Sida 2 av 4

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 15 feb 2021 13:42
av pefreli
Jag har en Model 3 LR RWD men har provkört LR AWD och P.

Idag hade jag valt en P. Dels har jag inget behov av drag och dels tycker jag att prisskillnaden mellan P och LR AWD är för liten.

Men med det sagt så räcker prestandan mer än väl till även i LR AWD. Även om det inte svartnar för ögonen vilket hände när jag körde P... :lol:

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 15 feb 2021 19:36
av Black
Jag saknar en bra jämförelse i acc i omkörningsfarter tex 40-80 eller 60-100 eller 70-110 mellan lr, lr+ och P.
Någon som vet var man kan finna det?
Har el lrawd idag men saknar faktiskt trackmode mest, tex kunna ställa in mer drivning fram i snö och stänga av antisladd...

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 15 feb 2021 20:28
av martinot
Håller med. Hade man kunnat får Track Mode på AWD LR som extratillval så hade det ju varit ett mycket intressant mellanalternativ mellan AWD LR och P. :)

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 16 feb 2021 09:02
av JoeMad
Håller med ovanstående.
Hade en P i två dagar när min LR fixade värmepumpen och Track mode var fantastiskt.
Inte bara för att kunna drifta i alla rondeller som en 18-åring i sin 940, utan även för att fördela kraften.
Fantastisk känsla av kontroll.

Vet iofs inte om det är värt 1500:-/mån i förmånsvärde men ändå...

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 16 feb 2021 14:00
av Alfa
LR med track mode. Ja tack!!

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 16 feb 2021 22:09
av martinot
Hade lätt gett 5-10 papp för det. Enkla pengar för Tesla att tjäna på en mjukvara som redan är färdigutvecklad, och kan säljas i princip utan någon kostnad. 95% vinstmarginal på en sådan produkt rakt in i Teslas kvartalsbokslut.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 20 feb 2021 08:24
av Vulgarsonic
martinot skrev:
Hade lätt gett 5-10 papp för det. Enkla pengar för Tesla att tjäna på en mjukvara som redan är färdigutvecklad, och kan säljas i princip utan någon kostnad. 95% vinstmarginal på en sådan produkt rakt in i Teslas kvartalsbokslut.
Absolut.
Eller om det skulle ingå i acceleration boost kanske.
Nu köpte jag till slut boosten ändå men med track mode pålagt hade det nog känns som en mer rimlig prislapp.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 20 feb 2021 08:55
av martinot
Vulgarsonic skrev:
martinot skrev:
Hade lätt gett 5-10 papp för det. Enkla pengar för Tesla att tjäna på en mjukvara som redan är färdigutvecklad, och kan säljas i princip utan någon kostnad. 95% vinstmarginal på en sådan produkt rakt in i Teslas kvartalsbokslut.
Absolut.
Eller om det skulle ingå i acceleration boost kanske.
Nu köpte jag till slut bootsen ändå men med track mode pålagt hade det nog känns som en mer rimlig prislapp.
Ja, det hade varit ett alternativ. Har avstått acc boost då jag tyckte det var för högt pris i förhållande till extra hk. Med Track Mode så hade jag nog kunnat tänka mig det.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 25 feb 2021 23:13
av Dexter
Jag har letat lite på nätet vad skillnaden är mellan de olika model 3 när det gäller motorerna.
Eftersom jag var nyfiken och tyckte det var intressant.
2018 SR har 258Hk (192kW) IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2019 SR samma som ovan.
2020 SR 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2020 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak.
2020 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak
2021 SR+ 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2021 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak
2021 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak.
Det förklarar lite varför LR inte blir exakt likadan som P efter Boostuppgraderingen också.
Denna sidan kan man välja årsmodell och spec.
https://www.guideautoweb.com/en/makes/t ... -plus-rwd/

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 26 feb 2021 10:09
av taliz
Dexter skrev:
Jag har letat lite på nätet vad skillnaden är mellan de olika model 3 när det gäller motorerna.
Eftersom jag var nyfiken och tyckte det var intressant.
2018 SR har 258Hk (192kW) IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2019 SR samma som ovan.
2020 SR 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2020 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak.
2020 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak
2021 SR+ 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2021 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak
2021 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak.
Det förklarar lite varför LR inte blir exakt likadan som P efter Boostuppgraderingen också.
Denna sidan kan man välja årsmodell och spec.
https://www.guideautoweb.com/en/makes/t ... -plus-rwd/
Det är bara mjukvara som styr skillnaden på hk, det är samma hårdvara.
Att LR inte blir "exakt likadan" som P efter boostuppgradering är helt enkelt eftersom det skulle göra att väldigt få skulle köpa P.

