Sida 2 av 8
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 20:56
av backe
taliz skrev:spacecoin skrev:Inte för att vara tråkig, men är det inte lika troligt att man stänger ned över jul för att efterfrågan är låg på S/X?
Att man gör om produktionslinan utan att personalen är inblandad verkar lite konstigt?
I så fall är det ju lustigt att man höjde priset så här i slutet av kvartalet, och dessutom satte fram förväntad leverans till slutet på Q1.
Rimligen borde man vilja sälja så mkt som möjligt. Om efterfrågan var låg så borde man ha bilar på lager..
Produktionspersonalen, dvs de som arbetar på ett löpande band, är nog inte kvalificerade för att bygga om själva produktionslinan.
Jag ser inte att man höjde priset i USA(där har dom även 2-3 veckors beräknad leveranstid)? Eller tänker du att bara Sverige får den nya modellen med dom nya batterierna som går minst 90 mil och USA får köra vidare med den gamla?
Nu var det inte du som sa det om alla förbättringarna, men jag har läst många antagna sanningar i den här tråden där man utgår från en prisändring i Sverige, känns som att den är ganska dåligt underbyggd.
Jag har otroligt svårt att se att man släpper en helt ny bil med nya batterier och allting när man för någon månad sedan sa att batterierna inte är färdiga helt ännu, men jag hoppas dock att jag har fel men utifrån att man tydligen inte höjt priset i USA och att tillgången verkar hög så tror jag mer på det att man har för hög produktion snarare än för låg och att man passar på att stänga då det är mer lönsamt då man inte betalar full lön för alla dagar som man stänger för de arbetare som får vara hemma.
https://mashable.com/article/tesla-mode ... urope=true
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:01
av bylund
Fast om de fortfarande kan leverera till USA i år så är det väl rimligt att sälja gamla bilar till gamla priset, om nu teorin att en uppfräschning är på gång stämmer?
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:08
av backe
bylund skrev:Fast om de fortfarande kan leverera till USA i år så är det väl rimligt att sälja gamla bilar till gamla priset, om nu teorin att en uppfräschning är på gång stämmer?
Men andra länder runt oss har väl inte heller fått någon höjning? Norge fick väl ingen höjning vad jag kommer ihåg?
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:23
av termosen
backe skrev:bylund skrev:Fast om de fortfarande kan leverera till USA i år så är det väl rimligt att sälja gamla bilar till gamla priset, om nu teorin att en uppfräschning är på gång stämmer?
Men andra länder runt oss har väl inte heller fått någon höjning? Norge fick väl ingen höjning vad jag kommer ihåg?
Hela Europa fick höjning med cirka 5k euro.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:24
av Dannte0
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:26
av Legato
backe skrev:bylund skrev:Fast om de fortfarande kan leverera till USA i år så är det väl rimligt att sälja gamla bilar till gamla priset, om nu teorin att en uppfräschning är på gång stämmer?
Men andra länder runt oss har väl inte heller fått någon höjning? Norge fick väl ingen höjning vad jag kommer ihåg?
Vet ej hur det var med Norge men det var ju en höjning i de flesta större EU-länder iaf. Frankrike, UK, Spanien, Tyskland fick alla höjningar.
Å andra sidan var det ju en nästan lika stor sänkning i Sverige bara en månad eller så tidigare, den verkar många ha glömt. Den var väl mest Model S iofs.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:28
av renes
Så här säger CNBC som de refererar till:
https://www.cnbc.com/2020/12/12/tesla-m ... email.html
The shutdown of the S and X lines suggests that the high demand does not extend to these older models. It’s not clear what Tesla intends to do with its Model S and X lines during the holiday shutdown. The company did not immediately respond to a request for comment.
...vilket betyder att det bara är en gissning.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:31
av Legato
Nja... M3 hänvisar bara till CNBC-artikeln som inleder denna tråd. Det som står i ursprungsartikeln är att efterfrågan inte
ökat för S&X men däremot för 3/Y.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:33
av backe
Legato skrev:backe skrev:bylund skrev:Fast om de fortfarande kan leverera till USA i år så är det väl rimligt att sälja gamla bilar till gamla priset, om nu teorin att en uppfräschning är på gång stämmer?
