Sida 2 av 3
Re: DN har testat 70D
Postat: 13 sep 2015 09:52
av matbl
Sen var han ju lite klantig när det gäller laddning men det är en annan femma.
Man ska inte behöva vara påläst för att kunna hantera laddningen. Och saker som range mode ska inte behövas, då kan elbilen aldrig ersätta diesel/bensinbilen.
Re: DN har testat 70D
Postat: 13 sep 2015 11:06
av Bjorn
Om man även tar upp nackdelar, svårigheter och problem reagerar ett antal presumtiva köpare med:
Ok är det inte värre än det här.
Leva med 2 mugghållare och ett fack. check!
Lära mig ett nytt interface. check!
Planera långresor lite bättre. check!
Jag kommer att bete mig bättre med laddningen. check!
Åt det hållet tänker jag ofta när jag köper saker. Jag letar gärna upp negativa recensioner och tänker:
Vad gjorde vederbörande för fel?
Är det relevant eller är det nåt annat denne egentligen arg på?
Rör det mig?.
Kommer jag att hantera det bättre?
De som av ett sånt här reportage får vatten på sin kvarn att det skulle vara trassligt med elbil kommer ju ändå inte att köpa en om man bara berätta det som är bra.
Re: DN har testat 70D
Postat: 13 sep 2015 13:56
av TiborBlomhall
matbl skrev:Man ska inte behöva vara påläst för att kunna hantera laddningen.
Varför inte?
Man är ju påläst på hur man tankar fossilbilar, ja man tom har skrivit prov på det!
Hur man tankar en fossilbil är inget man kan från födsel, det är något man LÄR sig, på körskolan!
Jag anser det är dags att körskolor börjar lära ut hur man laddar elbilar, förutom hur man tankar fossilbilar!
Och förutom reaktionssträcka och bromssträcka även lär ut räckvidd. Var 50:e av deras elever kommer ju köpa en elbil eller laddhybrid. Idag. Om nåt år ännu fler.
Vafanken ska jag lära mig hur man hanterar en oljesticka?!
Re: DN har testat 70D
Postat: 13 sep 2015 14:00
av 18650
matbl skrev:Man ska inte behöva vara påläst för att kunna hantera laddningen. Och saker som range mode ska inte behövas, då kan elbilen aldrig ersätta diesel/bensinbilen.
Ja, näe så att.
Re: DN har testat 70D
Postat: 13 sep 2015 15:23
av MaLund13
TiborBlomhall skrev:matbl skrev:Man ska inte behöva vara påläst för att kunna hantera laddningen.
Varför inte?
Man är ju påläst på hur man tankar fossilbilar, ja man tom har skrivit prov på det!
Hur man tankar en fossilbil är inget man kan från födsel, det är något man LÄR sig, på körskolan!
Jag anser det är dags att körskolor börjar lära ut hur man laddar elbilar, förutom hur man tankar fossilbilar!
Och förutom reaktionssträcka och bromssträcka även lär ut räckvidd. Var 50:e av deras elever kommer ju köpa en elbil eller laddhybrid. Idag. Om nåt år ännu fler.
Vafanken ska jag lära mig hur man hanterar en oljesticka?!
Håller med

Hela kursen är ju baserad på att man kör med en manuellt växlad fossilbrännare, och att göra något annat leder till begränsningar på körkortet, vilket det dock finns en poäng i. Skulle dock inte skada med lite mer information om eldrivet, fossilbilar måste ju fasas ut till slut, troligen under min livstid iaf. En sida om elbilar finns i kurslitteraturen, dock ingen praktisk information om elbilar i sig:

Re: DN har testat 70D
Postat: 13 sep 2015 15:57
av pegs
TiborBlomhall skrev:Vafanken ska jag lära mig hur man hanterar en oljesticka?!
+1 Med elbilsglasögonen på så är det mycket i dagens körkortsundervisning som är komiskt föråldrat.
Eco-driving med en bensinbil

Re: DN har testat 70D
Postat: 13 sep 2015 16:04
av TiborBlomhall
Vaf*n det är ju en enda hög med elbilsmyter!

