Vilken verkstad jag väljer att lämna min bil hos bestämmer inte försäkringsbolaget. Jag kan välja vilken auktoriserad Volvoverkstad jag vill helt oavsett vad den kostar.chaffis75 skrev:Ja de gör de.. Finns ju massor av olika Volvo verkstäder som är märkesverkstäder. Delarna i sig skiljer antagligen inte mycket för de kommer från Volvo men jobbet kan säkert skilja mycket.Fredrik j skrev:När det handlar om bilar med vagnskadegaranti så är det väl märkesverkstad som gäller? Eller menar du att olika auktoriserade Volvoverkstäder pressar priser inbördes? Ofta är det upp till kunden att välja verkstad utifrån en lista. Har haft min Volvo på vagnskadereparation två gånger och fick välja fritt vilken Volvoverkstad jag ville lämna till.chaffis75 skrev:Känns som stor risk för de.. Tesla är ju ensam med sina verkstäder och dikterar priserna.termosen skrev:Det eller att de är dyra att reparera, det slår hårt mot försäkringspremien.
Tittar du på tex en Volvo eller vw så finns de gott om olika verkstäder som reparerar och där pressar såklart försäkrings bolagen priserna på att annat sätt än vad jag tror de kan göra med tesla.
Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Moderator: Redaktion
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Brukar vara ganska fritt ja men de beror på att de har avtal med många..Fredrik j skrev:Vilken verkstad jag väljer att lämna min bil hos bestämmer inte försäkringsbolaget. Jag kan välja vilken auktoriserad Volvoverkstad jag vill helt oavsett vad den kostar.chaffis75 skrev:Ja de gör de.. Finns ju massor av olika Volvo verkstäder som är märkesverkstäder. Delarna i sig skiljer antagligen inte mycket för de kommer från Volvo men jobbet kan säkert skilja mycket.Fredrik j skrev:När det handlar om bilar med vagnskadegaranti så är det väl märkesverkstad som gäller? Eller menar du att olika auktoriserade Volvoverkstäder pressar priser inbördes? Ofta är det upp till kunden att välja verkstad utifrån en lista. Har haft min Volvo på vagnskadereparation två gånger och fick välja fritt vilken Volvoverkstad jag ville lämna till.chaffis75 skrev:Känns som stor risk för de.. Tesla är ju ensam med sina verkstäder och dikterar priserna.termosen skrev:Det eller att de är dyra att reparera, det slår hårt mot försäkringspremien.
Tittar du på tex en Volvo eller vw så finns de gott om olika verkstäder som reparerar och där pressar såklart försäkrings bolagen priserna på att annat sätt än vad jag tror de kan göra med tesla.
När jag lämnade min bil (Volvo) efter en skada så fick jag några alternativ jag fick välja mellan men inte fritt så som du säger.
Minns faktiskt inte vad jag hade för försäkring då eftersom de är några år sedan men de var nog trygghansa eller volvia.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Du blandar nog ihop det. Utgångspunkten var att Tesla har högre reparationskostnader eftersom försäkringsbolagen har svårt att pressa priserna och du gav som exempel att det finns många verkstäder som reparerar t.ex. Volvo och VW vilket just skulle pressa priserna.chaffis75 skrev:Brukar vara ganska fritt ja men de beror på att de har avtal med många..Fredrik j skrev:Vilken verkstad jag väljer att lämna min bil hos bestämmer inte försäkringsbolaget. Jag kan välja vilken auktoriserad Volvoverkstad jag vill helt oavsett vad den kostar.chaffis75 skrev:Ja de gör de.. Finns ju massor av olika Volvo verkstäder som är märkesverkstäder. Delarna i sig skiljer antagligen inte mycket för de kommer från Volvo men jobbet kan säkert skilja mycket.Fredrik j skrev:När det handlar om bilar med vagnskadegaranti så är det väl märkesverkstad som gäller? Eller menar du att olika auktoriserade Volvoverkstäder pressar priser inbördes? Ofta är det upp till kunden att välja verkstad utifrån en lista. Har haft min Volvo på vagnskadereparation två gånger och fick välja fritt vilken Volvoverkstad jag ville lämna till.chaffis75 skrev:
Känns som stor risk för de.. Tesla är ju ensam med sina verkstäder och dikterar priserna.