Men andra länder runt oss har väl inte heller fått någon höjning? Norge fick väl ingen höjning vad jag kommer ihåg?
Vet ej hur det var med Norge men det var ju en höjning i de flesta större EU-länder iaf. Frankrike, UK, Spanien, Tyskland fick alla höjningar.
Å andra sidan var det ju en nästan lika stor sänkning i Sverige bara en månad eller så tidigare, den verkar många ha glömt. Den var väl mest Model S iofs.
Mycket möjligt att det varit en generell prishöjning i Europa, men om man slänger model S på en båt nu så är den inte här innan Mars oavsett vad jag kan förstå, och skulle man starta upp en helt ny produktionslina nu med en helt ny Model S så har jag svårt att se att man hinner leverera nånting här i Mars? Det vore en sak om man skulle släppa en facelift att man kunde smyga igång det, men en helt ny bil utan att det skulle finnas en ledtråd om det verkar lite för bra för att vara sant. Jag hoppas dock att jag har fel, det är alltid kul med nya bilar och blir den lika bra(tidlös) som den gamla Model S så kan det kanske vara den bilen man ska ha sen

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:38
av OfarligTesla
backe skrev:
Mycket möjligt att det varit en generell prishöjning i Europa, men om man slänger model S på en båt nu så är den inte här innan Mars oavsett vad jag kan förstå, och skulle man starta upp en helt ny produktionslina nu med en helt ny Model S så har jag svårt att se att man hinner leverera nånting här i Mars? Det vore en sak om man skulle släppa en facelift att man kunde smyga igång det, men en helt ny bil utan att det skulle finnas en ledtråd om det verkar lite för bra för att vara sant. Jag hoppas dock att jag har fel, det är alltid kul med nya bilar och blir den lika bra(tidlös) som den gamla Model S så kan det kanske vara den bilen man ska ha sen

What? Så har det ju alltid varit, man bygger bilarna i början av kvartalet som levereras i EU mot slutet så timing en är ju där. Rykten finns det ju gott om men de kan nog helt klart smyga med det tills de börjat bygga bilarna, börjar de bygga nya bilar lär det dock börja läcka ut.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:42
av Svenssons
backe skrev:
Mycket möjligt att det varit en generell prishöjning i Europa, men om man slänger model S på en båt nu så är den inte här innan Mars oavsett vad jag kan förstå, och skulle man starta upp en helt ny produktionslina nu med en helt ny Model S så har jag svårt att se att man hinner leverera nånting här i Mars? Det vore en sak om man skulle släppa en facelift att man kunde smyga igång det, men en helt ny bil utan att det skulle finnas en ledtråd om det verkar lite för bra för att vara sant. Jag hoppas dock att jag har fel, det är alltid kul med nya bilar och blir den lika bra(tidlös) som den gamla Model S så kan det kanske vara den bilen man ska ha sen

Tesla har tidigare ställt om tillverkningen och där de första refresh-bilarna skickats till Europa. Transport tar ca 2 månader så om de stänger produktion i slutet av december har de några veckors produktion att skicka till Europa för leverans innan kvartalsslutet. Det mesta pekar mot en refresh när man ser historiskt hur Tesla agerat, frågan är hur stor.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:47
av backe
OfarligTesla skrev:backe skrev:
Mycket möjligt att det varit en generell prishöjning i Europa, men om man slänger model S på en båt nu så är den inte här innan Mars oavsett vad jag kan förstå, och skulle man starta upp en helt ny produktionslina nu med en helt ny Model S så har jag svårt att se att man hinner leverera nånting här i Mars? Det vore en sak om man skulle släppa en facelift att man kunde smyga igång det, men en helt ny bil utan att det skulle finnas en ledtråd om det verkar lite för bra för att vara sant. Jag hoppas dock att jag har fel, det är alltid kul med nya bilar och blir den lika bra(tidlös) som den gamla Model S så kan det kanske vara den bilen man ska ha sen

What? Så har det ju alltid varit, man bygger bilarna i början av kvartalet som levereras i EU mot slutet så timing en är ju där. Rykten finns det ju gott om men de kan nog helt klart smyga med det tills de börjat bygga bilarna, börjar de bygga nya bilar lär det dock börja läcka ut.
