Sida 2 av 2

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 06 apr 2021 12:07
av Mastrovious
Tellus skrev:
Mastrovious skrev:
Min första Tesla, Model 3 LR. Kan inte jämföra med tidigare Teslor men jämfört med V90n i garaget och brorsans A6 laddhybrid så är ju inte låg ljudnivå det som lyser starkast på denna bil... Polestar 2an va ju inte tyst direkt heller enligt mitt tyckte.

Jag gav mig ändå på att köpa ett door seal kit med ganska låga förväntningar men det gjorde faktiskt skillnad! Högt pitchljud försvann men vägljudet hörs fortfarande lite onödigt mycket. Stör mig ändå inte då ljudanläggningen i den här bilen är löjligt bra och går på ganska bra volym när jag kör såklart.

Är väldigt nöjd med bilen även om den ska in på SC nu efter två veckor pga icke fungerande tuta och en baklucka som går upp 80% bara :)
Bakluckan är programmerbar, ifall ni ej visste. Men kanske inte det som felar?
Problem solved, hatten av för det tipset! 8-)

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 06 apr 2021 12:11
av ErikHallq
McFace skrev:
Niklas Z skrev:
McFace skrev:
4Head skrev:
Har gjorts tester på det där och det är minimal förbättring, knappt märkbart. De nya rutorna hjälper värmeisoleringen ganska ordentligt dock om jag minns rätt.

Förövrigt, hur är det med laddhastigheten och de nya batterierna? Är det fortfarande slött att ladda "2021" modellen i superchargers jämfört med 2019-2020?
Det jag tycker är lite märkligt med det resonemanget är att i princip allt ljud nu kommer bakifrån vilket borde innebära att rutorna fungerar utmärkt men borde även ha monterats på bakre dörrarna.
Förra veckan satt jag för första gången i baksätet på min M3LR-20, när min son körde. Det var påfallande hur mycket ljud som kom bakifrån, alltså från bagageutrymmet. Det skulle vara intressant att testa att fylla hela bagageutrymmet med mineralull, för att undersöka om det är den vägen buller kommer in i bilen.
Absolut. Det räcker långt att fälla ner sätena så märker man fort att de dämpar en hel del. Jag fick ner nivån från 70-72db till runt 66db genom att få min felaktigt monterade baklucka justerad.
Kunde du på något sätt se att luckan var felmonterad? Eller var det helt uppenbart att något var fel när du lyssnade? Tänker ifall vi är andra som har felet, men tror att ljudet är normalt

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 06 apr 2021 12:24
av McFace
ErikHallq skrev:
Kunde du på något sätt se att luckan var felmonterad? Eller var det helt uppenbart att något var fel när du lyssnade? Tänker ifall vi är andra som har felet, men tror att ljudet är normalt
Ja, den var helt sned. Märktes tydligast på glipan mellan glaset och luckan som var 2-3mm på ena sidan och nästan kant-i-kant på andra. I ärlighetens namn hade jag nog inte reagerat på det om inte PPF-montören uppmärksammat mig.

Jag hade inte räknat med att justeringen skulle göra något med ljudnivån utan det var uteslutande kosmetiska anledningar, så det var glad överraskning när jag körde från service center!

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 06 apr 2021 14:03
av M3apan
Elix747 skrev:
Niklas Z skrev:
McFace skrev:
4Head skrev:
Har gjorts tester på det där och det är minimal förbättring, knappt märkbart. De nya rutorna hjälper värmeisoleringen ganska ordentligt dock om jag minns rätt.

Förövrigt, hur är det med laddhastigheten och de nya batterierna? Är det fortfarande slött att ladda "2021" modellen i superchargers jämfört med 2019-2020?
Det jag tycker är lite märkligt med det resonemanget är att i princip allt ljud nu kommer bakifrån vilket borde innebära att rutorna fungerar utmärkt men borde även ha monterats på bakre dörrarna.
Förra veckan satt jag för första gången i baksätet på min M3LR-20, när min son körde. Det var påfallande hur mycket ljud som kom bakifrån, alltså från bagageutrymmet. Det skulle vara intressant att testa att fylla hela bagageutrymmet med mineralull, för att undersöka om det är den vägen buller kommer in i bilen.
Så är det. När jag fyller hela bagaget med semesterpackning så blir det en liten men ändå klart märkbar sänkning av ljudnivån. Min uppfattning är att man isolerar ljudet från hjulen bak och även att alla paneler i kontakt med bagaget dämpas och därmed minskas ljudet.
Kan såklart vara placebo, men jag tyckte att det blev bättre när jag la in en bagagematta av den här typen: https://www.amazon.se/topfit-plastmatto ... 0441&psc=1