Tittar du på tex en Volvo eller vw så finns de gott om olika verkstäder som reparerar och där pressar såklart försäkrings bolagen priserna på att annat sätt än vad jag tror de kan göra med tesla.
När jag lämnade min bil (Volvo) efter en skada så fick jag några alternativ jag fick välja mellan men inte fritt så som du säger.
Minns faktiskt inte vad jag hade för försäkring då eftersom de är några år sedan men de var nog trygghansa eller volvia.
Över 80% av alla Tesla i sverige är yngre än 3 år och har vagnskadegaranti. Ska man jämföra reparationskostnaderna med ett annat märke får man ju jämföra bilar som också har just vagnskadegaranti. Har man en Volvo som är nyare än 3 år har den vagnskadegaranti i Volvia och då sker både skadereglering och reparation hos auktoriserade Volvoverkstäder och du kan svänga in till vilken du vill. Det bestämmer du helt själv.
Om du inte har vagnskadeförsäkring kan du ju ha valt ett försäkringsbolag som inte reparerar hos märkesverkstad men det gör ju dom flesta. Har man Länsförsäkringar kan dom hänvisa till en märkesverkstad i den region där man bor men bland dom får man välja fritt.
Sammanfattat tror jag inte skillnaderna i reparationskostnad på nyare bilar ligger i att försäkringsbolagen inte kan pressa priserna utan att Tesla helt enkelt är dyrare att reparera. Det slår naturligt på försäkringspremierna.
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Vilken typ av område bor du i?lawgiver skrev:Kan hålla med om att LF har chockande premier.... över 30k per år för mig än så länge, troligen mest beroende på bostadsadress. Så än så länge äts all vinst i form av minskade bränslekostnader upp av försäkringen istället....lite trist.
Sedan är det rätt stor skillnad på om du har bilen privat eller i firma (firma kan vara 50%-80% högre försäkringskostnad än privat)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Tycker du ska vara oerhört glad med en höjning på bara 14% och en premie på mellan 5-6000. Jag har kollat runt överallt och det lägsta jag fått för en Tesla Model 3 SR+ är halvförsäkring 12.000 kr per år med 1500 mil körsträcka per år. Detta erbjudande är med LF och efter 20% guldkundsrabatt._Peter skrev:Hej
Hoppas du orkar läsa igenom hela denna post, då det är viktigt för alla oss Teslaägare idag och även för framtidens ägande.
Chockhöjning av premier!?
Länsförsäkringar (Sthlm) har bestämt sig för att kraftigt höja premierna för samtliga Tesla bilförsäkringar! Detta fick jag precis surt erfara då min premie för min M3LR fick en prishöjning på hela 14% mot förra året. Föregående året betalade jag 5.872 / helår inkl. Mer försäkring, efter höjningen och samma rabatter blev det i år 6.810 kr! Som tur är hade vi redan betalt för 1 år framåt på frugans nya M3SR+, men det blir dyrt även där nästa år. Till saken hör också att jag förhandlat och fått fram bra priser mot standardpriset, som egentligen är ännu dyrare!
När jag ifrågarsätter LF kundtjänst om denna prishöjning och bl.a. framför nedan argument, så får jag svaret att; "Tesla ägare krockar oftare än andra, det har vår skadestatistik visat och därför höjer vi generellt priserna för alla Tesla kunder...". Återigen ifrågasätter jag detta, då bl.a. Tesla är världens säkraste bil i alla klasser, och ber dom föra fram underlag för detta påstående. Han kan ej det och hänvisar till att en högre chef får återkoppla i ärendet istället. Detta samtalet skedde 2021-01-31 och jag har fortfarande ej fått någon återkoppling från LF kundtjönst / LF chef... (ej förvånad).
Försäkringsbolagens nya kassako?
Jag tror det är så enkelt att Länsförsäkringar (LF) och många andra försäkringsbolag dels tycker att vi Teslaägare "har väl råd" och bara därför passar på att höja. Men framför allt har de insett att detta är deras nya kassako. Försäkringskostnaderna är säkerligen 50% lägre än för vanliga ICE-bilar och de (försäkringsbolagen) tror att de lätt kan fortsätta ta betalt som för ICE-bilars premier, bara för att vi är vana vid det innan.
