Nej, det är faktiskt den optimala prismodellen.Bjelke skrev:Nix det är fel på flera sätt tyvärrB99 skrev:Men är inte det den bästa modellen egentligen? Man slipper de som ockuperar laddarna samtidigt som hög hastighet premieras.TiborBlomhall skrev:Jag ser framför mig styrelsemötet:
- Ska vi ta betalt per minut eller kWh?
- Jag vet! Vi tar båda!
MER(Grön kontakt) går samman med BEE. Blir Mer Sweden AB
Moderator: Redaktion
Re: MER(Grön kontakt) går samman med BEE. Blir Mer Sweden AB
Godkände konkurrensverket samgåendet mellan MER(Grön kontakt) och BEE?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- ChristerSjo
- Teslaägare
Vet ej men varför skulle de inte de. Grön kontakt har väl bara ett 10 tal laddplatser idag i Sverige. Det är ju inte så att de blir dominerande på marknaden. En marknad som dessutom är grön och växande. Har svårt att se att Svenska konkurrensverket skulle säga nej.Zalman3 skrev:Godkände konkurrensverket samgåendet mellan MER(Grön kontakt) och BEE?
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ett stort problem är när en bil inte kan ta emot så hög effekt och minutpriset gör det dyrt att ladda, tex bilar medB99 skrev:Nej, det är faktiskt den optimala prismodellen.Bjelke skrev:Nix det är fel på flera sätt tyvärrB99 skrev:Men är inte det den bästa modellen egentligen? Man slipper de som ockuperar laddarna samtidigt som hög hastighet premieras.TiborBlomhall skrev:Jag ser framför mig styrelsemötet:
- Jag vet! Vi tar båda!
mindre batterier (eller kallt batteri), det kan bli riktigt dyr och oförutsägbar laddning... och inte alltför sällan beror
det på laddaren faktiskt.
Inte så kul att inte veta vad laddningen kommer att kosta och leverantören tjänar mer på ju sämre laddaren
fungerar så det blir klent med incitament för en bra laddare (dvs hög effekt), det här skulle vara helt oacceptabelt
i nästan alla andra liknande leveranser (ingen skulle acceptera att bensinpriset kunde variera mycket och oförutsägbart).
Däremot så skulle det ju helt klart lösa problemet med segladdare som står kvar till 100% SOC såklart... Minutpriset
skulle då tex kunna kicka in vid tex en viss laddnivå för att få ett bra system kanske

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- ChristerSjo
- Teslaägare
Finns väl ingen "laddstolpe" idag som känner av SOC på bilen. Inte ens Teslas SuC, det är ju bilens mjuk- och hårdvara som bestämmer allt hur mycket effekt de vill ha, men jag kan ha fel. Men en extra minut avgift som kickar in efter X antal minuter har jag inget emot.Bjelke skrev:Ett stort problem är när en bil inte kan ta emot så hög effekt och minutpriset gör det dyrt att ladda, tex bilar medB99 skrev:Nej, det är faktiskt den optimala prismodellen.Bjelke skrev:Nix det är fel på flera sätt tyvärrB99 skrev:Men är inte det den bästa modellen egentligen? Man slipper de som ockuperar laddarna samtidigt som hög hastighet premieras.TiborBlomhall skrev:Jag ser framför mig styrelsemötet:
- Jag vet! Vi tar båda!
mindre batterier (eller kallt batteri), det kan bli riktigt dyr och oförutsägbar laddning... och inte alltför sällan beror
Inte så kul att inte veta vad laddningen kommer att kosta och leverantören tjänar mer på ju sämre laddaren
fungerar så det blir klent med incitament för en bra laddare (dvs hög effekt), det här skulle vara helt oacceptabelt
i nästan alla andra liknande leveranser (ingen skulle acceptera att bensinpriset kunde variera mycket och oförutsägbart).
Däremot så skulle det ju helt klart lösa problemet med segladdare som står kvar till 100% SOC såklart... Minutpriset
skulle då tex kunna kicka in vid tex en viss laddnivå för att få ett bra system kanske
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- Bjelke
- Teslaägare
Jo dom flesta snabbladdare visar ju laddnivå på skärmen, så det borde funka... tror jag iaf 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- ChristerSjo
- Teslaägare
Du kan ha rätt jag har bara laddat på Teslas SuC och Vattenfalls inCharge och där finns inga skärmar.Bjelke skrev:Jo dom flesta snabbladdare visar ju laddnivå på skärmen, så det borde funka... tror jag iaf
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Tror inte laddare kan se laddnivån i bilen Circle K 150 laddare visar antal minuter hastighet och antal kWh. 50 laddaren visar i princip inget.Bjelke skrev:Jo dom flesta snabbladdare visar ju laddnivå på skärmen, så det borde funka... tror jag iaf
Ionity kanske kan det på Porsche t.ex
Visst kan AC-laddare se SoC. Alla de gamla klassiska 50 kW-laddarna (t.ex. Bee) visar ju SoC på skärmen.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har svårt att se hur en AC-laddare skall kunna se SoC.Jerker skrev:Visst kan AC-laddare se SoC. Alla de gamla klassiska 50 kW-laddarna (t.ex. Bee) visar ju SoC på skärmen.
Bee 50 kW är f.ö. DC.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja, jag menade givetvis DC.mikebike skrev:Jag har svårt att se hur en AC-laddare skall kunna se SoC.Jerker skrev:Visst kan AC-laddare se SoC. Alla de gamla klassiska 50 kW-laddarna (t.ex. Bee) visar ju SoC på skärmen.
Bee 50 kW är f.ö. DC.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Allt är väl frågan är hur "handskaknings" protokollet ser ut mellan bil och Box/Stolpe. Det finns ju inget behov att handskaka SoC. Det är väl typ bilen, hej vad kan du erbjuda för laddning, boxen/stolpen svarar jag kan ge X. Bilen OK då tar jag X-1 och sedan anpassar sig bilens laddare vad den vill utifrån vad box/stolpe ger för information vad den kan ge.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Jag kan inte förstå att man kan ta betalt per minut. Det blir ju lite konstigt att man tjänar på att det går segt när det borde vara tvärtom. Så länge jag har möjlighet kommer jag bojkotta alla minutpriser och använda min konsumentmakt.
Man kan ju tänka sig en modell där man inte tar betalt på bägge sätten samtidigt, men däremot efter varandra.B99 skrev:Men är inte det den bästa modellen egentligen? Man slipper de som ockuperar laddarna samtidigt som hög hastighet premieras.TiborBlomhall skrev:Jag ser framför mig styrelsemötet:
- Jag vet! Vi tar båda!
Ett vettigt exempel skulle kunna vara att man betalar per kWh för laddning upp till 80% (och att laddaren inte tillåter högre SoC då de sista 20% blockar laddaren länge för andra som vill ladda), och att om man då låter bli att flytta bilen när man nått tex. 80%, så börjar en taxa att ticka som tar betalt per parkerad minut.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Alla laddare för DC som jag använt stöder att kunna läsa bilens SoC. Ingår i alla bilar och laddare som stödjer ISO-standarden för kommunikationsprotokollet (se annan tråd om detta i forumet för mer detaljer).ChristerSjo skrev:Finns väl ingen "laddstolpe" idag som känner av SOC på bilen. Inte ens Teslas SuC, det är ju bilens mjuk- och hårdvara som bestämmer allt hur mycket effekt de vill ha, men jag kan ha fel. Men en extra minut avgift som kickar in efter X antal minuter har jag inget emot.Bjelke skrev:Ett stort problem är när en bil inte kan ta emot så hög effekt och minutpriset gör det dyrt att ladda, tex bilar med
Alla har dock inte skärm att visa det, men en del har. Andra visar det i appen för användaren. Vissa som Tesla SuC använder det för att avgöra när de skall sluta ladda bilen (tex. vid 90% eller annat som de valt), även om SuC inte har några egna skärmar som visar det.ChristerSjo skrev:Du kan ha rätt jag har bara laddat på Teslas SuC och Vattenfalls inCharge och där finns inga skärmar.Bjelke skrev:Jo dom flesta snabbladdare visar ju laddnivå på skärmen, så det borde funka... tror jag iaf

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Det finns ett standardiserat protokoll för detta som styrs av en ISO-standard. Där ingår att bilen kontinuerligt kommunicerar sin SoC till DC-laddaren.ChristerSjo skrev:Allt är väl frågan är hur "handskaknings" protokollet ser ut mellan bil och Box/Stolpe. Det finns ju inget behov att handskaka SoC. Det är väl typ bilen, hej vad kan du erbjuda för laddning, boxen/stolpen svarar jag kan ge X. Bilen OK då tar jag X-1 och sedan anpassar sig bilens laddare vad den vill utifrån vad box/stolpe ger för information vad den kan ge.
Sedan fungerar det inte heller riktigt så som du beskriver ovan (men vet inte om jag orkar dra det här).
Nyttan för laddstationerna att se SoC är ju tex. att de kan avsluta laddningen innan 100%, för att bilister inte skall så och blocka laddplatserna genom att "segladda" de sista 10-20%:en (som tar förhållandevis extremt lång tid) om många står på kö.

- Bjelke
- Teslaägare
Halvnära Teslas uppläggmartinot skrev:Man kan ju tänka sig en modell där man inte tar betalt på bägge sätten samtidigt, men däremot efter varandra.B99 skrev:Men är inte det den bästa modellen egentligen? Man slipper de som ockuperar laddarna samtidigt som hög hastighet premieras.TiborBlomhall skrev:Jag ser framför mig styrelsemötet:
- Jag vet! Vi tar båda!
Ett vettigt exempel skulle kunna vara att man betalar per kWh för laddning upp till 80% (och att laddaren inte tillåter högre SoC då de sista 20% blockar laddaren länge för andra som vill ladda), och att om man då låter bli att flytta bilen när man nått tex. 80%, så börjar en taxa att ticka som tar betalt per parkerad minut.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag skulle nog bli ganska förbannad om laddaren efter 80% plötsligt skulle tycka att jag har fått nog med laddning. Min bil ligger en bra bit norr om 100kW även vid 80%. Det tar mindre än 15 minuter att trycka in de sista 20%. Och jag vill troligen ha de sista procenten. En bil som e-tron måste laddas hyfsat fullt om man vill komma någonvart på långresa.martinot skrev:Ett vettigt exempel skulle kunna vara att man betalar per kWh för laddning upp till 80% (och att laddaren inte tillåter högre SoC då de sista 20% blockar laddaren länge för andra som vill ladda), och att om man då låter bli att flytta bilen när man nått tex. 80%, så börjar en taxa att ticka som tar betalt per parkerad minut.
Däremot så skulle man kunna börja ta betalt per minut när laddeffekten sjunker under en viss tröskel. Säg 5-10kW eller nåt. Senast när laddningen är avslutad skulle minuterna kunna börja kosta pengar. Precis så som Tesla gör med sin idle-fee.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
Helt klart inte enkelt det här, och hur man än vrider och vänder på det så känns det som att det
enda som verkligen skulle funka är att det finns tillräckligt många laddare för att inte köer mm ska
bli ett problem öht, för då kan man köra rakt av med pris per kWh typ (och ”bara” koncentrera sig
på bilar som står kvar fast dom har laddat färdigt).
Man ska alltså inte behöva styra bort någon från laddaren med prissättningen...
Men dit är det långt såklart... (Tesla försöker dock ha den situationen för oss ägare, det är iaf
ambitionen, även om det inte funkar precis alltid)
enda som verkligen skulle funka är att det finns tillräckligt många laddare för att inte köer mm ska
bli ett problem öht, för då kan man köra rakt av med pris per kWh typ (och ”bara” koncentrera sig
på bilar som står kvar fast dom har laddat färdigt).
Man ska alltså inte behöva styra bort någon från laddaren med prissättningen...