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 06 apr 2021 14:09
av McFace
M3apan skrev:
Elix747 skrev:
Niklas Z skrev:
McFace skrev:
4Head skrev:
Har gjorts tester på det där och det är minimal förbättring, knappt märkbart. De nya rutorna hjälper värmeisoleringen ganska ordentligt dock om jag minns rätt.

Förövrigt, hur är det med laddhastigheten och de nya batterierna? Är det fortfarande slött att ladda "2021" modellen i superchargers jämfört med 2019-2020?
Det jag tycker är lite märkligt med det resonemanget är att i princip allt ljud nu kommer bakifrån vilket borde innebära att rutorna fungerar utmärkt men borde även ha monterats på bakre dörrarna.
Förra veckan satt jag för första gången i baksätet på min M3LR-20, när min son körde. Det var påfallande hur mycket ljud som kom bakifrån, alltså från bagageutrymmet. Det skulle vara intressant att testa att fylla hela bagageutrymmet med mineralull, för att undersöka om det är den vägen buller kommer in i bilen.
Så är det. När jag fyller hela bagaget med semesterpackning så blir det en liten men ändå klart märkbar sänkning av ljudnivån. Min uppfattning är att man isolerar ljudet från hjulen bak och även att alla paneler i kontakt med bagaget dämpas och därmed minskas ljudet.
Kan såklart vara placebo, men jag tyckte att det blev bättre när jag la in en bagagematta av den här typen: https://www.amazon.se/topfit-plastmatto ... 0441&psc=1
Bra pris också! Det slog mig precis att jag bytte från Teslas tygmattor till illa sittande gummimattor från någon kinahandlare och det är ju inte helt omöjligt att det förstört akustiken lite. Där är du tamejtusan inne på något. Väl värt ett test.

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 06 apr 2021 19:47
av Mastrovious
sjukt ändå att man behöver DIY:a isolering på en bil för närmare 700k :D

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 06 apr 2021 20:14
av Niklas Z
Mastrovious skrev:
sjukt ändå att man behöver DIY:a isolering på en bil för närmare 700k :D
Man måste inte. Man kan välja. När det gäller ljudnivå i motorvägsfart på bullrig svensk asfalt vet jag inte om jag skulle bli nöjd med någon bil hitom Rolls-Royce Phantom.

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 06 apr 2021 21:13
av ErikHallq
McFace skrev:
ErikHallq skrev:
Kunde du på något sätt se att luckan var felmonterad? Eller var det helt uppenbart att något var fel när du lyssnade? Tänker ifall vi är andra som har felet, men tror att ljudet är normalt
Ja, den var helt sned. Märktes tydligast på glipan mellan glaset och luckan som var 2-3mm på ena sidan och nästan kant-i-kant på andra. I ärlighetens namn hade jag nog inte reagerat på det om inte PPF-montören uppmärksammat mig.

Jag hade inte räknat med att justeringen skulle göra något med ljudnivån utan det var uteslutande kosmetiska anledningar, så det var glad överraskning när jag körde från service center!
Jag kollade på min, upptäckte att luckan satt lite snett. Det kanske är dubbla storleken på glipan på ena sidan jämfört med andra. Inte jättetydligt, och syns inte om man verkligen inte letar, vilket jag gjorde nu. I trosta så letade jag efter mer uppenbara fel, men hade också varken tid eller lust att åka hem utan bil på leveransdagen.