Dags för uppror?
Det är ju helt sjukt att vi som kör 100% elbilar, utan några ICE delar och alla ICE bilarnas nackdelar och problem som kan uppkomma, ändå skall betala liknande eller dyrare premier som ICE-bilar. Våra bilar har ju betydligt mindre delar som kan gå sönder och därmed betydligt färre skadehändelser (rent mekaniskt iaf) än ICE-bilar. Om något så borde väl våra premier vara 50% billigare än ICE-bilars!
Teslas egen försäkring
Dags att byta försäkringsbolag på våra Teslor? Hade vi varit i USA så hade man kunnat byta till Teslas egen försäkring, som skall vara betydligt billigare och tydligen även bättre än tradionella försäkringsbolag på Tesla. Men det dröjer nog tyvärr innan det kommer till Sverige, men när det gör det lära jag byta våra bilförsäkringar asap!
Vad har du för försäkringsbolag på din Tesla, vilken/vilka Teslor kör du/ni och vad betalar du/ni / år? Kanske kan vi få ihop en bra översikt och argument i nedan kommentarer som alla kan ha nytta av när vi pratar premier med våra respektive bilförsäkringsbolag?
P.s. Detta ämne kanske är något för Anders och Fabian att ta upp i "Bilar med sladd" podden? Tycker vi behöver skapa en debatt och opion om detta.
Då bor jag även i en mindre stad (Lidköping runt 40k invånare) och är snart 23 år dvs snart 5 skadefria år.
Helförsäkring kostar mig ca 3000 kr per MÅNAD!!
Tycker alla som får ett pris under 10.000 kr ska vara rejält glada och tacka o ta emot haha
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Hur påverkas premien på en halvförsäkring av delar som går sönder?_Peter skrev:Dags för uppror?
Det är ju helt sjukt att vi som kör 100% elbilar, utan några ICE delar och alla ICE bilarnas nackdelar och problem som kan uppkomma, ändå skall betala liknande eller dyrare premier som ICE-bilar. Våra bilar har ju betydligt mindre delar som kan gå sönder och därmed betydligt färre skadehändelser (rent mekaniskt iaf) än ICE-bilar. Om något så borde väl våra premier vara 50% billigare än ICE-bilars!
Pratar du inte om sånt som går på nybilsgaranti alternativt vagnskadegaranti?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Chockhöjning till 6800 kr?!?! Är det ett skämt eller? Jag har 3 bilar + hus och moppe hos Trygg Hansa vilket ger 20% rabatt och ändå betalar jag ca 18,000 kr/år PER Tesla EFTER rabatt. Om jag kunde betala 6800 kr skulle jag skratta hela vägen till postgirot.
Och anledningen till att det är så dyrt har inget att göra med om bilen har bilen är säker eller om den har färre mekaniska delar. Det beror helt enkelt på att elbilar råkar ut för mycket fler skador än andra bilar och elbilar är extremt mycket dyrare att laga än andra bilar. Inte alls ovanligt att relativt små/enkla skador kostar i storleksordningen 100,000-200,000 SEK att laga och i vissa fall ännu mer. Då blir försäkringen dyr. Enkel matte. Själv blev jag påkörd på en parkering i min splitternya model S. En lastbil skrapade i Teslan strax under laddporten. Laddning fungerade fortfarande så det vara bara en plåtskada. 5 cm stort hål i "plåten". Det kostade 95,000 kr att laga, ja du läste rätt nittiofem tusen svenska kronor!
https://politiken.dk/forbrugogliv/art76 ... sla-topper
https://www.motormagasinet.se/article/v ... estatistik
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... en-6985364
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -for-laga/
https://www.vibilagare.se/nyheter/mysti ... t-reparera
"Elbilar är inblandade i nästan dubbelt så många av Trygg-Hansas ärenden jämfört med bilar med förbränningsmotorer, enligt Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa."
"Siffror från danska försäkringsbolag visar att elbilar drabbas av fler olyckor än andra bilar. Detta gäller särskilt för den snabba Teslas."
