DN har testat 70D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Re: DN har testat 70D

Inlägg av matbl »

Sen var han ju lite klantig när det gäller laddning men det är en annan femma.
Man ska inte behöva vara påläst för att kunna hantera laddningen. Och saker som range mode ska inte behövas, då kan elbilen aldrig ersätta diesel/bensinbilen.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Om man även tar upp nackdelar, svårigheter och problem reagerar ett antal presumtiva köpare med:
Ok är det inte värre än det här.
Leva med 2 mugghållare och ett fack. check!
Lära mig ett nytt interface. check!
Planera långresor lite bättre. check!
Jag kommer att bete mig bättre med laddningen. check!

Åt det hållet tänker jag ofta när jag köper saker. Jag letar gärna upp negativa recensioner och tänker:
Vad gjorde vederbörande för fel?
Är det relevant eller är det nåt annat denne egentligen arg på?
Rör det mig?.
Kommer jag att hantera det bättre?

De som av ett sånt här reportage får vatten på sin kvarn att det skulle vara trassligt med elbil kommer ju ändå inte att köpa en om man bara berätta det som är bra.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

matbl skrev:
Man ska inte behöva vara påläst för att kunna hantera laddningen.
Varför inte?
Man är ju påläst på hur man tankar fossilbilar, ja man tom har skrivit prov på det!
Hur man tankar en fossilbil är inget man kan från födsel, det är något man LÄR sig, på körskolan!

Jag anser det är dags att körskolor börjar lära ut hur man laddar elbilar, förutom hur man tankar fossilbilar!

Och förutom reaktionssträcka och bromssträcka även lär ut räckvidd. Var 50:e av deras elever kommer ju köpa en elbil eller laddhybrid. Idag. Om nåt år ännu fler.

Vafanken ska jag lära mig hur man hanterar en oljesticka?!
18650

Inlägg av 18650 »

matbl skrev:
Man ska inte behöva vara påläst för att kunna hantera laddningen. Och saker som range mode ska inte behövas, då kan elbilen aldrig ersätta diesel/bensinbilen.
Ja, näe så att.
BMW i3 REX i väntan på Model3
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

TiborBlomhall skrev:
matbl skrev:
Man ska inte behöva vara påläst för att kunna hantera laddningen.
Varför inte?
Man är ju påläst på hur man tankar fossilbilar, ja man tom har skrivit prov på det!
Hur man tankar en fossilbil är inget man kan från födsel, det är något man LÄR sig, på körskolan!

Jag anser det är dags att körskolor börjar lära ut hur man laddar elbilar, förutom hur man tankar fossilbilar!

Och förutom reaktionssträcka och bromssträcka även lär ut räckvidd. Var 50:e av deras elever kommer ju köpa en elbil eller laddhybrid. Idag. Om nåt år ännu fler.

Håller med Bild Hela kursen är ju baserad på att man kör med en manuellt växlad fossilbrännare, och att göra något annat leder till begränsningar på körkortet, vilket det dock finns en poäng i. Skulle dock inte skada med lite mer information om eldrivet, fossilbilar måste ju fasas ut till slut, troligen under min livstid iaf. En sida om elbilar finns i kurslitteraturen, dock ingen praktisk information om elbilar i sig:

Bild
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

TiborBlomhall skrev:
+1 Med elbilsglasögonen på så är det mycket i dagens körkortsundervisning som är komiskt föråldrat.

Eco-driving med en bensinbil :roll:
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

MaLund13 skrev:
Bild
Vaf*n det är ju en enda hög med elbilsmyter! :evil: :evil: :evil:
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

TiborBlomhall skrev:
MaLund13 skrev:
Bild
Vaf*n det är ju en enda hög med elbilsmyter! :evil: :evil: :evil:
Bild Speciellt att de visar en bil som laddar med Schuko, klart det inte går snabbt då! Bild
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Recension av bergvärmepump
Jag testade det här med bergvärmepump för ett tag sedan för att förse villan med varmvatten. Jag fyllde badkaret med varmvatten så att barnen skulle få bada, och upptäckte sedan att varmvattnet var slut. Jag ville verkligen ge bergvärmepumpen en ordentlig chans, så jag väntade en hel timma innan jag försökte spola vatten igen, men det var fortfarande ganska kallt.

