Sida 2 av 3

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 24 dec 2020 14:21
av Jontez
Om man räknar med bonusen som han glömt i sin artikel har M3 ett nypris på 600 000. 400 000 i restvärde är då 66% i restvärde och tappet på 3 år blir 200 000. Lägg där till deras egen uträkning på att drivmedlet är en besparing på 34 000kr enligt dom och totalekonomin blir bättre än de flesta bilarna de listat. Slår vi av 34 000 på de 200 000 som värdetappet är blir det endast 166 000 över 3 år. Hamnar ungefär som Kia Niro Plug in i testet.
Alltså ekonomi som en bil för halva priset nästan, men vilken bil som är roligast att köra är vi nog överens om redan :D

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 24 dec 2020 16:43
av slugger75
OlleBack skrev:
slugger75 skrev:
https://www.expressen.se/premium/motor/ ... litstarka/

Hmm. Något säger mig att denna ”undersökning” inte är med sanningen överensstämmande.

Allt pekar ju istället på att Model 3 tappar minst i värde av alla bilar.
Vad tyder på det? Låter anekdotiskt. Dom lär väl ha kollat på faktisk data?
Skojar du?

Finns hur mycket som helst som pekar på att elbilar i allmänhet, och Model 3 i synnerhet, håller värdet mycket bra.

https://www.google.se/amp/s/insideevs.c ... -cars/amp/

https://www.google.se/amp/s/www.teslara ... study/amp/

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 24 dec 2020 19:58
av xp2002
Min M3 performance tappade ca 110k på ett drygt år (om man inte räknar med bonusen då tappade den 170).

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 24 dec 2020 21:30
av granlundii
Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.

Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 24 dec 2020 21:39
av taliz
granlundii skrev:
Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.

Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
När Model Y kommer så kan nog värdet på SR och LR droppa lite. De är ju de ”praktiska” alternativen, vilket då övertas av Y.
Performance köper man just för prestandan, det ändrar inte Y på.
I Tyskland har man infört betydligt högre bidrag nu på sistone, vilket förstås pressat ner begpriserna.

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 25 dec 2020 17:56
av lator
granlundii skrev:
Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.

Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.

Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 25 dec 2020 19:06
av Bjelke
lator skrev:
granlundii skrev:
Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.

Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.

Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
Ja det verkar stämma väldigt bra med dom jag haft koll på iaf, knappt någon sänkning alls nu ett par år på dom från
2014-15...

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 25 dec 2020 19:17
av Jordad
Bjelke skrev:
lator skrev:
granlundii skrev:
Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.

Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.

Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
Ja det verkar stämma väldigt bra med dom jag haft koll på iaf, knappt någon sänkning alls nu ett par år på dom från
2014-15...
Jag tror att det beror mycket på att det inte finns en ny Tesla som kostar under 500t. Om M3 går ner i pris efter att MY har sålts här ett tag så kanske även begagnatpriserna sjunker lite. Men det dröjer nog ett tag. En begagnad S är en trevlig bil iaf :)

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 25 dec 2020 22:39
av lem
Glöm inte att dollarn rört sig mycket sista 5-6 åren!

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 26 dec 2020 14:16
av martinot
nek0 skrev:
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan. :lol:

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 26 dec 2020 14:19
av nek0
martinot skrev:
nek0 skrev:
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan. :lol:
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. :lol:

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 26 dec 2020 14:26
av martinot
nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan. :lol:
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. :lol:
Gott! :mrgreen:

Ungefär som du om Tesla då. :lol:

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 26 dec 2020 14:28
av Mickep
Man skulle kunna få väldigt bra leasingpriser om värdeminskningen var 0. Var är de?

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 26 dec 2020 14:40
av nek0
martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan. :lol:
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. :lol:
Gott! :mrgreen:

Ungefär som du om Tesla då. :lol:
Tror inte det.
Jag väljer bara vem på forumet jag kan lita på :)

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 26 dec 2020 15:58
av slugger75
Mickep skrev:
Man skulle kunna få väldigt bra leasingpriser om värdeminskningen var 0. Var är de?
Vad menar du? Är det någon som påstår att värdeminskningen är 0?

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 26 dec 2020 16:22
av Niklas Z
slugger75 skrev:
Mickep skrev:
Man skulle kunna få väldigt bra leasingpriser om värdeminskningen var 0. Var är de?
Vad menar du? Är det någon som påstår att värdeminskningen är 0?
Dessutom lär ju leasingbolagen ta höjd för att värdeminskningen kan bli större än förväntat.