"Exempelvis kostar en framlykta till en Jaguar I-Pace 55.000 norska kronor. "
"En norsk elbilsägare har fått erbjudande om att reparera ett litet hål i bottenplattan – för 350 000 kronor. Som tur är går kostnaden på försäkringen."
Vi bilägare
"...350 000 kronor. Som tur är går kostnaden på försäkringen."
_Peter
"Elbilar försäkringsbolagens nya kassako"
Sorry Peter, men elbilar är inte försäkringsbolagens nya kassako, elbilar är försäkringsbolagens nya huvudvärk...
PS. Nästa år kommer försäkringen kosta dig 10.000+
Och anledningen till att det är så dyrt har inget att göra med om bilen har bilen är säker eller om den har färre mekaniska delar. Det beror helt enkelt på att elbilar råkar ut för mycket fler skador än andra bilar och elbilar är extremt mycket dyrare att laga än andra bilar. Inte alls ovanligt att relativt små/enkla skador kostar i storleksordningen 100,000-200,000 SEK att laga och i vissa fall ännu mer. Då blir försäkringen dyr. Enkel matte. Själv blev jag påkörd på en parkering i min splitternya model S. En lastbil skrapade i Teslan strax under laddporten. Laddning fungerade fortfarande så det vara bara en plåtskada. 5 cm stort hål i "plåten". Det kostade 95,000 kr att laga, ja du läste rätt nittiofem tusen svenska kronor!
https://politiken.dk/forbrugogliv/art76 ... sla-topper
https://www.motormagasinet.se/article/v ... estatistik
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... en-6985364
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -for-laga/
https://www.vibilagare.se/nyheter/mysti ... t-reparera
"Elbilar är inblandade i nästan dubbelt så många av Trygg-Hansas ärenden jämfört med bilar med förbränningsmotorer, enligt Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa."
"Siffror från danska försäkringsbolag visar att elbilar drabbas av fler olyckor än andra bilar. Detta gäller särskilt för den snabba Teslas."
"Exempelvis kostar en framlykta till en Jaguar I-Pace 55.000 norska kronor. "
"En norsk elbilsägare har fått erbjudande om att reparera ett litet hål i bottenplattan – för 350 000 kronor. Som tur är går kostnaden på försäkringen."
Vi bilägare
"...350 000 kronor. Som tur är går kostnaden på försäkringen."
_Peter
"Elbilar försäkringsbolagens nya kassako"
Sorry Peter, men elbilar är inte försäkringsbolagens nya kassako, elbilar är försäkringsbolagens nya huvudvärk...
PS. Nästa år kommer försäkringen kosta dig 10.000+
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
I augusti 2019 stals minst 8 Teslor (S och X) i Sverige. Om man gör en väldigt snabb och enkel kalkyl är detta 8 x 1.000.000 = 8.000.000 SEK
På den tiden fanns i storleksordningen 5.000 S och X Teslor i Sverige. 5.000 pers som betalar 6.000 kr (din premie) per år = 30.000.000 SEK
En månads stölder käkade alltså upp ca 1/4 av försäkringsbolagens årspremier för alla S och X Teslor i Sverige.
Lägg sedan på resterande 11 månader, lägg på alla bilar som skrotades och lägg på alla skador som skedde under 12 månader.
Jag håller med att det är dyrt att försäkra Tesla och skulle gärna betala mindre, men jag tänker inte göra nått uppror, för Teslabilars försäkringar sponsras av andra bilägare.
PS. Har en 3LR försäkrad ute på landet i Spanien och det kostar 927€ per år.
På den tiden fanns i storleksordningen 5.000 S och X Teslor i Sverige. 5.000 pers som betalar 6.000 kr (din premie) per år = 30.000.000 SEK
En månads stölder käkade alltså upp ca 1/4 av försäkringsbolagens årspremier för alla S och X Teslor i Sverige.
Lägg sedan på resterande 11 månader, lägg på alla bilar som skrotades och lägg på alla skador som skedde under 12 månader.
Jag håller med att det är dyrt att försäkra Tesla och skulle gärna betala mindre, men jag tänker inte göra nått uppror, för Teslabilars försäkringar sponsras av andra bilägare.
