Du har rätt att det var kommentarer om km/% som jag tänkte på... Bara ett par sidor än så länge så jag är förvånad...Gustafsson skrev:När jag såg Svenssons kommentar såg jag för mig att han räknade ner till en explosion av kommentarer huruvida man ska använda km eller procentvisning, något som delar Teslakollektivet i två läger...
Men han kanske avsåg något annat...
Batteriförbrukning- stämmer ej
Moderator: Redaktion
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Jag vill se både km och %, samtidigt. När kommer den funktionen?
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Kör med eftermarknads-HUD som visar %, då kan man ha km på displayenBruno skrev:Jag vill se både km och %, samtidigt. När kommer den funktionen?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Att köra längre sträckor är något helt annat än korta sträckor med mycket stillastående där kanske sentrymode varit påslaget.Saabbiinnaa skrev:Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Om du vill veta hur resan kommer funka i förväg slå in den i Abetterrouteplanner.com då räknas den snabbast vägen ut med laddstopp. Där får du en bra uppfattning om hur mycket marginal du har och vilka laddalternativ det finns förutom Tesla. Sedan när du kör så knappar du bara in målet i bilens navigator så talar den om var du ska ladda. Men ha då ABRP i bakhuvudet om det känns jobbigt eller fel.
% eller km inget ger egentligen något. Jag kommer från Nissan Leaf som hade en totalt värdelös km visar så därför föredrar jag %. Vill jag se hur jag ligger till på en lite längre resa så öppnar jag bara energigrafen så visar den hur mycket procent jag kommer ha när jag kommer fram. Det syns också om jag är bättre eller sämre än planerat.
Elbils resan blir alltid trevligare om man planerar lite så att man äter medan man laddar och laddar medan man äter.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4190
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Eller med appen "watch app for tesla" 19kr. Då ser man samtidigt procent och km på apple watch.AAKEE skrev:Kör med eftermarknads-HUD som visar %, då kan man ha km på displayenBruno skrev:Jag vill se både km och %, samtidigt. När kommer den funktionen?
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5900
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Det är precis i den situationen som energigrafen briljerar. Den ändrar sig ju kontinuerligt utifrån din körning. Ingen räckviddsångest med den framme. Dessutom lär man sig bilens beteende genom att kolla på den - skitbraSaabbiinnaa skrev:Hej!
Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.
I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.
Är detta ”normalt”??
Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Saabbiinnaa
- Teslaägare
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 20 okt 2020 14:56
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Gustafsson skrev:Det är precis i den situationen som energigrafen briljerar. Den ändrar sig ju kontinuerligt utifrån din körning. Ingen räckviddsångest med den framme. Dessutom lär man sig bilens beteende genom att kolla på den - skitbraSaabbiinnaa skrev:Hej!
Hämtade en fabriksny Model 3 LR i oktober. Har inte reflekterat så mycket kring förbrukningen. Men blir lite förbryllad nu. Laddar inte batteriet mer än 80% på vardagar.
I natt tex laddade batterier ut 15km, det var kanske runt noll grader.
Körde även 22km igår (motorväg, höll hastighet) och förbrukningen var 41km.
Är detta ”normalt”??
Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Hade helt ”missat” den grafen men kollade in den idag och den var betydligt bättre! Varför är speglas inte den på skärmen istället? Bilen borde vara så pass smart att kunna ändra den momentana medan man kör...
Ja ja hursomhelst jag ska sluta stirra mig blind på batteriet och kolla energiförbrukning istället!
- Saabbiinnaa
- Teslaägare
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 20 okt 2020 14:56
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Tack för bra tips!LarsL skrev:Att köra längre sträckor är något helt annat än korta sträckor med mycket stillastående där kanske sentrymode varit påslaget.Saabbiinnaa skrev:Ska strax köra en längre sträcka på 415km med packning och är lite oroad att batteriet inte håller till nästa Supercharger. Kan man ställa in ”tung lastad” eller liknande för att få en mer rimlig beräkning.
