Någon som testat dessa jackpad för model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Någon som testat dessa jackpad för model 3?

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
”Flest prylar när man dör vinner!” :mrgreen:
*LOL* :lol:

Njae, jag gillar prylar som fungerar men inte syns allt för mycket (och helst inte alls). :)

Är faktiskt mest för att åtgärda olika tillkortakommanden i Tesla. USB-hubben är främst för "gamla" Model 3. Nya klarar sig bättre då de har USB-uttag i frontmittfacket och separat ström till den trådlösa laddplattan för mobiler, och även separat USB-uttag för minnen i handskfacket.

Dumt nog så har inga Tesla några 230V uttag, till skillnad från Honda E och Ioniq, vilket borde vara en given sak på alla elbilar att ha. Riktigt nöjd med denna från Dometic, då den tar liten plats och fick plats i botten på det bakre mittkonsolfacket. Men behöver cigg-uttag för att driva både den, och även en adapter för cigg-OBD12V (som driver spänning till AutoMile-OBD-puck för körjournal för Skatteverket).

Så hade Tesla haft OBD-uttag som alla andra bilar, och även 230V uttag som nya moderna elbilar, så hade faktiskt inga av dessa prylar behövts. Så här önskar jag att Tesla kan steppa upp och göra ett bättre jobb i framtiden. Ju mer funktioner som är standard som man behöver, ju bättre att slippa lösa med egna eftermarknadslösningar.

Även om jag fått till det riktigt snyggt (som jag tycker iaf, men är ju alltid lite "biased"), så är det ju alltid mycket snyggare och smidigare integrerat när det är standard från fabrik.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag tror inte att jag någonsin behövt ett 230V uttag i bilen. Däremot saknar jag 12V uttag i bagageutrymmet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Jag tror inte att jag någonsin behövt ett 230V uttag i bilen. Däremot saknar jag 12V uttag i bagageutrymmet.
Det varierar säkert från person till person, men jag hade önskat att Tesla hade haft ett 230V uttag på ca 1500W i bilen som Honda och Hyundai. Perfekt om man vill sätta på en kaffe eller thé! :)

Jo, önskar också att 12V skulle finnas i bagaget för tex. kylbox eller liknande. Klar miss av Tesla att inte erbjuda det.

Någon som har en tredjepartslösning på det?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

finns flera 12v kaffe bryggare att fylla på arvegodsförrådet med,

https://www.husbil.se/kopguide/kaffebryggare/

hade nåt liknande på 90-talet funkade kanon
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

De flesta av de prylarna kommer pajja tämligen omgående om de används som jackpads.
bearBrum

Inlägg av bearBrum »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
”Flest prylar när man dör vinner!” :mrgreen:
*LOL* :lol:

Njae, jag gillar prylar som fungerar men inte syns allt för mycket (och helst inte alls). :)

Är faktiskt mest för att åtgärda olika tillkortakommanden i Tesla. USB-hubben är främst för "gamla" Model 3. Nya klarar sig bättre då de har USB-uttag i frontmittfacket och separat ström till den trådlösa laddplattan för mobiler, och även separat USB-uttag för minnen i handskfacket.

Dumt nog så har inga Tesla några 230V uttag, till skillnad från Honda E och Ioniq, vilket borde vara en given sak på alla elbilar att ha. Riktigt nöjd med denna från Dometic, då den tar liten plats och fick plats i botten på det bakre mittkonsolfacket. Men behöver cigg-uttag för att driva både den, och även en adapter för cigg-OBD12V (som driver spänning till AutoMile-OBD-puck för körjournal för Skatteverket).

Så hade Tesla haft OBD-uttag som alla andra bilar, och även 230V uttag som nya moderna elbilar, så hade faktiskt inga av dessa prylar behövts. Så här önskar jag att Tesla kan steppa upp och göra ett bättre jobb i framtiden. Ju mer funktioner som är standard som man behöver, ju bättre att slippa lösa med egna eftermarknadslösningar.

Även om jag fått till det riktigt snyggt (som jag tycker iaf, men är ju alltid lite "biased"), så är det ju alltid mycket snyggare och smidigare integrerat när det är standard från fabrik.
Var ju kanonprylar - beställde i princip alltsammans på studs. Tack! 8-)

Inverter känns också riktigt smidigt, får det nog bli framöver.

