Sida 2 av 3

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 17 nov 2020 21:49
av Front242
Jag tycker det är lite sorgligt hur vilse de är. Jag har haft ett flertal BMW som tjänstepulkor, men nu liksom.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 17 nov 2020 21:57
av LasseTM
Front242 skrev:
Jag tycker det är lite sorgligt hur vilse de är. Jag har haft ett flertal BMW som tjänstepulkor, men nu liksom.
Jag och en kompis har en teori om BMW:s grillar, det är pga Kina.
Dom älskar sådan skit där borta och Kina blir en allt viktigare marknad som förmodligen är större än Europa om 15år.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 17 nov 2020 21:59
av BrooklynS
Front242 skrev:
Jag tycker det är lite sorgligt hur vilse de är. Jag har haft ett flertal BMW som tjänstepulkor, men nu liksom.
Bild

Tyckte det var lite kul...

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 17 nov 2020 22:11
av dd88
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Bild

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 17 nov 2020 22:12
av Zalman3
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Ja jo men de säljs inte nu...
iX3 tror jag att man kan beställa

En bakhjulsdriven SUV med max 750 kg i dragvikt, och den kostar från 769 000:-
Folk börjar tröttna på att vänta på sin BMW.
20201117_220541.jpg

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 17 nov 2020 22:19
av Front242
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Bild

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Vad skulle man annars placera där undrar jag. I mina ögon passar det just där ganska fint men då är höjden på framvagnen därefter. Jag får lite backlash av när mr Bangle härjade som mest. När kommer första de-grill :D

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 17 nov 2020 23:57
av martinot
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Jo då, var på deras museum i München för så sent som två år sedan. Kan varmt rekommendera de för alla som besöker staden. Lätt värt att lägga en heldag där.

dd88 skrev:
Bild
Tills skillnad från deras senaste genomvulgära och brutalt fula missfoster (iaf. formgivningsmässigt) så är det där grymt snygga och riktigt vackra bilar! Vilken skillnad!

Synd att dagens designers inte har i närheten av den känslan för estetik som BMW hade på den tiden (för jag gillar verkligen BMW som varumärke). :?

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 03:50
av Swede1
martinot skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.
Jo då, var på deras museum i München för så sent som två år sedan. Kan varmt rekommendera de för alla som besöker staden. Lätt värt att lägga en heldag där.

dd88 skrev:
Bild
Tills skillnad från deras senaste genomvulgära och brutalt fula missfoster (iaf. formgivningsmässigt) så är det där grymt snygga och riktigt vackra bilar! Vilken skillnad!

Synd att dagens designers inte har i närheten av den känslan för estetik som BMW hade på den tiden (för jag gillar verkligen BMW som varumärke). :?
Bmw i3 underbar bil, de gör en del reklam för den än. Jag har stora problem med BMWs varumärke, en del förare och de som jobbar där, halvkunniga prestigefyllda uppblåsta, dessutom slarvar de och ska ha 2500 kr/tim. Det är bara en bilj@vel, men visst är det hög kvalitet och noga testat, men dyrt också. De försöker få det till nåt märkvärdigt med ett transportfordon. Att BMW förarna kör konstigt utan blinkers skyller jag på bilarna, som går som f@n, om man är på det humöret. Sätt samma förare i en Duster så använder han blinkers. Väntar nog till 2050 med att byta till en ny bmw nu när det kommer mer prisvärda praktiska alternativ från bl a VW.

Bmw i3 har ca 70 % köpare som kommer från annat bilmärke än BMW.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 06:45
av BrooklynS
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 07:19
av dd88
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Haha nej? Tramsigt påstående, sen har jag inte så mycket att säga till om när det kommer till BMWs designspråk. Tycker själv att njurarna är för stora, såg bäst ut under F-generationen.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 07:43
av mikebike
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 07:52
av vigge50
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 08:25
av Banane
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?

Rolls Royce och Bentley har också gigantiska grillar. Även Mercedes Maybach har en grotesk grill. Så kanske appellerar BMWs nya större grillar till folk som aspirerar på nästa nivå?

