Behöver jag lastbalansering?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
Fredrik j skrev:
[JM] skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Men det är väl inte reläteknik längre? Det är väl pulsreglering? Frekvensstyrt heter det väl? Tekniken har ju funnits ett tag för element som tidigare hade bimetall.
Det går bra att köra 25A på en 20A säkring under minst en halvtimme. Har provat. Går säkert att köra längre än så.
Dvs nån ampere överlast 1 eller 5min hit eller dit lär knappast skjuta någon säkring... Så om någon kör mikron 2min när man ligger på gränsen så kommer det gå bra ändå...
Min poäng är att frekvensstyrd lastvakt blir väldigt exakt så länge det är en resistiv last som är enkel att reglera.
Det var inget i mitt påstående som sade emot....
Min poäng var att man inte behöver ta i för att lösa denna typ av problem på sekundbasis eftersom säkringarna är tröga...

Citerar Elon Musk: The best component is no component.
En lastvakt är ju en typ av säkring. Egentligen behövs ju inte båda men smältsäkringens fördel är att den är okänslig för fel i mjukvara.
Om lastvakten görs tillräckligt säker med t.ex. redundanta system behövs inga ytterligare säkringar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av LarsL »

Tiderna ska mer ses som exempel inte som faktiska tider. Det går ju att överbelasta säkringar ganska mycket innan de faktiskt brinner av. Det är ju därför man kan tycka att det här går ju bra när man sätter bilen på laddning men sedan efter ett bra tag så går huvudsäkringen. Jag brukar gå och känna om säkringarna gått varma när jag laddat på ett nytt ställe.

Min fundering var om jag har två lastvakter som ska bryta vid tex 20A. Då kommer ju bägge få signalen att nu är det för högbelastning jag stänger ner. När de fått det då kommer de ju se att det finns utrymme och starta igen och då få överlast och stänga ner.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av Fredrik j »

En effektvakt som styr med frekvens reglerar effekten löpande hela tiden och kopplar ju inte bort helt.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Behöver jag lastbalansering?

Inlägg av root »

Fredrik j skrev:
En effektvakt som styr med frekvens reglerar effekten löpande hela tiden och kopplar ju inte bort helt.
Det fungerar så här, i alla fall i en laddbox för hemmabruk:

Laddboxen talar om för bilen hur mycket ström den får dra. Bilen bestämmer själv hur mycket ström den drar, upp till maxvärdet som laddboxen signalerat. Laddboxen kan justera värdet från 6 Ampere upp till sin maxeffekt. Laddboxen hämtar in information om tillgänglig effekt från en mätare i elcentralen. (Laddboxtillverkarna har kokat ihop olika lösningar för mätningen i elcentralen)

Laddboxen kan ändra värdet på strömmen med några sekunders mellanrum. Sedan tar bilen lite tid på sig att anpassa. Det alltså en ganska "seg" process.

Jag ser egentligen inga problem med att kombinera detta med en effektvakt som "slår av" last, antingen helt eller i steg. Hela iden med en reglerande laddbox är att den inte skall signalera ström till bilen som går över säkringarna. Enda problemet skulle kunna vara om regleringen tar all effekt upp till säkringstaket, så att effektvakten aldrig kommer till att "slår på". Det borde kunna lösas med att ställa regleringen med lägre strömgräns än hvudsäkringarna tål.
phasebox.se
P85D
Skriv svar