Sida 2 av 2
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Postat: 02 dec 2020 16:12
av fth
Banane skrev:fth skrev:Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.
Men det där stämmer väl ändå inte?
På hemmamarknaden har Tesla inte längre några subventioner öht och fortsätter ändå öka sin försäljning och marknadsandel under 2020, trots corona.
/fth
Ja, USA är ett undantag. Men det är också det enda undantaget väl?
Nja, jag menar att korrelationen generellt är tämligen svag.
Både Norge och Nederländerna, traditionellt hyfsat stora marknader för Tesla, har ju t.ex. båda kvar sina subventioner, Nederländerna t.o.m utökar dom, ändå har Tesla tappat stort i dessa länder, det tror jag har helt andra orsaker som missnöje med servicenätverk, nya alternativ som når marknaden (läs: VW), Teslas marknadsstrategier etc.
Kina tänkte ju fasa ut subventionerna under 2020, men backade på det, varken utfasningen eller tvärvändningen har väl påverkat Teslas försäljning där nämnvärt?
Elbilar fortsätter ju dessutom ta marknadsandelar från ICE på alla dessa marknader, alltså oavsett modell för incitament.
Jag tror också att incitament
påverkar försäljningen, det är ju liksom hela tanken, men att försäljningen helt skulle
drivas av incitament tror jag inte alls på.
/fth
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Postat: 02 dec 2020 16:30
av Jordad
Banane skrev:fth skrev:Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.
Men det där stämmer väl ändå inte?
På hemmamarknaden har Tesla inte längre några subventioner öht och fortsätter ändå öka sin försäljning och marknadsandel under 2020, trots corona.
/fth
Ja, USA är ett undantag. Men det är också det enda undantaget väl?
USA är enda landet där Tesla har haft tillverkning hittils vilket innebär att de har långt mycket bättre marginaler i USA vilket har gjort att de i takt med att subventioner försvunnit också haft möjlighet att sänka priserna för att hålla uppe efterfrågan. I mindre marknader där subventionerna tagit slut har Tesla inte brytt sig om att sänka priserna i samma utsträckning. Dels för att de inte har lokal tillverkning och drabbas av tullar och dels för att det finns andra närliggande marknader där subventionerna finns kvar. Det blir helt enkelt högre förtjänst att leverera dit. Man bör undvika att fästa för stor vikt vid lokala variationer till följd av det.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Postat: 02 dec 2020 16:39
av Banane
fth skrev:Banane skrev:fth skrev:Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.
Men det där stämmer väl ändå inte?
På hemmamarknaden har Tesla inte längre några subventioner öht och fortsätter ändå öka sin försäljning och marknadsandel under 2020, trots corona.
/fth
Ja, USA är ett undantag. Men det är också det enda undantaget väl?
Nja, jag menar att korrelationen generellt är tämligen svag.
Både Norge och Nederländerna, traditionellt hyfsat stora marknader för Tesla, har ju t.ex. båda kvar sina subventioner, Nederländerna t.o.m utökar dom, ändå har Tesla tappat stort i dessa länder, det tror jag har helt andra orsaker som missnöje med servicenätverk, nya alternativ som når marknaden (läs: VW), Teslas marknadsstrategier etc.
Kina tänkte ju fasa ut subventionerna under 2020, men backade på det, varken utfasningen eller tvärvändningen har väl påverkat Teslas försäljning där nämnvärt?
Elbilar fortsätter ju dessutom ta marknadsandelar från ICE på alla dessa marknader, alltså oavsett modell för incitament.
Jag tror också att incitament
påverkar försäljningen, det är ju liksom hela tanken, men att försäljningen helt skulle
drivas av incitament tror jag inte alls på.
/fth
Jag menar såklart elbilar generellt. Tesla har ju inga specifika subventioner utan måste slåss på lika villkor med andra elbilstillverkare.
Önskar jag hade haft vett att sluta tidigare. Det här leder bara till hårklyverier. Vill man inte se varför det säljs enormt mycket elbilar i Norge men mycket få, relativt sett, i Finland så kommer man inte göra det oavsett vad jag skriver.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Postat: 02 dec 2020 16:51
av fth
Banane skrev:Jag menar såklart elbilar generellt. Tesla har ju inga specifika subventioner utan måste slåss på lika villkor med andra elbilstillverkare.
Önskar jag hade haft vett att sluta tidigare. Det här leder bara till hårklyverier. Vill man inte se varför det säljs enormt mycket elbilar i Norge men mycket få, relativt sett, i Finland så kommer man inte göra det oavsett vad jag skriver.
Ok, det var inte uppenbart från dina inlägg, du skrev ju uttryckligen att "Teslas försäljning drivs av subventioner", det var också det jag svarade på.
Vad gäller Finland så har ju även dom tämligen generösa incitament för elbilar, deras marknad påminner dock om Sverige, dvs massor av laddhybrider, jag tror "proppen ur" för elbilar där kommer när Y och ID.4 börjar levereras.
/fth
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Postat: 02 dec 2020 17:04
av Jordad
fth skrev:
Både Norge och Nederländerna, traditionellt hyfsat stora marknader för Tesla, har ju t.ex. båda kvar sina subventioner, Nederländerna t.o.m utökar dom, ändå har Tesla tappat stort i dessa länder, det tror jag har helt andra orsaker som missnöje med servicenätverk, nya alternativ som når marknaden (läs: VW), Teslas marknadsstrategier etc.
