Sida 2 av 2

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 07 jan 2021 01:04
av wheels
M3apan skrev:
Man blir lätt skadad. Har en av varje och tycker LR känns slööö när jag hamnar i den.
Som med motorcyckel, går som f*n på våren, sen blir den slöare och slöare

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 07 jan 2021 03:25
av SR-71-BlackBird
Köp en P om du kan, annars kommer du ångra dig.

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 07 jan 2021 16:29
av Morgan_TM3P
Jag prövade båda modellerna innan vi bestämde oss för en P, vi upplevde en ganska märkbar skillnad mellan dem båda i acceleration!
Kommer tidigare från BMW och där får man betala mycket för en sänkning på 1 sek 0-100, så 40.000:- extra var det värt.
Stötigheten är inte så farligt, gillar man att köra aktivt ibland så kan det vara värt. I motorvägsfart så går den mjukare än min tidigare BMW 428i.
Fick registreringspappren i veckan där uppgav de 377kw som summerad effekt (513hk), såg att produktbladet som följde med bilen även hade den siffran! : :shock:

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 07 jan 2021 16:33
av MWall
Apropå förmånsvärdet så tänk även på att man får de större fälgarna "gratis" på en P så har du tänkt köpa en LR med powerboost och 19" så är skillnaden både vad gäller pris och förmånsvärde minimalt nuförtiden.

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 07 jan 2021 16:36
av holden
Morgan_TM3P skrev:
Jag prövade båda modellerna innan vi bestämde oss för en P, vi upplevde en ganska märkbar skillnad mellan dem båda i acceleration!
Kommer tidigare från BMW och där får man betala mycket för en sänkning på 1 sek 0-100, så 40.000:- extra var det värt.
Stötigheten är inte så farligt, gillar man att köra aktivt ibland så kan det vara värt. I motorvägsfart så går den mjukare än min tidigare BMW 428i.
Fick registreringspappren i veckan där uppgav de 377kw som summerad effekt (513hk), såg att produktbladet som följde med bilen även hade den siffran! : :shock:
Oh no, jag har bara 463hk 8-)

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 07 jan 2021 17:25
av pefreli
Morgan_TM3P skrev:
Jag prövade båda modellerna innan vi bestämde oss för en P, vi upplevde en ganska märkbar skillnad mellan dem båda i acceleration!
Kommer tidigare från BMW och där får man betala mycket för en sänkning på 1 sek 0-100, så 40.000:- extra var det värt.
Stötigheten är inte så farligt, gillar man att köra aktivt ibland så kan det vara värt. I motorvägsfart så går den mjukare än min tidigare BMW 428i.
Fick registreringspappren i veckan där uppgav de 377kw som summerad effekt (513hk), såg att produktbladet som följde med bilen även hade den siffran! : :shock:
Och med en motorstark BMW ökar även driftskostnaderna ordentligt...

Att P enbart är 40 tkr dyrare gör P till ett kap som jag ser det. Enbart fälgarna och sänkningen motiverar den skillnaden.

Sen om man BEHÖVER en snabbare bil än LR är en annan fråga. Men det gäller ju alla bilar.

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 07 jan 2021 17:47
av holden
Hade jag vart singel och 25 hade jag valt en P, nu är jag 50 med familj och väljer LR. Ungefär så. 40 tkr kvittar i sammanhanget, mycket mer nu än då.

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 07 jan 2021 23:43
av Frippanecci
holden skrev:
Hade jag vart singel och 25 hade jag valt en P, nu är jag 50 med familj och väljer LR. Ungefär så. 40 tkr kvittar i sammanhanget, mycket mer nu än då.
(Vi lovar att vara tysta)

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 08 jan 2021 08:33
av Robbbin
Vilket fantastiskt engagemang på detta forum - bara det är nästan ett argument för att köpa en Tesla.

Förmånsvärdet och dess ökning är helt okej, speciellt då min initiala teori är att P kommer ha ett mer attraktivt andrahandsvärde. Totalkostnaden under dessa 3 år är det viktiga.

Som ni skriver så måste jag nog testa båda innan jag bestämmer mig (även polestar) men hur lätt är det när man har 35mil till närmsta testanläggning så här i coronatider :/

Har någon av er även provkört Polestar? Hur står den sig?

Hur funkar det med bilbarnstolar bak i T3?

Robin

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 08 jan 2021 09:31
av Lystico
Robbbin skrev:
Vilket fantastiskt engagemang på detta forum - bara det är nästan ett argument för att köpa en Tesla.

