Sida 2 av 37

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 jan 2021 15:53
av Zalman3
taliz skrev:
ermase skrev:
4680 batterier?!
50/50 chans eller vad säger ni?
https://www.google.se/amp/s/cleantechni ... cells/amp/
100% chans. ;)
Dom kommer lämna 18650 i S och X, och på sikt 2170 i 3 och Y.

Tesla tillverkar redan egna 4680 i Freemont, för S och X samt stöd för Y i Berlin.
Panasonic i Japan ställer om 18650 till 4680.
Sedan ställer man om Gigafactory Nevada till 4680, och inför samma produktionsteknik i Freemont för 3 och Y som i Berlin.
Voilà, om några år är alla Teslas bilar 4680.
På batteridagen pratades det om att det dröjer upp till 2 år innan alla fabriker ställt om till 4680 batterier.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 jan 2021 15:56
av taliz
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
ermase skrev:
4680 batterier?!
50/50 chans eller vad säger ni?
https://www.google.se/amp/s/cleantechni ... cells/amp/
100% chans. ;)
Dom kommer lämna 18650 i S och X, och på sikt 2170 i 3 och Y.

Tesla tillverkar redan egna 4680 i Freemont, för S och X samt stöd för Y i Berlin.
Panasonic i Japan ställer om 18650 till 4680.
Sedan ställer man om Gigafactory Nevada till 4680, och inför samma produktionsteknik i Freemont för 3 och Y som i Berlin.
Voilà, om några år är alla Teslas bilar 4680.
På batteridagen pratades det om att det dröjer upp till 2 år innan alla fabriker ställt om till 4680 batterier.
Det vore otroligt snabbt om de lyckas med det på bara 2 år.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 jan 2021 20:26
av Hertsh
Bild

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 jan 2021 21:32
av taliz
Bild

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 jan 2021 21:38
av AGCF
Hade hunnit glömma Ron Paul :D

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 jan 2021 11:36
av themax
mans71 skrev:

Jag är väl felskapt då! :lol:
Jag är 190 cm och är felskapt för Model S & X. Höger knä vilar alltid mot hörnet av skärmen så jag får ont efter bara någon halvtimme. Tur det finns alternativ. :-)

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 jan 2021 11:47
av Zalman3
themax skrev:
mans71 skrev:

Jag är väl felskapt då! :lol:
Jag är 190 cm och är felskapt för Model S & X. Höger knä vilar alltid mot hörnet av skärmen så jag får ont efter bara någon halvtimme. Tur det finns alternativ. :-)
Lite luftigare kupé kan kanske passa.
20210103_114623.jpg

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 jan 2021 14:04
av kenjon
themax skrev:
mans71 skrev:

Jag är väl felskapt då! :lol:
Jag är 190 cm och är felskapt för Model S & X. Höger knä vilar alltid mot hörnet av skärmen så jag får ont efter bara någon halvtimme. Tur det finns alternativ. :-)
Jag är bara 182 cm, och har aldrig (inte en enda gång) slagit i knäet mot skärmen. Det måste jag testa, hur nära jag kommer :-)

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 jan 2021 14:26
av Fredrik j
Sitter ni och är förvånade över att ni inte har exakt samma kroppsmått allihop?

Re: Model S/X part 2

Postat: 03 jan 2021 22:34
av Zalman3
Kommer Plaid först?
Därefter facelift av MS och MX.


Re: Model S/X part 2

Postat: 03 jan 2021 22:48
av Frippanecci
Zalman3 skrev:
Kommer Plaid först?
Därefter facelift av MS och MX.

Det får vi verkligen inte hoppas, eller gör vi det kanske ändå.. :lol: :lol:
- jag måste ju avyttra en bil fort då.

Re: Model S/X part 2

Postat: 04 jan 2021 00:00
av A76
Zalman3 skrev:
Kommer Plaid först?
Därefter facelift av MS och MX.