PS. Har en 3LR försäkrad ute på landet i Spanien och det kostar 927€ per år.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Du blandar nog ihop det. Utgångspunkten var att Tesla har högre reparationskostnader eftersom försäkringsbolagen har svårt att pressa priserna och du gav som exempel att det finns många verkstäder som reparerar t.ex. Volvo och VW vilket just skulle pressa priserna.Fredrik j skrev:Brukar vara ganska fritt ja men de beror på att de har avtal med många..chaffis75 skrev:Vilken verkstad jag väljer att lämna min bil hos bestämmer inte försäkringsbolaget. Jag kan välja vilken auktoriserad Volvoverkstad jag vill helt oavsett vad den kostar.Fredrik j skrev:Ja de gör de.. Finns ju massor av olika Volvo verkstäder som är märkesverkstäder. Delarna i sig skiljer antagligen inte mycket för de kommer från Volvo men jobbet kan säkert skilja mycket.chaffis75 skrev:När det handlar om bilar med vagnskadegaranti så är det väl märkesverkstad som gäller? Eller menar du att olika auktoriserade Volvoverkstäder pressar priser inbördes? Ofta är det upp till kunden att välja verkstad utifrån en lista. Har haft min Volvo på vagnskadereparation två gånger och fick välja fritt vilken Volvoverkstad jag ville lämna till.chaffis75 skrev:
Känns som stor risk för de.. Tesla är ju ensam med sina verkstäder och dikterar priserna.
Tittar du på tex en Volvo eller vw så finns de gott om olika verkstäder som reparerar och där pressar såklart försäkrings bolagen priserna på att annat sätt än vad jag tror de kan göra med tesla.
När jag lämnade min bil (Volvo) efter en skada så fick jag några alternativ jag fick välja mellan men inte fritt så som du säger.
Minns faktiskt inte vad jag hade för försäkring då eftersom de är några år sedan men de var nog trygghansa eller volvia.
Över 80% av alla Tesla i sverige är yngre än 3 år och har vagnskadegaranti. Ska man jämföra reparationskostnaderna med ett annat märke får man ju jämföra bilar som också har just vagnskadegaranti. Har man en Volvo som är nyare än 3 år har den vagnskadegaranti i Volvia och då sker både skadereglering och reparation hos auktoriserade Volvoverkstäder och du kan svänga in till vilken du vill. Det bestämmer du helt själv.
Om du inte har vagnskadeförsäkring kan du ju ha valt ett försäkringsbolag som inte reparerar hos märkesverkstad men det gör ju dom flesta. Har man Länsförsäkringar kan dom hänvisa till en märkesverkstad i den region där man bor men bland dom får man välja fritt.
Sammanfattat tror jag inte skillnaderna i reparationskostnad på nyare bilar ligger i att försäkringsbolagen inte kan pressa priserna utan att Tesla helt enkelt är dyrare att reparera. Det slår naturligt på försäkringspremierna.[/quote]
Ok, då är de en konstig tråd för de du säger är att tesla ägare antingen krockar (är den orsakar olyckan) mycket eller många bilar blir stulna eller vad de är de som driver upp kostnaden på en halv försäkring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Som EnTraktor beskriver här ovan så är försäkringskollektivet av teslabilar i Sverige ganska litet och ett fåtal skador som ska fördelas ett relativt litet antal försäkringstagare kan ju driva upp priset.
Men det är ju riktigt att det är vållande till olycka samt stöld som skulle kunna driva upp försäkringspremierna på halvförsäkringarna.
Tesla har väl 4år nybilsgaranti och 3år vagnskadegaranti? Det skulle innebära att nästan 90% av alla tesla i Sverige (samtliga model3 t.ex.) fortfarande är under nybilsgaranti vilket ju borde avlasta försäkringarna.
Hur hållbara bilarna är borde alltså inte spela någon roll för premierna.
Men det är ju riktigt att det är vållande till olycka samt stöld som skulle kunna driva upp försäkringspremierna på halvförsäkringarna.