Förmånsvärdet och dess ökning är helt okej, speciellt då min initiala teori är att P kommer ha ett mer attraktivt andrahandsvärde. Totalkostnaden under dessa 3 år är det viktiga.

Som ni skriver så måste jag nog testa båda innan jag bestämmer mig (även polestar) men hur lätt är det när man har 35mil till närmsta testanläggning så här i coronatider :/

Har någon av er även provkört Polestar? Hur står den sig?

Hur funkar det med bilbarnstolar bak i T3?

Robin
Vi äger en M3P, superrolig bil att köra och går utav bara helv.. men vi kommer troligen avyttra bilen närmaste året (beroende hur Corona utvecklar sig) och skaffa oss en annan bil för den funkar inte familjebil. Bilen är för trång i baksätet och frun kan inte sitta bak p.ga att baksätet är så dåligt utformat. Det är så klart en smaksak men med två barn i bilen som har barnstol så blir det inga långresor för oss utan vi förlitar oss då på XC90.

Det är lätt att vara efterklok och en stor del handlar också om både personliga preferenser och vad man är van vid. Jag har även provat Polestar och jag slog i taket när jag satt bak i bilen och då min fru är lika lång som mig (187) så gick den bilen bort med.

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 08 jan 2021 13:28
av NEO
Lystico skrev:
Robbbin skrev:
Vilket fantastiskt engagemang på detta forum - bara det är nästan ett argument för att köpa en Tesla.

Förmånsvärdet och dess ökning är helt okej, speciellt då min initiala teori är att P kommer ha ett mer attraktivt andrahandsvärde. Totalkostnaden under dessa 3 år är det viktiga.

Som ni skriver så måste jag nog testa båda innan jag bestämmer mig (även polestar) men hur lätt är det när man har 35mil till närmsta testanläggning så här i coronatider :/

Har någon av er även provkört Polestar? Hur står den sig?

Hur funkar det med bilbarnstolar bak i T3?

Robin
Vi äger en M3P, superrolig bil att köra och går utav bara helv.. men vi kommer troligen avyttra bilen närmaste året (beroende hur Corona utvecklar sig) och skaffa oss en annan bil för den funkar inte familjebil. Bilen är för trång i baksätet och frun kan inte sitta bak p.ga att baksätet är så dåligt utformat. Det är så klart en smaksak men med två barn i bilen som har barnstol så blir det inga långresor för oss utan vi förlitar oss då på XC90.

Det är lätt att vara efterklok och en stor del handlar också om både personliga preferenser och vad man är van vid. Jag har även provat Polestar och jag slog i taket när jag satt bak i bilen och då min fru är lika lång som mig (187) så gick den bilen bort med.
X LR P > XC90 med orreforsspak

3 LR P < XC90 med orreforsspak

I familjehänseende såklart. En sex sittsig X är rena lyxen, finns inget "vägrar åka bak" i en X :lol: Dessutom snabbare än 3an förutom på bana.

Re: 3LR vs 3LRP

Postat: 08 jan 2021 17:16
av Maw
Lystico skrev:
Robbbin skrev:
Vilket fantastiskt engagemang på detta forum - bara det är nästan ett argument för att köpa en Tesla.

Förmånsvärdet och dess ökning är helt okej, speciellt då min initiala teori är att P kommer ha ett mer attraktivt andrahandsvärde. Totalkostnaden under dessa 3 år är det viktiga.

Som ni skriver så måste jag nog testa båda innan jag bestämmer mig (även polestar) men hur lätt är det när man har 35mil till närmsta testanläggning så här i coronatider :/

Har någon av er även provkört Polestar? Hur står den sig?

Hur funkar det med bilbarnstolar bak i T3?

Robin
Behålla M3P och byta XC90 mot en ID4 kanske?
Vi äger en M3P, superrolig bil att köra och går utav bara helv.. men vi kommer troligen avyttra bilen närmaste året (beroende hur Corona utvecklar sig) och skaffa oss en annan bil för den funkar inte familjebil. Bilen är för trång i baksätet och frun kan inte sitta bak p.ga att baksätet är så dåligt utformat. Det är så klart en smaksak men med två barn i bilen som har barnstol så blir det inga långresor för oss utan vi förlitar oss då på XC90.

Det är lätt att vara efterklok och en stor del handlar också om både personliga preferenser och vad man är van vid. Jag har även provat Polestar och jag slog i taket när jag satt bak i bilen och då min fru är lika lång som mig (187) så gick den bilen bort med.