Det är det jag säger, det är ingen skillnad i det, men nu läser man in att det är en ny bil på gång för att det är leverans i mars nu, så vi är på samma sida där...
Börjar dom bygga en helt ny bil med ny batteriteknolog nån gång i början på januari, tror du att den kommer levereras här i Europa i mars då?
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 21:49
av backe
Svenssons skrev:backe skrev:
Mycket möjligt att det varit en generell prishöjning i Europa, men om man slänger model S på en båt nu så är den inte här innan Mars oavsett vad jag kan förstå, och skulle man starta upp en helt ny produktionslina nu med en helt ny Model S så har jag svårt att se att man hinner leverera nånting här i Mars? Det vore en sak om man skulle släppa en facelift att man kunde smyga igång det, men en helt ny bil utan att det skulle finnas en ledtråd om det verkar lite för bra för att vara sant. Jag hoppas dock att jag har fel, det är alltid kul med nya bilar och blir den lika bra(tidlös) som den gamla Model S så kan det kanske vara den bilen man ska ha sen

Tesla har tidigare ställt om tillverkningen och där de första refresh-bilarna skickats till Europa. Transport tar ca 2 månader så om de stänger produktion i slutet av december har de några veckors produktion att skicka till Europa för leverans innan kvartalsslutet. Det mesta pekar mot en refresh när man ser historiskt hur Tesla agerat, frågan är hur stor.
Ok, vissa pratar om en helt ny bil med nya batteriena, det är mer det jag är tveksam på själv, men en refresh kan mycket väl stämma.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 22:02
av Fredrik j
Skulle det inte kunna vara en kombination? Man pausar tillverkningen på grund av dålig efterfrågan och att man tar tillfället att uppdatera bilarna för att öka efterfrågan. Model S är ju 8år som modell och det brukar ju vara sällsynt att bilar håller så länge.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 22:23
av backe
Fredrik j skrev:Skulle det inte kunna vara en kombination? Man pausar tillverkningen på grund av dålig efterfrågan och att man tar tillfället att uppdatera bilarna för att öka efterfrågan. Model S är ju 8år som modell och det brukar ju vara sällsynt att bilar håller så länge.
Vi får hoppas det, nu stänger man produktionen av både S och X, så det blir två nya bilar i början på året

Ska bli spännande att se hur dom kommer se ut.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 22:26
av spacecoin
Fredrik j skrev:Skulle det inte kunna vara en kombination? Man pausar tillverkningen på grund av dålig efterfrågan och att man tar tillfället att uppdatera bilarna för att öka efterfrågan. Model S är ju 8år som modell och det brukar ju vara sällsynt att bilar håller så länge.
Man kan ju även tänka att volymen är så låg på S/X och det är suboptimalt för Tesla att refresha "lite". Jag tror inte något förutom ett 900 km range batteri kommer att driva upp S/X-efterfrågan. Det lär ju knappast rulla in 20% fler beställningar för att Tesla snyggar till interiört och lägger ned skärmen.
Det vore kul med lite kärlek för S/X dock.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 22:31
av Zalman3
Vi vet ju att Tesla MS Plaid har 4680 batterier och en räckvidd på +840 km.
Så vi vet att MS kommer med 4680 batterier.
Och 4680 batterier är 54% bättre än 18650.
Dagens Tesla MS LR har 652km i räckvidd.
Om man ökar det med 54% till ett 154kWh batteri så får man en räckvidd på 1004km.
Dessa batterier har man ju byggt till lager sedan maj i år.
Teslas M3 batterier toppar på 3,3C när man laddar på SuC.
154kW med 3,3C blir 508kW.
Så V4, 800V, 500 kW laddaren kan också lanseras nu, och kan ge det dubbla mot dagens V3, 250 kW.
Cybertruck kommer ju nästa år och Tesla skriver bara att den kan laddas med +250 kW.
Dagens V3 laddare maxar på ca 400V och 625A och ger 250kW.
En V4 borde då vara på 800V och 625 A.
På en Ionity står det max 920V och 500A=460kW.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 22:43
av Zalman3
Tesla får ju hård konkurrens av Nio, Lucid Air och Ioniq 5.
