Candela färjor i Stockholms lokaltrafik 2022
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Candela färjor i Stockholms lokaltrafik 2022
räckvidd på 60 sjömil i 23 knop blir 111 km i 42 km/h med "landkrabbaenheter"
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
”Konstruktionen påbörjas i Maj” tolkar jag som att dom inte börjat än, men huvudsaken är ju att domfth skrev:Hm, jag kanske är obotlig optimist, men så tolkade inte jag alls Mikaels svar.Bjelke skrev:Så princip inget alls som dom börjat med än...
Jag har högt förtroende för Candelas kunnande och kapacitet, jag tror vad som avses är att designen är klar och att färjan/färjorna faktiskt börjar byggas om några få veckor.
/fth
kan leverera nästa sommar som planerat iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
fth skrev:Ja, man undrar ju lite, det borde iofs vara enkelt att få svar på det, dom håller till på Lidingö och brukar vara bra på att svara på mail o dyl.wheels skrev:Har dom ens börjat utveckla båten?
Jag skickar nog ett mail och ber om lite mer info, för TCS och en FB-grupp för elektriska båtar/fartyg som jag är med i.
Tidplanen känns ju extremt optimistisk, men det kanske bara är frågan om en prototyp för testdrift som skall vara på plats till Q2 2022.
Infrastrukturen för laddning måste ju också lösas, iofs inte oöverstigligt, men med dagens kapacitetsproblem i nätet så kanske tillstånd etc kan ta tid.
/fth
Blev nyfiken här.
Vilken facebookgrupp menar du? Vi har i VUEF.se startat en FB-grupp med namnet ”FOSSILFRITT MÄLAREN”. Vi är några få ”inhouse” än så länge men då Mälaren är så stor med angränsande Norrorter och Söderorter i Stockholms län så...
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det är en internationell grupp, inte specifik för Stockholm eller Sverige:TeslaTissel skrev:Blev nyfiken här.
Vilken facebookgrupp menar du? Vi har i VUEF.se startat en FB-grupp med namnet ”FOSSILFRITT MÄLAREN”. Vi är några få ”inhouse” än så länge men då Mälaren är så stor med angränsande Norrorter och Söderorter i Stockholms län så...
https://www.facebook.com/groups/electricboatsandships/
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
Artikel i DN om detta idag, ingen egentlig ny information, men kul att se att det uppmärksammas.
Ett par bra artiklar om begagnade elbilar dessutom idag, DN har riktigt bra rapportering om elektrifiering nu för tiden.
https://etidning.dn.se/shared/article/e ... r/IpzHOKFa
/fth
Ett par bra artiklar om begagnade elbilar dessutom idag, DN har riktigt bra rapportering om elektrifiering nu för tiden.
/fth
"– Vår förhoppning är ju att vi ska kunna ersätta alla båtar. Där tänker vi också att man kan ersätta dem med mindre båtar, som på sikt kan bli helt självkörande, säger han."fth skrev:Artikel i DN om detta idag, ingen egentlig ny information, men kul att se att det uppmärksammas.
/fth
Varför finns det ingen debatt om varför vi envisas med att ha förare ombord på rälsbunden trafik? Där borde det ju gå att slå om till självkörande redan nu med existerande teknik.
Tunnelbana t.ex. Vad tillför föraren där?
- fth
- Teslaägare
Ja, det är lite märkligt, men kanske finns det helt enkelt inte tillräckligt mycket pengar att spara där? Förarlösa tåg är ju trivialt jämfört med FSD i bilar, och har ju funnits länge, jag åkte t.ex ofta Docklands Light i London redan på 80-talet. Det borde ju ha fått större spridning om det faktisk var kostnadseffektivt?Fredrik j skrev:Varför finns det ingen debatt om varför vi envisas med att ha förare ombord på rälsbunden trafik? Där borde det ju gå att slå om till självkörande redan nu med existerande teknik.
Tunnelbana t.ex. Vad tillför föraren där?
Mänskliga förare är ju absolut inte någon garanti för säkerhet, jag åker sällan tunnelbana, men har ändå sett tåg krocka två gånger, visserligen väldigt långsamt och utan personskador, men jag har mycket svårt att tro att förarlösa tåg hade krockat på det sättet, mänskliga faktorn bör som sagt vara trivial att eliminera i spårbunden trafik.
Vad gäller ämnet för tråden så är jag mycket skeptisk till att Candela skulle lyckas med förarlösa färjor, det är nog mer komplicerat än FSD för bilar, inte mindre.
/fth
Ja, småbåtstrafik i skärgård är nog det som är svårast att göra självkörande.
- fth
- Teslaägare
Test av P-12, i trafik nästa år enligt planen.
/fth

/fth
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Bara jag som får associationer till Estonia med bogporten? Vad skulle kunna gå fel där om den åker upp i farten...
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Bogport? -Det är en vindruta.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.