3000mm axelavstånd, ett måste?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 3000mm axelavstånd, ett måste?

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Utgår ifrån att Ioniq 5 har väghållning i nivå med min Tesla MS.

Volkswagen ID.4/Hjulbas
276,5 cm

Polestar 2
273,5 cm i axelavstånd

Det kan du nog inte. Är fler saker som spelar in. Tyngdpunkt, krängningshämmare, stötdämpare, fjädringsväg...
Visst, man kan alltid misslyckas. Men man har i alla fall skapat förutsättningar för att göra et bra jobb.

För kort axelavstånd är katastrof.
Värsta resan jag gjort i det hänseendet var med en Scania lastbil som var en dragbil för flygplan.
Har kört en sådan mellan Flygbaserna i Söderhamn och Östersund 1983.

Fullkomligt livsfarligt fordon!
Kändes som den var bredare än lång!
Fick man ett gupp i en utförsbacke kändes den som att den skulle studsa av vägen!
Kul, jag låg ett år på just F15 :) körde dom där lastbilarna många gånger (flygtekniker) och visst är dom
lite speciella som dom flesta lastbilar :lol:
Lite coolt att ratta omkring med en Viggen ändå :mrgreen:
Var du med när en värnpliktig körde in i en helikopter med en tankbil på F15?
Näe, som tur var... jag låg där 87-88...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 3000mm axelavstånd, ett måste?

Inlägg av martinot »

bjornnilsson skrev:
ippii skrev:
En sak med M3 AWD vs MS AWD är att bakmotorn är mycket mer dominerande. Kanske kan förklara sladdbenägenheten.
På MS upplever jag det tvärtom, där kan det till och med rycka lite i ratten vid hård acceleration.
Ute på isiga landsvägar (vilket det blivit mycket av senaste säsongen) så drar fronten på min MSP lite hit och dit. När det händer är det en bra indikation på att det är dags att dra ner på farten. Jag körde i många år med gamla SAAB-bilar och känslan är besläktad. Kör just nu dubbfritt vilket det förmodligen blir ändring på.
Känner igen mig i lite av det där, men då på torra sommarvägar inne i stan. Körde strax efter millenieskiftet en SAAB 9-5 Aero med 250 hk i en vecka eller två (lånebil från verkstaden), och den hade ju helt fruktansvärd torque-steer. När jag trycke plattan i mattan inne i stan så var det nästan omöjligt att hålla den ifrån att inte nudda kantstenarna längs vägkanterna. Slingrade sig något enormt fruktansvärt, och rätt stökigt att försöka hålla under kontroll vid full acceleration (krävde mycket koncentration med ständiga rattpareringar). Blev rätt tröttsamt i längden.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 3000mm axelavstånd, ett måste?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
bjornnilsson skrev:
ippii skrev:
En sak med M3 AWD vs MS AWD är att bakmotorn är mycket mer dominerande. Kanske kan förklara sladdbenägenheten.
På MS upplever jag det tvärtom, där kan det till och med rycka lite i ratten vid hård acceleration.
Ute på isiga landsvägar (vilket det blivit mycket av senaste säsongen) så drar fronten på min MSP lite hit och dit. När det händer är det en bra indikation på att det är dags att dra ner på farten. Jag körde i många år med gamla SAAB-bilar och känslan är besläktad. Kör just nu dubbfritt vilket det förmodligen blir ändring på.
Känner igen mig i lite av det där, men då på torra sommarvägar inne i stan. Körde strax efter millenieskiftet en SAAB 9-5 Aero med 250 hk i en vecka eller två (lånebil från verkstaden), och den hade ju helt fruktansvärd torque-steer. När jag trycke plattan i mattan inne i stan så var det nästan omöjligt att hålla den ifrån att inte nudda kantstenarna längs vägkanterna. Slingrade sig något enormt fruktansvärt, och rätt stökigt att försöka hålla under kontroll vid full acceleration (krävde mycket koncentration med ständiga rattpareringar). Blev rätt tröttsamt i längden.
Det var väl den som fick en rolig recension en gång för bla någon slags aktiv styrning (torque steer) vid omkörningar :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar