Re: E-tron 55 eller Model 3
Postat: 06 dec 2020 23:15
Till vilkens bil fördel?4dy skrev:Är det samma kostnad är det väl inget snack om saken?
Till vilkens bil fördel?4dy skrev:Är det samma kostnad är det väl inget snack om saken?
current skrev:Till vilkens bil fördel?4dy skrev:Är det samma kostnad är det väl inget snack om saken?
Ja, i detta fall är Audin 200 000 dyrare, eller 1/3, så det låter osannolikt att månadskostnaden skulle vara densamna.4dy skrev:current skrev:Till vilkens bil fördel?4dy skrev:Är det samma kostnad är det väl inget snack om saken?
Beror på vad man värdesätter iofs men en stor SUV brukar vara dyrare än en mellanklassbil. Så på det sättet är Audin mer prisvärd.
Så var det i början. Navigatorn var helkass, precis som du beskriver det. Men inte längre. I februari kom det en update och nu föreslår den faktiskt Ionity, den visar även om laddarna är tillgängliga osv.current skrev:Jag har kört E-tron 2000 mil och navigatorn är inte bra. Den föreslog inte ens Ionity på långresa utan ibland 50kw DC och ibland AC-laddning.
Du får gärna hänvisa till dessa "fakta".current skrev:Jag har kört båda, Audin har jag kört nästan 2000 mil. Båda är bra men på olika sätt. Förstår Tesla är klickvänligt men det är väldigt mycket mer fel på Tesla än andra bilar, det är fakta men det är ändå en överlägsen elbil oavsett felfrekvensen.taliz skrev:Så du menar att vatten in i kupén i Audin inte är ngt stort problem?current skrev:Jag är med på att E-tron kan ha problem men jag ser inte riktigt samma kaliber på dom problemen som på Model 3. Lacken sitter fast, klimatanläggningen fungerar, man behöver inte montera egna stänkskydd sätta plastfilm osv.
Lacken på min Model 3 var bättre än på min Volvo V60. Fronten på Volvon var helt sönderskjuten av stenskott. På Teslan fick jag ett enda litet på 3600 mil.
Klimatanläggningen är sinnesjukt bra, man kan bokstavligen använda bilen som kylskåp på sommaren, och den blir varm mkt snabbare än avgasbilar på vintern.
Stänkskydd ingår också numera. Jag hade ingen plastfilm på min men den såg ändå fin ut vid hjulhusen efter 3600 mil.
Kort sagt, det finns problem och måndagsexemplar bland alla bilar och det är de som tenderar att publiceras. I Teslas fall blåser man upp dem till proportioner som aldrig tidigare skådats just pga att de är en ny spelare i branschen.
Mitt råd är att provköra båda bilarna, välj den du gillar bäst helt enkelt.
mikebike skrev:Jag väljer en SUV framför en sedan alla dagar i veckan, liksom de flesta svenskar.
Med hänsyn tagen till prisskillnad och laddmöjligheter landade jag ändå på en MY, och en M3 "så länge".
Livet är fullt av kompromisser.
Lite udda att jämföra och välja mellan e-tron, 3 SR+ och Taycan.David_H skrev:Stod inför ett liknande val i början av året och valde en e-tron 50 framför model 3 SR+. Känner inte att jag ångrat mig. Styrdonet för värmeregleringen lade i för sig av häromveckan och bilen blev stående på verkstad i en dryg vecka i väntan på delar från Tyskland. Men fick en e-golf och handtvätt av e-tronen som plåster på såren och det fanns åtminstone en verkstad som man kunde ringa och tjata på när man ville.
