Stressad Stockholmare
Moderator: Redaktion
Re: Stressad Stockholmare
Apropå det här med 100 mil så visst kan jag känna en viss saknad över förlorad frihetskänsla på långkörning. Framförallt det här med att kunna ha både takbox och cyklar med sig utan att det påverkar särskilt mycket.
Men efter jag tänkt på det i 15 sekunder kommer jag på att jag absolut inte vill tillbaka till tankhelvetet till vardags. Den där räckviddsångesten när tankmätaren börjar närma sig tom tank är lite jobbig. Kommer ihåg särskilt en gång när jag chansade och körde på ångorna sista milen. GOM:en visade 0 km. Hade en kollega med i bilen också. Ångest deluxe. Stå ute i kyla och kladda med dieselmunstycket, fippla med betalning... Och vad f-n gör man om man glömt plånboken? Med elbil händer det aldrig till vardags att jag ens är i närheten av tomt batteri.
Frågan man får fråga sig är hur ofta är det man kör långt och vad får det kosta i ökat obehag till vardags?
Men efter jag tänkt på det i 15 sekunder kommer jag på att jag absolut inte vill tillbaka till tankhelvetet till vardags. Den där räckviddsångesten när tankmätaren börjar närma sig tom tank är lite jobbig. Kommer ihåg särskilt en gång när jag chansade och körde på ångorna sista milen. GOM:en visade 0 km. Hade en kollega med i bilen också. Ångest deluxe. Stå ute i kyla och kladda med dieselmunstycket, fippla med betalning... Och vad f-n gör man om man glömt plånboken? Med elbil händer det aldrig till vardags att jag ens är i närheten av tomt batteri.
Frågan man får fråga sig är hur ofta är det man kör långt och vad får det kosta i ökat obehag till vardags?
martinot skrev:Låter supertrevligt! Har ni segelbåt där nere, eller brukar ni hyra?dd88 skrev:Vi har med så sjukt mycket prylar så det är svårt att flyga. Sen är bil rätt så onödigt där nere, blir ju mest båt mellan kuststäderna och ut till öarna.
Vi visserligen en egen segelbåt här hemma (hamnplats som tar 10 min att gå ner till), så är lätt att komma ut när vädret är rätt. Men trots fin svensk skärgård så har vi diskuterat lite med familjen att någon gång hyra segelbåt i medelhavet. Verkar som en mycket trevlig upplevelse!
Vi har funderat på tex. Kroatien och segla runt någon sommar genom att hyra något på plats, då jag hört mycket trevligt om skärgården där nere. Är det där ni brukar segla, eller har du andra delar av medelhavet att rekommendera?
Ska du inte nämna hur dyr segelbåten är?

