Sida 2 av 3
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 28 dec 2020 16:51
av Niklas Z
cederstock skrev:Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Skillnaden mellan 50 mil och 18 mil är givetvis orimligt stor, men när spelar räckvidden roll? Jag skulle säga att det är vid långfärd och då får du nog betydligt större räckvidd än 18 mil.
Jag antar att du likt mig har en Model 3 LR eftersom du skriver 50 mils räckvidd. Vid långfärd har jag alltid kommit mer än 30 mil om jag startat med mer än 90 % laddning. Även i hällregn, 1-2 plusgrader, motvind och 120 km/h marschfart har jag kommit mer än 30 mil.
De senaste dagarna, med stadskörning, mycket förvärmning, korta körsträckor, drar bilen mer, men jag bryr mig inte så mycket, eftersom det bara är att ladda någon natt när bilen ändå står parkerad.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 28 dec 2020 16:57
av metchristian
Niklas Z skrev:cederstock skrev:Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Skillnaden mellan 50 mil och 18 mil är givetvis orimligt stor, men när spelar räckvidden roll? Jag skulle säga att det är vid långfärd och då får du nog betydligt större räckvidd än 18 mil.
Jag antar att du likt mig har en Model 3 LR eftersom du skriver 50 mils räckvidd. Vid långfärd har jag alltid kommit mer än 30 mil om jag startat med mer än 90 % laddning. Även i hällregn, 1-2 plusgrader, motvind och 120 km/h marschfart har jag kommit mer än 30 mil.
De senaste dagarna, med stadskörning, mycket förvärmning, korta körsträckor, drar bilen mer, men jag bryr mig inte så mycket, eftersom det bara är att ladda någon natt när bilen ändå står parkerad.
Jag kör mer eller mindre 25mil t/r varje dag till vrås och det går åt ca 80% batteri o då är bilen inte speciellt mer uppvärmd mer än ca 10min innan jag åker sätter jag på klimatanläggning på 22grader ca 10min innan jag åker, sen står bilen kall o utomhus i 6-8tim o 10min innan jag åker hem så sätter ja på klimatanläggning i 10min o sen åker jag hem.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 28 dec 2020 17:23
av NiklasTesla
pejvic skrev:Jag kör precis som du. Laddar sällan. Du kommer öka räckvidden mycket om du stänger av AC, sänker temp lite i bilen och ställer ett fast fläktläge på tex 2.
Om du ofta bara kör några kilometer liksom. Sentry är helt värdelöst att använda om man ej laddar varje dag. Den använder jag aldrig. (tyvärr)
Laddar någon gång per vecka vid daglig körning och har Sentry mode igång hela tiden.
Mvh
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 28 dec 2020 17:29
av NiklasTesla
heldiggrisen skrev:cederstock skrev:Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Samma marknadsföring gäller ICE.
Min gasVolvo ska enligt spec klara 0,68l/mil. Vid kortare turar nu på ”vintern” så går det ofta över 2 liter bensin eller 1kg gas per mil.
Det är ungefär 3ggr marknadsförd förbrukning, ungefär som din M3.
Precis. Har kört på strax över någon kwh/mil som lägst vilket skulle medföra ca 60-70mils räckvidd per max laddning för LR AWD.
Teslas beräkning på 50mils räckvidd för LR AWD när bilen är ny ligger nära EPA men i stort alla vet väl att dessa siffror (WLTP/EPA) mest stämmer under så gott som optimala körförhållanden (NEDC var ännu sämre).
Mvh
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 28 dec 2020 18:13
av AAKEE
NiklasTesla skrev:
men i stort alla vet väl att dessa siffror (WLTP/EPA) mest stämmer under så gott som optimala körförhållanden (NEDC var ännu sämre).
Precis, det är väl dessutom EU-lag på att ange räckvidden enligt WLTP så Tesla har väl inget alternativ...
EPA som man ungefärligt ser som range är väl möjlig att uppnå en ”bra dag” gissar jag?
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 28 dec 2020 19:02
av Remuz
Åter en anledning att inte ha km utan procent i displayen. Att det drar 10km att stå parkerad en natt är sjukt skumt men att det försvinner 1-2% är inte alls lika konstigt. Det verkar som många tror att ”det stora batteriet” bara driver bilen, värme osv ska väl komma som spillvärme från motorn eller liknande...