Detta måste vara den mest irriterande youtubern jag sett.. :lol:

Re: Model S/X part 2

Postat: 04 jan 2021 01:24
av Anders1
Laddkontakten på model S lär väl ändras så adaptern för CCS-laddning inte ska behövas, och då ändras ju även laddluckan och designen av de bakre lamporna.
Förhoppningsvis innebär detta att det bedrövligt svaga backljuset uppgraderas, så det går att se när man backar i mörker och regn.

Om någon har löst problemet med det svaga backljuset på annat sätt är jag intresserad att veta hur ni gjort.

Re: Model S/X part 2

Postat: 04 jan 2021 15:40
av Teslared
Anders1 skrev:

Om någon har löst problemet med det svaga backljuset på annat sätt är jag intresserad att veta hur ni gjort.
Har installerat en ledramp från Ledson tror jag det var, se bild. Fästs bakom regskylten och ger mycket bra ljus!

Re: Model S/X part 2

Postat: 04 jan 2021 17:50
av Anders1
Teslared skrev:
Anders1 skrev:

Om någon har löst problemet med det svaga backljuset på annat sätt är jag intresserad att veta hur ni gjort.
Har installerat en ledramp från Ledson tror jag det var, se bild. Fästs bakom regskylten och ger mycket bra ljus!
Fin lösning! Hur har du dragit strömmen till denna led-ramp, är den kopplad till den befintliga backlampan? Har du gjort det själv eller på verkstad?

Re: Model S/X part 2

Postat: 04 jan 2021 21:34
av Teslared
Anders1 skrev:
Teslared skrev:
Anders1 skrev:

Om någon har löst problemet med det svaga backljuset på annat sätt är jag intresserad att veta hur ni gjort.
Har installerat en ledramp från Ledson tror jag det var, se bild. Fästs bakom regskylten och ger mycket bra ljus!
Fin lösning! Hur har du dragit strömmen till denna led-ramp, är den kopplad till den befintliga backlampan? Har du gjort det själv eller på verkstad?
Kopplat till befintlig backlampa via relä då jag inte vågade belasta den. Det kanske funkar utan relä, vet inte. Rampen drar typ 9 W tror jag.

Re: Model S/X part 2

Postat: 04 jan 2021 22:46
av Bernando
Anders1 skrev:

Om någon har löst problemet med det svaga backljuset på annat sätt är jag intresserad att veta hur ni gjort.
Teslared har ju en väldigt aptitlig lösning, men dra kabel och håltagning är inte riktigt min grej. Har läst flera som bytt till starkare nummerplåtslampor, och att det hjälpte ljuset för backkameran. Jag funderar själv på att testa med såna och se om det duger. Frågan är om det hjälper tillräckligt, och om plåten blir alldeles tokupplyst? Men värt ett försök, enkelt installation :)

Re: Model S/X part 2

Postat: 05 jan 2021 00:09
av Anders1
Bernando skrev:
Anders1 skrev:

Om någon har löst problemet med det svaga backljuset på annat sätt är jag intresserad att veta hur ni gjort.
Teslared har ju en väldigt aptitlig lösning, men dra kabel och håltagning är inte riktigt min grej. Har läst flera som bytt till starkare nummerplåtslampor, och att det hjälpte ljuset för backkameran. Jag funderar själv på att testa med såna och se om det duger. Frågan är om det hjälper tillräckligt, och om plåten blir alldeles tokupplyst? Men värt ett försök, enkelt installation :)
Hej! Starkare skyltbelysning kan ju vara ett alternativ om man inte vill göra större åverkan på bilen.
I filmer på nätet där de byts lampor är det spollampor som sitter där från start, men det står ingen specifikation i manualen för dessa. Vet du vilken typ/modell/sorts lampa det är som sitter i bilen, och hur mycket starkare man vågar sätta in? Det ska ju inte generera felmeddelanden om trasiga lampor eller påverka elsystemet på något skadligt sätt.

