Model 3 som familjebil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Skabb1
elbilist

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Skabb1 »

Martin E-tron skrev:
LarsL skrev:
Har du en bakåtvänd och en framåtvända stol så blir det trångt i de flesta bilar där ute. Jag fick in den kombon i en E-klass och det funkar i Leaf men kräver planering och flexibilitet. Ja, Hyundai Santa Fe från 2012 funkade, men den var som sagt helt kass. Om vi snackar plåtig känsla så vinner den helt klart och höger framdörr hängde lite på sniskan.

Jag skulle säga att du ska upp till Model X om nu inte Model Y blir stor nog.
X kommer det inte bli, dels för pengafrågan då den e sjukt dyr enligt mig o ja gillar inte alls designen...

Det som har mitt intresse idag är :

ID4, gillar den men designen blir för varje dag lite.. tråkigare.. Ska provköra den i sommar o känna av.

Audi E-tron Q4: Fin som snus, dock e 40 mil lite för kort, sen ryktet om enbart 2 sätten bak, då e den död för mig.

Model 3: Har egentligen aldrig varit på radarn då jag inte (trodde jag ) är en Tesla-kille, gillar inte bilen. Det var bara en dag " Fan, Model 3 e jävligt snygg" kollade LR milen, 58 mil?? (ja vet , det e lägre i verkligenheten men ändå bra jävla längd om man kör lugnt).

Igår på jobbet står sedan en sprillans vit model 3 som kollegan köpt.. :D Bara växer o växer i mina ögon.
Jag är lite i samma situation. Vi sitter med en Ford Mondeo 2011 som funkar perfekt för våra två barn, varav en kommer åka bakåt ett par år till.

Jag har sneglat på ID4 och kommer nog titta på den, men den går bort lite pga laddnätverket. Sen kommer väl en drös med nya modeller snart så konkurrensen lär öka.

Själv har jag varit väldigt sugen på MY men sambon tycker inte att den är värd merkostnaden mot M3. Jag är lite orolig hur de ska gå att bilsemestera med M3, men det skulle kunna gå.
Funderar även på en beg MX men de kostar fortfarande en hel del...
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Martin E-tron skrev:
Varför ja inte gillat dem vet ja inte, innan Audi kom med sin E-tron har det i min värld enbart funnits en en-bil, Tesla med sin Modell S som kostar massor, sen kom X, ful som stryk o skit dyr..

När Model 3 kom gilla ja den lite men ändå samma tänk "säkert skit dyr" utan att kollat priset.

Idag, 550.000 kr för en M3 LR med överlägset laddnätt = Nä men tjena !

Ska bli intressant att provköra grannens :)
Vill bara varna för provkörningen. Efter den finns det ingen återvändo.
Vi skulle också "bara" provköra en tesla för 2 år sedan...

Och det här med laddnätverket. Jag gissar att skillnaden mellan SuC och övriga om möjligt är ännu större nästa år.

Att ha trean som enda bil för oss med 2 barn i 7 och 10 års åldern är absolut inga problem. Med 3 barn kan man nog behöva kompromissa med vissa saker.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Martin E-tron skrev:
Låter kanon ! Fan va många med 3 barn som kör M3 :D :D :D
Man har inte råd med mer efter tre barn :cry: :D :D :D
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Kör M3 som endabil sedan 2år snart. Som familjebil med 2 barn (utan kuddar) fungerar M3 super bra. Kört flera långresor både vinter (med takbox) och sommar. Jag saknar mest flexibiliteten i lastutrymmet som behövs som husägarbil. Men det är hanterbart.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

Riktigt kul att höra att den verkar fungera som familjebil!

Som det ser ut nu lutar det kraftigt åt M3 LR faktiskt.. Vågar knappt provköra grannens..
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Bild

Själva utrymmet är inte något problem tycker jag. Det är mer att bakluckan inte öppnar lika stort som en halvkombilucka. Annars fäller man baksätet och får plats med väääldigt mycket. Tre vuxna bak funkar även det i värsta fall. Och så frunken på det. Och lådan under bagageutrymmet.