Sportig kan man inte beskylla e-tronen för att vara men fasansfullt tyst och bekväm är den sannergligen. Nu med 19' friktionsdäck är den helt galet tyst. Och kepsen-bakochfram-körstilen har jag lämnat bakom mig. Har inte provkört 3:an men väl Taycan och skulle nog välja e-tronen framför de trängre och sportigare alternativen (om Taycan hade gått att för för samma pengar) alla dagar i veckan. Räckvidden med 50:an funkar bra så länge man befinner sig i Ionity-land. När abonnemanget börjar kostar pengar efter ett år får man väl betala, ta två glas vin och tänka på annat. Det är ju ingen stor summa i sammanhanget, mest ett störigt upplägg.
Mja, lite udda kanske. Men nu handlade tråden om M3 vs. e-tron så det är ju en lite udda frågeställning från början. Men med de kampanjer som nu finns på e-tron så hamnar man där ändå. Drog mest in Taycan i resonemanget för att kunna jämföra sportig sedan (Taycan eller M3) med fluffig SUV (e-tron eller varför inte MX som du säger). Någon diskussion om Tesla vs Tyskland har jag inte för avsikt att dra igång. Det har dragits några varv nu...martinot skrev:Lite udda att jämföra och välja mellan e-tron, 3 SR+ och Taycan.David_H skrev:Stod inför ett liknande val i början av året och valde en e-tron 50 framför model 3 SR+. Känner inte att jag ångrat mig. Styrdonet för värmeregleringen lade i för sig av häromveckan och bilen blev stående på verkstad i en dryg vecka i väntan på delar från Tyskland. Men fick en e-golf och handtvätt av e-tronen som plåster på såren och det fanns åtminstone en verkstad som man kunde ringa och tjata på när man ville.
Sportig kan man inte beskylla e-tronen för att vara men fasansfullt tyst och bekväm är den sannergligen. Nu med 19' friktionsdäck är den helt galet tyst. Och kepsen-bakochfram-körstilen har jag lämnat bakom mig. Har inte provkört 3:an men väl Taycan och skulle nog välja e-tronen framför de trängre och sportigare alternativen (om Taycan hade gått att för för samma pengar) alla dagar i veckan. Räckvidden med 50:an funkar bra så länge man befinner sig i Ionity-land. När abonnemanget börjar kostar pengar efter ett år får man väl betala, ta två glas vin och tänka på annat. Det är ju ingen stor summa i sammanhanget, mest ett störigt upplägg.
Varför inte jämföra med MX mot e-tron, eller om du skall jämföra Taycan, så borde ju M3 P vara en bättre jämförelse (än 3 SR+)?
DU får givetvis göra precis vilka som helst jämförelser, och inte mig emot vad du jämför eller väljer (har inga aktier i Tesla), men blir ju både lite förvånad och nyfiken på samma gång.
Det är faktiskt inte något jag upplever som ett problem.martinot skrev:mikebike skrev:Tycker att SUV ofta är svårare att pressa snabbt i kurvorna jämfört med en sedan eller tom. en större kombi.
Tyskland vs Tyskland är snart ett minne blott under nästa år med Berlinfabriken, så är inte alls det jag är intresserad av. Vi har själva Mercedes, och jag gillar tyska bilar mycket.David_H skrev:Mja, lite udda kanske. Men nu handlade tråden om M3 vs. e-tron så det är ju en lite udda frågeställning från början. Men med de kampanjer som nu finns på e-tron så hamnar man där ändå. Drog mest in Taycan i resonemanget för att kunna jämföra sportig sedan (Taycan eller M3) med fluffig SUV (e-tron eller varför inte MX som du säger). Någon diskussion om Tesla vs Tyskland har jag inte för avsikt att dra igång. Det har dragits några varv nu...martinot skrev:Lite udda att jämföra och välja mellan e-tron, 3 SR+ och Taycan.David_H skrev:Stod inför ett liknande val i början av året och valde en e-tron 50 framför model 3 SR+. Känner inte att jag ångrat mig. Styrdonet för värmeregleringen lade i för sig av häromveckan och bilen blev stående på verkstad i en dryg vecka i väntan på delar från Tyskland. Men fick en e-golf och handtvätt av e-tronen som plåster på såren och det fanns åtminstone en verkstad som man kunde ringa och tjata på när man ville.