Det finns "hackers" som ändrat mjukvaran så att en LR fått exakt samma prestanda som P. Finns också företag som levererar kit(typ obd-adapter) som gör detta.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 26 feb 2021 10:30
av jonasl
Det kommer bli spännande i framtiden när det blir mera vanligt att tuna elbilar. I dagsläget är nog ganska få villiga att gambla med garantin och potentiellt gå miste om både SuC och framtida uppdateringar, men när bilen är äldre kanske det är mindre viktigt.

Det finns ju en del roliga byggen med Tesla-drivlina, t.ex. den som Mountain Pass byggde (tror det till och med var innan MPP startade): https://www.mountainpassperformance.com/blue-lightning/.

Tror framtiden är mycket ljus för detta!

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 26 feb 2021 21:55
av martinot
taliz skrev:
Det finns "hackers" som ändrat mjukvaran så att en LR fått exakt samma prestanda som P. Finns också företag som levererar kit(typ obd-adapter) som gör detta.
Intressant! Finns det några priser på detta?

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 27 feb 2021 00:07
av taliz
martinot skrev:
taliz skrev:
Det finns "hackers" som ändrat mjukvaran så att en LR fått exakt samma prestanda som P. Finns också företag som levererar kit(typ obd-adapter) som gör detta.
Intressant! Finns det några priser på detta?
https://electrek.co/2020/06/10/tesla-ha ... ion-boost/

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 27 feb 2021 22:29
av martinot
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Det finns "hackers" som ändrat mjukvaran så att en LR fått exakt samma prestanda som P. Finns också företag som levererar kit(typ obd-adapter) som gör detta.
Intressant! Finns det några priser på detta?
https://electrek.co/2020/06/10/tesla-ha ... ion-boost/
Tack för länken, men inte fullt så attraktivt (som jag fick intrycket av eller hoppades på) när man läser följande:
Furthermore, they are also offering to upgrade Model 3 Dual Motor vehicles to a Model 3 Performance, but this service is more invasive and requires professional installation.

Unlike their Boost 50, you will also lose the capability to receive software updates from Tesla, which is likely going to be a deal-breaker for most people.

André told Electrek that the price of this upgrade, which they call ‘Ghost’ instead of Stealth Performance, is $2,250 USD or $3,000 CAD, but it will depend on the installer.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 09:55
av taliz
martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Det finns "hackers" som ändrat mjukvaran så att en LR fått exakt samma prestanda som P. Finns också företag som levererar kit(typ obd-adapter) som gör detta.
Intressant! Finns det några priser på detta?
https://electrek.co/2020/06/10/tesla-ha ... ion-boost/
Tack för länken, men inte fullt så attraktivt (som jag fick intrycket av eller hoppades på) när man läser följande:
Furthermore, they are also offering to upgrade Model 3 Dual Motor vehicles to a Model 3 Performance, but this service is more invasive and requires professional installation.

Unlike their Boost 50, you will also lose the capability to receive software updates from Tesla, which is likely going to be a deal-breaker for most people.

André told Electrek that the price of this upgrade, which they call ‘Ghost’ instead of Stealth Performance, is $2,250 USD or $3,000 CAD, but it will depend on the installer.
Nej det är definitivt inget jag skulle rekommendera.
Poängen var bara att det är fullt möjligt då hårdvaran är identisk.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 12:13
av AAKEE
taliz skrev:
Det är bara mjukvara som styr skillnaden på hk, det är samma hårdvara.
Att LR inte blir "exakt likadan" som P efter boostuppgradering är helt enkelt eftersom det skulle göra att väldigt få skulle köpa P.
Det stämmer inte riktigt. Det är enkelt att kontrollera vilka motorer som sitter på en specifik bil via transportstyrelsens sök på reg-nummer, under fordonsidemtitet.

En LR har normalt versionskod ”BB1” ( +S5 +N eller T1/T2 beroende på drag eller ej).
Första B:et i ”BB1” står för Base motor(600A)
Rear.

M3P Performance har normalt PP2(+ samma tilläg som ovan), där första P:et står för Performance motor(800A) rear.
CD0757D3-0DDC-4487-AA47-C029AA5D872A.jpeg
[Edit]Tabellen ovan är den senaste. Tesla har lagt till information efterhand.
Tex kan en 2019 ha long range versionskod BB1N och ”S5” tillfördes senare i denna vertifieringslista.
På batterisidan hette alla Panasonic E3D tills alldeles nyligen då man förde in C eller L för att skilja på vilket panasonicbatteri bilen är utrustad med.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 12:16
av taliz
AAKEE skrev:
taliz skrev:
Det är bara mjukvara som styr skillnaden på hk, det är samma hårdvara.
Att LR inte blir "exakt likadan" som P efter boostuppgradering är helt enkelt eftersom det skulle göra att väldigt få skulle köpa P.
Det stämmer inte riktigt. Det är enkelt att kontrollera vilka motorer som sitter på en specifik bil via transportstyrelsens sök på reg-nummer, under fordonsidemtitet.

En LR har normalt versionskod ”BB1” ( +S5 +N eller T1/T2 beroende på drag eller ej).
Första B:et i ”BB1” står för Base motor(600A)
Rear.

