Om jag skulle åka från Borås till nånstans runt mälaren, tex Eskilstuna/Västerås så skulle ett stopp på ett matställe i tex Laxå ( efter 20-21 mil) göra att med 22kWh istället för 11kWh så kanske jag skulle slippa behöva stanna till på SuC Arboga.
Resultatet skulle ju kunna bli att man väljer att stanna på ett enda ställe och kombinerar matintag med semisnabb 22kWh laddning framför att behöva stanna på en SuC för bilens skull och dessutom någon annan plats för att äta själv.
Mvh PP.
Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)
Moderator: Redaktion
- PoloPrinsen
Re: Tesla 22kW AC Charger (dual charger option)
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.M3170 skrev:Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
mikebike skrev:Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.M3170 skrev:Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Aha så det funkar att ladda snabbare om det är DC, är det samma laddkabel man ska ha eller har 50 KW DC laddare en egen laddsladd som man kopplar på bilen då?
Med M3 så är max AC-laddning 11kW. Med MS och MX är det 16kW.M3170 skrev:Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Gällande DC-laddning så kan du ladda på vilken standard CCS-laddare som helst. Behöver inte vara Teslas. Laddar ibland gratis hos Lidl (50kW) eller CK (150kW), men du kan även ladda hos Ionity och vilka andra som helst CCS-laddare (så länge du orkar med både pris och framför allt krånglet att betala).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Alla DC-laddare för alla elbilar har alltid en inbyggd fast laddkabel i alla länder och oavsett laddstandard (CCS, CHAdeMO, etc.).M3170 skrev:mikebike skrev:Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.M3170 skrev:Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Aha så det funkar att ladda snabbare om det är DC, är det samma laddkabel man ska ha eller har 50 KW DC laddare en egen laddsladd som man kopplar på bilen då?
Du använder aldrig någon egen kabel vid DC-laddning av säkerhetsskäl (mellan 400-1000V likspänning). De med högre effekt har dessutom aktiv vätskekylning i kabeln.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Tack för ett bra svar till en nybörjare som mig. Men då förstår jag att jag kan ladda ganska snabbt utan att behöva söka upp en tesla super charger i fall det skulle behövasmartinot skrev:Alla DC-laddare för alla elbilar har alltid en inbyggd fast laddkabel i alla länder och oavsett laddstandard (CCS, CHAdeMO, etc.).M3170 skrev:mikebike skrev:Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.M3170 skrev:Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Du använder aldrig någon egen kabel vid DC-laddning av säkerhetsskäl (mellan 400-1000V likspänning). De med högre effekt har dessutom vattenkylning i kabeln.
Inga problem, du är varmt välkommen både som nybörjare och att ställa frågor!M3170 skrev:Tack för ett bra svar till en nybörjare som mig. Men då förstår jag att jag kan ladda ganska snabbt utan att behöva söka upp en tesla super charger i fall det skulle behövasmartinot skrev:Alla DC-laddare för alla elbilar har alltid en inbyggd fast laddkabel i alla länder och oavsett laddstandard (CCS, CHAdeMO, etc.).M3170 skrev:mikebike skrev:Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.M3170 skrev:Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Du använder aldrig någon egen kabel vid DC-laddning av säkerhetsskäl (mellan 400-1000V likspänning). De med högre effekt har dessutom vattenkylning i kabeln.

Jo, det går hur fint som helst att ladda på alla DC-laddare med CCS-kabel/handtag med en M3/MY, och med en CSS-uppgraderas MS/MX (alla nya som säljs är det).
CHAdeMO fungerar dock inte för M3/MY (den japanska standarden, som inte byggs något direkt nytt för i Europa). Finns CHAdeMO-adapter som tillbehör för MS/MX.

- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ladda ned appen ChargeFinder så kan du vilka laddplatser som finns i närheten.M3170 skrev:Tack för ett bra svar till en nybörjare som mig. Men då förstår jag att jag kan ladda ganska snabbt utan att behöva söka upp en tesla super charger i fall det skulle behövasmartinot skrev:Alla DC-laddare för alla elbilar har alltid en inbyggd fast laddkabel i alla länder och oavsett laddstandard (CCS, CHAdeMO, etc.).M3170 skrev:mikebike skrev:Det finns ju andra snabbladdare, 50 kW DC till exempel.M3170 skrev:Har inte så bra koll på laddning, men stämmer det att om man vill ladda mer än 11kw så måste man ladda på Tesla supercharger stationer?
Volvo PV 544 Special 1963