Tesla har väl 4år nybilsgaranti och 3år vagnskadegaranti? Det skulle innebära att nästan 90% av alla tesla i Sverige (samtliga model3 t.ex.) fortfarande är under nybilsgaranti vilket ju borde avlasta försäkringarna.
Hur hållbara bilarna är borde alltså inte spela någon roll för premierna.
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Mm.. Jo så måste de vara. Ska bli intressant att höra vad hel försäkring kommer ligga på när modell 3or börjar bli gamla nog. Att modell s och x är dyra tror jag vi redan dan vet.Fredrik j skrev:Som EnTraktor beskriver här ovan så är försäkringskollektivet av teslabilar i Sverige ganska litet och ett fåtal skador som ska fördelas ett relativt litet antal försäkringstagare kan ju driva upp priset.
Men det är ju riktigt att det är vållande till olycka samt stöld som skulle kunna driva upp försäkringspremierna på halvförsäkringarna.
Tesla har väl 4år nybilsgaranti och 3år vagnskadegaranti? Det skulle innebära att nästan 90% av alla tesla i Sverige (samtliga model3 t.ex.) fortfarande är under nybilsgaranti vilket ju borde avlasta försäkringarna.
Hur hållbara bilarna är borde alltså inte spela någon roll för premierna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Du kan ju redan se helförsäkringspriserna de kommer börja med ifall du kollar på hemsidorna. De kommer ju såklart justeras om kostnaderna avviker från den kalkylen men till en början är det vad de lär köra på.chaffis75 skrev:Mm.. Jo så måste de vara. Ska bli intressant att höra vad hel försäkring kommer ligga på när modell 3or börjar bli gamla nog. Att modell s och x är dyra tror jag vi redan dan vet.
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
När bilarna rullar ur nybilsgarantin tar ju maskinskadeförsäkringen över och skadefrekvensen och reparationskostnader kommer ju slå på premierna. Även reparationskostnader för krockskador kommer ju bli helt avgörande.OfarligTesla skrev:Du kan ju redan se helförsäkringspriserna de kommer börja med ifall du kollar på hemsidorna. De kommer ju såklart justeras om kostnaderna avviker från den kalkylen men till en början är det vad de lär köra på.chaffis75 skrev:Mm.. Jo så måste de vara. Ska bli intressant att höra vad hel försäkring kommer ligga på när modell 3or börjar bli gamla nog. Att modell s och x är dyra tror jag vi redan dan vet.
Biltillverkarna jobbar ju hårt för att hålla dessa nere eftersom det som sagt slår direkt på ägandekostnaderna.
Eftersom försäkringsbolagen även betalar ut stilleståndsersättning är ju reparationstider också en sak som slår på premierna.
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Jag betalar 18272 per år för Model 3 LR AWD, företag i Stockholm :s 6810 låter billigt_Peter skrev:Hej
Hoppas du orkar läsa igenom hela denna post, då det är viktigt för alla oss Teslaägare idag och även för framtidens ägande.
Chockhöjning av premier!?
Länsförsäkringar (Sthlm) har bestämt sig för att kraftigt höja premierna för samtliga Tesla bilförsäkringar! Detta fick jag precis surt erfara då min premie för min M3LR fick en prishöjning på hela 14% mot förra året. Föregående året betalade jag 5.872 / helår inkl. Mer försäkring, efter höjningen och samma rabatter blev det i år 6.810 kr! Som tur är hade vi redan betalt för 1 år framåt på frugans nya M3SR+, men det blir dyrt även där nästa år. Till saken hör också att jag förhandlat och fått fram bra priser mot standardpriset, som egentligen är ännu dyrare!
När jag ifrågarsätter LF kundtjänst om denna prishöjning och bl.a. framför nedan argument, så får jag svaret att; "Tesla ägare krockar oftare än andra, det har vår skadestatistik visat och därför höjer vi generellt priserna för alla Tesla kunder...". Återigen ifrågasätter jag detta, då bl.a. Tesla är världens säkraste bil i alla klasser, och ber dom föra fram underlag för detta påstående. Han kan ej det och hänvisar till att en högre chef får återkoppla i ärendet istället. Detta samtalet skedde 2021-01-31 och jag har fortfarande ej fått någon återkoppling från LF kundtjönst / LF chef... (ej förvånad).
