*poff* och *sprak* - båda kretskorten sotiga, JFB och säkringar gjorde sitt jobb.
Note to self: bli inte lurad av märkningen i kontakten. Kika enbart på ordningen på stiften.
Nu får vi se vad drulleförsäkringen säger på måndag. Surt bara att priset inte gäller då, och försäkringsbolaget ersätter enbart det som står på kvittot.
Trist! Finns ofta fördelar att anlita elektriker för den här typen av arbeten om man inte är väldigt säker på sitt förfarande (dumt att snåla för mycket ibland). Vanliga enkla enfaskontakter klarar ju vi flesta hemmapulare av hyfsat, men inte lika mycket som kan gå fel där!
Kanske du redan nu kan köpa en ny ersättare till BF-pris?
*poff* och *sprak* - båda kretskorten sotiga, JFB och säkringar gjorde sitt jobb.
Note to self: bli inte lurad av märkningen i kontakten. Kika enbart på ordningen på stiften.
Nu får vi se vad drulleförsäkringen säger på måndag. Surt bara att priset inte gäller då, och försäkringsbolaget ersätter enbart det som står på kvittot.
Var det den blå ledaren som var felaktigt inkopplad?
Den ska ju vara neutralledare, men kan ha hamnat som fasledare.
Då blir det 400 volt där det skulle varit 230 volt.
Finns ett lagstadgat krav att alla ledare ska kontrollmätas före spänningssättning. Inte helt utan anledning.....
Lita aldrig på färgmärkning, det kan vara kopplat precis hur som helst.
Det var jag som kopplade fel, trots att jag vet hur det ska kopplas. Hade bråttom och en kombination av att jag tänkte "upp och ner" och en otydlig märkning gjorde att N hamnade fel.
Var det den blå ledaren som var felaktigt inkopplad?
Den ska ju vara neutralledare, men kan ha hamnat som fasledare.
Då blir det 400 volt där det skulle varit 230 volt.
Finns ett lagstadgat krav att alla ledare ska kontrollmätas före spänningssättning. Inte helt utan anledning.....
Lita aldrig på färgmärkning, det kan vara kopplat precis hur som helst.
Det var jag som kopplade fel, trots att jag vet hur det ska kopplas. Hade bråttom och en kombination av att jag tänkte "upp och ner" och en otydlig märkning gjorde att N hamnade fel.