Om du vill veta hur resan kommer funka i förväg slå in den i Abetterrouteplanner.com då räknas den snabbast vägen ut med laddstopp. Där får du en bra uppfattning om hur mycket marginal du har och vilka laddalternativ det finns förutom Tesla. Sedan när du kör så knappar du bara in målet i bilens navigator så talar den om var du ska ladda. Men ha då ABRP i bakhuvudet om det känns jobbigt eller fel.
% eller km inget ger egentligen något. Jag kommer från Nissan Leaf som hade en totalt värdelös km visar så därför föredrar jag %. Vill jag se hur jag ligger till på en lite längre resa så öppnar jag bara energigrafen så visar den hur mycket procent jag kommer ha när jag kommer fram. Det syns också om jag är bättre eller sämre än planerat.
Elbils resan blir alltid trevligare om man planerar lite så att man äter medan man laddar och laddar medan man äter.
Japp mata bilen och mata mig själv är ett måste!
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Problemet som jag ser det är att bilen bara kan bygga sin framtida prognos på historiskt data.
Som exempel. Om jag kör mycket i stan med start-stopp och hårda accelerationer. Så kommer min förbrukning vara hög.
Och baserat på detta kommer min körsträcka vara kort(are) än om jag vid senaste körningen körde slät landsväg i 70..
Så gissOmetern för hur långt man kommer kan ju inte göra sin gissning annat än på vad den vet. Och det den vet är din(a) senaste körningar.
Tittar jag på min batterikapacitet i teslafi t.ex. Så såg det ett tag ut som att jag haft en väldig "degradation" på batteriet. Men sen ändrades mitt kör och inte att förglömma laddmönster och nu är jag tillbaka vart jag borde vara. Att ladda till samma nivå varje dag är inte det bäste för gissOmetern och förmodligen inte heller för batteriet.
Inte köra tomt batteri. Inte lämna över natten med låg laddning (under 20%) inte ladda fullt för ofta. Inte ladda till samma nivå hela tiden. Det är nått jag har tagit till mig.
Det ger en mer rättvis gissOmeter angivelse och en bättre batterikapacitet enligt teslafi i alla fall.
EDIT. Kanske ska tillägga att jag själv alltid kör med % Efter att man lagt en del mil med bilen så är det inget bekymmer att gissa hur långt man kommer. Och laddinfrastrukturen gör att jag aldrig är orolig. Nu bor jag kanske extra bra till (Längst upp i norr) men här har man laddare var man behöver. Dock bara om man har tillgång till teslas nätverk.
Som exempel. Om jag kör mycket i stan med start-stopp och hårda accelerationer. Så kommer min förbrukning vara hög.
Och baserat på detta kommer min körsträcka vara kort(are) än om jag vid senaste körningen körde slät landsväg i 70..
Så gissOmetern för hur långt man kommer kan ju inte göra sin gissning annat än på vad den vet. Och det den vet är din(a) senaste körningar.
Tittar jag på min batterikapacitet i teslafi t.ex. Så såg det ett tag ut som att jag haft en väldig "degradation" på batteriet. Men sen ändrades mitt kör och inte att förglömma laddmönster och nu är jag tillbaka vart jag borde vara. Att ladda till samma nivå varje dag är inte det bäste för gissOmetern och förmodligen inte heller för batteriet.
Inte köra tomt batteri. Inte lämna över natten med låg laddning (under 20%) inte ladda fullt för ofta. Inte ladda till samma nivå hela tiden. Det är nått jag har tagit till mig.
Det ger en mer rättvis gissOmeter angivelse och en bättre batterikapacitet enligt teslafi i alla fall.
EDIT. Kanske ska tillägga att jag själv alltid kör med % Efter att man lagt en del mil med bilen så är det inget bekymmer att gissa hur långt man kommer. Och laddinfrastrukturen gör att jag aldrig är orolig. Nu bor jag kanske extra bra till (Längst upp i norr) men här har man laddare var man behöver. Dock bara om man har tillgång till teslas nätverk.
