Angående fakturering från externt bolag så brukar det också kosta, men kanske inte för föreningen. Vi tittade på hela kostnaden, inklusive avgifterna de som laddar åker på (och vi är dessutom inte momsregistrerade), och tyckte det blev orimliga kostnader totalt sett för elfakturering. Vi har 6 platser på 13 lägenheter, så kort kö - i princip alla som har bil har plats. Alltid spännande att höra hur andra har resonerat!ErikHallq skrev:Ja själva adminen men fakturering av el fixar ett annat bolag åt oss, vi vill inte hålla på med det. Vi är också momspliktiga, vilket gör att vi kan sälja el, vilket man inte får annars.Teslasse skrev:Stämmer rätt bra med vad vi kom fram till i min förening. Vi har bara 6 platser och fixade laddmöjlighet till alla (blev så liten skillnad i kostnad så som bidragen är konstruerade). Det visade sig dessutom att alla medlemmar var positiva till installationen och inte tyckte den nödvändigtvis behövde vara helt självfinansierad. För att slippa betala en massa administration bestämde vi fast påslag 600 kr/mån inkl el för de som vill nyttja laddmöjligheten.ErikHallq skrev:Sitter i styrelsen för vår brf och har precis fixat laddstolpar. Det blev ganska dyrt per stolpe eftersom det krävdes mycket arbete vs antalet stolpar. Avskrivningstiden satt vi på 10år för laddstolparna och 20år för övrig infrastruktur så som kablar, grävning etc. Då hamnade priset på 300kr/mån + elförbrukning. 500kr/mån känns då som att din brf vill tjäna pengar på stolparna istället, alternativt så har de fått betala väldigt mycket för stolparna. Parkeringen idag kostar 1100kr/mån utan stolpe
Men till frågan, ja det är lite dyrt, men hade nog ändå tyckt det var värt det för att slippa krånglet.
Ja precis, skönt för oss är att ingen av oss i styrelsen tänker så. Boxarna kan ju behövas bytas ut efter 10-15 år, och då tänker vi att de befintliga boxarna bör vara betalda av de som använt dom. Vi har också bara 15 platser, varav 6 får laddstolpe, men har ca 180 lägenheter. Dvs vi har vääälidigt lång kö för att få en parkeringsplats, och ännu längre för att få en plats med laddstolpe om ett par år antagligen. Så vi känner att det inte är rättvist att alla medlemmar ska betala för något som bara några få i praktiken kan utnyttja. Det är inga medlemmar som har tyckt att det varit något konstigt med detta. Men har hört att vissa föreningar vill räkna hem hela arbetet på bara 5 år, vilket är orimligt. Då hade jag velat ta med mig boxen ifall jag flyttadefth skrev:Det finns ju rätt starka argument för att laddplatser höjer värdet för samtliga boende i föreningen.
I mina ögon finns det heller ingen egentlig anledning att just dagens elbilsägare skall bekosta investeringen som rimligen samtliga bilägare i föreningen inom kort kommer att dra nytta av när även dom skaffar elbil.
Föreningar som passar på och tar ockerpriser för laddplatser har jag ingen som helst sympati för, även om det i praktiken är småpengar, och alternativet både är krångligare och nästan lika dyrt så skulle jag av principskäl ta den smällen alla dagar i veckan.
Men det är ju bara jag som sagt![]()
Det var en tämligen lång och infekterad tråd på byggahus för en tid sedan om just detta, en ganska stor andel av inläggen kunde sammanfattas med "har man råd med en miljon-Tesla så har man f-n råd att betala dyr el också", det verkar vara ganska vanligt med de åsikterna i brf-styrelser tyvärr.![]()
/fth. Det hade gett en månadskostnad på ca 700kr/mån för medlemmen med laddstolpe + elförbrukning
Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elstolpe
Moderator: Redaktion
Re: Vanlig parkeringsplats + Tesla SC Vs el bilplats + elsto
Röd MYLR med drag.
Håller med dig om att det är rena ockerpriser. Katastrofalt dåligt av hyresvärden!KatarinaTH skrev:Är det 750 ex moms blir det ju över 900 kr/ månad inkl moms!! El tillkommer... Jag hade tackat nej av principskäl. Så mycket ger inte vi i bensinkostnader per månad (har inte köpt tesla än).
Men kan jag inte tänka mig att betala för dessa så hade jag nog skippat elbil (som du är inne på får man mycket bränsle för de pengarna), eller sett till att flyttat till en hyresvärd som bryr sig mer om miljön än att bara försöka profitera på den med ockerpriser/utpressarpriser.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tack igen allihopa. Jag är redan på jakt efter en bostadsrätt och kan då förhoppningsvis fixa en bättra lösning. Har googlat 5 min om supercharging och det verkar fungerar bra så länge man laddar till 90% max.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Max 90% (helst lägre) till vardags gäller oavsett om du laddar AC eller DC, det är inte bra för batteriet att använda ”ändlägen” ofta.Daviday skrev:Tack igen allihopa. Jag är redan på jakt efter en bostadsrätt och kan då förhoppningsvis fixa en bättra lösning. Har googlat 5 min om supercharging och det verkar fungerar bra så länge man laddar till 90% max.
DC-laddning har dock sina egna problem, det sliter hårdare på batteriet, och Tesla har historiskt ”nerfat” (reducerat maxeffekten) många batterier som DC-laddats ofta.
Mitt batteri har t.ex lång tid fått reducerad maxeffekt från ursprungliga 125kW till <90kW. Sen har iofs Tesla höjt effekten igen för vissa, jag fick t.ex >140 kW idag på SuC. Lite Teslas signum detta, dom gör saker med ditt batteri som påverkar användbarheten rätt rejält, utan att förklara, eller ibland ens erkänna att det har skett.
Den bästa modellen om man vill vara så säker det går att vara på att batteriet mår bra och inte ”nerfas” i framtiden är iaf att huvudsakligen ladda med AC, och hålla sig typ i intervallet 20-80% SoC så stor del av tiden som möjligt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options