Sida 2 av 7
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 11:06
av mati
Svenssons skrev:Peter Andersson skrev:
Att ha ett eluttag på elbilen är mycket bra.
Mycket märkligt att så få elbilar har den möjligheten.
Alla bilar har möjligheten att enkelt få ett 230V eluttag i bilen. Effekten kan vara begränsad dock. Själv har jag hittills aldrig använd 230V AC i bilen även ifall jag har möjlighet till det i bilen. 12V DC använder jag dock dagligen och då inte enbart USB.
Du menar via 12V batteriet antar jag. Jo, visst. Men för det första så är effekten ganska begränsad och dessutom måste bilen kontinuerligt ladda 12V batteriet om det ska vara till någon nytta. Även en elbil måste troligen vara påslagen på något sätt. Ioniq 5 har som jag förstår permanent 230V 16A tillgängligt, även om bilen är avstängd.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 11:10
av Fredrik j
MWall skrev:Fredrik j skrev:Legato skrev:
Det håller jag helt med om. Jag är i grunden en sedan-älskare, men när man ska ha tre barnstolar med i och urlastning samt ta med barnvagn så är det tyvärr mer praktiskt med SUV, det kommer man inte ifrån. Men Model 3 och e-tron GT är kvar på listan trots att de rent praktiskt inte passar oss alls, just för att jag egentligen verkligen vill ha en sedan...
Tre barnstolar är ju lyckligtvis övergående ganska snabbt.
Säg inte det. Så länge de är under 135 cm så måste de ha åtminstone bälteskudde. Då är det bättre med en riktig stol med sidostöd utifall de somnar. Då är ungarna 7-10 år. Bakåtvända sitter en del upp till 5-års åldern. Så nog får man dribbla med stolar ett tag.

Ja det gäller ju att planera. Är man oförsiktig kan man ju ha behov av barnstolar i 15år och aldrig kunna ha den bil man egentligen vill ha.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 11:19
av MWall
Fredrik j skrev:MWall skrev:Fredrik j skrev:Legato skrev:
Det håller jag helt med om. Jag är i grunden en sedan-älskare, men när man ska ha tre barnstolar med i och urlastning samt ta med barnvagn så är det tyvärr mer praktiskt med SUV, det kommer man inte ifrån. Men Model 3 och e-tron GT är kvar på listan trots att de rent praktiskt inte passar oss alls, just för att jag egentligen verkligen vill ha en sedan...
Tre barnstolar är ju lyckligtvis övergående ganska snabbt.
Säg inte det. Så länge de är under 135 cm så måste de ha åtminstone bälteskudde. Då är det bättre med en riktig stol med sidostöd utifall de somnar. Då är ungarna 7-10 år. Bakåtvända sitter en del upp till 5-års åldern. Så nog får man dribbla med stolar ett tag.

Ja det gäller ju att planera. Är man oförsiktig kan man ju ha behov av barnstolar i 15år och aldrig kunna ha den bil man egentligen vill ha.
Vi hade bakåtvänd stol i 9 år (två barn med 4,5 år emellan). Den sista byttes till framåtvänd i höstas. Gör stor skillnad eftersom passagerarsätet kan vara längre bak nu.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 11:24
av Svenssons
mati skrev:Svenssons skrev:Peter Andersson skrev:
Att ha ett eluttag på elbilen är mycket bra.
Mycket märkligt att så få elbilar har den möjligheten.
Alla bilar har möjligheten att enkelt få ett 230V eluttag i bilen. Effekten kan vara begränsad dock. Själv har jag hittills aldrig använd 230V AC i bilen även ifall jag har möjlighet till det i bilen. 12V DC använder jag dock dagligen och då inte enbart USB.
Du menar via 12V batteriet antar jag. Jo, visst. Men för det första så är effekten ganska begränsad och dessutom måste bilen kontinuerligt ladda 12V batteriet om det ska vara till någon nytta. Även en elbil måste troligen vara påslagen på något sätt. Ioniq 5 har som jag förstår permanent 230V 16A tillgängligt, även om bilen är avstängd.