Här kan ni se skillnaden på min
Screenshot_20210406-211516_Photos.jpg
Screenshot_20210406-211500_Photos.jpg
Sen sitter förardörren lite ojämnt, så nu fick jag tummen ur och bokade en tid. Så onsdag nästa vecka ska jag in, hoppas det går snabbt att lösa, ska bli spännande och se ifall jag märker något på ljudet :-)

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 07 apr 2021 08:19
av McFace
ErikHallq skrev:
Sen sitter förardörren lite ojämnt, så nu fick jag tummen ur och bokade en tid. Så onsdag nästa vecka ska jag in, hoppas det går snabbt att lösa, ska bli spännande och se ifall jag märker något på ljudet :-)
Bra där. Ungefär så såg det ut på min också.

Jag har beställt den föreslagna bagagerumsmattan (med tillhörande golvmattor, såg rätt så fina ut och ska köra ett före/efter-test. Det blir intressant att se!

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 07 apr 2021 08:28
av Arn
Lite sammanfattningsvis när jag läser tråden så är det inga uppenbara förbättringar av bilarna 2021 utöver de kända hårdvaruförbättringarna med värmepump, strålkastare och elbaklucka

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 07 apr 2021 08:30
av mikebike
Arn skrev:
Lite sammanfattningsvis när jag läser tråden så är det inga uppenbara förbättringar av bilarna 2021 utöver de kända hårdvaruförbättringarna med värmepump, strålkastare och elbaklucka
Jag har gamla strålkastarna, men innebär verkligen de nya strålkastarna någon uppenbar förbättring?

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 07 apr 2021 11:47
av martinot
McFace skrev:
Jag har beställt den föreslagna bagagerumsmattan (med tillhörande golvmattor, såg rätt så fina ut och ska köra ett före/efter-test. Det blir intressant att se!
Spännande! :)

Återkom gärna när du fått och testat dessa!

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 07 apr 2021 12:07
av AAKEE
mikebike skrev:
Arn skrev:
Lite sammanfattningsvis när jag läser tråden så är det inga uppenbara förbättringar av bilarna 2021 utöver de kända hårdvaruförbättringarna med värmepump, strålkastare och elbaklucka
Jag har gamla strålkastarna, men innebär verkligen de nya strålkastarna någon uppenbar förbättring?
Kanske ett dåligt svar, eftersom jag inte har koll på de gamla strålkastarna, men jag tycker de nya är riktigt bra.

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 07 apr 2021 14:27
av Datzun
AAKEE skrev:
mikebike skrev:
Arn skrev:
Lite sammanfattningsvis när jag läser tråden så är det inga uppenbara förbättringar av bilarna 2021 utöver de kända hårdvaruförbättringarna med värmepump, strålkastare och elbaklucka
Jag har gamla strålkastarna, men innebär verkligen de nya strålkastarna någon uppenbar förbättring?
Kanske ett dåligt svar, eftersom jag inte har koll på de gamla strålkastarna, men jag tycker de nya är riktigt bra.
Är det på Long Range de nya strålkastarna sitter eller bara på Performance?

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 07 apr 2021 21:34
av Tellus
Datzun skrev:
AAKEE skrev:
mikebike skrev:
Arn skrev:
Lite sammanfattningsvis när jag läser tråden så är det inga uppenbara förbättringar av bilarna 2021 utöver de kända hårdvaruförbättringarna med värmepump, strålkastare och elbaklucka
Jag har gamla strålkastarna, men innebär verkligen de nya strålkastarna någon uppenbar förbättring?
Kanske ett dåligt svar, eftersom jag inte har koll på de gamla strålkastarna, men jag tycker de nya är riktigt bra.
Är det på Long Range de nya strålkastarna sitter eller bara på Performance?
Teslabjorn testar en ny sr+, den har både värmepump och nya strålkastarna

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 07 apr 2021 22:12
av Mastrovious
Niklas Z skrev:
Mastrovious skrev:
sjukt ändå att man behöver DIY:a isolering på en bil för närmare 700k :D
Man måste inte. Man kan välja. När det gäller ljudnivå i motorvägsfart på bullrig svensk asfalt vet jag inte om jag skulle bli nöjd med någon bil hitom Rolls-Royce Phantom.
Ah absolut ett eget val, har själv gjort det. Men du behöver inte överdriva, du kan sätta dig i en Audi A6, där hade du inte ens tänkt tanken på att isolera bilen.