Bilen är mycket rymligare än vad yttermåtten antyder.
Tesla Y LR -22 EAP
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

Denna videon är bra för att se benhöjden på 3 Y och X.

Det är bättre utrymmet i Y än X, vad jag sett i en annan video så är det ca 10cm högre för benen än i en Model 3.

Frågar du mig hade jag tusen gånger hellre haft en kardantunnel och bättre högre utrymme för benen.
Benhöjden är det som gör mig mest tveksam till att skaffa elbil just nu, då både jag och sambon har långa ben.

Hur upplever ni komforten bak, ni som har långa ben?
Banane

Inlägg av Banane »

Force-Walker skrev:

Det är bättre utrymmet i Y än X, vad jag sett i en annan video så är det ca 10cm högre för benen än i en Model 3.

Frågar du mig hade jag tusen gånger hellre haft en kardantunnel och bättre högre utrymme för benen.
Benhöjden är det som gör mig mest tveksam till att skaffa elbil just nu, då både jag och sambon har långa ben.

Sitter du ofta bak i din egen bil?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

MrRun skrev:
Skyvandrare skrev:
Vi har en 3:a och tre barn. Två på kudde och en utan. Det funkar bra för dagsturer eller till stugan på sommaren, men inte när man ska iväg med mer packning. Du får t ex inte in två pulkor , barnens utekläder och en kylväska (jag har testat).

3:an är kanon som andrabil/pendlarbil med helt ok kabinutrymme för 5pers. Men den går inte att jämföra med en kombi/halvkombi när det gäller packning.
Bakbox om man har dragkrok, annars takbox måste ju vara perfekt då.
Varför välja? Såg den här idag som körde med dubbla boxar, kanske någon härifrån?Bild
Elbilist sedan 2014
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

Banane skrev:
Force-Walker skrev:

Sitter du ofta bak i din egen bil?
Nej, däremot en sambo som sitter med vår bebis :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Force-Walker skrev:

Det är en Model X med soffan, 6-sitts eller gamla Model X med 7 säten och monopoststolar i andra raden är mycket bekvämare än soffan. Soffan är dock mycket mer praktisk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Force-Walker skrev:

Att skippa kardantunnel är toppen utrymmesmässigt (mer plats för ben och last).

190cm lång och upplever baksätet i Model 3 långt mycket mer bekvämt än i S.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Klintan skrev:
MrRun skrev:
Skyvandrare skrev:
Vi har en 3:a och tre barn. Två på kudde och en utan. Det funkar bra för dagsturer eller till stugan på sommaren, men inte när man ska iväg med mer packning. Du får t ex inte in två pulkor , barnens utekläder och en kylväska (jag har testat).

3:an är kanon som andrabil/pendlarbil med helt ok kabinutrymme för 5pers. Men den går inte att jämföra med en kombi/halvkombi när det gäller packning.
Bakbox om man har dragkrok, annars takbox måste ju vara perfekt då.
Varför välja? Såg den här idag som körde med dubbla boxar, kanske någon härifrån?Bild
Ja precis, det skulle kunna vara jag. Helt min melodi att inte åka runt med större bil än man behöver 95% av resorna och göra så där övriga 5%. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Har också tre ungar där två sitter baklänges och den äldste på en liten kudde. Kör VW Touran idag och den är grymt rymlig trots att den har kompakta yttermått, inga problem att ha tre isofixstolar i bredd i baksätet t.ex.

Hade en Audi A6 innan och den var otroligt mycket trängre inuti. Lite längre bagageutrymme men i kupen klart smalare.