Det finns tillgång till permanent 12V i om inte alla modeller så i de flesta. Vet ingen bil som inte går via 12V men kanske skiljer det för Ioniq och Honda E men har inte sett att effekten kommer direkt från batteripacken. Effekten kan dock vara den stora akilleshälen. 16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 11:31
av Zalman3
16A, 230V, 3,7kW borde ju vara baskravet av vad man kan få ut från sin elbil.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 11:40
av mati
Svenssons skrev:16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.
Jag är ganska säker på att jag läste att Ioniq 5 kan leverera den effekten. Den har ju två uttag, det ena sitter inne i bilen och det andra får man genom att stoppa in en adapter i typ2-uttaget. Jag har svårt att tro att det går via 12V-batteriet i det fallet. Det ska ju gå att ladda andra elbilar den vägen också. Och då är det inte så osannolikt att de kan kräma ut 16A.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 11:43
av Svenssons
mati skrev:Svenssons skrev:16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.
Jag är ganska säker på att jag läste att Ioniq 5 kan leverera den effekten. Den har ju två uttag, det ena sitter inne i bilen och det andra får man genom att stoppa in en adapter i typ2-uttaget. Jag har svårt att tro att det går via 12V-batteriet i det fallet. Det ska ju gå att ladda andra elbilar den vägen också. Och då är det inte så osannolikt att de kan kräma ut 16A.
Det är ju möjligt att göra dubbelriktade ombordladdare och då skulle det gå att få ut samma effekt som man kan ladda bilen med. Hittills har jag inte sett något sådant men Hyundai kanske är först med detta.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 11:49
av Zalman3
Svenssons skrev:mati skrev:Svenssons skrev:16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.
Jag är ganska säker på att jag läste att Ioniq 5 kan leverera den effekten. Den har ju två uttag, det ena sitter inne i bilen och det andra får man genom att stoppa in en adapter i typ2-uttaget. Jag har svårt att tro att det går via 12V-batteriet i det fallet. Det ska ju gå att ladda andra elbilar den vägen också. Och då är det inte så osannolikt att de kan kräma ut 16A.
Det är ju möjligt att göra dubbelriktade ombordladdare och då skulle det gå att få ut samma effekt som man kan ladda bilen med. Hittills har jag inte sett något sådant men Hyundai kanske är först med detta.
SERES SF5 EVR kommer att ha en 6,6 kW AC-laddare och har en V2V på upp till 40 kW.
SERES SF5 EV kommer att ha en 10 kW AC-laddare ombord och kan ta emot 100 kW DC (snabb laddning).
https://www.seresbil.no/
Svensk säljare.
https://www.drivee.se/sv/seres-start/seres-sf5/
MG 5 kombi
V2X kan det vara möjligt att fordonet kan ge upp till 3 kW för utomhus- eller till och med V2G via AC-anslutningen.
https://www.ludego.com/e-kombi/
EDIT:
Reservelverk vid el- och värmeavbrott
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Fold ... eId=104069
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 11:59
av Svenssons
Zalman3 skrev:Svenssons skrev:mati skrev:Svenssons skrev:16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.
Jag är ganska säker på att jag läste att Ioniq 5 kan leverera den effekten. Den har ju två uttag, det ena sitter inne i bilen och det andra får man genom att stoppa in en adapter i typ2-uttaget. Jag har svårt att tro att det går via 12V-batteriet i det fallet. Det ska ju gå att ladda andra elbilar den vägen också. Och då är det inte så osannolikt att de kan kräma ut 16A.
Det är ju möjligt att göra dubbelriktade ombordladdare och då skulle det gå att få ut samma effekt som man kan ladda bilen med. Hittills har jag inte sett något sådant men Hyundai kanske är först med detta.
SERES SF5 EVR kommer att ha en 6,6 kW AC-laddare och har en V2V på upp till 40 kW.
SERES SF5 EV kommer att ha en 10 kW AC-laddare ombord och kan ta emot 100 kW DC (snabb laddning).
https://www.seresbil.no/
Svensk säljare.
https://www.drivee.se/sv/seres-start/seres-sf5/
MG 5 kombi
V2X kan det vara möjligt att fordonet kan ge upp till 3 kW för utomhus- eller till och med V2G via AC-anslutningen.
https://www.ludego.com/e-kombi/
Man får ju skilja på AC och DC här. Likström V2V innebär att ingen omvandling via växelström är aktuell och inget som jag pratat om alls och ombordladdaren är inte alls inblandad.