According to founder William Li Bin, the Chinese electric car manufacturer Nio is currently working on a battery pack with a capacity of 150 kWh, which should enable ranges of over 900 kilometres. Besides, the plans for a European launch in 2021 may become concrete.
https://www.electrive.com/2020/11/02/ni ... an-launch/
Lucid Air får ju 827km i räckvidd.
Och kan ladda med 920V.
Ioniq 5 kan ju ladda med 800V.
Och det pratas om att den får SK Innovation batterier som kan ladda 800km på 10+10=20 minuter.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 22:47
av backe
Zalman3 skrev:Vi vet ju att Tesla MS Plaid har 4680 batterier och en räckvidd på +840 km.
Så vi vet att MS kommer med 4680 batterier.
Och 4680 batterier är 54% bättre än 18650.
20201213_220820.jpg
Dagens Tesla MS LR har 652km i räckvidd.
Om man ökar det med 54% till ett 154kWh batteri så får man en räckvidd på 1004km.
Dessa batterier har man ju byggt till lager sedan maj i år.
Teslas M3 batterier toppar på 3,3C när man laddar på SuC.
154kW med 3,3C blir 508kW.
Så V4, 800V, 500 kW laddaren kan också lanseras nu, och kan ge det dubbla mot dagens V3, 250 kW.
Cybertruck kommer ju nästa år och Tesla skriver bara att den kan laddas med +250 kW.
Dagens V3 laddare maxar på ca 400V och 625A och ger 250kW.
En V4 borde då vara på 800V och 625 A.
På en Ionity står det max 920V och 500A=460kW.
Och 4680 batterier är 54% bättre än 18650.
Med samma kemi, jag har läst upp till 30% bättre med samma kemi? Om inte samma kemi, vet du att det blir en ny kemi till Plaid?
Dessa batterier har man ju byggt till lager sedan maj i år.
Vart finns det fakta att man bygger 4680 till lager med ny kemi sedan maj(för det är vad som krävs för upp till 54% förbättring vad jag läst)?
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 23:02
av Svenssons
Zalman3 skrev:Tesla får ju hård konkurrens av Nio, Lucid Air och Ioniq 5.
According to founder William Li Bin, the Chinese electric car manufacturer Nio is currently working on a battery pack with a capacity of 150 kWh, which should enable ranges of over 900 kilometres. Besides, the plans for a European launch in 2021 may become concrete.
https://www.electrive.com/2020/11/02/ni ... an-launch/
Lucid Air får ju 827km i räckvidd.
Och kan ladda med 920V.
Ioniq 5 kan ju ladda med 800V.
Och det pratas om att den får SK Innovation batterier som kan ladda 800km på 10+10=20 minuter.
Hård konkurrens? Bilarna säljs ju inte ännu, finns inga siffror på räckvidd som dessutom inte är den ensamt avgörande faktorn vid bilförsäljning. Nya Ioniq stryper laddhastigheten till ca 35 kW över 60% SoC, ca 45 kW vid 50% SoC. De där 10+10 minuter blir inte 20 minuter eftersom det krävs en längre väntan/kylning mellan dessa laddningar. Den klarar alltså av 350 kW under 10 minuter enligt säljsnacket, därefter behöver batteriet kylas. Vad den egentligen klarar av får vi se när den kommer.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 23:08
av Svenssons
backe skrev:
Vart finns det fakta att man bygger 4680 till lager med ny kemi sedan maj(för det är vad som krävs för upp till 54% förbättring vad jag läst)?
Att de bygger och sätter på lager är jag tveksam till. Att de byggt battericellerna sedan i alla fall maj har Elon twittrat. På Battery Day framkom att tillverkningsprocessen inte var 100% ännu men att de var nära. Ny kemi är väl självklart när det inte är samma formfaktor.
Vet inte om Tesla fått fart på produktion så att de kan tillverka 4680-celler till samtliga Model S/X för hela världen ännu plus Model Y i Europa och Cybertruck i Texas eller om de väntar med Model S/X för att klara av leveranser av Model Y i Europa. Själv gissar jag att det är Model S Plaid som kommer vara första Model S/X med 4680-celler. Tror alltså inte att bilar som produceras i januari kommer att ha dessa nya celler. Det är dock möjligt att de anpassar tillverkningen delvis för att underlätta framtida produktion av Model S/X med de nya cellerna.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 23:15
av Zalman3
backe skrev:Zalman3 skrev:Vi vet ju att Tesla MS Plaid har 4680 batterier och en räckvidd på +840 km.
