. fri SuC gäller bara Model S och X, och dessutom bara äldre beg. modeller.

Ett annat problem med de punkterna som du listar som fördelar med att äga en Tesla, är att de inte ens går att få i verkligheten. Iaf. inte samtidigt i samma bil. Dvs. du kan inte få en bil som både har fri SuC (endast äldre MS & MX), och som laddar näst snabbast av alla på marknaden (M3).

Så jag gillar jättemycket med min Tesla (och skulle inte idag vilja byta), men samtidigt så gillar jag inte när folk frångår verkligheten i sin hype, och att folk gör sina märkesval och varumärken till nästan religion.

Var mest detta som jag var ute efter i min kritik av listan.

(Inte att det inte kan vara grymt trevligt med fri SuC.)

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 01 nov 2020 21:26
av BrooklynS
Nya Tesla M/X kan också ladda snabbt.

Tesla har hunnit med en utvecklingsresa på sina 9 år, så att de gamla bilarna inte kan ladda lika fort är inte konstigt. Däremot har de ju gratis SuC som plåster på de relativa såren... Fortfarande snabbare än de flesta andra.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 01 nov 2020 21:30
av martinot
BrooklynS skrev:
Nya Tesla M/X kan också ladda snabbt.
Så verkar det bli, och är ganska väntat, men de kommer å andra sidan högst troligen inte heller att få fri SuC.

Så det ohederliga i argumenteringen kvarstår.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 01 nov 2020 23:13
av Zalman3
martinot skrev:
BrooklynS skrev:
Nya Tesla M/X kan också ladda snabbt.
Så verkar det bli, och är ganska väntat, men de kommer å andra sidan högst troligen inte heller att få fri SuC.

Så det ohederliga i argumenteringen kvarstår.
Angående att det skulle vara ohederligt med resonemanget om fri SuC, är det ju fullt möjligt för alla som vill köpa en begagnad Tesla med gratis SuC.

Jag har själv tjänat ca 66.000kr på fri SuC.

Och jag kan tänka mig att en begagnad Tesla för 400-500.000kr med fri SuC och inget krav på obligatorisk service.
Är mycket bra val för den som kör mer än 3.000 mil per år.
Dessutom har Tesla bäst integration solceller, hemma batteri och billaddning.
Utgår ifrån att Tesla kommer både med V2G och VPP i Sverige.
Vilket jag inte hört att någon annan elbils leverantör är på gång med i Sverige.
Utgår alltså ifrån att jag kan ladda med min egenproducerade solcellsel på en SuC.

Har inte hört nån annan elbilsfabrikant som ens är i närheten av en sådan lösning.

Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra

Postat: 02 nov 2020 06:59
av Linkz
Zalman3 skrev:


Jag har själv tjänat ca 66.000kr på fri SuC.


Utgår alltså ifrån att jag kan ladda med min egenproducerade solcellsel på en SuC.

Har inte hört nån annan elbilsfabrikant som ens är i närheten av en sådan lösning.
Njaee, "tjänat" har du inte gjort, snarare besparat dig. Du tjänar inte pengar på att handla på rea heller. Bild

Angående solcellerna, har jag förstått rätt om jag tolkar det som att privatpersonen ska betala 200k för solceller på taket för att sen få tillbaka den strömmen på SuC? Och de som inte har fri SuC får betala avgift för att ladda med sin egen försörjda ström?