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 29 dec 2020 00:17
av martinot
mikebike skrev:cederstock skrev:OfarligTesla skrev:Du får specificera vad för resor det handlar om? Är det en resa A till B eller många korta resor? Hur parkeras bilen i så fall?
Många kortare sträckor, max hastighet 100 km/h
Min fossilbil drog 3 liter per mil vid korta körningar.

Var ungefär samma för mig när jag körde med vår turbobensinare från Volvo!

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 13:38
av Pabbe
metchristian skrev:Niklas Z skrev:cederstock skrev:Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Skillnaden mellan 50 mil och 18 mil är givetvis orimligt stor, men när spelar räckvidden roll? Jag skulle säga att det är vid långfärd och då får du nog betydligt större räckvidd än 18 mil.
Jag antar att du likt mig har en Model 3 LR eftersom du skriver 50 mils räckvidd. Vid långfärd har jag alltid kommit mer än 30 mil om jag startat med mer än 90 % laddning. Även i hällregn, 1-2 plusgrader, motvind och 120 km/h marschfart har jag kommit mer än 30 mil.
De senaste dagarna, med stadskörning, mycket förvärmning, korta körsträckor, drar bilen mer, men jag bryr mig inte så mycket, eftersom det bara är att ladda någon natt när bilen ändå står parkerad.
Jag kör mer eller mindre 25mil t/r varje dag till vrås och det går åt ca 80% batteri o då är bilen inte speciellt mer uppvärmd mer än ca 10min innan jag åker sätter jag på klimatanläggning på 22grader ca 10min innan jag åker, sen står bilen kall o utomhus i 6-8tim o 10min innan jag åker hem så sätter ja på klimatanläggning i 10min o sen åker jag hem.
Hej. Ny Teslaägare här sedan tre veckor. Jag har ungefär samma förhållanden, 24 mil t/r. Börjar med 43 mils räckvidd (typ 90% laddning och varmgarage) sedan står bilen ute på jobbet och kommer hem igen med 9 mils räckvidd kvar. Upplevs som hög energiförbrukning, men det kanske ska dra så mycket vid motorvägskörning? Iofs så har jag musik på hög volym och 20,5 grader i kupén med fläktläge 2.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 13:42
av NiklasTesla
Pabbe skrev:metchristian skrev:Niklas Z skrev:cederstock skrev:Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Skillnaden mellan 50 mil och 18 mil är givetvis orimligt stor, men när spelar räckvidden roll? Jag skulle säga att det är vid långfärd och då får du nog betydligt större räckvidd än 18 mil.
Jag antar att du likt mig har en Model 3 LR eftersom du skriver 50 mils räckvidd. Vid långfärd har jag alltid kommit mer än 30 mil om jag startat med mer än 90 % laddning. Även i hällregn, 1-2 plusgrader, motvind och 120 km/h marschfart har jag kommit mer än 30 mil.
De senaste dagarna, med stadskörning, mycket förvärmning, korta körsträckor, drar bilen mer, men jag bryr mig inte så mycket, eftersom det bara är att ladda någon natt när bilen ändå står parkerad.
Jag kör mer eller mindre 25mil t/r varje dag till vrås och det går åt ca 80% batteri o då är bilen inte speciellt mer uppvärmd mer än ca 10min innan jag åker sätter jag på klimatanläggning på 22grader ca 10min innan jag åker, sen står bilen kall o utomhus i 6-8tim o 10min innan jag åker hem så sätter ja på klimatanläggning i 10min o sen åker jag hem.
Hej. Ny Teslaägare här sedan tre veckor. Jag har ungefär samma förhållanden, 24 mil t/r. Börjar med 43 mils räckvidd (typ 90% laddning och varmgarage) sedan står bilen ute på jobbet och kommer hem igen med 9 mils räckvidd kvar. Upplevs som hög energiförbrukning, men det kanske ska dra så mycket vid motorvägskörning? Iofs så har jag musik på hög volym och 20,5 grader i kupén med fläktläge 2.