För MG 5 så är det du skriver under rubriken: "Zusätzliche Optionen die sich unsere Kunden für den für den e-Kombi wünschen:" översatt till "Additional options that our customers want for the e-Kombi:" dvs inte något som är aktuellt idag utan önskemål om framtiden. Vet inte varför du uteslöt detta... Det är dessutom max 13A, inte några 16A.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 12:44
av wheels
220 uttaget på Ionic är ju jättebra, men skall man ha riktig nytta av det vid ett strömavbrott så får man koppla elen så man har de strömkällor man prioriterat på en fas
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 19:58
av LarsA
Legato skrev:NiklasTesla skrev:
Är dock frustrerad att man inte på enkelt sätt kan använda solcellerna vid elavbrott.
Lätt att använda om man har batteri och skåp med relä som kopplar om vid strömavbrott, sådant har vi och det fungerar bra. Återbetalningstiden ökade bara med ett år då batteriet ökar använd solel med 70%.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 20:25
av mati
LarsA skrev:Legato skrev:NiklasTesla skrev:
Är dock frustrerad att man inte på enkelt sätt kan använda solcellerna vid elavbrott.
Lätt att använda om man har batteri och skåp med relä som kopplar om vid strömavbrott, sådant har vi och det fungerar bra. Återbetalningstiden ökade bara med ett år då batteriet ökar använd solel med 70%.
Den kalkylen skulle jag gärna vilka se. Hur räknar ni då? För mig spelar det nämligen ingen större roll om jag säljer min solel eller om jag förbrukar den själv. I alla fall inte till den grad att jag skulle kunna finansiera ett batteri med mellanskillnaden.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 20:30
av Legato
Jag tjänar betydligt mer på att sälja elen än att konsumera den själv. (Inklusive allt).
1,10:- för såld el och 0,90:- för köpt el under 2020 ungefär.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 20:48
av martinot
mati skrev:Svenssons skrev:Peter Andersson skrev:
Att ha ett eluttag på elbilen är mycket bra.
Mycket märkligt att så få elbilar har den möjligheten.
Alla bilar har möjligheten att enkelt få ett 230V eluttag i bilen. Effekten kan vara begränsad dock. Själv har jag hittills aldrig använd 230V AC i bilen även ifall jag har möjlighet till det i bilen. 12V DC använder jag dock dagligen och då inte enbart USB.
Du menar via 12V batteriet antar jag. Jo, visst. Men för det första så är effekten ganska begränsad och dessutom måste bilen kontinuerligt ladda 12V batteriet om det ska vara till någon nytta. Även en elbil måste troligen vara påslagen på något sätt. Ioniq 5 har som jag förstår permanent 230V 16A tillgängligt, även om bilen är avstängd.
Det är just detta som jag tycker verkar så smart. Är själv ingen Hyundai-fantast (är inte ett bilmärke som troligen har mig som målkund heller), men detta är riktigt vettigt! Det här borde alla andra elbilstillverkare verkligen ta till sig.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 20:51
av BrooklynS
Som bil räknat så torde väl M3P vara roligast per krona, dessutom överlägset bäst prestanda samtidigt som värdet iom laddnätverket lär hålla bra över tid. Så tänker jag. Om du ändå spekulerar på bilar i den prisklassen alltså.
Annars skulle jag absolut överväga en betydligt billigare bil och lägga mellanskillnaden på banken.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 21:03
av Legato
BrooklynS skrev:Som bil räknat så torde väl M3P vara roligast per krona, dessutom överlägset bäst prestanda samtidigt som värdet iom laddnätverket lär hålla bra över tid. Så tänker jag. Om du ändå spekulerar på bilar i den prisklassen alltså.
Annars skulle jag absolut överväga en betydligt billigare bil och lägga mellanskillnaden på banken.