Sportig kan man inte beskylla e-tronen för att vara men fasansfullt tyst och bekväm är den sannergligen. Nu med 19' friktionsdäck är den helt galet tyst. Och kepsen-bakochfram-körstilen har jag lämnat bakom mig. Har inte provkört 3:an men väl Taycan och skulle nog välja e-tronen framför de trängre och sportigare alternativen (om Taycan hade gått att för för samma pengar) alla dagar i veckan. Räckvidden med 50:an funkar bra så länge man befinner sig i Ionity-land. När abonnemanget börjar kostar pengar efter ett år får man väl betala, ta två glas vin och tänka på annat. Det är ju ingen stor summa i sammanhanget, mest ett störigt upplägg.
Varför inte jämföra med MX mot e-tron, eller om du skall jämföra Taycan, så borde ju M3 P vara en bättre jämförelse (än 3 SR+)?
DU får givetvis göra precis vilka som helst jämförelser, och inte mig emot vad du jämför eller väljer (har inga aktier i Tesla), men blir ju både lite förvånad och nyfiken på samma gång.
Då är jag med.martinot skrev:Tyskland vs Tyskland är snart ett minne blott under nästa år med Berlinfabriken, så är inte alls det jag är intresserad av. Vi har själva Mercedes, och jag gillar tyska bilar mycket.David_H skrev:Mja, lite udda kanske. Men nu handlade tråden om M3 vs. e-tron så det är ju en lite udda frågeställning från början. Men med de kampanjer som nu finns på e-tron så hamnar man där ändå. Drog mest in Taycan i resonemanget för att kunna jämföra sportig sedan (Taycan eller M3) med fluffig SUV (e-tron eller varför inte MX som du säger). Någon diskussion om Tesla vs Tyskland har jag inte för avsikt att dra igång. Det har dragits några varv nu...martinot skrev:Lite udda att jämföra och välja mellan e-tron, 3 SR+ och Taycan.David_H skrev:Stod inför ett liknande val i början av året och valde en e-tron 50 framför model 3 SR+. Känner inte att jag ångrat mig. Styrdonet för värmeregleringen lade i för sig av häromveckan och bilen blev stående på verkstad i en dryg vecka i väntan på delar från Tyskland. Men fick en e-golf och handtvätt av e-tronen som plåster på såren och det fanns åtminstone en verkstad som man kunde ringa och tjata på när man ville.
Sportig kan man inte beskylla e-tronen för att vara men fasansfullt tyst och bekväm är den sannergligen. Nu med 19' friktionsdäck är den helt galet tyst. Och kepsen-bakochfram-körstilen har jag lämnat bakom mig. Har inte provkört 3:an men väl Taycan och skulle nog välja e-tronen framför de trängre och sportigare alternativen (om Taycan hade gått att för för samma pengar) alla dagar i veckan. Räckvidden med 50:an funkar bra så länge man befinner sig i Ionity-land. När abonnemanget börjar kostar pengar efter ett år får man väl betala, ta två glas vin och tänka på annat. Det är ju ingen stor summa i sammanhanget, mest ett störigt upplägg.
Varför inte jämföra med MX mot e-tron, eller om du skall jämföra Taycan, så borde ju M3 P vara en bättre jämförelse (än 3 SR+)?
DU får givetvis göra precis vilka som helst jämförelser, och inte mig emot vad du jämför eller väljer (har inga aktier i Tesla), men blir ju både lite förvånad och nyfiken på samma gång.
Utmärkt att Tesla har konkurrens, och bara bra med fler vettiga alternativ på marknaden, och speciellt ifrån de stora tyska premiummärkena som är duktiga på att skruva ihop bilar på ett vettigt sätt (något som Tesla fortfarande inte kan).