Hur många wh/km drar bilen på din jobbresa?
Har du Sentrymode på när du parkerar dras en del ström också.
Mvh
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 13:45
av Niklas Z
Pabbe skrev:metchristian skrev:Niklas Z skrev:cederstock skrev:Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Skillnaden mellan 50 mil och 18 mil är givetvis orimligt stor, men när spelar räckvidden roll? Jag skulle säga att det är vid långfärd och då får du nog betydligt större räckvidd än 18 mil.
Jag antar att du likt mig har en Model 3 LR eftersom du skriver 50 mils räckvidd. Vid långfärd har jag alltid kommit mer än 30 mil om jag startat med mer än 90 % laddning. Även i hällregn, 1-2 plusgrader, motvind och 120 km/h marschfart har jag kommit mer än 30 mil.
De senaste dagarna, med stadskörning, mycket förvärmning, korta körsträckor, drar bilen mer, men jag bryr mig inte så mycket, eftersom det bara är att ladda någon natt när bilen ändå står parkerad.
Jag kör mer eller mindre 25mil t/r varje dag till vrås och det går åt ca 80% batteri o då är bilen inte speciellt mer uppvärmd mer än ca 10min innan jag åker sätter jag på klimatanläggning på 22grader ca 10min innan jag åker, sen står bilen kall o utomhus i 6-8tim o 10min innan jag åker hem så sätter ja på klimatanläggning i 10min o sen åker jag hem.
Hej. Ny Teslaägare här sedan tre veckor. Jag har ungefär samma förhållanden, 24 mil t/r. Börjar med 43 mils räckvidd (typ 90% laddning och varmgarage) sedan står bilen ute på jobbet och kommer hem igen med 9 mils räckvidd kvar. Upplevs som hög energiförbrukning, men det kanske ska dra så mycket vid motorvägskörning? Iofs så har jag musik på hög volym och 20,5 grader i kupén med fläktläge 2.
Kör jag 120 km/h i regn och kyla så ligger nog förbrukningen uppemot 2,2-2,3 kWh per mil om jag minns rätt. Det var ett tag sedan jag körde i sådana förhållanden, så tag det med en nypa salt.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 13:47
av NiklasTesla
Niklas Z skrev:Pabbe skrev:metchristian skrev:Niklas Z skrev:cederstock skrev:Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Skillnaden mellan 50 mil och 18 mil är givetvis orimligt stor, men när spelar räckvidden roll? Jag skulle säga att det är vid långfärd och då får du nog betydligt större räckvidd än 18 mil.
Jag antar att du likt mig har en Model 3 LR eftersom du skriver 50 mils räckvidd. Vid långfärd har jag alltid kommit mer än 30 mil om jag startat med mer än 90 % laddning. Även i hällregn, 1-2 plusgrader, motvind och 120 km/h marschfart har jag kommit mer än 30 mil.
De senaste dagarna, med stadskörning, mycket förvärmning, korta körsträckor, drar bilen mer, men jag bryr mig inte så mycket, eftersom det bara är att ladda någon natt när bilen ändå står parkerad.
Jag kör mer eller mindre 25mil t/r varje dag till vrås och det går åt ca 80% batteri o då är bilen inte speciellt mer uppvärmd mer än ca 10min innan jag åker sätter jag på klimatanläggning på 22grader ca 10min innan jag åker, sen står bilen kall o utomhus i 6-8tim o 10min innan jag åker hem så sätter ja på klimatanläggning i 10min o sen åker jag hem.
Hej. Ny Teslaägare här sedan tre veckor. Jag har ungefär samma förhållanden, 24 mil t/r. Börjar med 43 mils räckvidd (typ 90% laddning och varmgarage) sedan står bilen ute på jobbet och kommer hem igen med 9 mils räckvidd kvar. Upplevs som hög energiförbrukning, men det kanske ska dra så mycket vid motorvägskörning? Iofs så har jag musik på hög volym och 20,5 grader i kupén med fläktläge 2.
Kör jag 120 km/h i regn och kyla så ligger nog förbrukningen uppemot 2,2-2,3 kWh per mil om jag minns rätt. Det var ett tag sedan jag körde i sådana förhållanden, så tag det med en nypa salt.
