Sida 2 av 2

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 09:25
av Svenssons
fth skrev:
Svenssons skrev:
Jag kör inte som en biltjuv men har 22" Model X P90D, dvs äldre Performance. Den större och äldre Performance-motorn är ineffektivare än de mindre. Jag snittar 3kWh/mil både på sommar som vinter och gjort detta under många år. Vintern kör jag med 19" men förvärmer en hel del. Nyare Raven eller äldre icke-performance lär inte ha lika hög förbrukning men det är inga problem att få hög förbrukning i en P90D med 22", högre än 3kWh/mil.
Jo, jag överdrev lite för dramatisk effekt ;)

Jag har ju en uppsättning 22"-turbiner, så jag vet hur mycket dom drar upp förbrukningen, men även med dessa kommer jag inte upp i >300 Wh/km i snitt, det krävs lite tyngre högerfot än vad jag har iaf.

/fth
Har du också Performance?

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 09:31
av fth
Svenssons skrev:
Har du också Performance?
Nope, "snik-X", 90D standard 2016 :D

/fth

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 09:34
av Niklas Z
PEHO skrev:
Det klart dom ska, vem sätter dom avgifterna...
Fler än slutkonsument bör ju ha miljöskäl, eller?
Man kan ju tycka att avgifterna borde vara lägre, men det gör ju inte att avgifterna blir lägre. Operatörerna måste gå runt idag.

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 09:46
av fth
Niklas Z skrev:
Operatörerna måste gå runt idag.
Nja, dom måste väl inte gå runt idag, men dom måste ha en realistisk affärsmodell där investeringarna matchas av intäkter inom en rimlig tid.

Alla operatörer kan ju kallt räkna med en kraftig ökning av kundstocken de närmaste åren, ingen kan nog räkna med att vara lönsam från dag ett.

/fth

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 09:50
av Svenssons
fth skrev:
Svenssons skrev:
Har du också Performance?
Nope, "snik-X", 90D standard 2016 :D

/fth
Där är nog skillnaden då. Performance-motorn i Model X från 2016 är väl samma som sitter i Model S P85. Bra för att accelerera snabbt men slukar i sig elektroner som bara attan. I kombination med 22" och storleken på Model X så leder det till att Model X P90D är en av de minst effektiva elbilarna sett till kWh/mil som finns. Det går dock köra snålt även med 22". Jag har kommit ner på 165 Wh/km i 50 km-snitt, då låg jag dock i princip på 70 km/h på stor fin väg, ibland bakom lastbil...

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 10:01
av Niklas Z
fth skrev:
Niklas Z skrev:
Operatörerna måste gå runt idag.
Nja, dom måste väl inte gå runt idag, men dom måste ha en realistisk affärsmodell där investeringarna matchas av intäkter inom en rimlig tid.

Alla operatörer kan ju kallt räkna med en kraftig ökning av kundstocken de närmaste åren, ingen kan nog räkna med att vara lönsam från dag ett.

/fth
Det är i och för sig sant. Jag tänkte mer på att operatörerna inte kan räkna med att effektavgifterna kommer att sänkas från dagens pris om de inte har solida utfästelser om lägre avgifter.

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 10:03
av themax
fth skrev:
themax skrev:
9350 mil på två år; 3 kronor milen i el.
Jag säger bara "spik i foten!", >12000 mil på fyra år, jag tror inte jag har betalat ens en tusenlapp för el under hela den tiden.

Fri SuC och gratis el i garaget är the shit! :D :D

/fth
Spik i foten? I Frankrike … Bild

Nåväl – jag loggar alla laddningar som om det kostade – till exempel hade jag drygt 1000 mil referens-SuC som jag ändå loggat som om jag har betalat för. Alla hemmakostnader har jag också tagit till i överkant för att täcka allt – även om jag har smart laddning som laddar på lågpristid hemma så ”bokför” jag mellan 1:- och 1:50 inklusive allt (har torp där vi laddar en del i ”billigare” elområde).