Låter ju helt klart så, röker och stressar livet ur sig.. Livet är mer än pengar och jobb.Bjelke skrev:Han kanske också riskerar att dö för tidigt
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Tänkte precis det. Han har nog inte tid att stå för länge vid en laddare, det finns risk att han dör under tiden. Det gäller att optimera sin tid så man hinner med så mycket som möjligt innan man dör av hjärtinfarkt, stroke och lungcancer samtidigt. Som dödsorsak fastställs diagnosen "stressad 08". Stackars människa.Bjelke skrev:Han kanske också riskerar att dö för tidigt
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ok. Vi säger att du har stålmannens virila blåsa som klarar 70 mil utan stopp. Gäller det även familjen? Eller är det flaskor som gäller för dem?dd88 skrev:
Bra mat finns sällan längs med vägarna, och tar man en detour så drar man bara ut på det. Matlåda i bilen funkar bra, är ju ändå något speciellt i att bli matad. Är inte så gammal än så blåsan klarar sig. Själv så hade jag nog gärna stannat någon natt på utvalda ställen längs med vägen, finns mycket i centrala EU som jag skulle vilja se, men familjen vill komma fram till havet så snabbt som möjligt.
Vi har med så sjukt mycket prylar så det är svårt att flyga. Sen är bil rätt så onödigt där nere, blir ju mest båt mellan kuststäderna och ut till öarna.
Såg denna i en bok för inte så länge sedan...TiborBlomhall skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är familjen med så stannar man givetvis om någon behöver gå på toaletten. Har jag misslyckats med att köra i en sittning då?McFace skrev:Ok. Vi säger att du har stålmannens virila blåsa som klarar 70 mil utan stopp. Gäller det även familjen? Eller är det flaskor som gäller för dem?dd88 skrev:
Bra mat finns sällan längs med vägarna, och tar man en detour så drar man bara ut på det. Matlåda i bilen funkar bra, är ju ändå något speciellt i att bli matad. Är inte så gammal än så blåsan klarar sig. Själv så hade jag nog gärna stannat någon natt på utvalda ställen längs med vägen, finns mycket i centrala EU som jag skulle vilja se, men familjen vill komma fram till havet så snabbt som möjligt.
Vi har med så sjukt mycket prylar så det är svårt att flyga. Sen är bil rätt så onödigt där nere, blir ju mest båt mellan kuststäderna och ut till öarna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Precis detta tycker jag (som du beskriver väl ovan):MWall skrev:Apropå det här med 100 mil så visst kan jag känna en viss saknad över förlorad frihetskänsla på långkörning. Framförallt det här med att kunna ha både takbox och cyklar med sig utan att det påverkar särskilt mycket.
1. På resa så är ett bra tyskt diesellokomotiv en enorm frihetskänsla och helt bekymmersfritt/stressfritt.
2. För vardagspendlingen så är en bra elbil en enorm frihetskänsla och helt bekymmersfritt/stressfritt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Låter supert!dd88 skrev:Vi hyr motorbåt och skipper, men i år har jag bokat in en kurs i början av semestern så jag får köra själv sen. Annars så är det smidigt att hyra, man får båten framkörd till stranden så det är bara att hoppa på och dra iväg.martinot skrev:Låter supertrevligt! Har ni segelbåt där nere, eller brukar ni hyra?dd88 skrev:Vi har med så sjukt mycket prylar så det är svårt att flyga. Sen är bil rätt så onödigt där nere, blir ju mest båt mellan kuststäderna och ut till öarna.
Vi visserligen en egen segelbåt här hemma (hamnplats som tar 10 min att gå ner till), så är lätt att komma ut när vädret är rätt. Men trots fin svensk skärgård så har vi diskuterat lite med familjen att någon gång hyra segelbåt i medelhavet. Verkar som en mycket trevlig upplevelse!
Vi har funderat på tex. Kroatien och segla runt någon sommar genom att hyra något på plats, då jag hört mycket trevligt om skärgården där nere. Är det där ni brukar segla, eller har du andra delar av medelhavet att rekommendera?
I Kroatien så krävs det mer eller mindre en båt för att komma från allt folk, finns mängder med fina stränder och små hamnbyar som ligger otillgängliga från land. Vi utgår från Makarska och gör dagsutflykter i skärgården runt Brac och Hvar, varit ute ett 30-tal gånger och hittar hela tiden nya ställen man vill åka till.

Hoppas bara att Cv19 snart kan hanteras (vet inte om man skall vara hoppfull, eller inte) så kommer vi vilja åka ner till Kroatien, och kombinera att se landet/kusten, men även att hyra en segelbåt. Har Sjöbefäl klass VII så borde förhoppningsvis inte vara något problem även med en lite större båt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Jag ifrågasätter inte hur duktig du är på att sträckköra. Det är superimponerande att du klarar att sitta still i 70 mil om familjen inte är med. Det jag ifrågasätter är huruvida det är särskilt vanligt att någon i praktiken faktiskt sträckkör 70 mil utan minst 2-3 stopp.dd88 skrev:Är familjen med så stannar man givetvis om någon behöver gå på toaletten. Har jag misslyckats med att köra i en sittning då?McFace skrev:Ok. Vi säger att du har stålmannens virila blåsa som klarar 70 mil utan stopp. Gäller det även familjen? Eller är det flaskor som gäller för dem?dd88 skrev:
Det var värst vilken personlig nyfikenhet det var (skulle aldrig jämfört mina hemmahögtalare med högtalarpaketet till e-tron för samma pris!), men Ok.MWall skrev:
Ska du inte nämna hur dyr segelbåten är?