/fth
Nederländerna har numera ett tak på hur högt bilens pris får vara för att få subventioner. Tesla och andra dyrare elbilar sålde bra innan det taket infördes. Norge beror nog mycket på missnöje ja.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Postat: 07 dec 2020 10:30
av Teslaspolen
Tar man bort subventioner plötsligt så faller marknaden också lika plötsligt. För elbilar, som det finns enorm efterfrågan för, så återhämtar sig marknaden efter något år till samma nivå som innan subventionerna försvann. I andra fall så är risken överhängande att man helt dödar marknaden, men då kanske man kan undra om vad som nu subventionerades inte levde på konstgjord andning ändå.
På en dyrare bil som Tesla, eller e-tron, EQC, i-pace osv så gör nog knappast 60K Kr varken till eller från ekonomiskt (och gör det det så borde man nog se över sin egna ekonomi och bilköp.). Effekten är nog rätt mycket större rent psykologiskt.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Postat: 07 dec 2020 10:35
av Fredrik j
Teslaspolen skrev:På en dyrare bil som Tesla, eller e-tron, EQC, i-pace osv så gör nog knappast 60K Kr varken till eller från ekonomiskt (och gör det det så borde man nog se över sin egna ekonomi och bilköp.). Effekten är nog rätt mycket större rent psykologiskt.
Så tillverkarna skulle kunna höja priset med 60000 utan att det påverkar deras försäljning?
Om man tror att en kostnadsökning bara är psykologisk och inte ekonomisk så bör man nog se över sin egna ekonomi rent generellt.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Postat: 07 dec 2020 10:38
av 4dy
Teslaspolen skrev:Tar man bort subventioner plötsligt så faller marknaden också lika plötsligt. För elbilar, som det finns enorm efterfrågan för, så återhämtar sig marknaden efter något år till samma nivå som innan subventionerna försvann. I andra fall så är risken överhängande att man helt dödar marknaden, men då kanske man kan undra om vad som nu subventionerades inte levde på konstgjord andning ändå.
På en dyrare bil som Tesla, eller e-tron, EQC, i-pace osv så gör nog knappast 60K Kr varken till eller från ekonomiskt (och gör det det så borde man nog se över sin egna ekonomi och bilköp.). Effekten är nog rätt mycket större rent psykologiskt.
Korrekt. De dyrare berörs inte av 60 tkr. Däremot har förmånsvärdet väldigt stor påverkan där eftersom de flesta dyrare bilar köps av juridisk person. Dock verkar det som att höjningen av förmånsvärden mest påverkar billigare elbilar.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Postat: 07 dec 2020 10:41
av 4dy
Angående Norge och Holland så är det illavarslande för Tesla att när marknaden mognar så väljer allt färre Tesla på grund av problem med verkstäder och bristande kvalitet. (vem det nu var som hävdade att kvalitet är omodernt och att det är pekskärmar och infotainment som är viktigare för den moderna bilköparen kommer jag inte ihåg men jag hoppas att han läser detta.)
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Postat: 07 dec 2020 10:45
av Teslaspolen
Fredrik j skrev:Teslaspolen skrev:På en dyrare bil som Tesla, eller e-tron, EQC, i-pace osv så gör nog knappast 60K Kr varken till eller från ekonomiskt (och gör det det så borde man nog se över sin egna ekonomi och bilköp.). Effekten är nog rätt mycket större rent psykologiskt.
Så tillverkarna skulle kunna höja priset med 60000 utan att det påverkar deras försäljning?
Om man tror att en kostnadsökning bara är psykologisk och inte ekonomisk så bör man nog se över sin egna ekonomi rent generellt.
Som vi vet så räknas redan bonusen in i priset hos tillverkaren, därav de många kommentarerna som frågar om priset på elbilar kommer gå upp med cirka 10K Kr när bonusen höjs med just lika mycket.
Bonusen i Sverige ger större marginaler för tillverkaren i första hand, även om det det köparen som får den utbetalad till sig.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Postat: 07 dec 2020 11:54
av Fredrik j
Teslaspolen skrev:Fredrik j skrev:Teslaspolen skrev:På en dyrare bil som Tesla, eller e-tron, EQC, i-pace osv så gör nog knappast 60K Kr varken till eller från ekonomiskt (och gör det det så borde man nog se över sin egna ekonomi och bilköp.). Effekten är nog rätt mycket större rent psykologiskt.
Så tillverkarna skulle kunna höja priset med 60000 utan att det påverkar deras försäljning?
Om man tror att en kostnadsökning bara är psykologisk och inte ekonomisk så bör man nog se över sin egna ekonomi rent generellt.
Som vi vet så räknas redan bonusen in i priset hos tillverkaren, därav de många kommentarerna som frågar om priset på elbilar kommer gå upp med cirka 10K Kr när bonusen höjs med just lika mycket.
Bonusen i Sverige ger större marginaler för tillverkaren i första hand, även om det det köparen som får den utbetalad till sig.
Gör det varken till eller från för kunden så spelar det ju ingen roll. Man skulle ju kunna ta bort bonusen och samtidigt höja priset. Tror du det finns någon nivå på kostnadsökning där kunden börjar bry sig?