Roligast per krona håller jag med om. Men total glädje så tror jag GTn vinner
Problemet är som sagt att ingen av dem är någon dröm gällande att lasta in tre barn och barnvagn i. Kanske tom så jobbigt att glädjen går förlorad...
Men som sagt, med färre/äldre barn hade det definitivt stått mellan de två bilarna.
Ja Mach-E är för mig alternativet som jag tror ger acceptabel glädje, praktiskt användande och en sparad slant på banken. Men "the jury is still out"

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 21:04
av mati
martinot skrev:
Det är just detta som jag tycker verkar så smart. Är själv ingen Hyundai-fantast (är inte ett bilmärke som troligen har mig som målkund heller), men detta är riktigt vettigt! Det här borde alla andra elbilstillverkare verkligen ta till sig.
Jag har aldrig haft en Hyundai heller. Det var liksom aldrig aktuellt, men jag har ingenting emot märket eller så. Vi tittade på en vanlig Ioniq i samband med att vi letade efter en andrabil. Men det blev som bekant en e-Golf istället. Ioniq föll oss vid den tiden inte i smaken av olika anledningar. Men Ioniq 5 kommer jag absolut titta närmare på. Förutsatt den finns att köpa någon gång under det här året.
Jag vet inte vilken målgrupp de egentligen siktar på med denna bilen. Som jag ser det konkurrerar den med ID4, Enyaq och till viss del även Model Y. Allihopa inga billiga bilar direkt. Om man ser Hyundai som ett budgetmärke, vilket jag antar att många gör, kommer man nog inte hitta många klassiska Hyundai-kunder bland dem som kommer köpa en Ioniq 5.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 21:10
av mati
Svenssons skrev:mati skrev:Svenssons skrev:16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.
Jag är ganska säker på att jag läste att Ioniq 5 kan leverera den effekten. Den har ju två uttag, det ena sitter inne i bilen och det andra får man genom att stoppa in en adapter i typ2-uttaget. Jag har svårt att tro att det går via 12V-batteriet i det fallet. Det ska ju gå att ladda andra elbilar den vägen också. Och då är det inte så osannolikt att de kan kräma ut 16A.
Det är ju möjligt att göra dubbelriktade ombordladdare och då skulle det gå att få ut samma effekt som man kan ladda bilen med. Hittills har jag inte sett något sådant men Hyundai kanske är först med detta.
Länk till rätt tråd samt YT.
viewtopic.php?f=27&t=23558&start=280#p505537
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 21:12
av martinot
mati skrev:Om man ser Hyundai som ett budgetmärke, vilket jag antar att många gör, kommer man nog inte hitta många klassiska Hyundai-kunder bland dem som kommer köpa en Ioniq 5.
Tycker du träffar väldigt rätt gällande Hyundais lite problematiska marknadssituation här.
Varumärket (som det är i dag) motsvarar inte riktigt den prisnivå och det marknadssegment som de verkar sikta in sig på. Tror att de kan riskera att få problem att tilltala den målgrupp som har råd att skaffa bilen.
Men inget är statiskt, och varumärken kan utvecklas (både upp och ner). Men det kommer nog inte att bli en lätt resa. Är rätt hård konkurrens i mellan/premiumsegmentet, som typiskt de vanliga tyska tillverkarna har ett starkt grepp om.
Tror mer på om de kan sälja en premiumprisad bil under samarbete med Apple, och under deras varumärke som det ryktas (något som jag tycker skulle lösa denna knepiga sits).
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 21:25
av mati
Det finns väldigt lite konkurrens just nu. Och alla elbilar som finns i detta segment är lika dyra. Men Ioniq 5 verkar tekniskt vara minst lika bra som de andra. Troligen bättre. Så sett kan Hyundai kliva in i det segmentet utan att behöva vara rädd för att ingen kommer köpa bilen. Jag tror att det blir en kioskvältare. Och Hyundai kan lätt plocka kunder som i vanliga fall tittar på dyrare märken.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 21:35
av martinot
Helt riktigt att elbilsmarknaden inte är riktigt "normal" än, och fortfarande saknar normal konkurrens och bredd i utbudet. Därav att marknadspositionerna blir lite oklara (iaf. för vissa varumärken).