Re: DN har testat 70D
Postat: 13 sep 2015 16:11
av MaLund13

Speciellt att de visar en bil som laddar med Schuko, klart det inte går snabbt då!

Re: DN har testat 70D
Postat: 14 sep 2015 00:21
av Herr X
Recension av bergvärmepump
Jag testade det här med bergvärmepump för ett tag sedan för att förse villan med varmvatten. Jag fyllde badkaret med varmvatten så att barnen skulle få bada, och upptäckte sedan att varmvattnet var slut. Jag ville verkligen ge bergvärmepumpen en ordentlig chans, så jag väntade en hel timma innan jag försökte spola vatten igen, men det var fortfarande ganska kallt.
Nej, livet med bergvärme är för spännande för mig. Det får bli en snål oljebrännare för uppvärmningen också framöver!
Re: DN har testat 70D
Postat: 14 sep 2015 07:46
av JonPersson
Jag tycker också artikeln kändes lite trött och slarvig. Att ta en Tesla med lilla batteriet på långresa och medvetet strunta i superchargers känns kanske inte som den bästa motorjournalistiken. Å andra sidan ska man akta sig för att kritisera Jacques the Ripper, annars kan det sluta illa...
Re: DN har testat 70D
Postat: 14 sep 2015 09:15
av AnteF
JonPersson skrev:Å andra sidan ska man akta sig för att kritisera Jacques the Ripper, annars kan det sluta illa...
Varför då? Han snackar mest skit. Jag själv har släktingar i Borås och kommer köra samma vända ett flertal gånger fram och tillbaka från Stockholm. Det finns chademoladdare samt typ2 på ett flertal ställen längs vägen som Jacques kör på, ändå skall han köra hela vägen från Ödeshög utan att ladda. Att Jacques medvetet väljer att skita i Superchargern i Tystberga visar bara att man vill få batteritorsk. Nu lyckades han ändå inte men man lurar i Svensson att räckviddsångesten finns i Teslan....
Re: DN har testat 70D
Postat: 14 sep 2015 09:45
av danni
AnteF skrev:JonPersson skrev:Å andra sidan ska man akta sig för att kritisera Jacques the Ripper, annars kan det sluta illa...
Varför då? Han snackar mest skit. Jag själv har släktingar i Borås och kommer köra samma vända ett flertal gånger fram och tillbaka från Stockholm. Det finns chademoladdare samt typ2 på ett flertal ställen längs vägen som Jacques kör på, ändå skall han köra hela vägen från Ödeshög utan att ladda. Att Jacques medvetet väljer att skita i Superchargern i Tystberga visar bara att man vill få batteritorsk. Nu lyckades han ändå inte men man lurar i Svensson att räckviddsångesten finns i Teslan....
Den märkliga delen med det här beteendet är att man chansar. Själv känner jag att jag troligen kommer ladda mer än nödvändigt i början med bilen, och sen trappa ner vartefter jag lär mig var gränserna går och vilket spelrum jag har.
Re: DN har testat 70D
Postat: 14 sep 2015 09:48
av JonPersson
AnteF skrev:JonPersson skrev:Å andra sidan ska man akta sig för att kritisera Jacques the Ripper, annars kan det sluta illa...
Varför då? Han snackar mest skit. Jag själv har släktingar i Borås och kommer köra samma vända ett flertal gånger fram och tillbaka från Stockholm. Det finns chademoladdare samt typ2 på ett flertal ställen längs vägen som Jacques kör på, ändå skall han köra hela vägen från Ödeshög utan att ladda. Att Jacques medvetet väljer att skita i Superchargern i Tystberga visar bara att man vill få batteritorsk. Nu lyckades han ändå inte men man lurar i Svensson att räckviddsångesten finns i Teslan....
Jag tänkte mest på det faktum att han är dömd för ett mycket obehagligt dråp på 80-talet. Han och några kompisar följde efter en ensam kille efter en krogdispyt och Jacques dödade honom med en kniv
Fruktansvärt vidrig historia som givetvis är helt OT men jag har svårt att läsa hans alster utan att tänka på den.
Re: DN har testat 70D
Postat: 14 sep 2015 15:17
av Larofo
Om man hugger en människa 5 gånger med kniv, varav 2 i ryggen så att denne avlider och sedan
får spendera 9 månader i fängelse, så är det inte räckviddsångest man bör känna utan en helt annan
typ av ångest.........resten av sitt liv!
Re: DN har testat 70D
Postat: 14 sep 2015 17:19
av HelectriC
JonPersson skrev:AnteF skrev:JonPersson skrev:Å andra sidan ska man akta sig för att kritisera Jacques the Ripper, annars kan det sluta illa...
Varför då? Han snackar mest skit. Jag själv har släktingar i Borås och kommer köra samma vända ett flertal gånger fram och tillbaka från Stockholm. Det finns chademoladdare samt typ2 på ett flertal ställen längs vägen som Jacques kör på, ändå skall han köra hela vägen från Ödeshög utan att ladda. Att Jacques medvetet väljer att skita i Superchargern i Tystberga visar bara att man vill få batteritorsk. Nu lyckades han ändå inte men man lurar i Svensson att räckviddsångesten finns i Teslan....
Jag tänkte mest på det faktum att han är dömd för ett mycket obehagligt dråp på 80-talet. Han och några kompisar följde efter en ensam kille efter en krogdispyt och Jacques dödade honom med en kniv
Fruktansvärt vidrig historia som givetvis är helt OT men jag har svårt att läsa hans alster utan att tänka på den.
Va