Vill vara så transparent som möjligt när jag loggar alla kostnader. Så även om jag alltså tar till i överkant så landar jag på 3:- per mil i ”bränslekostnad”. Det är drygt 7 kronor lägre än förra (diesel)bilen. I verkligheten är milkostnaden förmodligen lägre nu.

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 10:09
av fth
themax skrev:
Spik i foten? I Frankrike … Bild
Jag säger bara "Franska revolutionen"! :D
themax skrev:
Vill vara så transparent som möjligt när jag loggar alla kostnader. Så även om jag alltså tar till i överkant så landar jag på 3:- per mil i ”bränslekostnad”. Det är drygt 7 kronor lägre än förra (diesel)bilen. I verkligheten är milkostnaden förmodligen lägre nu.
Helt rätt, man ska inte mörka verkliga kostnader, min X har ju varit den överlägset dyraste bil jag någonsin har ägt totalt sett, men just drivmedel har varit i princip gratis.

Det är en kombination av fri SuC och att jag har haft turen att ha gratis laddning i mitt garage hela tiden jag ägt bilen som gjort detta (ett iofs mycket dyrt garage, men laddning kostar alltså inget extra).

/fth

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 10:15
av mati
fth skrev:
Fri SuC och gratis el i garaget är the shit! :D :D
Nu är ju gratis SuC ganska irrelevant i det sammanhanget eftersom ytterst få har den möjligheten. Det är ju jättebra för dig, men allra andra har ganska begränsad nytta av att du laddar gratis, om man får säga så.
Om man ska byta från dieselbil till elbil måste man räka på vad det kostar idag med en ny elbil som kanske inte är en Tesla med billig eller till och med gratis SuC. Det är ju det denna tråden handlar om. Och då är det omkring 6kr/kWh som gäller vid snabbladdning. Det kan vara mindre om man har tur. Men det kan vara det dubbla också om man har otur.

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 10:40
av NiklasTesla
PEHO skrev:
Angående kostnad för snabbladdning på exempelvis OKQ8.
Om bilen drar ca 3 kWh per mil blir det inte ekonomiskt
försvarbart att köra elektriskt.
Om vi jämför en Tesla mx som drar ca 3 kWh blir det en drivmedelskostnad om ca 15kr. Jämför vi med motsvarande diesel suv med plats för 7 så landar väl
kostnaden på ca 13kr. Då har jag inte räknat in kostnaden för hur mycket dyrare i inköp elbilen är.
Bör inte incitamentet vara att drivmedel på el bör vara lägre prissatt eller subventionerat?

Trafikbutiker/ bensinstationer påstår idag ha låg marginal på drivmedel, tänker dom ta igen det på elen om dom prissätter 5kr per kWh? Dom bör ha betydligt lägre inköp av el än vi privatpersoner.

Hur tänker ni andra?
Hej PEHO kan rekommendera http://www.uppladdning.nu .

Finns massa ställen där du kan ladda gratis (ex Teslas destionationsladdningsnätverk).

Lagt max 3000sek på el under två års (+8000 mil) ägnade av Tesla Model 3 LR. Alltså är min elkostnad/drivmedelskostnad ca 0,375SEK/mil :D

Älskar att köra Tesla och betalar endast för SuC i samband med långresor.

MVH

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 10:50
av martinot
mati skrev:
fth skrev:
Fri SuC och gratis el i garaget är the shit! :D :D
Nu är ju gratis SuC ganska irrelevant i det sammanhanget eftersom ytterst få har den möjligheten. Det är ju jättebra för dig, men allra andra har ganska begränsad nytta av att du laddar gratis, om man får säga så.
Om man ska byta från dieselbil till elbil måste man räka på vad det kostar idag med en ny elbil som kanske inte är en Tesla med billig eller till och med gratis SuC. Det är ju det denna tråden handlar om. Och då är det omkring 6kr/kWh som gäller vid snabbladdning. Det kan vara mindre om man har tur. Men det kan vara det dubbla också om man har otur.
Håller med. För de som idag funderar att gå från ICE till BEV så är väl inte SuC någon praktisk möjlighet om man skall köpa nytt (för beg. kanske det kan vara det, men då måste man ju också acceptera idag rätt gamla bilar).