Så fort elbilsmarknaden tar fart och utvecklas, så kommer vi nog se en återgång till den segmentering som råder på ICE-sidan idag.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 22:07
av Esterox
mati skrev:Det finns väldigt lite konkurrens just nu. Och alla elbilar som finns i detta segment är lika dyra. Men Ioniq 5 verkar tekniskt vara minst lika bra som de andra. Troligen bättre. Så sett kan Hyundai kliva in i det segmentet utan att behöva vara rädd för att ingen kommer köpa bilen. Jag tror att det blir en kioskvältare. Och Hyundai kan lätt plocka kunder som i vanliga fall tittar på dyrare märken.
Tyvärr tror jag du har fel Mati, många väljer istället hybrid istället för elbil. Och nu när hybriderna står sig så bra i pris samt äldre diesel så blir steget till elbil långt.
Sen är det kanske svårt att tro i ett sånt här forum, men det bilister som är villiga att köpa dessa märken Peugeot(stavning?),hyundai,renault,fiat och Ford. Är oftast det som inte lägger så mycket pengar på bilar. Lägga 500k på elbil är ju alldeles galet i deras öron. Precis lika galet som att säga till en Volvo-ägare att köpa en Hyundai för 500k. Oavsett hur bra den bilen blir så är varumärket inte där.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 26 feb 2021 22:40
av [JM]
Varför är inte model S plaid med på listan?
Ett tryck på gaspedalen och du kommer snabbt över ev konstiga tankar på andra märken

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 27 feb 2021 00:04
av Legato
[JM] skrev:Varför är inte model S plaid med på listan?
Ett tryck på gaspedalen och du kommer snabbt över ev konstiga tankar på andra märken

Plaid+ tycker jag personligen känns mer attraktiv. Om det inte vore för leveranstiden så hade den varit med på listan!
Men troligen uppgraderar jag Xen till en Plaid och då känns det lite för monotont med en S Plaid som andrabil. Prestandan är verkligen fascinerande bra, men personligen är jag väldigt besviken att det hände så lite med utseendet. Jag tycker tyvärr bilen känns gammal innan den ens börjat levereras.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Postat: 27 feb 2021 08:21
av mati
Esterox skrev:mati skrev:Det finns väldigt lite konkurrens just nu. Och alla elbilar som finns i detta segment är lika dyra. Men Ioniq 5 verkar tekniskt vara minst lika bra som de andra. Troligen bättre. Så sett kan Hyundai kliva in i det segmentet utan att behöva vara rädd för att ingen kommer köpa bilen. Jag tror att det blir en kioskvältare. Och Hyundai kan lätt plocka kunder som i vanliga fall tittar på dyrare märken.
Tyvärr tror jag du har fel Mati, många väljer istället hybrid istället för elbil. Och nu när hybriderna står sig så bra i pris samt äldre diesel så blir steget till elbil långt.
Sen är det kanske svårt att tro i ett sånt här forum, men det bilister som är villiga att köpa dessa märken Peugeot(stavning?),hyundai,renault,fiat och Ford. Är oftast det som inte lägger så mycket pengar på bilar. Lägga 500k på elbil är ju alldeles galet i deras öron. Precis lika galet som att säga till en Volvo-ägare att köpa en Hyundai för 500k. Oavsett hur bra den bilen blir så är varumärket inte där.
Hittills har ju elbilsköpare inte brytt sig överhuvudtaget om märket. Man har köpt det som fanns tillgängligt. Och inte sällan har man valt ett betydligt dyrare märke än vad man hade gjort om det hade handlat om en avgasbil. Jag behöver bara gå till mig själv. Aldrig i livet hade jag någonsin köpt en Audi. Och inte en VW heller för den delen, om det inte hade suttit en elmotor i den. Tyvärr är ju utbudet extremt begränsat. Och det kommer förbli så ett bra tag framöver. Jag tror inte att den som är intresserad av att köpa en elbil kommer välja bort Ioniq 5 bara för att det är en Hyundai. Det där gamla statusmärketänket får vi nog lägga åt sidan när det kommer till elbilar.