Ingetdera, det är genusperspektivet...McFace skrev:
Miljöschizofreni. Är det miljön eller social jämlikhet som är poängen med reformer för elbilar?
Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter
Moderator: Redaktion
Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
För en åtta år sedan när jag hade byggt min solanläggning, så blev det en inspiration för många att göra samma sak. Och det var av eget intresse föra att få flera inom samma nätägares område att kräva nettoavräkning av strömmen från nätägaren. Nätägaren som hade elnätet bredvid vårat hade redan infört nettoavräkning.McFace skrev:Som sagt. Religiöst.Jerker skrev:Det är inget religiöst utan bara sunt förnuft. Att byta ut alla fossilbilar mot elbilar är en av många nödvändiga åtgärder för att förhindra en miljökollaps.McFace skrev:Det är något nästan religiöst över vissa elbilsfantaster
Men om vi låtsas om att det handla om sunt förnuft så undrar jag fortfarande varför du förväntar dig att han på eget initiativ ska ta "rätt" beslut? Det låter ganska osannolikt. Du tycker det är viktigt, då är det väl antagligen du som får dra det tunga lasset.
Om du pratar med en person som ger blanka fan i din miljökollaps så får du framhäva de praktiska fördelarna med elbil vilka är många redan idag.
Eller är det så att det även är viktigt för dig att de gör rätt av rätt orsaker? Räcker det inte med att de gör rätt av praktiska skäl?
Energimässor anordnades.
Solcellsutbyggnaden tog fart och nettoavräkning infördes (ända tills det blev skattereduktion istället, anders borgs fel).
Solcellerna såldes in med ekonomin såklart, ett steg mot oberoende/självförsörjning, kul teknik etc. Eventuella miljöfördelar togs bara upp vid samtal med miljömuppar.
Samma sak med elbilar, just när det gäller teslorna så är ju och har varit provkörning som kan vara fängslande, men sedan är ju alla fördelar med enkelhet, macken hemma, kanske till och med eget bränsle (solceller). I norrland är det ju närmare till eluttag än till en mack. Aldrig några problem med att starta bilen i sträng kyla utan motorvärmare. Slipper gynna terroriststater/norge/ryssland välj vad som passar. Ja allt det positiva som elbilar för med sig. Miljön kan man nämna för miljömuppar.
Men för miljön och bilar så kan man nog sluta bry sig egentligen, för alla elbilar som tillverkas säljs ju. Tesla ökar produktionen allt vad dom orkar (med ekonomisk hjälp från exvis fiat och ev honda), dom andra tvingas haka på. Bilflottan kommer nog att bytas ut i den takt som produktions kapaciteten av elbilar ökar.
Det man inte vill som privatperson är att bli fast med en dyr fossilbil som svarte petter.
Wahll skrev:
Man kan i förstahand betrakta denna justering som en jämlikhetsreform för att minska de ekonomiska klyftorna i Sverige.
Ja, det kan man säkert. Huvudsakligen kan man dock se det som ett sätt att kraftigt minska efterfrågan på laddbara bilar. Alternativt ett sätt att klämma åt vita medelålders män. Det verkar dock som att de inte tänkt så långt om man ska tro på vad Karolina Skog säger om avsaknaden av konsekvensanalys.
Jag hoppas verkligen inte att Mp når upp till 4% vid nästa Riksdagsval.
Bra där.mickeisol skrev:För en åtta år sedan när jag hade byggt min solanläggning, så blev det en inspiration för många att göra samma sak. Och det var av eget intresse föra att få flera inom samma nätägares område att kräva nettoavräkning av strömmen från nätägaren. Nätägaren som hade elnätet bredvid vårat hade redan infört nettoavräkning.
Energimässor anordnades.
Solcellsutbyggnaden tog fart och nettoavräkning infördes (ända tills det blev skattereduktion istället, anders borgs fel).
Solcellerna såldes in med ekonomin såklart, ett steg mot oberoende/självförsörjning, kul teknik etc. Eventuella miljöfördelar togs bara upp vid samtal med miljömuppar.
Samma sak med elbilar, just när det gäller teslorna så är ju och har varit provkörning som kan vara fängslande, men sedan är ju alla fördelar med enkelhet, macken hemma, kanske till och med eget bränsle (solceller). I norrland är det ju närmare till eluttag än till en mack. Aldrig några problem med att starta bilen i sträng kyla utan motorvärmare. Slipper gynna terroriststater/norge/ryssland välj vad som passar. Ja allt det positiva som elbilar för med sig. Miljön kan man nämna för miljömuppar.
Men för miljön och bilar så kan man nog sluta bry sig egentligen, för alla elbilar som tillverkas säljs ju. Tesla ökar produktionen allt vad dom orkar (med ekonomisk hjälp från exvis fiat och ev honda), dom andra tvingas haka på. Bilflottan kommer nog att bytas ut i den takt som produktions kapaciteten av elbilar ökar.
Det man inte vill som privatperson är att bli fast med en dyr fossilbil som svarte petter.
Personligen skulle jag bara för ett år sedan garvat åt tanken att köpa elbil eftersom jag "visste" att det skulle vara ekonomiskt ohållbart att räkna hem ett elbilsköp. Sedan visade det sig att jag hade fel ingångsvärden vilket gjorde min beräkning felaktig. Hoppsan. Nu sitter jag istället i tankarna om att skaffa solpaneler. Så kan det gå.
Sedan kan man ju även nämna att många sanningar visat sig inte vara så sanna, som exempelvis batteriernas korta livslängd och bristen på räckvidd.
Jag skaffar inte elbil för miljöns skull, utan för att jag ser de många praktiska fördelarna med eldrift och vad som verkar vara en helt oundviklig utveckling.
Den miljötaliban som vill övertyga normies om förtjänsten med BEV gör sig själv en björntjänst om han fokuserar uteslutande på miljöaspekten.
Jag vill hävda att tekniken är i skrivande stund redo för att mass-adopteras. Den breda majoriteten kan klara sig utmärkt med en elbil med räckvidd 300-500km och där är vi ju nu till en relativt överkomlig TCO-nivå. Det som är utmaningen nu är att vid lunchbordet förklara för kollegorna hur de kan tänka annorlunda för att möta de praktiska utmaningar som faktiskt kvarstår.
Vad gäller utbyggnaden av laddpunkter har vi ju helt uppenbarligen nått kritisk massa nu där allt fler företag och fastighetsutvecklare själva förstår de ekonomiska fördelarna med att erbjuda laddning.
Ja, laddnätverket i Sverige eller Europa ser inte jag som något problem eller risk för underdimensionerad. Det som skulle behöva lösas är smidiga paketlösningar för parkeringsplatser till befintliga hyreshus eller bostadsrättsföreningar. Detta skulle öppna upp laddplats hemma för de knappa 50% som inte bor i villa. En av de allra största fördelarna med en elbil är ju att den varje morgon kan vara färdigladdad för dagens behov. Vet inte hur många gånger jag kommit på mig själv att jag borde tankat dagen innan eller kommit iväg 10 minuter tidigare för att avgasbilen måste tankas för att klara av första etappen på dagen. Haft räckviddsångest bra många fler gånger i mina avgasbilar än med min elbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.