Långresa rookie frågor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Re: Långresa rookie frågor

Inlägg av Bernando »

niklas12 skrev:
Hur exakt är färddatorn gällande räckvidden vad bör man ha för säkerhetsmarginaler ?
Inleder med att säga att jag också har en P85 -14. Grattis till bilen :D

Färddatorn tycker jag överlag är bra på att uppskatta räckvidden. Och med färddatorn menar jag alltså när man har lagt in destination i navigatorn, INTE räckvidden vid batterisymbolen i informationsklustret.

Tycker det funkar fint med små marginaler (enstaka % extra), och slår man av 10 km/h i hastighet så gör det mycket på förbrukningen. Man får också varning tex "håll under 120 km/h för att nå målet". Jobbigt dock om man fastnar i kö, eller tex omdragen E22, vis av erfarenhet.
niklas12 skrev:
Sista delsträckan är 278km till stöten om jag kollar bilens data så kommer jag 365km vid full laddning.
Kommer det klara sista biten och bör jag försöka ladda 100% i grums ?
Det kommer ta vääldigt lång tid att nå 100% på supercharger. Jag laddade från 4% till 80% på 57 minuter nu i julas.
Skulle inte vara förvånad om du får lägga på en timme till för att gå mellan 80% till 100%. Förutsatt att du inte vill ladda i två timmar så behöver du planera in ett till stopp. Om vi leker med tanken att två timmar väntan är ok, så kaaanske du klarar sista delsträckan. Jag körde en etapp på 263 km nu i julas, och batteriet gick från runt 98% till 8%. Den sträckan var dock Sthlm-Ödeshög och innehåller en hel del 120-väg. Är väl mer 90-vägar uppåt fjällen till tror jag? Å andra sidan är det kallare nu, vilket drar energi.

Hur ser laddmöjligheterna ut när du kommer fram? Är du hänvisad till Schuko vill du kanske inte heller komma fram med enstaka % kvar, särskilt inte om det är smällkallt. Och är du säker på att laddning funkar dit du ska? Eller behöver du reserv för att eventuellt ladda på annan plats?
niklas12 skrev:
Och hur lång tid bör man räkna att ladda på sc från 10-80% respektive 10-100%
10-80% tar för mig strax under en timme, kanske 50 minuter eller så. 10-100 gissningsvis snarare två timmar.

Länkar in detaljer från trippen i julas:
viewtopic.php?f=24&t=23390&p=484917#p484917
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Klipper in min laddkurva. Upp till 20% laddar den med >100 kW, men sen går det raskt utför. Vid 80% är den nere på under 40 kW.
Screenshot_20210128-223920_Sheets.jpg
MS P85 2014
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

På min S100D nu efter nyår till och från Vemdalen så låg den inbyggda navigatorn med samma utmärkta precision som vanligt, dvs vi anlände till olika punkter på vägen med några procent mer laddning i batteriet än enligt navigatorns prognos. Med tanke på temperaturskillnaderna måste den ha tagit in väderprognoser i beräkningarna.

Jag skulle inte vara sådär jätteorolig, men planera resan med A Better Route Planner på detaljnivå ändå. Första gången man kör en sträcka kan det kännas lite osäkert var man ska ladda. Vi körde via Kristinehamn, men där kan man bara ladda med CCS. Sträckan Göteborg(Kungälv)-Uddevalla-Grums(Karlstad om du föredrar att ladda vid Max - Grums måste du gå en bit för att kunna få ngt att äta)-Torsby ger gott om laddningspunkter på Supercharger.

Göteborg-Jung-Kristinehamn-Mora-Sveg var vårt val, men Kristinehamn kunde vi inte ladda i, så det blev några procent type 2 över lunch uppåt, och en ChaDeMo (har adapter) i Vansbro på lunch på vägen ner istället.

Har kört till Mora förr, då valde jag Grums-vägen, och även till själva Torsby en gång, också Grums/Karlstad den gången. Roligare än att köra Jung-Kristinehamn.
Författare och bloggare. Model S 2023
Skriv svar