Fullt normalt denna tid på året.
Mvh
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 13:49
av Svenssons
Pabbe skrev:
Hej. Ny Teslaägare här sedan tre veckor. Jag har ungefär samma förhållanden, 24 mil t/r. Börjar med 43 mils räckvidd (typ 90% laddning och varmgarage) sedan står bilen ute på jobbet och kommer hem igen med 9 mils räckvidd kvar. Upplevs som hög energiförbrukning, men det kanske ska dra så mycket vid motorvägskörning? Iofs så har jag musik på hög volym och 20,5 grader i kupén med fläktläge 2.
Musiken spelar i princip ingen roll alls, går åt så lite i förhållande till motorvägskörning och uppvärmning av batteri. Att värma kupén tar en del energi men att underhålla temperaturen tar inte särskilt mycket.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 13:50
av OfarligTesla
Niklas Z skrev:
Kör jag 120 km/h i regn och kyla så ligger nog förbrukningen uppemot 2,2-2,3 kWh per mil om jag minns rätt. Det var ett tag sedan jag körde i sådana förhållanden, så tag det med en nypa salt.
Tycker det låter lite högt om bilen är varm faktiskt, brukar ligga lägre än så om batteriet inte förvärms inför laddning. Men får testa ikväll när jag ska ut och köra lite.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 13:59
av Elix747
OfarligTesla skrev:Niklas Z skrev:
Kör jag 120 km/h i regn och kyla så ligger nog förbrukningen uppemot 2,2-2,3 kWh per mil om jag minns rätt. Det var ett tag sedan jag körde i sådana förhållanden, så tag det med en nypa salt.
Tycker det låter lite högt om bilen är varm faktiskt, brukar ligga lägre än så om batteriet inte förvärms inför laddning. Men får testa ikväll när jag ska ut och köra lite.
Tycker 2,3 låter ganska normalt för kallt, regn och 120 km/h. Batteriet är kallt ganska länge även med förvärmning. Drar klart mer i kallt väder än varmt pga lägre batteritemp. Inte bara kupévärme som gör att bilen förbrukar mer.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 14:01
av NiklasTesla
OfarligTesla skrev:Niklas Z skrev:
Kör jag 120 km/h i regn och kyla så ligger nog förbrukningen uppemot 2,2-2,3 kWh per mil om jag minns rätt. Det var ett tag sedan jag körde i sådana förhållanden, så tag det med en nypa salt.
Tycker det låter lite högt om bilen är varm faktiskt, brukar ligga lägre än så om batteriet inte förvärms inför laddning. Men får testa ikväll när jag ska ut och köra lite.
Blött vägbana, kallt väder (värme till kupé och batteri) och högre hastighet äter energi.
Ta en tur när du har tid (bara för "skoj skull") och gör följande (eco-driving):
Höj däckstryck på med Aerokåpor, kör med värme (typ 18c) utan AC, sänk hastighet och ligg bakom långtradare (säkert avstånd) ca 10mil (tryck reset på tripmätaren när du ligger bakom lastbilen). Du kommer få MYCKET lägre förbrukning än 2,2kwh/mil (även vintertid).
MVH
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 14:02
av Erik Viking
Jag kör mer eller mindre 25mil t/r varje dag till vrås och det går åt ca 80% batteri o då är bilen inte speciellt mer uppvärmd mer än ca 10min innan jag åker sätter jag på klimatanläggning på 22grader ca 10min innan jag åker, sen står bilen kall o utomhus i 6-8tim o 10min innan jag åker hem så sätter ja på klimatanläggning i 10min o sen åker jag hem.
Hej. Ny Teslaägare här sedan tre veckor. Jag har ungefär samma förhållanden, 24 mil t/r. Börjar med 43 mils räckvidd (typ 90% laddning och varmgarage) sedan står bilen ute på jobbet och kommer hem igen med 9 mils räckvidd kvar. Upplevs som hög energiförbrukning, men det kanske ska dra så mycket vid motorvägskörning? Iofs så har jag musik på hög volym och 20,5 grader i kupén med fläktläge 2.
Mycket intressant!
