De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.
De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.
Norrköping.
Kristianstad
Mellbystrand.
Tanum.
Ha ha, min okunskap om svenska SuC blev ju avslöjad här, i Sverige kör jag i stort sett bara E4 Stockholm-Europa via SuC, så det är rätt många ställen jag inte har besökt.
Det verkar ju faktiskt som att SuC i Sverige oftare har hyfsad placering än i Europa.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.
Norrköping.
Kristianstad
Mellbystrand.
Tanum.
Ha ha, min okunskap om svenska SuC blev ju avslöjad här, i Sverige kör jag i stort sett bara E4 Stockholm-Europa via SuC, så det är rätt många ställen jag inte har besökt.
Det verkar ju faktiskt som att SuC i Sverige oftare har hyfsad placering än i Europa.
står man längre kan man röra sig bort från området. Då hinner man gå över gatan till köpcentret och köpa det man behöver där (brukar vara betydligt billigare).
Om det finns något köpcentrum i närheten det vill säga.
Många (dom flesta?) SuC i Europa ligger ju mitt ute i ödemarken, i bästa fall vid en mack+flottsylta+BK, alternativt vid ett Ibis eller liknande i ett industriområde (Frankrike).
De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.
När nu SuC ligger mitt ute i ingenstans så skulle iaf jag gärna se lite bättre matställen, man måste ju ofta ladda typ 20-40 minuter, ibland längre, då hinner man ju göra av med en del pengar om det finns något gott att äta
En annan tanke vore food trucks, som får tillgång till Teslas SuC-statistik och placerar sig i närheten av prognosticerade "hot spots", det vore nog en affärsidé!
/fth
När fossilerna är helt utdöda så lär vi se mer av de som utnyttjar läget vid laddstationer på riktigt. För näringsidkare är det ju perfekt att det tar en stund att ladda, kunden är fast där han i vanliga fall aldrig kanske skulle stanna.
När fossilbilarna är utdöda laddar man elbilen bara när man sover tror jag.
Ja där är nästa tippning point. När är det inte lönt att investera i och underhålla snabbladdare. Går batteriutvevklingen snabbt är vi nog redan där. Inte många som behöver snabbladdare om man kommer 100 mil. Det kan tyvärr vara vi som köpt dyra bilar med 40-60 mils räckvidd som sitter med svarte Petter. Men tids nog blir de i och för sig utomordentliga som andrabil. (Våran e-tron kommer göra sig perfekt i skogen. )
Kontentan av t ex Teslas battery day med utlovad lång räckvidd kan bli ett dråpslag för elbilsförsäljningen. Inte lönt att köpa elbil förens superbatterierna kommer. Bara de som inte orkar vänta och de miljömedvetna som kommer köpa ny bil. Resterande, den stora massan kommer hänga kvar med sin fossilbil och på sin höjd köpa en liten elbil som andrabil/pendlarbil.
De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.
Norrköping.
Kristianstad
Mellbystrand.
Tanum.
Ha ha, min okunskap om svenska SuC blev ju avslöjad här, i Sverige kör jag i stort sett bara E4 Stockholm-Europa via SuC, så det är rätt många ställen jag inte har besökt.
Det verkar ju faktiskt som att SuC i Sverige oftare har hyfsad placering än i Europa.
/fth
Bredden
BMW i3 60Ah REX. Såld Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Den kände jag förstås till, men jag har "mentalt blockerat" den eftersom den förut alltid var upptagen av taxi-teslor, men det kanske är bättre där nu efter att dom byggde ut med v3-laddare?
Den ligger iofs också alldeles för nära för att jag skall ha användning av den.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Om vi räknar lite på hastigheten med vilken kunderna kommer försvinna från mackarna?
I år säljs det 30 000 elbilar i sverige. Det blir väl ca 10%.
Ponera att det ökar med 10%-enheter varje år.
2021 = 20%,
2022 = 30%,
2023 = 40%,
2024 = 50%,
2025 = 60%,
2026 = 70%,
2027 = 80%,
2028 = 90%,
2029 = 100%
Det skulle då i slutet av 2029 finnas ca 1,7 miljoner elbilar i sverige. Det blir ca 35% elbilar. 65% av alla bilar i sverige skulle alltså fortfarande gå på bensin/diesel.
På landsbygden, där mackarna vi pratar om ligger, kommer procentandelen elbilar troligtvis vara något lägre.