Jag kan nämna att det är en väldigt billig enkel segelbåt, som vi dessutom fått helt gratis (av svärföräldrarna som inte orkade med den pga. ålder), så 0.- i vårt fall.

Faktum är att beg. segelbåtar är extremt prisvärda (om man inte måste ha de nyaste). Du kan få en jättefin startbåt för några få 10-tals lakan, och du kan även få helt fantastiskt stora fina segelbåtar för mindre än vad en bra elbil kostar om du kan tänka dig de som är 30 år gamla (oftast jättefina, till skillnad från många äldre bilar).

Tycker det är en mycket trevlig sak att bara ta en enkel dagstur i skärgården utanför, ta med en liten sallad och några öl (inom rimlig alkoholnivå), en termos kaffe/the. Bada från klippor, fiska, snorkla, etc. vid någon liten ö man lägger till vid, och så har man det hur gott som helst! Livet på en pinne! Både miljövänligt och trevligt att segla framför motorbåt (tycker jag), och dessutom inte alls så dyrt att framföra (känner de med motorbåtar som bränner lätt soppa för 20 papp på en dag).
Kan verkligen rekommendera dig en enkel men trevlig liten segelbåt (om du får tag på båtplats, ofta största bekymret). Bra miljövänligt och ekonomiskt vettigt nöje!

Håller med 100%. Kommit till det läget och insikten att det är bland det minst viktiga med massvis med pengar (dessutom så försvinner nästan allt i skatter även om man ökar lönen med 50% eller liknande).chaffis75 skrev:Låter ju helt klart så, röker och stressar livet ur sig.. Livet är mer än pengar och jobb.Bjelke skrev:Han kanske också riskerar att dö för tidigt
Intressanta och bra jobb tycker jag däremot (än så länge) är värdefullt, och någonstans lite kul att känna att man kan bidra och vara värdefull för andra. Är själv fortfarande så självcentrerad att jag tycker det är roligt att ibland känna sig behövd och uppskattad. Stress kan man dock skippa och vara utan. Det ger mig inget värde, och något jag slutat med för över 10 år sedan.
Skulle gissa att det är få personer som ligger på dödsbädden och säger "jag ångrar mest i mitt liv att jag inte hann med att jobba mer och hårdare".

Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

martinot skrev:Det var värst vilken personlig nyfikenhet det var (skulle aldrig jämfört mina hemmahögtalare med högtalarpaketet till e-tron för samma pris!), men Ok.MWall skrev:
Ska du inte nämna hur dyr segelbåten är?![]()
Jag kan nämna att det är en väldigt billig enkel segelbåt, som vi dessutom fått helt gratis (av svärföräldrarna som inte orkade med den pga. ålder), så 0.- i vårt fall.
Faktum är att beg. segelbåtar är extremt prisvärda (om man inte måste ha de nyaste). Du kan få en jättefin startbåt för några få 10-tals lakan, och du kan även få helt fantastiskt stora fina segelbåtar för mindre än vad en bra elbil kostar om du kan tänka dig de som är 30 år gamla (oftast jättefina, till skillnad från många äldre bilar).
Tycker det är en mycket trevlig sak att bara ta en enkel dagstur i skärgården utanför, ta med en liten sallad och några öl (inom rimlig alkoholnivå), en termos kaffe/the. Bada från klippor, fiska, snorkla, etc. vid någon liten ö man lägger till vid, och så har man det hur gott som helst! Livet på en pinne! Både miljövänligt och trevligt att segla framför motorbåt (tycker jag), och dessutom inte alls så dyrt att framföra (känner de med motorbåtar som bränner lätt soppa för 20 papp på en dag).
Kan verkligen rekommendera dig en enkel men trevlig liten segelbåt (om du får tag på båtplats, ofta största bekymret). Bra miljövänligt och ekonomiskt vettigt nöje!
Det här är faktiskt sant: Jag blev sjösjuk på en uppblåsbar flamingo i vår pool i somras. Jag kan inte tänka mig nåt värre än en båt. För mig är det en form av tortyrredskap.