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 10:54
av fth
mati skrev:
Nu är ju gratis SuC ganska irrelevant i det sammanhanget eftersom ytterst få har den möjligheten. Det är ju jättebra för dig, men allra andra har ganska begränsad nytta av att du laddar gratis, om man får säga så.
Om man ska byta från dieselbil till elbil måste man räka på vad det kostar idag med en ny elbil som kanske inte är en Tesla med billig eller till och med gratis SuC. Det är ju det denna tråden handlar om. Och då är det omkring 6kr/kWh som gäller vid snabbladdning. Det kan vara mindre om man har tur. Men det kan vara det dubbla också om man har otur.
Absolut, detta gäller ju endast mig, men just detta är ju ett av problemen med dagens situation, det finns inget "standardpris" för drivmedel som man kan använda när man skall diskutera kostnader för elbilar.

Milkostnaden för elen varierar ju mellan 0:- och 25:- beroende på vilken bil du väljer, vilka abbonemang du har, hur stor andel du laddar hemma respektive på långfärd etc.

För fossiler varierar ju priset endast med förbrukningen.

Sen är ju priset och tillgängligheten för SuC ett av de starkaste argumenten för att just välja Tesla, jag skulle inte utifrån mina behov ens överväga något annat märke i dagsläget.

/fth

Re: Drivmedelskostnad elbil

Postat: 09 mar 2021 12:07
av mati
fth skrev:
Sen är ju priset och tillgängligheten för SuC ett av de starkaste argumenten för att just välja Tesla, jag skulle inte utifrån mina behov ens överväga något annat märke i dagsläget.
Så är det. Naturligtvis är SuC en stor fördel som talar starkt för Tesla. Både tillgängligheten och priset. Även om det inte är gratis längre. Det är helt enkelt en fördel att veta att det alltid finns minst 8 laddare nånstans i närheten, oftast betydligt fler, som alla fungerar. Även i glestbefolkade områden i Sverige där alla andra aktörer i bästa fall sätter upp slöa och ensamma 50kW-laddare med tveksam driftstatus och äventyrlig betalningsmodell.
Men samtidigt köper ju inte alla en Tesla. För egen del är jag extremt kluven till detta. Tillgång till SuC är ett jättestarkt argument, men för mig personligen verkligen enda argumentet, att välja en Tesla igen. Jag ser för övrigt i princip inga fördelar med Tesla för min del. En ID4 eller Ioniq 5 eller så är i mina ögon ett betydligt bättre val än en Model Y. Bortsett från laddningen då.
För man är i ärlighetens namn ganska begränsad i sitt resande i Sverige när man inte har tillgång till SuC. Det är så jag känner i alla fall. Längre söderut är det mindre problematiskt. Ska man däremot åka norrut i inlandet, lycka till säger jag bara. Och även häromkring är det fortfarande urdåligt med laddning. Att åka 15 mil till Göteborg och 15 mil tillbaka med en e-tron är ett mindre äventyr som ingen vanlig fossilbilist skulle stå ut med. Jag har aldrig reflekterat över det så länge jag körde Tesla. Då var det bara svänga förbi SuC i Jung och så var det klart. Nu får jag slås med en massa andra om 50kW-laddaren hos McDonalds i Alingsås eller Vårgårda och hoppas att det är ledigt. Och det är dyrare än SuC. Alternativet, som jag föredrar, är att inte köra fortare än 80 hela vägen. Men roligt är det inte.
För att elbilar ska accepteras som en fullvärdig ersättare till fossilbilar måste all snabbladdningsinfrastruktur bli minst lika bra som SuC är idag. Till ungefär samma pris också. Annars kommer det inte fungera och folk kommer fortsätta köpa fossiler och hybrider. Och jag förstår varför de gör det.