Men dit är det långt såklart... (Tesla försöker dock ha den situationen för oss ägare, det är iaf
ambitionen, även om det inte funkar precis alltid)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja. Ingen skulle ju komma på idén att ta parkeringsavgifter vid en bensinpump. Och samtidigt är det mig veterligen inget stort problem heller att folk står och blockerar bensinpumpar i flera timmar. Det finns liksom ingen anledning att göra det.Bjelke skrev:Helt klart inte enkelt det här, och hur man än vrider och vänder på det så känns det som att det
bli ett problem öht
Problemet att folk tar upp laddare längre än nödvändigt beror ju på att laddningen tar så pass lång tid att man tvingas att göra nåt annat under tiden. Då är det lätt hänt att bilen till sist är fulladdad fast man själv kanske inte har ätit färdigt, eller vad man nu håller på med. För det är ju ingen som sitter avsiktligt och blockerar en laddare. Andra alternativet är ju att man verkligen behöver ladda fullt, eftersom man annars inte når sin destination.
Jag tror såhär: Med moderna elbilar som laddar extremt snabbt hinner man oftast inte att gå så långt ifrån bilen att detta blir ett problem öht. Detta förutsätter såklart att det är en riktig snabbladdare. Att operatörerna tar parkeringsavgifter vid en långsam 50kW-laddare är rån och borde förbjudas.
I takt med att det kommer upp fler laddstationer på fler ställen minskar risken för elektrontorsk och således behöver man inte stå och ladda fullt till varje pris så som det är idag i vissa fall.
Fler laddare på samma ställe kan förhindra köbildning.
Kort sagt, jag hoppas och tror att det är ett övergående problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bra idé som man kan fundera vidare på helt klart. Som du är inne på så blir ju mitt tidigare förslag lite orättvist mot e-tron och andra bilar med så linjär laddeffekt. Håller med helt.mati skrev:Jag skulle nog bli ganska förbannad om laddaren efter 80% plötsligt skulle tycka att jag har fått nog med laddning. Min bil ligger en bra bit norr om 100kW även vid 80%. Det tar mindre än 15 minuter att trycka in de sista 20%. Och jag vill troligen ha de sista procenten. En bil som e-tron måste laddas hyfsat fullt om man vill komma någonvart på långresa.martinot skrev:Ett vettigt exempel skulle kunna vara att man betalar per kWh för laddning upp till 80% (och att laddaren inte tillåter högre SoC då de sista 20% blockar laddaren länge för andra som vill ladda), och att om man då låter bli att flytta bilen när man nått tex. 80%, så börjar en taxa att ticka som tar betalt per parkerad minut.
Däremot så skulle man kunna börja ta betalt per minut när laddeffekten sjunker under en viss tröskel. Säg 5-10kW eller nåt. Senast när laddningen är avslutad skulle minuterna kunna börja kosta pengar. Precis så som Tesla gör med sin idle-fee.
På något sätt borde man iaf. motverka de som "hoggar" laddarna orimligt länge i slutet på sina laddessioner när tiden drar iväg i förhållande till nyttan att stanna kvar och ladda.
Istället för en fast SoC (som jag förslog tidigare) så kanske man kan kombinera med både en SoC-gräns och en tröskel när effekten blivit för låg. Även bilar med låg effekt kanske blir sura om de inte får minimum 80% SoC i laddning, även om det tar tid. Men då kan ändå e-tronägare ladda fullt upp till 100% SoC.

Har däremot retat mig på folk som tankat bilen färdig, och sedan istället för att flytta bilen, går in i macken och käkar burgare, tar en fika eller sätter sig och långskiter på toa. Händer inte så ofta, men ytterst retsamt nät det väl händer om det är många på kö som väntar på att få tanka.mati skrev:Ja. Ingen skulle ju komma på idén att ta parkeringsavgifter vid en bensinpump. Och samtidigt är det mig veterligen inget stort problem heller att folk står och blockerar bensinpumpar i flera timmar. Det finns liksom ingen anledning att göra det.