M3P Performance har normalt PP2(+ samma tilläg som ovan), där första P:et står för Performance motor(800A) rear.
CD0757D3-0DDC-4487-AA47-C029AA5D872A.jpeg
Det betyder inte att hårdvaran skiljer, endast att de tar ut mer effekt ur dem(vilket ju styrs av mjukvara).
Elon har själv sagt att de enbart testar P-motorerna lite mer(om dom verkligen gör det är dock oklart...).

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 15:00
av martinot
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Det finns "hackers" som ändrat mjukvaran så att en LR fått exakt samma prestanda som P. Finns också företag som levererar kit(typ obd-adapter) som gör detta.
Intressant! Finns det några priser på detta?
https://electrek.co/2020/06/10/tesla-ha ... ion-boost/
Tack för länken, men inte fullt så attraktivt (som jag fick intrycket av eller hoppades på) när man läser följande:
Furthermore, they are also offering to upgrade Model 3 Dual Motor vehicles to a Model 3 Performance, but this service is more invasive and requires professional installation.

Unlike their Boost 50, you will also lose the capability to receive software updates from Tesla, which is likely going to be a deal-breaker for most people.

André told Electrek that the price of this upgrade, which they call ‘Ghost’ instead of Stealth Performance, is $2,250 USD or $3,000 CAD, but it will depend on the installer.
Nej det är definitivt inget jag skulle rekommendera.
Poängen var bara att det är fullt möjligt då hårdvaran är identisk.
Helt riktigt, och var därför jag (lite väl optimistiskt kanske) hoppades på en mjukvarulösning! :D

Tycker detta är något som Tesla själva borde ta upp och sälja...

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 16:22
av AAKEE
taliz skrev:
Det betyder inte att hårdvaran skiljer, endast att de tar ut mer effekt ur dem(vilket ju styrs av mjukvara).
Elon har själv sagt att de enbart testar P-motorerna lite mer(om dom verkligen gör det är dock oklart...).
Det beror på vilken bakre motor man har i sin LR.
Alla model 3 performance har artnummer som slutar med 980. Vissa(äldre LR) har den motorn också.
Den nyaste bakre motorn heter 990 och sitter i LR numera, om jag fattat det rätt. Har man den motorn får man inte ut samma effekt som P.
Den angivelsen i variantnumret i regbeviset syftar sannolikt på motortypen.
Ghost Upgrade - Why is it restricted to the 1120980 rear motor?

The power electronics are superior in the 1120980 motor. Model 3 Performance models all have this motor number. The 1120990 motor is less powerful so it’s impossible to increase the power by 150HP. The Boost 50 module is the maximum power for this engine.
9C392AFF-DA1F-413A-BC27-F01E8174E749.jpeg
I klartext verkar skillnaden i motorerna ligga i att 990-motorn saknar ett antal MOSFET(effekttransistorer). Sannolikt används MOSFET:arna för att reglera och leverera strömmen, och har man färre MOSFET blir det lägre ström och lägre effekt.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 17:59
av Dexter
Väldigt intressant tråd detta.
Tycker ni har gjort en bra utredning så gott det går.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 18:03
av AAKEE
Det jag såg när jag kollade runt var att 990-motorn ska ha införts tidigt 2019, och att det under en kort mellanperiod tillverkades med både ock.
Har man en svensksåld är nog sannolikheten rätt stor att det sitter en 990-motor monterad.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 13 mar 2021 23:01
av Fingk
MWall skrev:
pejvic skrev:
Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.

I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.

Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.

Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.

Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad

Skillnaden är bara 1348:-/mån.

När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
Ni som har eget AB och betalar förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Även om förmånsvärdet är högre så går de pengarna tillbaka till AB som sedan kan tas ut som aktieutdelning. Blir ju lite extra skatt men förutsatt att alternativet är att köpa privat så borde det fortfarande vara förmånligare med leasing av en performance? Jag tänker att lönen inte höjs med förmånsvärdet utan jag får leva på mindre rena pengar under året innan de kan tas ut igen. Eller missar jag någon som gör att jag tänker fel?

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 01:37
av Tunnis
Sjukt intressant tråd.
Velar också mellan LR och P.
LR+19”+boost kostar ju som en P så valet känns ju rätt givet.
MEN frågan är just komforten?
20” och sänkt fjädring borde/måste ju ge betydligt sämre komfort vad gäller buller och stötighet?

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 07:03
av Tellus
Tunnis skrev:
Sjukt intressant tråd.
Velar också mellan LR och P.
LR+19”+boost kostar ju som en P så valet känns ju rätt givet.
MEN frågan är just komforten?
20” och sänkt fjädring borde/måste ju ge betydligt sämre komfort vad gäller buller och stötighet?
Nästan omärkbar skillnad

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 09:11
av ippii
(runt 5:00)

Konstigt nog verkar in P inte vara sänkt. I videon ovan där de jämför så är den faktiskt högst.