Kommer aldrig glömma rundturen ut till de Eoliska öarna utanför Sicilien 2007. Var grönvit i ansiktet hela dagen. Provade en trampbåt på Zakynthos för några år sen också men blev illamående efter fem minuter och fick simma iland. Hann se nån sån där sköldpadda först iaf.

Kan vara på grund av detta jag inte vill ha FSD. Skulle aldrig kunna göra nåt vettigt utan att må illa ändå.

Beskrivningen i ursprungsinlägget låter precis som en bekant.
Läkare som av en händelse arbetat mkt i Norge(vilka han anser är hycklare).
Han har provat min M3P och tyckte den var grymt kul, han har ägt många prestandabilar innan... men... "bilen måste ju fungera i vardagen"
Läkare som av en händelse arbetat mkt i Norge(vilka han anser är hycklare).
Han har provat min M3P och tyckte den var grymt kul, han har ägt många prestandabilar innan... men... "bilen måste ju fungera i vardagen"

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Antagligen kategoriseras hans dödsfall som orsakat av dieselavgaser...mati skrev:Tänkte precis det. Han har nog inte tid att stå för länge vid en laddare, det finns risk att han dör under tiden. Det gäller att optimera sin tid så man hinner med så mycket som möjligt innan man dör av hjärtinfarkt, stroke och lungcancer samtidigt. Som dödsorsak fastställs diagnosen "stressad 08". Stackars människa.Bjelke skrev:Han kanske också riskerar att dö för tidigt
Mycket raljerande här tycker jag. Jag är själv en av dom som gärna vill se en räckvidd på 100 mil men det beror ju inte på att jag vill köra länge utan att kissa utan på att jag drag husvagn med min bil och räknar kallt med att jag kan dra av halva räckvidden och då blir det 50mil vilket antagligen betyder effektiv körning på 40mil med lite marginal.
Sen kör jag faktiskt 125 mil i en etapp när vi åker upp och jagar. Går faktiskt förvånansvärt bra eftersom vi är tre som kan turas om att köra. Vi brukar köra 2 timmar var och hela resan brukar ta 15-16 timmar.
Att köra 125mil i sträck själv är ju naturligtvis galet och inget jag skulle ge mig ut på.
Sen kör jag faktiskt 125 mil i en etapp när vi åker upp och jagar. Går faktiskt förvånansvärt bra eftersom vi är tre som kan turas om att köra. Vi brukar köra 2 timmar var och hela resan brukar ta 15-16 timmar.
Att köra 125mil i sträck själv är ju naturligtvis galet och inget jag skulle ge mig ut på.
Jo, men anledningen till att det blir lite larvigt är ju att man förväntar sig att dröja på övergång till massadoptering för att "den måste ju funka i vardagen" men det man pratar om är alltså extrema ytterlighetsfall. Visst, det kanske finns ett par tusen personer i Sverige som absolut på liv och död måste ha 200 mil i tanken för när de ska köra cannonball till Madrid, men jag tror man kan bortse från de fallen i debatten generellt.Fredrik j skrev:Mycket raljerande här tycker jag. Jag är själv en av dom som gärna vill se en räckvidd på 100 mil men det beror ju inte på att jag vill köra länge utan att kissa utan på att jag drag husvagn med min bil och räknar kallt med att jag kan dra av halva räckvidden och då blir det 50mil vilket antagligen betyder effektiv körning på 40mil med lite marginal.
Sedan kanske det till och med går att anpassa till förutsättningarna för elbil också, genom att helt enkelt tänka lite annorlunda istället för att tänka "elbilen måste klara samma saker under samma förutsättningar som världens snålaste diesel".