Re: Model S/X part 2

Postat: 05 jan 2021 00:25
av Bernando
Anders1 skrev:
Bernando skrev:
Anders1 skrev:

Om någon har löst problemet med det svaga backljuset på annat sätt är jag intresserad att veta hur ni gjort.
Teslared har ju en väldigt aptitlig lösning, men dra kabel och håltagning är inte riktigt min grej. Har läst flera som bytt till starkare nummerplåtslampor, och att det hjälpte ljuset för backkameran. Jag funderar själv på att testa med såna och se om det duger. Frågan är om det hjälper tillräckligt, och om plåten blir alldeles tokupplyst? Men värt ett försök, enkelt installation :)
Hej! Starkare skyltbelysning kan ju vara ett alternativ om man inte vill göra större åverkan på bilen.
I filmer på nätet där de byts lampor är det spollampor som sitter där från start, men det står ingen specifikation i manualen för dessa. Vet du vilken typ/modell/sorts lampa det är som sitter i bilen, och hur mycket starkare man vågar sätta in? Det ska ju inte generera felmeddelanden om trasiga lampor eller påverka elsystemet på något skadligt sätt.
Jag kan verkligen inte såna här saker, men om jag fattat det rätt så drar ersättningslamporna färre watt då de istället är LED. Däremot kan väl då bilen få för sig att lampan är trasig om den drar för lite ström.

På den här sidan adresserar de problemet
https://www.scstyling.com/bilmodeller/t ... la-model-s
Produkten har inbyggda motstånd i förebyggande syfte för att bilen ej ska varna för exempelvis trasiga lampor pga. LED drar mindre ström och bilen tror då att en lampa är trasig.
Kallas även för Canbusövervakning.
Sen verkar man kunna byta vara själva glödlampan också:

https://www.vleds.com/shop-application/ ... -ll-c.html

https://abstractocean.com/collections/m ... e-bulb-kit

Länkarna hittades via
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... hts.53269/

I den tråden verkar ingen ta upp problem med varningar om trasiga lampor, så tycks funka ändå :?

Re: Model S/X part 2

Postat: 10 jan 2021 21:56
av wcarlsson
Imorgon ska linan dras igång igen. Borde komma ny info väldigt snart

Re: Model S/X part 2

Postat: 10 jan 2021 23:45
av Engen
wcarlsson skrev:
Imorgon ska linan dras igång igen. Borde komma ny info väldigt snart
Lite spännande är det allt.
Hoppas på några bra uppdateringar!

Re: Model S/X part 2

Postat: 11 jan 2021 09:01
av Credde
Håller med, lite rykten/info bör komma ut snart skulle man tycka 8-)

Re: Model S/X part 2

Postat: 11 jan 2021 10:02
av Kilowatt
Credde skrev:
Håller med, lite rykten/info bör komma ut snart skulle man tycka 8-)
Fast Tesla har ju inte utlovat någonting alls (förutom en paus i produktionen). Vi nördar har haussat detta till skyarna. Kanske blir det business as usual och inga egentliga nyheter :)

Re: Model S/X part 2

Postat: 11 jan 2021 10:14
av fth
Kilowatt skrev:
Credde skrev:
Håller med, lite rykten/info bör komma ut snart skulle man tycka 8-)
Fast Tesla har ju inte utlovat någonting alls (förutom en paus i produktionen). Vi nördar har haussat detta till skyarna. Kanske blir det business as usual och inga egentliga nyheter :)
Inte alls omöjligt, men jag hoppas/tror verkligen på en refresh :D

/fth

Re: Model S/X part 2

Postat: 11 jan 2021 10:17
av mikebike
NiklasTesla skrev:
mans71 skrev:
...viktigast är iaf att man slipper en liggande skärm som man slår knät i. Jag fattar inte att model 3 kan ha det så, stjärnsmäll när man sätter sig och en vasst hörn i knäskålen när man kör...
Är 190lång och har inga problem med skärmen i Model 3. Bara sänka ner och ställa bak stolen.

Mvh
Jag är 193, och enda problemet är att nedre vänstra hörnet av skärmen skyms av ratten. Efter senaste uppdateringen ser jag inte symbolen för hold/parkeringsbroms.