räckvidd på 60 sjömil i 23 knop blir 111 km i 42 km/h med "landkrabbaenheter"
Re: Candela färjor i Stockholms lokaltrafik 2022
Postat: 26 mar 2021 17:03
av Bjelke
fth skrev:
Bjelke skrev:
Så princip inget alls som dom börjat med än...
Hm, jag kanske är obotlig optimist, men så tolkade inte jag alls Mikaels svar.
Jag har högt förtroende för Candelas kunnande och kapacitet, jag tror vad som avses är att designen är klar och att färjan/färjorna faktiskt börjar byggas om några få veckor.
/fth
”Konstruktionen påbörjas i Maj” tolkar jag som att dom inte börjat än, men huvudsaken är ju att dom
kan leverera nästa sommar som planerat iaf
Re: Candela färjor i Stockholms lokaltrafik 2022
Postat: 26 mar 2021 22:23
av TeslaTissel
fth skrev:
wheels skrev:
Har dom ens börjat utveckla båten?
Ja, man undrar ju lite, det borde iofs vara enkelt att få svar på det, dom håller till på Lidingö och brukar vara bra på att svara på mail o dyl.
Jag skickar nog ett mail och ber om lite mer info, för TCS och en FB-grupp för elektriska båtar/fartyg som jag är med i.
Tidplanen känns ju extremt optimistisk, men det kanske bara är frågan om en prototyp för testdrift som skall vara på plats till Q2 2022.
Infrastrukturen för laddning måste ju också lösas, iofs inte oöverstigligt, men med dagens kapacitetsproblem i nätet så kanske tillstånd etc kan ta tid.
/fth
Blev nyfiken här.
Vilken facebookgrupp menar du? Vi har i VUEF.se startat en FB-grupp med namnet ”FOSSILFRITT MÄLAREN”. Vi är några få ”inhouse” än så länge men då Mälaren är så stor med angränsande Norrorter och Söderorter i Stockholms län så...
Re: Candela färjor i Stockholms lokaltrafik 2022
Postat: 26 mar 2021 22:34
av fth
TeslaTissel skrev:
Blev nyfiken här.
Vilken facebookgrupp menar du? Vi har i VUEF.se startat en FB-grupp med namnet ”FOSSILFRITT MÄLAREN”. Vi är några få ”inhouse” än så länge men då Mälaren är så stor med angränsande Norrorter och Söderorter i Stockholms län så...
"– Vår förhoppning är ju att vi ska kunna ersätta alla båtar. Där tänker vi också att man kan ersätta dem med mindre båtar, som på sikt kan bli helt självkörande, säger han."
Varför finns det ingen debatt om varför vi envisas med att ha förare ombord på rälsbunden trafik? Där borde det ju gå att slå om till självkörande redan nu med existerande teknik.
Tunnelbana t.ex. Vad tillför föraren där?
Re: Candela färjor i Stockholms lokaltrafik 2022
Postat: 28 mar 2021 13:05
av fth
Fredrik j skrev:
Varför finns det ingen debatt om varför vi envisas med att ha förare ombord på rälsbunden trafik? Där borde det ju gå att slå om till självkörande redan nu med existerande teknik.
Tunnelbana t.ex. Vad tillför föraren där?
Ja, det är lite märkligt, men kanske finns det helt enkelt inte tillräckligt mycket pengar att spara där? Förarlösa tåg är ju trivialt jämfört med FSD i bilar, och har ju funnits länge, jag åkte t.ex ofta Docklands Light i London redan på 80-talet. Det borde ju ha fått större spridning om det faktisk var kostnadseffektivt?
Mänskliga förare är ju absolut inte någon garanti för säkerhet, jag åker sällan tunnelbana, men har ändå sett tåg krocka två gånger, visserligen väldigt långsamt och utan personskador, men jag har mycket svårt att tro att förarlösa tåg hade krockat på det sättet, mänskliga faktorn bör som sagt vara trivial att eliminera i spårbunden trafik.
Vad gäller ämnet för tråden så är jag mycket skeptisk till att Candela skulle lyckas med förarlösa färjor, det är nog mer komplicerat än FSD för bilar, inte mindre.
/fth
Re: Candela färjor i Stockholms lokaltrafik 2022
Postat: 28 mar 2021 13:21
av Fredrik j
Ja, småbåtstrafik i skärgård är nog det som är svårast att göra självkörande.