Ovanpå det har vi allt bränsle som säljs till skotrar/motorsågar.
Min observation redan idag är att det är knappt hälften av alla besökare på macken som också tankar.
Teknik skiften sker inte linjärt utan exponentiellt. Vilt påhejade av politiska beslut. Det talas ju om förbud av fossila bilar redan 2025 i vissa länder. Tror att fossilflottan av andelen personbilar år 2030 kommer vara väldigt lite i relation till hela beståndet av personbilar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Om vi räknar lite på hastigheten med vilken kunderna kommer försvinna från mackarna?
I år säljs det 30 000 elbilar i sverige. Det blir väl ca 10%.
Ponera att det ökar med 10%-enheter varje år.
2021 = 20%,
2022 = 30%,
2023 = 40%,
2024 = 50%,
2025 = 60%,
2026 = 70%,
2027 = 80%,
2028 = 90%,
2029 = 100%
Det skulle då i slutet av 2029 finnas ca 1,7 miljoner elbilar i sverige. Det blir ca 35% elbilar. 65% av alla bilar i sverige skulle alltså fortfarande gå på bensin/diesel.
På landsbygden, där mackarna vi pratar om ligger, kommer procentandelen elbilar troligtvis vara något lägre.
Ovanpå det har vi allt bränsle som säljs till skotrar/motorsågar.
Min observation redan idag är att det är knappt hälften av alla besökare på macken som också tankar.
Teknik skiften sker inte linjärt utan exponentiellt. Vilt påhejade av politiska beslut. Det talas ju om förbud av fossila bilar redan 2025 i vissa länder. Tror att fossilflottan av andelen personbilar år 2030 kommer vara väldigt lite i relation till hela beståndet av personbilar.
Ja där är nästa tippning point. När är det inte lönt att investera i och underhålla snabbladdare. Går batteriutvevklingen snabbt är vi nog redan där. Inte många som behöver snabbladdare om man kommer 100 mil. Det kan tyvärr vara vi som köpt dyra bilar med 40-60 mils räckvidd som sitter med svarte Petter. Men tids nog blir de i och för sig utomordentliga som andrabil. (Våran e-tron kommer göra sig perfekt i skogen. )
Kontentan av t ex Teslas battery day med utlovad lång räckvidd kan bli ett dråpslag för elbilsförsäljningen. Inte lönt att köpa elbil förens superbatterierna kommer. Bara de som inte orkar vänta och de miljömedvetna som kommer köpa ny bil. Resterande, den stora massan kommer hänga kvar med sin fossilbil och på sin höjd köpa en liten elbil som andrabil/pendlarbil.
Jo, man kan ju tänka sig att bilar med motorvägs räckvidd på mer än 100 mil kommer kunna köras utan att någonsin behöva snabbladdning för att komma fram. Men dessa bilar kommer så klart vara riktigt dyra under lång tid framöver. Det kommer ju också gå att använda de effektiva batterierna till billigare och lättare bilar. Det finns ju alltid folk som mig som kan tänka sig en lite billigare bil med lite mindre räckvidd.
Jag har noterat hur jag kört min bil under året. Jag har inte vid någon tidpunkt varit längre från hemmet än att skulle kunnat klara mig endast med hemmaladdning om elbilen haft en räckvidd på 40mil.
Jag tror det kommer bli sällsynt att ladda på macken i framtiden.
Jag har noterat hur jag kört min bil under året. Jag har inte vid någon tidpunkt varit längre från hemmet än att skulle kunnat klara mig endast med hemmaladdning om elbilen haft en räckvidd på 40mil.
Jag tror det kommer bli sällsynt att ladda på macken i framtiden.
Ja, det blir ju hur som helst färre besök på snabbladdare än på mackar. Men antalet elbilar kommer ju också öla så idag är det ju inte alls meningslöst att bygga snabbladdare utan alla dessa kommer att utnyttjas även i framtiden.
Jag har noterat hur jag kört min bil under året. Jag har inte vid någon tidpunkt varit längre från hemmet än att skulle kunnat klara mig endast med hemmaladdning om elbilen haft en räckvidd på 40mil.
Jag tror det kommer bli sällsynt att ladda på macken i framtiden.