Nej, livet med bergvärme är för spännande för mig. Det får bli en snål oljebrännare för uppvärmningen också framöver!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare

Inlägg av JonPersson »

Jag tycker också artikeln kändes lite trött och slarvig. Att ta en Tesla med lilla batteriet på långresa och medvetet strunta i superchargers känns kanske inte som den bästa motorjournalistiken. Å andra sidan ska man akta sig för att kritisera Jacques the Ripper, annars kan det sluta illa...
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

JonPersson skrev:
Å andra sidan ska man akta sig för att kritisera Jacques the Ripper, annars kan det sluta illa...
Varför då? Han snackar mest skit. Jag själv har släktingar i Borås och kommer köra samma vända ett flertal gånger fram och tillbaka från Stockholm. Det finns chademoladdare samt typ2 på ett flertal ställen längs vägen som Jacques kör på, ändå skall han köra hela vägen från Ödeshög utan att ladda. Att Jacques medvetet väljer att skita i Superchargern i Tystberga visar bara att man vill få batteritorsk. Nu lyckades han ändå inte men man lurar i Svensson att räckviddsångesten finns i Teslan....
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

AnteF skrev:
JonPersson skrev:
Å andra sidan ska man akta sig för att kritisera Jacques the Ripper, annars kan det sluta illa...
Varför då? Han snackar mest skit. Jag själv har släktingar i Borås och kommer köra samma vända ett flertal gånger fram och tillbaka från Stockholm. Det finns chademoladdare samt typ2 på ett flertal ställen längs vägen som Jacques kör på, ändå skall han köra hela vägen från Ödeshög utan att ladda. Att Jacques medvetet väljer att skita i Superchargern i Tystberga visar bara att man vill få batteritorsk. Nu lyckades han ändå inte men man lurar i Svensson att räckviddsångesten finns i Teslan....
Den märkliga delen med det här beteendet är att man chansar. Själv känner jag att jag troligen kommer ladda mer än nödvändigt i början med bilen, och sen trappa ner vartefter jag lär mig var gränserna går och vilket spelrum jag har.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare

Inlägg av JonPersson »

AnteF skrev:
JonPersson skrev:
Jag tänkte mest på det faktum att han är dömd för ett mycket obehagligt dråp på 80-talet. Han och några kompisar följde efter en ensam kille efter en krogdispyt och Jacques dödade honom med en kniv :(

Fruktansvärt vidrig historia som givetvis är helt OT men jag har svårt att läsa hans alster utan att tänka på den.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Om man hugger en människa 5 gånger med kniv, varav 2 i ryggen så att denne avlider och sedan
får spendera 9 månader i fängelse, så är det inte räckviddsångest man bör känna utan en helt annan
typ av ångest.........resten av sitt liv!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

JonPersson skrev:
AnteF skrev:
JonPersson skrev:
Jag tänkte mest på det faktum att han är dömd för ett mycket obehagligt dråp på 80-talet. Han och några kompisar följde efter en ensam kille efter en krogdispyt och Jacques dödade honom med en kniv :(