Var mer nyfiken på och intresserad av hur just du personligen resonerade gällande ditt egna bilköp?
Då förstår jag absolut att du/ni valde bort M3 (oavsett version). Den är en utmärkt andrabil för oss, men som förstabil så hade den inte heller fungerat för vår familj (trots endast 1 barn + katt).David_H skrev:Då är jag med.martinot skrev:Tyskland vs Tyskland är snart ett minne blott under nästa år med Berlinfabriken, så är inte alls det jag är intresserad av. Vi har själva Mercedes, och jag gillar tyska bilar mycket.David_H skrev:Mja, lite udda kanske. Men nu handlade tråden om M3 vs. e-tron så det är ju en lite udda frågeställning från början. Men med de kampanjer som nu finns på e-tron så hamnar man där ändå. Drog mest in Taycan i resonemanget för att kunna jämföra sportig sedan (Taycan eller M3) med fluffig SUV (e-tron eller varför inte MX som du säger). Någon diskussion om Tesla vs Tyskland har jag inte för avsikt att dra igång. Det har dragits några varv nu...martinot skrev:Lite udda att jämföra och välja mellan e-tron, 3 SR+ och Taycan.David_H skrev:Stod inför ett liknande val i början av året och valde en e-tron 50 framför model 3 SR+. Känner inte att jag ångrat mig. Styrdonet för värmeregleringen lade i för sig av häromveckan och bilen blev stående på verkstad i en dryg vecka i väntan på delar från Tyskland. Men fick en e-golf och handtvätt av e-tronen som plåster på såren och det fanns åtminstone en verkstad som man kunde ringa och tjata på när man ville.
Sportig kan man inte beskylla e-tronen för att vara men fasansfullt tyst och bekväm är den sannergligen. Nu med 19' friktionsdäck är den helt galet tyst. Och kepsen-bakochfram-körstilen har jag lämnat bakom mig. Har inte provkört 3:an men väl Taycan och skulle nog välja e-tronen framför de trängre och sportigare alternativen (om Taycan hade gått att för för samma pengar) alla dagar i veckan. Räckvidden med 50:an funkar bra så länge man befinner sig i Ionity-land. När abonnemanget börjar kostar pengar efter ett år får man väl betala, ta två glas vin och tänka på annat. Det är ju ingen stor summa i sammanhanget, mest ett störigt upplägg.
Varför inte jämföra med MX mot e-tron, eller om du skall jämföra Taycan, så borde ju M3 P vara en bättre jämförelse (än 3 SR+)?
DU får givetvis göra precis vilka som helst jämförelser, och inte mig emot vad du jämför eller väljer (har inga aktier i Tesla), men blir ju både lite förvånad och nyfiken på samma gång.
Utmärkt att Tesla har konkurrens, och bara bra med fler vettiga alternativ på marknaden, och speciellt ifrån de stora tyska premiummärkena som är duktiga på att skruva ihop bilar på ett vettigt sätt (något som Tesla fortfarande inte kan).
Var mer nyfiken på och intresserad av hur just du personligen resonerade gällande ditt egna bilköp?
Elbil med plats för en familj om 4 och en (liten) hund. Till rimlig månadskostnad utan egen firma att ta bilen på. Så såg resonemanget ut
Hej.David_H skrev:@Martinot
Johorå, har funderat på dem alla
Polestar: på gränsen storleksmässigt samt nej till Volvo/Polestar av ideologiska skäl så länge de är Kinaägda.
ID4:an var planen men e-tron timade bättre med föregående leasing. Blir nog en sådan när nuvarande e-tronlease tar slut. Eller en Q4 e-tron.
i-Pace och EQC skulle funkat men betydligt dyrare än e-tron 50 som jag betalar drygt 5000/månad för 24 månaders privatleasing. 1000 mil per år men bara 7kr/övermil.
Månadskostnaden för en M3 SR+ låg nog på dryga 5 när jag kollade. Men det var en snabb span ska erkännas.