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Om det är energiappen med beräknad räckvidd du menar så visar den räckvidden på samma sätt som en färddator i en Audi - fast Audi har fast värde, det är de sista 30 kilometrarna man kört som ligger till grund för beräkningen. I Model 3 kan man ju välja mellan de sista 10, 30 eller 50 körda kilometrarna. Använder tex de sista 50km kommer det sannolikt stämma bra så länge man fortsätter köra likadant/lika fort.Azap skrev:gissOmetern för hur långt man kommer kan ju inte göra sin gissning annat än på vad den vet. Och det den vet är din(a) senaste körningar.
Jag ser inte hur man inte skulle kunna lita på det. Kan man som någon skrev, räkna om kilometervisningen på en mikrosekund mht körstil osv borde det ta högst en millisekund att klura ut att rangen minskar om man kör fortare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Nja vad jag kallar gissOmetern är den sträcka som står vid batteri iconen. Den är inte exakt samma som om du tittar i enerigmätaren. Energimätaren baserar sig på din aktuella ”resa” och den skulle jag säga är korrekt(are). Och blir exaktare ju längre du kör.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5900
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Men det är ju inte den kurvan på energimätaren som är intressantast utan den man bara kan se om man satt navigatorn på sitt mål. Där räknar ju bilen ut en prognos över hur långt du kan köra. Den tar inte hänsyn till historiska data för tidigare resor.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Exakt. Den är riktigt bra. Tar hänsyn till höjdskillnad också.Gustafsson skrev:Men det är ju inte den kurvan på energimätaren som är intressantast utan den man bara kan se om man satt navigatorn på sitt mål. Där räknar ju bilen ut en prognos över hur långt du kan köra. Den tar inte hänsyn till historiska data för tidigare resor.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Ahh, du menar den. Den är 100% fast och försöker inte alls mäta hur du kör. Det är den range som Tesla anger i USA efter sina EPA tester som ger den sträckan. Min M3P har 507km range enligt EPA och laddar jag fullt visar den alltid 507km. Har jag 50 % batteri visar den alltid 253km(50% av 507). Hur man kör påverkar inte denna visning.Azap skrev:Nja vad jag kallar gissOmetern är den sträcka som står vid batteri iconen. Den är inte exakt samma som om du tittar i enerigmätaren. Energimätaren baserar sig på din aktuella ”resa” och den skulle jag säga är korrekt(are). Och blir exaktare ju längre du kör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Nja inte "alltid" Med tiden kommer du genom att ha km kunna se tecken på både bristande kalibrering och/eller degradering när de där 507 kilometerna successivt blir färre vid full laddning.AAKEE skrev:Ahh, du menar den. Den är 100% fast och försöker inte alls mäta hur du kör. Det är den range som Tesla anger i USA efter sina EPA tester som ger den sträckan. Min M3P har 507km range enligt EPA och laddar jag fullt visar den alltid 507km. Har jag 50 % batteri visar den alltid 253km(50% av 507). Hur man kör påverkar inte denna visning.Azap skrev:Nja vad jag kallar gissOmetern är den sträcka som står vid batteri iconen. Den är inte exakt samma som om du tittar i enerigmätaren. Energimätaren baserar sig på din aktuella ”resa” och den skulle jag säga är korrekt(are). Och blir exaktare ju längre du kör.
Har man procent så får man däremot "alltid" 100% och går således miste om den informationen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Batteriförbrukning- stämmer ej
Absolut. Funderade på att ta med det med degradering i inlägget men uteslöt för att vara tydlig om hur rated range fungerar, dvs inte påverkas av körstil.Legato skrev:Nja inte "alltid" Med tiden kommer du genom att ha km kunna se tecken på både bristande kalibrering och/eller degradering när de där 507 kilometerna successivt blir färre vid full laddning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5