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 26 dec 2020 16:35
av martinot
nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan. :lol:
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. :lol:
Gott! :mrgreen:

Ungefär som du om Tesla då. :lol:
Tror inte det.
Jag väljer bara vem på forumet jag kan lita på :)
Jo, märker det. De du litar på mest om Tesla, är det som inte varken äger eller kan Tesla. :lol:

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 26 dec 2020 17:11
av Anonymous FTW
lator skrev:
granlundii skrev:
Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.

Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.

Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
Verkar vara så men tycker ändå det har rört sig lite de senaste månaderna, från att vara svår att hitta under 400 så ligger det nu kvar bilar strax under 400 på Blocket.

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 26 dec 2020 17:38
av nek0
martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan. :lol:
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. :lol:
Gott! :mrgreen:

Ungefär som du om Tesla då. :lol:
Tror inte det.
Jag väljer bara vem på forumet jag kan lita på :)[/quote]

Jo, märker det. De du litar på mest om Tesla, är det som inte varken äger eller kan Tesla. :lol:[/quote]

Tur för forumet att det finns såna som du som vet vad andra tror på eller vet. Det hade varit jättetråkigt utan er.

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 27 dec 2020 00:57
av pefreli
Come on guys. Get a room. ;)

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 27 dec 2020 10:37
av pejvic
Niklas Z skrev:
slugger75 skrev:
Mickep skrev:
Man skulle kunna få väldigt bra leasingpriser om värdeminskningen var 0. Var är de?
Vad menar du? Är det någon som påstår att värdeminskningen är 0?
Dessutom lär ju leasingbolagen ta höjd för att värdeminskningen kan bli större än förväntat.
Den har VARIT noll efter 1,5 år i många fall. Utan P, utan FSD, utan vinterdäck. och inte om man kör 5000 mil om året såklart.
Men hur det varit innan betyder inte att man vet hur det blir framöver. Det är bara gissningar. De kan sänka priser, det kan släppas andra modeller, dollarn kan rasa. Vad som helst kan hända. För att sänka en hyrkostnad måste någon garantera ett återköpsvärde och det är svårt i Teslas fall. Historiskt har det varit bra iallafall.

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 27 dec 2020 10:50
av nek0
Tycker att skribenten är riktigt begåvad om han kan gissa värdeminskningen nu, på en bil som blir 3 år gammal om ca 15 månader :roll:

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 27 dec 2020 10:52
av Banane
pejvic skrev:
Niklas Z skrev:
slugger75 skrev:
Mickep skrev:
Man skulle kunna få väldigt bra leasingpriser om värdeminskningen var 0. Var är de?
Vad menar du? Är det någon som påstår att värdeminskningen är 0?
Dessutom lär ju leasingbolagen ta höjd för att värdeminskningen kan bli större än förväntat.
Den har VARIT noll efter 1,5 år i många fall. Utan P, utan FSD, utan vinterdäck. och inte om man kör 5000 mil om året såklart.
Men hur det varit innan betyder inte att man vet hur det blir framöver. Det är bara gissningar. De kan sänka priser, det kan släppas andra modeller, dollarn kan rasa. Vad som helst kan hända. För att sänka en hyrkostnad måste någon garantera ett återköpsvärde och det är svårt i Teslas fall. Historiskt har det varit bra iallafall.

Klart värdeminskningen inte är noll. Är den det så bygger det på att bilen är ny på marknaden och folk är dåligt informerade om vad den kostar ny, hur kort leveranstiden är och hur mycket miljöbonusen är på.

Eftersom det inte är någon brist på nya Model 3 så borde det fenomenet börja minska. Har säkert gjort det nu också. Tycker mig se relativt låga priser på en del Model 3 numera.

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 27 dec 2020 16:15
av taliz
"Låga priser"? :lol:
Men ja, efter sommaren började priserna gå ner. Innan dess fick man nypris.
Det kommer nog dröja flera år innan värdefallet är som på en avgasbil dock.

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Postat: 25 feb 2021 13:50
av Halvar
Är det bara jag som är dum eller har journalisten tänkt tvärtom? Om utgångspriset är 660k och begagnatpriset beräknas vara 399k så är ju inte minskningen 60% utan värdet. Eller?
Jag är inte inne på forumet särskilt ofta så förlåt för necron.