Fruktansvärt vidrig historia som givetvis är helt OT men jag har svårt att läsa hans alster utan att tänka på den.
Va :?:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Fick svar ifrån honom. Syftet var att visa att det krävs mer planering innan man reser med bilen, det var väl solklart i artikeln?
Som att ge en IPhone till någon som aldrig använt en mobiltelefon och dömma ut den för att det inte gick att ringa på den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Pontus skrev:
Fick svar ifrån honom. Syftet var att visa att det krävs mer planering innan man reser med bilen, det var väl solklart i artikeln?
Som att ge en IPhone till någon som aldrig använt en mobiltelefon och dömma ut den för att det inte gick att ringa på den.
Visst är det bra att visa att det inte bara är att köpa sig en Tesla och tuta iväg helt oförberedd. Vi är inte riktigt där än men artikeln kunde börjat med att han ville testa bilen utifrån ett oplaneringatillstånd och se hur det går. Om han gjort det så tycker jag att testet gick förvånadsvärt bra :) Han kom ju fram å allt funkade trots att han hade 0 planering.

Den dagen vi har ~100kwh i bilarna och alla har en reservdunk i form av ett Litium-AIR batteri på 10kwh i frunken så tror jag vilken vilde som helst kan åka elbil.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

DN har testat 70D

Inlägg av Herr X »

Pontus skrev:
Det krävs viss planering för alla bilresor och med Teslan kan det krävas några minuters extra kikande i PlugShare-appen så att man har koll på laddarna, nu innan det finns laddare överallt.

Hans artikel handlade ju dock inte om detta, utan om en person som beter sig irrationellt med en elbil; laddar fullt på en snabbladdare och sedan hoppar över en. Kan han inte testa en Audi genom att åka på långtur och hoppa över en bensinstation när han verkligen behöver tanka? Konklusionen skulle bli att Audi är lite för spännande att äga.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Jag har också fått svar på mitt mail, och utöver svaren ville han ha information om mina driftkostnader. Verkar trots allt vara alert och intresserad.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om han ville beskriva problemet som finns borde han åkt till Göteborg och gjort lite ärenden. Då hade han kunnat hamna i bekymmer på vägen tillbaka till Ödeshög. Men för att se det problemet hade det krävts påläsning och förståelse.
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare

Inlägg av JonPersson »

Va :?:
Det är bara att googla. Jag vill inte länka själv eftersom de flesta som skriver om det är högerextrema sajter (vilket i sin tur beror på att Jacques är/var syndikalist).
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

JonPersson skrev:
Det är bara att googla. Jag vill inte länka själv eftersom de flesta som skriver om det är högerextrema sajter (vilket i sin tur beror på att Jacques är/var syndikalist).
Googlade lite - det verkar ha varit ett politiskt mord.. men källorna är lite skakiga, som du skriver. Bara högerextrema sajter i stort sett.
Domen ligger iallafall ute på nätet - han ska ha huggit sin meningsmotståndare, bland annat i ryggen när denne lämnade en nattklubb.

Kanske vi inte ska hålla på och maila till honom och klaga när vi tycker att han gör vinklade tesla-reportage, rätt som det är får man en kniv i ryggen...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
JonPersson skrev:
Googlade lite - det verkar ha varit ett politiskt mord.. men källorna är lite skakiga, som du skriver. Bara högerextrema sajter i stort sett.
Domen ligger iallafall ute på nätet - han ska ha huggit sin meningsmotståndare, bland annat i ryggen när denne lämnade en nattklubb.

Kanske vi inte ska hålla på och maila till honom och klaga när vi tycker att han gör vinklade tesla-reportage, rätt som det är får man en kniv i ryggen...

det ær så jobbigt att få knivar i ryggen, så du har nog helt rætt dær 8-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nu rapporterar VW att 11 miljoner bilar utrustats med mjukvaran för att lura avgastesterna och aktien är i fritt fall. Minus 24 procent nu.
http://www.dn.se/ekonomi/vw-vi-fuskade- ... ner-bilar/

Flera andra tillverkare av dieselbilar börjar också dras med i fallet, enligt Omni.
Detta betyder nog att ordet "snåldiesel" som Jacques Wallner använde i artikeln, förlorar lite av sin glans som miljöalternativ.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Är det inte Bosch som tillverkar dessa system, sitter i så fall i massor av bilar!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skriv svar