Det jag grunnar på nu är om man skall snåla med någon tredjeparts-lösning på takräcket eller ta smällen och köpa Tesla orginal. Känns ju som att installationen är en smula delikat, kanske dumt att chansa?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev:
Har själva dessa som jag beställde hos Amazon (fyra stycken och rejäl förvaringsväska för de, 245.- ink frakt): https://www.amazon.se/gp/product/B08DHG5VTD/
Bra tips! Beställt och fått hem. Tackar för bra tips. Hade faktiskt börjat fundera på en lösning för att använda när det blir dags att montera sommardäcken, men inte hittat något riktigt bra när den här tråden dök upp :D

Beställde dessa till min ’21 M3 då förvaringsutrymmena i mittkonsollen i och för sig är tilltagna men de är ju bara en storl låda och det blir fort stökigt, speciellt om man ska ha mindre prylar vilket kanske inte är ovanligt:

Denna är till främre facket, den kom idag. Passar mycket bra och kan skjutas fram för att komma åt utrymmet som blir under. Bra kvalite, faktiskt över förväntan. Har sett på Teslas usa-sida att det finns original liknande tillbehör men de finns inte i den svenska teslashopen.
942F348E-34F4-473A-9F72-4146D410643B.jpeg
https://www.amazon.se/RUIYA-förvaringsb ... 567&sr=8-1

För utrymmet under amrstödet:
D89A132C-81F8-488A-8046-0617DC0DE8DC.jpeg
http://www.amazon.se/armstöd-förvarings ... 327&sr=8-1
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Mycket bra tips med förvaringsboxarna för M3 med nya interiören/mittkonsolen!

Det är sådana små detaljer som förfinar bilarna praktiskt i vardagen (Tesla är bra, men kan ju inte tänka på precis allt).

Kanske vi skulle döpa om denna tråden till "pryltipstråden för M3" (om alla med jackpadbehov fått sina svar de behöver)? :D
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Funkar insatsen till främre utrymmet även om man har USB-minne inkopplat?
D.v.s. ligger insatsen över USB-C uttaget?

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

martinot skrev:
Köpte även en skräpkorg / drickaförvaring att placera inne i bilen bakom mittkonsolen (140.-):

Bild
Uppdatering; fick hem sakerna i fredags, men hann inte att packa upp förens idag. Bra förvaringar, men skippa papperskorgen ovan. Den blev lite stort och klumpig att ha bakom mittkonsolen på en M3 tycker jag. Iaf. som en mer permanent lösning som jag tänkt mig (som en mer tillfällig på långresa/semester kan den säkert göra nytta).
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Jag har en M3 från 2019 med två stycken uttag med USB-A. Insatsen täcker hela den främre väggen i utrymmet, och blir väldigt snyggt integrerat (ser ut som det är gjort från fabrik i princip). Se bild nedan.

Men du har ju gott om USB-uttag. Fyra stycken uppe i fronten (använder två för mobilkablar, och två för två stycken Xbox-handkontroller). Sedan har du ytterligare två i det inbyggda facket. Använder en för en Samsung SSD (för vaktläge, och körkamera), och en ytterligare för ett USB-minne (tex. musikfiler).

Så med totalt sex stycken USB-portar så borde det nog räcka för de flestas behov.

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Nej, jag menar 2021, (jag skrev USB-C), och det var extrafack till 2021 som diskuterades.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Nej, jag menar 2021, (jag skrev USB-C), och det var extrafack till 2021 som diskuterades.
Det har väl diskuterats allt möjligt i tråden (ämnet var ju jackpads för att lyfta en M3 säkert). :D

Eftersom du redan har ett separat dedikerat USB-uttag i handskfacket för USB-minne/SSD för kamera/sentry, och redan trådlös laddning (som matas separat internt), och dessutom två fria USB-uttag ovanpå det i det främre facket (för tex. Xbox-kontroller och USB-minne för musik), så ser jag inte riktigt nyttan med en USB-hubb på de nya 2021-modellerna.
Bild
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Tesla kunde ju haft fler portar i konsolen från början, USB-c är upptagen av infraladdplattan och den gamla USB-a sitter ssdn på, tills den bättre hälften rycker ur den för att ladda sin äldre iPhone. Inte optimalt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev:
Antar att frågan avser den skjutbara insatsen till 2021....
Är inte hemma, kan kolla på några dagar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Det har väl diskuterats allt möjligt i tråden (ämnet var ju jackpads för att lyfta en M3 säkert). :D

Eftersom du redan har ett separat dedikerat USB-uttag i handskfacket för USB-minne/SSD för kamera/sentry, och redan trådlös laddning (som matas separat internt), och dessutom två fria USB-uttag ovanpå det i det främre facket (för tex. Xbox-kontroller och USB-minne för musik), så ser jag inte riktigt nyttan med en USB-hubb på de nya 2021-modellerna.
Suck.
Jag vill inte ha någon hub. Jag undrar om lådinsatsen som man kan köpa går att använda samtidigt som jag har ett USB-minne inkopplat i en av de två USB-C portarna.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:
mikebike skrev:
Antar att frågan avser den skjutbara insatsen till 2021....
Är inte hemma, kan kolla på några dagar.
Tack, äntligen någon som förstår. ;) :D

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:

Suck.
Jag vill inte ha någon hub. Jag undrar om lådinsatsen som man kan köpa går att använda samtidigt som jag har ett USB-minne inkopplat i en av de två USB-C portarna.
Ahh. Sorry! :D

Har den lådinsatsen som säljs för 2019, och den är iaf inte i vägen för portarna där.

Men det bästa är nog om de med 2021-lådan checkar och bekräftar att det är samma sak där.
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Det är ju heelt annan dessajn på 2021. ;)

Skriv svar