Försäkringsbolagens nya kassako?
Jag tror det är så enkelt att Länsförsäkringar (LF) och många andra försäkringsbolag dels tycker att vi Teslaägare "har väl råd" och bara därför passar på att höja. Men framför allt har de insett att detta är deras nya kassako. Försäkringskostnaderna är säkerligen 50% lägre än för vanliga ICE-bilar och de (försäkringsbolagen) tror att de lätt kan fortsätta ta betalt som för ICE-bilars premier, bara för att vi är vana vid det innan.
Dags för uppror?
Det är ju helt sjukt att vi som kör 100% elbilar, utan några ICE delar och alla ICE bilarnas nackdelar och problem som kan uppkomma, ändå skall betala liknande eller dyrare premier som ICE-bilar. Våra bilar har ju betydligt mindre delar som kan gå sönder och därmed betydligt färre skadehändelser (rent mekaniskt iaf) än ICE-bilar. Om något så borde väl våra premier vara 50% billigare än ICE-bilars!
Teslas egen försäkring
Dags att byta försäkringsbolag på våra Teslor? Hade vi varit i USA så hade man kunnat byta till Teslas egen försäkring, som skall vara betydligt billigare och tydligen även bättre än tradionella försäkringsbolag på Tesla. Men det dröjer nog tyvärr innan det kommer till Sverige, men när det gör det lära jag byta våra bilförsäkringar asap!
Vad har du för försäkringsbolag på din Tesla, vilken/vilka Teslor kör du/ni och vad betalar du/ni / år? Kanske kan vi få ihop en bra översikt och argument i nedan kommentarer som alla kan ha nytta av när vi pratar premier med våra respektive bilförsäkringsbolag?
P.s. Detta ämne kanske är något för Anders och Fabian att ta upp i "Bilar med sladd" podden? Tycker vi behöver skapa en debatt och opion om detta.
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Bristande kvalitet på bilarna och höga priser på reparationer ger höga försäkringspremier, knappast någon raketforskning. Anekdotiskt har mitt försäkringsbolag (LF) fått punga ut med 11k första halvåret (byte av varselljus + stenskott).
Försäkringsbolag har generellt väldigt bra koll på sina siffror och premierna är datadrivna.
Försäkringsbolag har generellt väldigt bra koll på sina siffror och premierna är datadrivna.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Ja men jag skulle gissa på att de är ganska justerade redan nu, du kan ju ha en helförsäkring redan nu om du vill även om det är meningslöst med vagnskadegarantin. Premierna verkar ligga typ 20% under Model S för mig vilket väl kan anses vara rimligt med tanke på prisskillnaden med hänsyn till att man bör anta att 3ans kategori av bil har högre skadefrekvens.Fredrik j skrev:
När bilarna rullar ur nybilsgarantin tar ju maskinskadeförsäkringen över och skadefrekvensen och reparationskostnader kommer ju slå på premierna. Även reparationskostnader för krockskador kommer ju bli helt avgörande.
Biltillverkarna jobbar ju hårt för att hålla dessa nere eftersom det som sagt slår direkt på ägandekostnaderna.
Eftersom försäkringsbolagen även betalar ut stilleståndsersättning är ju reparationstider också en sak som slår på premierna.
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Jag betalar 18272 per år för Model 3 LR AWD, företag i Stockholm :s 6810 låter billigt[/quote]point1 skrev:[/i]
Dock är skillanden inte lika stor om man tänker företag kontra privat.
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Är inte helt med på hur du tänker här. Man tycker ju att garantiärenden främst borde drabba Tesla själva, och inte försäkringsbolagen?d3marcus skrev:Bristande kvalitet på bilarna och höga priser på reparationer ger höga försäkringspremier
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Hur går upproret?
Såg precis på ansiktsboken bild på en totalkvaddad MX. Kommer kosta försäkringsbolaget cirkus 800k SEK. Det motsvarar ca 120 årspremier med den nivån som TS betalar.