Re: DN har testat 70D
Postat: 15 sep 2015 06:17
av Pontus
Fick svar ifrån honom. Syftet var att visa att det krävs mer planering innan man reser med bilen, det var väl solklart i artikeln?
Som att ge en IPhone till någon som aldrig använt en mobiltelefon och dömma ut den för att det inte gick att ringa på den.
Re: DN har testat 70D
Postat: 15 sep 2015 07:49
av chpaulin
Pontus skrev:Fick svar ifrån honom. Syftet var att visa att det krävs mer planering innan man reser med bilen, det var väl solklart i artikeln?
Som att ge en IPhone till någon som aldrig använt en mobiltelefon och dömma ut den för att det inte gick att ringa på den.
Visst är det bra att visa att det inte bara är att köpa sig en Tesla och tuta iväg helt oförberedd. Vi är inte riktigt där än men artikeln kunde börjat med att han ville testa bilen utifrån ett oplaneringatillstånd och se hur det går. Om han gjort det så tycker jag att testet gick förvånadsvärt bra

Han kom ju fram å allt funkade trots att han hade 0 planering.
Den dagen vi har ~100kwh i bilarna och alla har en reservdunk i form av ett Litium-AIR batteri på 10kwh i frunken så tror jag vilken vilde som helst kan åka elbil.
DN har testat 70D
Postat: 15 sep 2015 09:27
av Herr X
Pontus skrev:Fick svar ifrån honom. Syftet var att visa att det krävs mer planering innan man reser med bilen, det var väl solklart i artikeln?
Det krävs viss planering för alla bilresor och med Teslan kan det krävas några minuters extra kikande i PlugShare-appen så att man har koll på laddarna, nu innan det finns laddare överallt.
Hans artikel handlade ju dock inte om detta, utan om en person som beter sig irrationellt med en elbil; laddar fullt på en snabbladdare och sedan hoppar över en. Kan han inte testa en Audi genom att åka på långtur och hoppa över en bensinstation när han verkligen behöver tanka? Konklusionen skulle bli att Audi är lite för spännande att äga.
Re: DN har testat 70D
Postat: 15 sep 2015 10:16
av Bengt
Jag har också fått svar på mitt mail, och utöver svaren ville han ha information om mina driftkostnader. Verkar trots allt vara alert och intresserad.
Re: DN har testat 70D
Postat: 15 sep 2015 18:23
av LarsL
Om han ville beskriva problemet som finns borde han åkt till Göteborg och gjort lite ärenden. Då hade han kunnat hamna i bekymmer på vägen tillbaka till Ödeshög. Men för att se det problemet hade det krävts påläsning och förståelse.
Re: DN har testat 70D
Postat: 17 sep 2015 10:14
av JonPersson
Varför då? Han snackar mest skit. Jag själv har släktingar i Borås och kommer köra samma vända ett flertal gånger fram och tillbaka från Stockholm. Det finns chademoladdare samt typ2 på ett flertal ställen längs vägen som Jacques kör på, ändå skall han köra hela vägen från Ödeshög utan att ladda. Att Jacques medvetet väljer att skita i Superchargern i Tystberga visar bara att man vill få batteritorsk. Nu lyckades han ändå inte men man lurar i Svensson att räckviddsångesten finns i Teslan....