Touranen ska lämnas tillbaka om 2 månader och jag vill egentligen inte köpa en ny fossilbil. Kanske ska ge trean en chans - takboxen har jag ju redan och vagn klarar vi oss utan.. :-)

Till vardags är det ytterst sällan vi åker hela familjen i bilen ska jag säga, det är på längre resor. Och det brukar vara själva inknölandet som är svårt tänker jag..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

I den takboxen får man ju in skidorna, skotern samt andrabilen...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Martin E-tron skrev:
Banane skrev:
Är inte den här tråden åtminstone ett år för tidig?
Lite framförhållning har ingen dött av ;)

Tack för alla svar! I dag har vi en bakåtvänt stol o en framåtvänd stol där back i E-tron, frugan sitter emellan som en inklämd banan.... Dvs idag är det lite trångt där med, dottern sitter fram på kudde ( O jag kör dårå)

Hade 5 min över häromdagen med en kompis som kör en M3 o har 2 barn, alla barn skrek (våra o hans då det var hela minus 1 ute :o ) så det blev en stressad koll.

Det som jag reagerade på snabbt var att skärmen var otroligt snabb o bra, hur den e att köra så får man känna av när jag lånar den för en provtur.

Laddnätet har som sagt sprängt min hjärna, så överlägset nät????

Sen kommer det snabba minuset... Bilen kändes väldigt plåtig... Han stängde bakluckan, lät KLONK som en Opel Astra...

Packningen är jag inte så rädd över, inga barnvagnar när det e dax 2022, takbox löser det mesta.

Det är just det här med storleken.. Ja måste testa att ta in alla 3 barn bak o se hur de sitter då :)
Kan svara på en sak. Jag har en 3:a som jag tog ut 2019 mars, och nu har jag tagit ut 2 st innan nyår, det är väldigt stor skillnad och plåtljudet i dörrarna och bagageluckan är borta samt att den är tystare invändigt.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Dum fråga, varför har du tagit ut 2 st till?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Martin E-tron skrev:
Vi är 13 st på firman.
Vi har nu 4 st 3:or
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Bra firma 8-)
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Tars skrev:
Martin E-tron skrev:
Vi är 13 st på firman.
Mycket bra firma 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

Tars skrev:
Martin E-tron skrev:
Vi är 13 st på firman.
När ska stackaren i Trosa få byta ut sin Skoda?
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Provkörde kollegans SR+ -2020 nu på lunchen...

Ja, det blir en Tesla :mrgreen: :mrgreen:

jag är 1.90, körde den först, satte mig sedan bak, hur bra som helst får jag plats, dvs mina ungar går in utan problem !

Dock är jag kluven på vilken man ska satsa på , LR eller SR + med kostnadsfrågan...

Det skiljer cirka 100.000 kr vilket är mycket pengar, är det någon alls skillnad på modellerna förutom räckvidden? Storlek inne?

Bor i Stockholm o kör vanligtvis inte långt, dock är mitt krav att jag utan stopp kommer till säg Romme Alphin utan stopp ( 23 mil enkel väg villket blir under vintern)

När vi åker till fjällen är det klart att vi stannar minst 2 ggr pga barnen, då spelar det ingen roll, dock vill jag komma 25-30 mil utan att stanna även på Vintern.

Läser alla trådar där man pratar räckvidd på LR och SR+, osäkert vad som gäller...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Frippanecci skrev:
Tars skrev:
Martin E-tron skrev:
Vi är 13 st på firman.
När ska stackaren i Trosa få byta ut sin Skoda?
Alla tekniker som installerar kommer få model y. Bild
Så det blir 4 st y som ska beställas när fabriken är på plats.
Senast redigerad av Tars, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Martin E-tron skrev:
Bra firma 8-)
Jepp! De anställdas välmående är det som är viktigast hos oss.
Söker säljare inom säkerhet om någon är sugen. Bild
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Credde skrev:
Tars skrev:
Martin E-tron skrev:
Vi är 13 st på firman.
Mycket bra firma 8-)
Tack!
Skriv svar