Om du har möjlighet att köra i 90 km/h t/r en dag skulle vara mycket intressant
att se skillnaden. Ändra i så fall enbart hastigheten, inget annat.
Har hört från säker källa, tumregeln är att alla förluster i drivlina med rullmotstånd etc.
är lika stor som luftmotståndet vid ca 90 Km/h
Vid 120 är luftmotståndet dubbelt.
Om du kan göra den testen och publicera resultatet här så skulle det uppskattas mycket.
Kika även på energimätaren och genomsnittets förbrukningen,
du kan ändra körsträckan som snittet räknas på i energi mätaren,
andra sidan där den "lutande backen" visas.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 14:06
av OfarligTesla
Elix747 skrev:
Tycker 2,3 låter ganska normalt för kallt, regn och 120 km/h. Batteriet är kallt ganska länge även med förvärmning. Drar klart mer i kallt väder än varmt pga lägre batteritemp. Inte bara kupévärme som gör att bilen förbrukar mer.
Kanske är det som är skillnaden, jag parkerar till största delen i varmgarage så är väl hyfsad värme från början.
NiklasTesla skrev:
Blött vägbana, kallt väder (värme till kupé och batteri) och högre hastighet äter energi.
Ta en tur när du har tid (bara för "skoj skull") och gör följande (eco-driving):
Höj däckstryck på med Aerokåpor, kör med värme (typ 18c) utan AC, sänk hastighet och ligg bakom långtradare (säkert avstånd) ca 10mil (tryck reset på tripmätaren när du ligger bakom lastbilen). Du kommer få MYCKET lägre förbrukning än 2,2kwh/mil (även vintertid).
MVH
Ja det är klart men det låter ändå högt jämfört med vad jag upplever i regn denna årstid i 3an.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 14:09
av NiklasTesla
Erik Viking skrev:
Jag kör mer eller mindre 25mil t/r varje dag till vrås och det går åt ca 80% batteri o då är bilen inte speciellt mer uppvärmd mer än ca 10min innan jag åker sätter jag på klimatanläggning på 22grader ca 10min innan jag åker, sen står bilen kall o utomhus i 6-8tim o 10min innan jag åker hem så sätter ja på klimatanläggning i 10min o sen åker jag hem.
Hej. Ny Teslaägare här sedan tre veckor. Jag har ungefär samma förhållanden, 24 mil t/r. Börjar med 43 mils räckvidd (typ 90% laddning och varmgarage) sedan står bilen ute på jobbet och kommer hem igen med 9 mils räckvidd kvar. Upplevs som hög energiförbrukning, men det kanske ska dra så mycket vid motorvägskörning? Iofs så har jag musik på hög volym och 20,5 grader i kupén med fläktläge 2.
Mycket intressant!
Om du har möjlighet att köra i 90 km/h t/r en dag skulle vara mycket intressant
att se skillnaden. Ändra i så fall enbart hastigheten, inget annat.
Har hört från säker källa, tumregeln är att alla förluster i drivlina med rullmotstånd etc.
är lika stor som luftmotståndet vid ca 90 Km/h
Vid 120 är luftmotståndet dubbelt.
Om du kan göra den testen och publicera resultatet här så skulle det uppskattas mycket.
Kika även på energimätaren och genomsnittets förbrukningen,
du kan ändra körsträckan som snittet räknas på i energi mätaren,
andra sidan där den "lutande backen" visas.
Som lägst legat på precis över 1kwh/mil för (LR AWD i ca 80km/h sommartid ECO-DRIVING delux ca 5-10mils körning).
Bakom lastbil sommartid (eco-driving och torr vägbana) strax under 90km/h kan du enkelt komma ner i ca 1,23kwh/mil med LR AWD (vilket ger ca 60mils räckvidd på en laddning om du inte har dött av tristess innan dess)
Mvh
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 14:10
av holden
På de 360 mil vi kört rapporterar bilen ett snitt på 189 wh/km, huruvida det inkluderar all förvärmning vet jag ej, även med ett 10% påslag för laddförluster är det ju väldigt bra effektivitet - jag håller dessutom inte direkt igen på gasen.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 14:14
av NiklasTesla
holden skrev:På de 360 mil vi kört rapporterar bilen ett snitt på 189 wh/km, huruvida det inkluderar all förvärmning vet jag ej, även med ett 10% påslag för laddförluster är det ju väldigt bra effektivitet - jag håller dessutom inte direkt igen på gasen.