Såg precis på ansiktsboken bild på en totalkvaddad MX. Kommer kosta försäkringsbolaget cirkus 800k SEK. Det motsvarar ca 120 årspremier med den nivån som TS betalar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
En totalkvaddad bil, oavsett märke, torde kosta försäkringsbolaget mycket pengar.EnTraktor skrev:Hur går upproret?
Såg precis på ansiktsboken bild på en totalkvaddad MX. Kommer kosta försäkringsbolaget cirkus 800k SEK. Det motsvarar ca 120 årspremier med den nivån som TS betalar.
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
"Väldigt bra koll" är uppenbart felaktigt eftersom spridningen är extrem mellan de olika bolagen. Det är ju inte så att de jobbar mot helt olika marginalnivåer, de har Mao landat i helt olika resultat i sina beräkningar.d3marcus skrev:Bristande kvalitet på bilarna och höga priser på reparationer ger höga försäkringspremier, knappast någon raketforskning. Anekdotiskt har mitt försäkringsbolag (LF) fått punga ut med 11k första halvåret (byte av varselljus + stenskott).
Försäkringsbolag har generellt väldigt bra koll på sina siffror och premierna är datadrivna.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Man har väl antagligen väldigt bra koll på vilka skadekostnader man har själv men mindre koll på andras. Om det finns många bilar på marknaden jämnar ju skillnaderna mellan bolagen ut sig och man får ungefär samma kostnader. Med få bilar på marknaden kan ju skillnaderna bli större.Legato skrev:"Väldigt bra koll" är uppenbart felaktigt eftersom spridningen är extrem mellan de olika bolagen. Det är ju inte så att de jobbar mot helt olika marginalnivåer, de har Mao landat i helt olika resultat i sina beräkningar.d3marcus skrev:Bristande kvalitet på bilarna och höga priser på reparationer ger höga försäkringspremier, knappast någon raketforskning. Anekdotiskt har mitt försäkringsbolag (LF) fått punga ut med 11k första halvåret (byte av varselljus + stenskott).
Försäkringsbolag har generellt väldigt bra koll på sina siffror och premierna är datadrivna.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5565
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Det beror väl också på vem som är vållande. Är det motparten, så hamnar ju kostanden på dennes försäkring.TeslaM3 skrev:En totalkvaddad bil, oavsett märke, torde kosta försäkringsbolaget mycket pengar.EnTraktor skrev:Hur går upproret?
Såg precis på ansiktsboken bild på en totalkvaddad MX. Kommer kosta försäkringsbolaget cirkus 800k SEK. Det motsvarar ca 120 årspremier med den nivån som TS betalar.
Edit: sen finns ju en del av värde på även en kvaddad bil. Skrotarna kan säkert ge några kronor för även en kvaddad bil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Det görs inga stora nationella undersökningar vad gäller skadefrekvens för personer och bilar utan bolagen går på vad som finns i deras bestånd. Eftersom det finns så få bilar kan enstaka skador driva premierna rätt rejält för vissa bolag. Rent generellt tycker jag dock de flesta ligger rätt nära varandra givet att de faktiskt vill försäkra bilen och inte drar till med 60k+.Legato skrev:"Väldigt bra koll" är uppenbart felaktigt eftersom spridningen är extrem mellan de olika bolagen. Det är ju inte så att de jobbar mot helt olika marginalnivåer, de har Mao landat i helt olika resultat i sina beräkningar.
Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Märkligt att försäkringsbolag som är så statistikdrivna ej utgår från en större population för att få mest korrekta data. Att välja särpopulation på detta sätt är väl ett U på statistikkurs 101 på Universitetet.OfarligTesla skrev:Det görs inga stora nationella undersökningar vad gäller skadefrekvens för personer och bilar utan bolagen går på vad som finns i deras bestånd. Eftersom det finns så få bilar kan enstaka skador driva premierna rätt rejält för vissa bolag. Rent generellt tycker jag dock de flesta ligger rätt nära varandra givet att de faktiskt vill försäkra bilen och inte drar till med 60k+.Legato skrev:"Väldigt bra koll" är uppenbart felaktigt eftersom spridningen är extrem mellan de olika bolagen. Det är ju inte så att de jobbar mot helt olika marginalnivåer, de har Mao landat i helt olika resultat i sina beräkningar.