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 08:29
av Banane
vigge50 skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.

All design är givetvis inte av funktionella skäl. Varför behövs det stora fälgar på elbilar när de bara minskar räckvidden och försämrar komforten? Varför envisas folk med fejkat kolfiber på tunga Teslor trots att det knappast fyller någon funktion? Finns hur många exempel som helst där man vill förstärka och signalera utan att det finns en funktion bakom.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 09:00
av Fredrik j
vigge50 skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
dd88 skrev:
Många som inte vet att BMW går tillbaka till rötterna.

Från 30-talet till en bit in på 60-talet så var grillen stor, sen har det hänt sjukt mycket sen dess. Tror själv att den växer igen pga Asien.

Finns lite historia här för den historielösa https://www.motor1.com/news/414634/bmw- ... evolution/
Skillnaden är att på trettiotalet behövdes en gigantisk kylare som arbetade enligt sifonprincipen. Menar du att BMW skall börja med barockskärmar och gigantiska avgasrör också?
Varför behövs det då gigantiska kylare/grillar på dagens 4-serie och X7?
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 09:46
av martinot
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.
Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.

Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).

Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 11:04
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.
Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.

Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).

Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).
Att man använder trä i inredningar är ju ett arv från tiden när man var tvungen att använda trä eftersom man inte hade något annat passande material. Idag fyller trät ingen praktisk funktion utan har bara blivit en estetisk detalj.
Man fejkar ett behov kan man säga. Att du tycker det är snyggt är ju en subjektiv åsikt lika mycket "värde" som att någon tycker stor kylare är snyggt.
Grillarna är ju ett arv från tiden när man var tvungen att ha stora luftinsläpp fram på bilen.

Kolfiber är ju ännu ett exempel på när det ofta används i rent utsmyckningssyfte för att få en känsla av high-tech. En kolfiberdetalj som inte bär last har ju ingen praktisk funktion. En inredningslist t.ex. Kan lika gärna vara i plast.

Samma sak med läder. Ett arv från en tid när det inte gick att tillverka produkter i ett alternativt material. Nu går det men man använder fortfarande läder för känslans skull.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 20:31
av Robertrimmevik
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.
Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.

Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).

Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).
Gillar inte fejk heller. Som t ex låtsas tegelvägg eller låtsaskakel. Eller fejk tryffelolja och vanillin. Eller när vi ändå är inne på grillar. Elgrill, grillhäll, tändvätska och gasol. FEJK!
Men är man bilälskare och uttryckligen gillar design.
Fejk eller ej på fronten av bilen, kan man verkligen uttrycka sig om det om man valt att äga en Tesla M3.
Tar en fejkgrill alla dagar i veckan före den fronten. ;)
(Till och med en elgrill) :D
Även om jag hade önskat att Audi hade använt sitt fina formspråk på ett mer nyskapande sätt.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 20:52
av martinot
Fredrik j skrev:
Idag fyller trät ingen praktisk funktion utan har bara blivit en estetisk detalj.
Absolut. Oftast inte metall heller (alltså som i många inredningsdetaljer).

Men jag sa just att jag gillar de materialen av estetiska skäl också, så förstår inte varför du ens tror att du säger emot mig?

En bil som enbart är funktionellt gjord att köra dig från A till B, i billigaste möjliga plast, är inget som tilltalar mig.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 13:40
av Bruno
OT

Bmw:s "elgrillar"... Big is more? ;) :D :D :D

https://www.dagensps.se/motor/elbilar/n ... ogPPEojJDW

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 14:39
av PapaD
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 15:14
av Bruno
PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 15:48
av Fredrik j
Bruno skrev:
PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?
Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 16:19
av Bjelke
Nu återstår det bara att se vilken tillverkare som går segrande ur elbilsduellen, mycket talar för att iX tar över tronen
Bilen finns inte än och den spöar inte skiten ur någon direkt baserat på (preliminära) fakta, så återstår design
och kvalitet mm, ja vi får väl se........

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 20:53
av Front242
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?
Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.
Bangle butt :D

https://www.bmwblog.com/2015/01/21/bangle-butt/