Har 191 wh/km efter ca 8000mil och då har jag ändå en hel del Autobahn med +200km/h i den mixen
Mvh
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 30 dec 2020 15:12
av NEO
Alltså ... min 3a drar så lite att 75kWh nästan blir löjligt stort. Hämtade bilen igår, har inte haft sentrymode på. Har kört i följande väder: snöblandat regn, blöt vägbana, starka vindar, 0-5 plusgrader, fullt i bilen. Jag hämtade bilen på Trosta med 89% och har haft bilen ståendes över natten, kört 214km i 70-120km/h och förbrukat 56% batteri, kopplade precis in bilen med 33% kvar. Det motsvarar en reell räckvidd i rejält skitväder på 382km. Jag har kört bilen som sig bör efter att ha åkt en spårig Kia e-niro i allt för lång tid, ingen barmhärtighet visad vid rödljus. Snittar 169Wh/km. Det motsvarar 66% av WLTP. Räknar med att denna enkelt kan köras 450-500km sommartid på en 100-0% körning.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 31 dec 2020 12:26
av Mickep
Det är därför man i alla år förespråkat motorvärmare, och lika är det för batteribilar. Det skulle vara bra med lite information hur mycket man kan spara med att ha bilen ikopplad. (ibland struntar man att koppla in när man far och handlar för man bara får så lite, men kanske kan det vara värt de 30 sekunderna att ta fram laddsladden)
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 31 dec 2020 12:43
av OfarligTesla
Enligt diskussionen igår med förbrukning så hamnade jag på 220 Wh/km som genomsnitt med 125 km/h på farthållare i terräng som var upp och ner för små backar (energigrafen såg ut som en sinuskurva). Vi var 5 pers i bilen och däcktrycket har blivit lite för lågt och var på 2,7 bar samtidigt som det var 1 grad ute och lite regn med blöt väg, ingen vind att tala om åt något av hållen.
Lite högre än jag haft tidigare men har nog med däcktrycket att göra samt att vägen inte var platt.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 31 dec 2020 12:55
av taliz
point1 skrev:cederstock skrev:Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Prova att köra en fossilbil korta sträckor och se hur det påverkar förbrukningen. Vad är acceptabelt för dit, ska det vara 500x1km räckvidd eller 50x10km, eller 1x500km. Enligt WLTP osv är det inte uppdelat på massa små sträckor. På samma sätt som bensinförbrukningen inte mäts i 1 km sträckor när den anges.
Problemet är väl att de flesta med avgasbil inte stirrar sig blinda på förbrukningssiffrorna eller återstående räckvidd, vilket många, särskilt nya ägare, verkar göra med elbil.
Man reagerar alltså inte om dieselbilen drar 0,4 eller 0,7. Om den visar 40 mil räckvidd eller 150 gör detsamma, det är bara att köra.
När det är kallt gör det ju inte heller någon jätteskillnad om man bara "sätter sig i bilen och kör" eftersom uppvärmningen sköts av spillvärme, dvs ingen märkbart högre förbrukning eller räckviddsminskning pga det.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Postat: 31 dec 2020 17:43
av AAKEE
Körde 95 mil hem med M3P igår. 19” dubbdäck med KAHN fälg från dekk24.no
Höll full landsvägsfart enligt E4 norrut och hade initialt precis över 200Wh/km( två vuxna samt 20” sommardäck som PAX).
När det blev snöslask på vägen steg förbrukningen mot 205-210WH/km och längre norrut med lite snömodd, mer eller mikndre snöstorm, -6-7 grader och en del omkörningar i vänsterfil med snö toppade det på 220Wh/km. Det ger väl i praktiken kring 35 mil räckvidd i den farten om man laddar fullt och kör ned till 10%.
Känns helt OK, även om 35 mil bara är runt 60% av WLTP.
Min nyaste Audi drar 0,9L/mil istället för 0,64 som den är specad med, så det är ingen större skillnad där heller när det gäller ”specificerad range mot faktisk range”.