Jag tänkte mest på det faktum att han är dömd för ett mycket obehagligt dråp på 80-talet. Han och några kompisar följde efter en ensam kille efter en krogdispyt och Jacques dödade honom med en kniv
Fruktansvärt vidrig historia som givetvis är helt OT men jag har svårt att läsa hans alster utan att tänka på den.
Va

Det är bara att googla. Jag vill inte länka själv eftersom de flesta som skriver om det är högerextrema sajter (vilket i sin tur beror på att Jacques är/var syndikalist).
Re: DN har testat 70D
Postat: 17 sep 2015 11:30
av Herr X
JonPersson skrev:Det är bara att googla. Jag vill inte länka själv eftersom de flesta som skriver om det är högerextrema sajter (vilket i sin tur beror på att Jacques är/var syndikalist).
Googlade lite - det verkar ha varit ett politiskt mord.. men källorna är lite skakiga, som du skriver. Bara högerextrema sajter i stort sett.
Domen ligger iallafall ute på nätet - han ska ha huggit sin meningsmotståndare, bland annat i ryggen när denne lämnade en nattklubb.
Kanske vi inte ska hålla på och maila till honom och klaga när vi tycker att han gör vinklade tesla-reportage, rätt som det är får man en kniv i ryggen...
Re: DN har testat 70D
Postat: 18 sep 2015 10:02
av HelectriC
Herr X skrev:JonPersson skrev:Det är bara att googla. Jag vill inte länka själv eftersom de flesta som skriver om det är högerextrema sajter (vilket i sin tur beror på att Jacques är/var syndikalist).
Googlade lite - det verkar ha varit ett politiskt mord.. men källorna är lite skakiga, som du skriver. Bara högerextrema sajter i stort sett.
Domen ligger iallafall ute på nätet - han ska ha huggit sin meningsmotståndare, bland annat i ryggen när denne lämnade en nattklubb.
Kanske vi inte ska hålla på och maila till honom och klaga när vi tycker att han gör vinklade tesla-reportage, rätt som det är får man en kniv i ryggen...
det ær så jobbigt att få knivar i ryggen, så du har nog helt rætt dær

Re: DN har testat 70D
Postat: 22 sep 2015 12:26
av Herr X
Nu rapporterar VW att 11 miljoner bilar utrustats med mjukvaran för att lura avgastesterna och aktien är i fritt fall. Minus 24 procent nu.
http://www.dn.se/ekonomi/vw-vi-fuskade- ... ner-bilar/
Flera andra tillverkare av dieselbilar börjar också dras med i fallet, enligt Omni.
Detta betyder nog att ordet "snåldiesel" som Jacques Wallner använde i artikeln, förlorar lite av sin glans som miljöalternativ.
Re: DN har testat 70D
Postat: 22 sep 2015 14:37
av SR-71-BlackBird
Är det inte Bosch som tillverkar dessa system, sitter i så fall i massor av bilar!