Fixar ni att köra i sträck utan att tanka, utan att ta kisspauser och utan att behöva äta så är det ju sjukt imponerande, men det kan omöjligen utgöra mer än en extremt liten bråkdel av trafikanterna.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Håller med till 500%, lite det jag var inne på med ett inlägg tidigare i en annan tråd också (men det skulle såklartMcFace skrev:Jo, men anledningen till att det blir lite larvigt är ju att man förväntar sig att dröja på övergång till massadoptering för att "den måste ju funka i vardagen" men det man pratar om är alltså extrema ytterlighetsfall. Visst, det kanske finns ett par tusen personer i Sverige som absolut på liv och död måste ha 200 mil i tanken för när de ska köra cannonball till Madrid, men jag tror man kan bortse från de fallen i debatten generellt.Fredrik j skrev:Mycket raljerande här tycker jag. Jag är själv en av dom som gärna vill se en räckvidd på 100 mil men det beror ju inte på att jag vill köra länge utan att kissa utan på att jag drag husvagn med min bil och räknar kallt med att jag kan dra av halva räckvidden och då blir det 50mil vilket antagligen betyder effektiv körning på 40mil med lite marginal.
Sedan kanske det till och med går att anpassa till förutsättningarna för elbil också, genom att helt enkelt tänka lite annorlunda istället för att tänka "elbilen måste klara samma saker under samma förutsättningar som världens snålaste diesel".
Fixar ni att köra i sträck utan att tanka, utan att ta kisspauser och utan att behöva äta så är det ju sjukt imponerande, men det kan omöjligen utgöra mer än en extremt liten bråkdel av trafikanterna.
misstolkas fullt ut...).
Ett allmänt accepterande måste nödvändigtvis bygga på dom mest extrema kraven.
Jag tror att priset är en stor bromskloss för många och sedan har vi laddarnas täckning också (men samma här,
jag tror inte att dom absolut måste upp i typ 1000kW för att den stora massan ska tycka att det funkar bra även om
det vore najs och en mindre grupp kapitalstarka såklart är beredda att betala för det också).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nu raljerar du ju igen. 200mil?McFace skrev:Jo, men anledningen till att det blir lite larvigt är ju att man förväntar sig att dröja på övergång till massadoptering för att "den måste ju funka i vardagen" men det man pratar om är alltså extrema ytterlighetsfall. Visst, det kanske finns ett par tusen personer i Sverige som absolut på liv och död måste ha 200 mil i tanken för när de ska köra cannonball till Madrid, men jag tror man kan bortse från de fallen i debatten generellt.Fredrik j skrev:Mycket raljerande här tycker jag. Jag är själv en av dom som gärna vill se en räckvidd på 100 mil men det beror ju inte på att jag vill köra länge utan att kissa utan på att jag drag husvagn med min bil och räknar kallt med att jag kan dra av halva räckvidden och då blir det 50mil vilket antagligen betyder effektiv körning på 40mil med lite marginal.
Jag önskar komma 40 mil med husvagnen innan påtvingad paus. Redan det är ju en rejäl försämring mot idag men acceptabel. Men ladda var 20mil är ju inte aktuellt.
Det går faktiskt ganska bra. Vi startar kl 4 på morgonen och avverkar ca 50 mil till Scandic i gävle där vi äter frukost. Dit kör vi var sin gång och dom som inte kör brukar sova. Från Gävle kör vi till Ö-vik där vi tar en fika där vi brukar tanka. Tar ca 15min. Sen stannar vi i Umeå och äter Mcdonalds. Nästa stopp är i boden där vi handlar för veckan. Sen är det ca 10 mil till och vi kommer fram ca 20.00-20.30.
Hade det funnits en elbil idag som jag verkligen ville ha ser jag inte det som omöjligt att jag skulle kunna förändra något i mina behov men än så länge är jag inte där.
Att köpa elbil och ha kvar dieseln blir för dyrt.
Det som ligger närmast är att köpa en liten billigare elbil som andrabil och gå ner till en dieselbil istället för två. ID3 t.ex. som jag tyckte var ganska trevlig.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Håller helt med om detta (och även det du skrev i den andra tråden).Bjelke skrev:Håller med till 500%, lite det jag var inne på med ett inlägg tidigare i en annan tråd också (men det skulle såklart