Själv då? M3:a som andrabil. Vem spelar då första fiolen?
Under ca. 15 års tid så hade vi två stora kombi i familjen. Först varsin V70, och sedan 8 år tillbaka E-klass. Men vi kom på att det var onödigt för oss med två lika stora kombibilar, så nu har vi en E-dieselkombi (med hyffsad effekt för att vara diesel) och en M3 AWD. Bägge tjänste/förmånsbilar. Vår E-klass är även utrustad med dragkrok (kan dra mycket mer en M3, och bättre/bekvämare elektrisk in/ut-fällning av krok).David_H skrev:@Martinot
Johorå, har funderat på dem alla
Polestar: på gränsen storleksmässigt samt nej till Volvo/Polestar av ideologiska skäl så länge de är Kinaägda.
ID4:an var planen men e-tron timade bättre med föregående leasing. Blir nog en sådan när nuvarande e-tronlease tar slut. Eller en Q4 e-tron.
i-Pace och EQC skulle funkat men betydligt dyrare än e-tron 50 som jag betalar drygt 5000/månad för 24 månaders privatleasing. 1000 mil per år men bara 7kr/övermil.
Månadskostnaden för en M3 SR+ låg nog på dryga 5 när jag kollade. Men det var en snabb span ska erkännas.
Själv då? M3:a som andrabil. Vem spelar då första fiolen?
ermase skrev:Efter 20 000 mil med elbil så är min slutsats att med mitt körmönster är det ”tyvärr” bara Tesla som fungerar. Att vara beroende av dessa ensamma 50 kW-laddare står man inte ut med särledes många resor, framförallt inte familjen. Jag vet inte hur många sådana icke fungerande stationer jag varit vid. Skulle Ionity vara lika väl utbyggt och smidigt som Superchargernätet, då skulle jag gärna titta på andra märken, även om priset på Ionity är på tok för högt. Men reser man sällan långt och aldrig norr om E18, då fungerar säkerligen de flesta (CCS) elbilar bra.
Tänker att ID3 inte blir så mycket långfärdsbil. Så denna sommar tror jag att icke-Tesla kommer funka bra. Till året därpå får vi verkligen hoppats att det har hänt något på laddfronten. Annars så faller ju hela bonus-malus konceptet. Folk kommer inte ha råd att köpa fossilbil ej heller kunna ladda sin elbil.4dy skrev:ermase skrev:Efter 20 000 mil med elbil så är min slutsats att med mitt körmönster är det ”tyvärr” bara Tesla som fungerar. Att vara beroende av dessa ensamma 50 kW-laddare står man inte ut med särledes många resor, framförallt inte familjen. Jag vet inte hur många sådana icke fungerande stationer jag varit vid. Skulle Ionity vara lika väl utbyggt och smidigt som Superchargernätet, då skulle jag gärna titta på andra märken, även om priset på Ionity är på tok för högt. Men reser man sällan långt och aldrig norr om E18, då fungerar säkerligen de flesta (CCS) elbilar bra.
Ionity ser inte så dumt ut. Är dock oroande att det bara är 4 per site på många ställen. Med alla ID.3 och andra bilar som vräks ut på marknaden så känns det som stor risk för köbildning.
Jo, M3 är ju en sportig sedan, och e-tron en stor tung SUV, så verkligen totalt olika typer av bilar.terway skrev:Jag hade en TM3 LR och har precis lämnat in den och ska hämta ut en e-tron 55 Proline Adv. Vi behövde en större bil pga utökning och då var E-tron given. Dessutom fick jag den till ett bra pris. Jag gillade verkligen Teslan, men komforten, körkänslan och byggkvalitén på E-tron är enormt mycket högre.
Dock kanske en orättvis jämförelse. Borde kanske jämföra med Model X men den är så dyr så den provkörde jag aldrig.
mikebike skrev:Vad är "ett bra pris" på en sån?