Ja, det blir ju hur som helst färre besök på snabbladdare än på mackar. Men antalet elbilar kommer ju också öla så idag är det ju inte alls meningslöst att bygga snabbladdare utan alla dessa kommer att utnyttjas även i framtiden.
Ja säkert. Men frågan är ju om vi verkligen behöver lika många per elbil som idag?
De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.
Norrköping.
Kristianstad
Mellbystrand.
Tanum.
Ha ha, min okunskap om svenska SuC blev ju avslöjad här, i Sverige kör jag i stort sett bara E4 Stockholm-Europa via SuC, så det är rätt många ställen jag inte har besökt.
Det verkar ju faktiskt som att SuC i Sverige oftare har hyfsad placering än i Europa.
/fth
Puoltikasvaara har 25 km till en Coop nära. Räknas det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
står man längre kan man röra sig bort från området. Då hinner man gå över gatan till köpcentret och köpa det man behöver där (brukar vara betydligt billigare).
Om det finns något köpcentrum i närheten det vill säga.
Många (dom flesta?) SuC i Europa ligger ju mitt ute i ödemarken, i bästa fall vid en mack+flottsylta+BK, alternativt vid ett Ibis eller liknande i ett industriområde (Frankrike).
De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.
När nu SuC ligger mitt ute i ingenstans så skulle iaf jag gärna se lite bättre matställen, man måste ju ofta ladda typ 20-40 minuter, ibland längre, då hinner man ju göra av med en del pengar om det finns något gott att äta
En annan tanke vore food trucks, som får tillgång till Teslas SuC-statistik och placerar sig i närheten av prognosticerade "hot spots", det vore nog en affärsidé!
/fth
Metz och Orange är rätt trevliga.
Men jag håller med. Många superchargers är under all kritik och gör att jag faktiskt tycker att det är lite småtrist att köra på europatripp med Tesla.
Tesla är ju ett gott exempel gällande att kika på framtiden. Redan idag så har det en hyfsat lång räckvidd, och ett väl utbyggt snabbladdningsnätverk.
Själv laddar jag till 95% hemma, men när jag väl är på längre resa så uppskattar jag om laddstoppen kan gå så fort som möjligt. Idag tar 20-80% ca 20-25 minuter, men kan vi komma ner till 10-15 minuter i framtidens bilar+laddare, så hade det varit helt OK för mig (och de flesta tror jag).
Så det är inte bara antalet som är viktiga (man vill inte vänta i kö), men även hastigheten är viktig att få till, och fortsätta att förbättra.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Ja säkert. Men frågan är ju om vi verkligen behöver lika många per elbil som idag?
Nej, kanske inte. Just nu i Sverige har det ju främst handlat om spridning av snabbladdare och inte så mycket om volym.
Jag tror nog att många kommer välja att betala 100-200 kkr mindre för bilen och några få gånger om året betala lite mer för snabbladdning. Därför kommer det att finnas en marknad.
Men en viktig poäng är ju att det inte alls behövs särskilda mackar för att snabbladda utan laddningen kan med fördel placeras vid köpcentrum tex. Det kommer alltså finnas stort utrymme för mackdöd i framtiden, även om de hänger på eltrenden.
Håller med. Köpcentrum är perfekt att ladda vid. Mer sådant!
Gällande mackar och generella laddnätverk längs vägarna, och spritt allmänt i landet, så tror jag inte att det finns plats för lika många aktörer som vi har idag.
Skulle gissa att en 3-4 tar marknaden, och resten slås ut. De som blir kvar är Tesla, Ionity, och kanske någon av dagens bensinmackar, som tex. Circle K och någon mer. Resten packar ihop.
Skall bli spännande att se vilka av dagens kedjor/mackar som överlever! Time to market, och att etablera sig starkast och först är en nyckelfaktor.
De mackar som är sent ute kommer att missa tåget och gå under med tiden (eller slås samman/bli uppköpta).
Mackarna har ju utvecklats en hel del senaste 10-15åren. Jag tycker ni överdriver drivmedlets betydelse. Det skulle t.o.m. kunna bli så att laddstationer som ligger i närheten av en ”mack” också får fler kunder.
När jag åkte Leaf snabbladdade jag typ varannan gång laddat utanför en mack och de andra gångerna vid köpcentrum eller en McDonalds. Många mackar har ju faktiskt utvecklats till rätt trevliga ställen med fika bord och bra utbud av fika bröd och kaffe.