misstolkas fullt ut...).
Ett allmänt accepterande måste nödvändigtvis bygga på dom mest extrema kraven.
Jag tror att priset är en stor bromskloss för många och sedan har vi laddarnas täckning också (men samma här,
jag tror inte att dom absolut måste upp i typ 1000kW för att den stora massan ska tycka att det funkar bra även om
det vore najs och en mindre grupp kapitalstarka såklart är beredda att betala för det också).
Med tanke på hur det stora flertalet kör sina bilar (även när de åker på långfärd) så finns det elbilar som är tillräckligt bra vad gäller räckvidd, laddhastighet och täckning av laddnätverk. Vi är där idag. Att säga det betyder inte (som antyddes i den andra tråden) att man är motståndare till fortsatt utveckling på något område.
Då är mytbildning kring elbilar samt prisnivån större hinder än dagens räckvidder, laddhastigheter, m m.
Sedan förstår jag Fredrik J, som vill kunna dra husvagn. Hade jag det önskemålet skulle jag inte heller välja elbil idag.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Hyrbil en gång per år är ju givetvis ett alternativ om du ska släpa husvagn 125 mil, men ska du inte det klarar du den resan på 12 timmar med en Model 3 LR, inklusive laddstopp.Fredrik j skrev:Nu raljerar du ju igen. 200mil?McFace skrev:Jo, men anledningen till att det blir lite larvigt är ju att man förväntar sig att dröja på övergång till massadoptering för att "den måste ju funka i vardagen" men det man pratar om är alltså extrema ytterlighetsfall. Visst, det kanske finns ett par tusen personer i Sverige som absolut på liv och död måste ha 200 mil i tanken för när de ska köra cannonball till Madrid, men jag tror man kan bortse från de fallen i debatten generellt.Fredrik j skrev:Mycket raljerande här tycker jag. Jag är själv en av dom som gärna vill se en räckvidd på 100 mil men det beror ju inte på att jag vill köra länge utan att kissa utan på att jag drag husvagn med min bil och räknar kallt med att jag kan dra av halva räckvidden och då blir det 50mil vilket antagligen betyder effektiv körning på 40mil med lite marginal.
Jag önskar komma 40 mil med husvagnen innan påtvingad paus. Redan det är ju en rejäl försämring mot idag men acceptabel. Men ladda var 20mil är ju inte aktuellt.
Det går faktiskt ganska bra. Vi startar kl 4 på morgonen och avverkar ca 50 mil till Scandic i gävle där vi äter frukost. Dit kör vi var sin gång och dom som inte kör brukar sova. Från Gävle kör vi till Ö-vik där vi tar en fika där vi brukar tanka. Tar ca 15min. Sen stannar vi i Umeå och äter Mcdonalds. Nästa stopp är i boden där vi handlar för veckan. Sen är det ca 10 mil till och vi kommer fram ca 20.00-20.30.
Hade det funnits en elbil idag som jag verkligen ville ha ser jag inte det som omöjligt att jag skulle kunna förändra något i mina behov men än så länge är jag inte där.
Det som ligger närmast är att köpa en liten billigare elbil som andrabil och gå ner till en dieselbil istället för två. ID3 t.ex. som jag tyckte var ganska trevlig.
Att du och många andra är inställda på att absolut alla beteenden måste kunna fortsätta obehindrat ändrar ju inte att många (de allra flesta?) redan idag med minimala livsstilsförändringar skulle kunna byta till el.
Kände att det var snarare du som misstolka mig, men det är ju en annan sak. Trots att du ignorerade mitt svar (som var väldigt seriöst), men bjuder på den.Bjelke skrev:Håller med till 500%, lite det jag var inne på med ett inlägg tidigare i en annan tråd också (men det skulle såklart
misstolkas fullt ut...).