Så vi vet att MS kommer med 4680 batterier.
Och 4680 batterier är 54% bättre än 18650.
20201213_220820.jpg
Dagens Tesla MS LR har 652km i räckvidd.
Om man ökar det med 54% till ett 154kWh batteri så får man en räckvidd på 1004km.
Dessa batterier har man ju byggt till lager sedan maj i år.
Teslas M3 batterier toppar på 3,3C när man laddar på SuC.
154kW med 3,3C blir 508kW.
Så V4, 800V, 500 kW laddaren kan också lanseras nu, och kan ge det dubbla mot dagens V3, 250 kW.
Cybertruck kommer ju nästa år och Tesla skriver bara att den kan laddas med +250 kW.
Dagens V3 laddare maxar på ca 400V och 625A och ger 250kW.
En V4 borde då vara på 800V och 625 A.
På en Ionity står det max 920V och 500A=460kW.
Och 4680 batterier är 54% bättre än 18650.
Med samma kemi, jag har läst upp till 30% bättre med samma kemi? Om inte samma kemi, vet du att det blir en ny kemi till Plaid?
Dessa batterier har man ju byggt till lager sedan maj i år.
Vart finns det fakta att man bygger 4680 till lager med ny kemi sedan maj(för det är vad som krävs för upp till 54% förbättring vad jag läst)?
Som jag tolkade det så sa man i september att man tillverkat 4680 batterier sedan i maj.
Men Elon sa att batterierna fungerade, men att yeilds var för låg och för hög kassation.
Man kan ju spekulera emot detta eftersom Tesla lanserade MS Plaid den 22 september som har 4680 batterier.
Man börjar inte sälja en bil om man inte är helt säker på att batterierna fungerar.
Men leveranser av Plaid "Kommer i slutet av 2021".
Skulle kunna vara för att man inte ville tappa försäljning av befintliga modeller.
För ett tidigare uttalande var att Plaid skulle komma 2020.
I september 2019 så Elon.
In the tweets, Musk claims that the new powertrain is “about a year away” and will also feature in the X and Roadster models, but not the upcoming Model Y or recently released Model 3 saloon.
Och det tolkade folk det som att Plaid skulle komma i september 2020.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 23:25
av Svenssons
Zalman3 skrev:
För ett tidigare uttalande var att Plaid skulle komma 2020.
I september 2019 så Elon.
In the tweets, Musk claims that the new powertrain is “about a year away” and will also feature in the X and Roadster models, but not the upcoming Model Y or recently released Model 3 saloon.
Och det tolkade folk det som att Plaid skulle komma i september 2020.
Själv tolkar inte jag det som att Plaid skulle komma i september 2020. New powertrain betyder inte att hela bilen är klar och färdigtestad i samma ögonblick som powertrain är klar. Verkar dock ändå finnas något som gjort att man valde att skjuta lite på leveranserna av Model S Plaid och Roadster. Battery Day sköts ju också framåt flera gånger och jag tror inte att Corona var enda orsak till detta.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 23:41
av Zalman3
Jag är 100% övertygad om att MS och MX nu lanseras med 4680 batterier.
För nuvarande MS med 18650 batterier och en max laddningshastighet på ca 181 kW i verkligheten är ju illa jämfört med den billigare M3 som toppar med 250 kW.
Och att Tesla skulle på samma lina tillverka bilar med både 18650 och 4680 batterier tror jag inte alls på.
Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar
Postat: 13 dec 2020 23:49
av Jordad
renes skrev:
Så här säger CNBC som de refererar till:
https://www.cnbc.com/2020/12/12/tesla-m ... email.html
The shutdown of the S and X lines suggests that the high demand does not extend to these older models. It’s not clear what Tesla intends to do with its Model S and X lines during the holiday shutdown. The company did not immediately respond to a request for comment.
...vilket betyder att det bara är en gissning.
Det bör även nämnas att artikeln är skriven av Laura Kolodny som har gjort det till sitt livsverk att skriva så mycket negativt hon kan om Tesla. Den här artikeln var ändå förbluffande positiv för att komma från henne.