Näe, som tur var... jag låg där 87-88...Zalman3 skrev:Var du med när en värnpliktig körde in i en helikopter med en tankbil på F15?Bjelke skrev:Kul, jag låg ett år på just F15Zalman3 skrev:Visst, man kan alltid misslyckas. Men man har i alla fall skapat förutsättningar för att göra et bra jobb.MWall skrev:Zalman3 skrev:Utgår ifrån att Ioniq 5 har väghållning i nivå med min Tesla MS.
Volkswagen ID.4/Hjulbas
276,5 cm
Polestar 2
273,5 cm i axelavstånd
Det kan du nog inte. Är fler saker som spelar in. Tyngdpunkt, krängningshämmare, stötdämpare, fjädringsväg...
För kort axelavstånd är katastrof.
Värsta resan jag gjort i det hänseendet var med en Scania lastbil som var en dragbil för flygplan.
Har kört en sådan mellan Flygbaserna i Söderhamn och Östersund 1983.
Fullkomligt livsfarligt fordon!
Kändes som den var bredare än lång!
Fick man ett gupp i en utförsbacke kändes den som att den skulle studsa av vägen!körde dom där lastbilarna många gånger (flygtekniker) och visst är dom
lite speciella som dom flesta lastbilar![]()
Lite coolt att ratta omkring med en Viggen ändå
3000mm axelavstånd, ett måste?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 3000mm axelavstånd, ett måste?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Känner igen mig i lite av det där, men då på torra sommarvägar inne i stan. Körde strax efter millenieskiftet en SAAB 9-5 Aero med 250 hk i en vecka eller två (lånebil från verkstaden), och den hade ju helt fruktansvärd torque-steer. När jag trycke plattan i mattan inne i stan så var det nästan omöjligt att hålla den ifrån att inte nudda kantstenarna längs vägkanterna. Slingrade sig något enormt fruktansvärt, och rätt stökigt att försöka hålla under kontroll vid full acceleration (krävde mycket koncentration med ständiga rattpareringar). Blev rätt tröttsamt i längden.bjornnilsson skrev:Ute på isiga landsvägar (vilket det blivit mycket av senaste säsongen) så drar fronten på min MSP lite hit och dit. När det händer är det en bra indikation på att det är dags att dra ner på farten. Jag körde i många år med gamla SAAB-bilar och känslan är besläktad. Kör just nu dubbfritt vilket det förmodligen blir ändring på.ippii skrev:En sak med M3 AWD vs MS AWD är att bakmotorn är mycket mer dominerande. Kanske kan förklara sladdbenägenheten.
På MS upplever jag det tvärtom, där kan det till och med rycka lite i ratten vid hård acceleration.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det var väl den som fick en rolig recension en gång för bla någon slags aktiv styrning (torque steer) vid omkörningarmartinot skrev:Känner igen mig i lite av det där, men då på torra sommarvägar inne i stan. Körde strax efter millenieskiftet en SAAB 9-5 Aero med 250 hk i en vecka eller två (lånebil från verkstaden), och den hade ju helt fruktansvärd torque-steer. När jag trycke plattan i mattan inne i stan så var det nästan omöjligt att hålla den ifrån att inte nudda kantstenarna längs vägkanterna. Slingrade sig något enormt fruktansvärt, och rätt stökigt att försöka hålla under kontroll vid full acceleration (krävde mycket koncentration med ständiga rattpareringar). Blev rätt tröttsamt i längden.bjornnilsson skrev:Ute på isiga landsvägar (vilket det blivit mycket av senaste säsongen) så drar fronten på min MSP lite hit och dit. När det händer är det en bra indikation på att det är dags att dra ner på farten. Jag körde i många år med gamla SAAB-bilar och känslan är besläktad. Kör just nu dubbfritt vilket det förmodligen blir ändring på.ippii skrev:En sak med M3 AWD vs MS AWD är att bakmotorn är mycket mer dominerande. Kanske kan förklara sladdbenägenheten.
På MS upplever jag det tvärtom, där kan det till och med rycka lite i ratten vid hård acceleration.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19