Nej du missuppfattar. Jag dra husvagnen till medelhavet i 3-4 veckor på sommaren. Dom 125milen åker jag upp till norrland och jagar. Då har jag ingen husvagn med.McFace skrev:Hyrbil en gång per år är ju givetvis ett alternativ om du ska släpa husvagn 125 mil, men ska du inte det klarar du den resan på 12 timmar med en Model 3 LR, inklusive laddstopp.Fredrik j skrev:Nu raljerar du ju igen. 200mil?McFace skrev:Jo, men anledningen till att det blir lite larvigt är ju att man förväntar sig att dröja på övergång till massadoptering för att "den måste ju funka i vardagen" men det man pratar om är alltså extrema ytterlighetsfall. Visst, det kanske finns ett par tusen personer i Sverige som absolut på liv och död måste ha 200 mil i tanken för när de ska köra cannonball till Madrid, men jag tror man kan bortse från de fallen i debatten generellt.Fredrik j skrev:Mycket raljerande här tycker jag. Jag är själv en av dom som gärna vill se en räckvidd på 100 mil men det beror ju inte på att jag vill köra länge utan att kissa utan på att jag drag husvagn med min bil och räknar kallt med att jag kan dra av halva räckvidden och då blir det 50mil vilket antagligen betyder effektiv körning på 40mil med lite marginal.
Att du och många andra är inställda på att absolut alla beteenden måste kunna fortsätta obehindrat ändrar ju inte att många (de allra flesta?) redan idag med minimala livsstilsförändringar skulle kunna byta till el.
Provade att knappa in jaktresan i A better Routeplaner och en M3 LR tar 15h 26min på sig att göra resan och då står vi i älgskogen med 10% batteri utan laddmöjlighet i jaktkojan.
Håller med. Många familjer har ju flera bilar inom hushållet, så en bra variant är ju att man byta en av ICE-bilarna till elbil. Redan idag så fungerar ju elbilar utmärkt för i princip alla som pendlarbil, så en av bilarna kan ju de bytas i de flesta hushållen. För de som är osäkra om långresor så kan de ju behålla dieseloket ett tag till (tills att batterier och infrastruktur kommit i kapp).Niklas Z skrev:Sedan förstår jag Fredrik J, som vill kunna dra husvagn. Hade jag det önskemålet skulle jag inte heller välja elbil idag.
Om alla hushåll i Sverige skulle göra så, så skulle 50% av flottan kunna ställas om direkt, vilket inte är dåligt.

Det är precis så jag tänker göra. Eller snarare blir tvungen att göra.martinot skrev:Håller med. Många familjer har ju flera bilar inom hushållet, så en bra variant är ju att man byta en av ICE-bilarna till elbil. Redan idag så fungerar ju elbilar utmärkt för i princip alla som pendlarbil, så en av bilarna kan ju de bytas i de flesta hushållen. För de som är osäkra om långresor så kan de ju behålla dieseloket ett tag till (tills att batterier och infrastruktur kommit i kapp).Niklas Z skrev:Sedan förstår jag Fredrik J, som vill kunna dra husvagn. Hade jag det önskemålet skulle jag inte heller välja elbil idag.
Om alla hushåll i Sverige skulle göra så, så skulle 50% av flottan kunna ställas om direkt, vilket inte är dåligt.