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 07 apr 2021 22:25
av Niklas Z
Mastrovious skrev:
Niklas Z skrev:
Mastrovious skrev:
sjukt ändå att man behöver DIY:a isolering på en bil för närmare 700k :D
Man måste inte. Man kan välja. När det gäller ljudnivå i motorvägsfart på bullrig svensk asfalt vet jag inte om jag skulle bli nöjd med någon bil hitom Rolls-Royce Phantom.
Ah absolut ett eget val, har själv gjort det. Men du behöver inte överdriva, du kan sätta dig i en Audi A6, där hade du inte ens tänkt tanken på att isolera bilen.
Jodå, jag har provat A6. Skulle gärna sänka ljudnivån vid motorvägskörning på den också.

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 07 apr 2021 22:27
av Mastrovious
Niklas Z skrev:
Mastrovious skrev:
Niklas Z skrev:
Mastrovious skrev:
sjukt ändå att man behöver DIY:a isolering på en bil för närmare 700k :D
Man måste inte. Man kan välja. När det gäller ljudnivå i motorvägsfart på bullrig svensk asfalt vet jag inte om jag skulle bli nöjd med någon bil hitom Rolls-Royce Phantom.
Ah absolut ett eget val, har själv gjort det. Men du behöver inte överdriva, du kan sätta dig i en Audi A6, där hade du inte ens tänkt tanken på att isolera bilen.
Jodå, jag har provat A6. Skulle gärna sänka ljudnivån vid motorvägskörning på den också.
A då antar jag att du känner dig halvt döv i teslan i jämförelse :)

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 08 apr 2021 08:12
av Niklas Z
Mastrovious skrev:
Niklas Z skrev:
Mastrovious skrev:
Niklas Z skrev:
Mastrovious skrev:
sjukt ändå att man behöver DIY:a isolering på en bil för närmare 700k :D
Man måste inte. Man kan välja. När det gäller ljudnivå i motorvägsfart på bullrig svensk asfalt vet jag inte om jag skulle bli nöjd med någon bil hitom Rolls-Royce Phantom.
Ah absolut ett eget val, har själv gjort det. Men du behöver inte överdriva, du kan sätta dig i en Audi A6, där hade du inte ens tänkt tanken på att isolera bilen.
Jodå, jag har provat A6. Skulle gärna sänka ljudnivån vid motorvägskörning på den också.
A då antar jag att du känner dig halvt döv i teslan i jämförelse :)
Nej det gör jag inte. A6 har lägre ljudnivå, men skillnaden mellan A6 och M3LR är mycket mindre än mellan A6 och tystnad.

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 10 apr 2021 20:42
av McFace
martinot skrev:
McFace skrev:
Jag har beställt den föreslagna bagagerumsmattan (med tillhörande golvmattor, såg rätt så fina ut och ska köra ett före/efter-test. Det blir intressant att se!
Spännande! :)

Återkom gärna när du fått och testat dessa!
Definitivt nej på den bagagerumsmattan. Ingen skillnad i motorvägsfart. Fin matta dock, även om passformen var lite blaha. Får se när den satt sig.

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 11 apr 2021 13:49
av kenjon
Då skulle jag ha väntat med att beställa :-(

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 11 apr 2021 16:07
av Arn
Audi A6 erbjuder akustisk vindruta och laminerade sidorutor runt hela bilen.2018 kostade detta 13k tillsammans

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 11 apr 2021 17:21
av martinot
Bentley har grymt tysta kupéer. Något av ett föredöme i branschen.

Re: Tesla M3 2021 vs 2019-2020

Postat: 11 apr 2021 23:24
av Matthiaz
Upptäckte en minimal skillnad i 2021 bilen idag. Värmetrådarna i bakrutan är horisontella i hela bakrutan. På min 2019 bil var dom som ett uppochnedvänt U.
Sen tycker jag nästan alla dörr/bagage/frunk gummilister är annorlunda till det bättre.
Nya strålkastarna upplevs starkare men tycker dom är pixliga/randiga i ljusbilden, ser lite märkligt ut.
Känner även av en del små beteende förbättringar i autopilot. Men det är nog bara för gamla bilen hade 2.5 datorn och nya 3.0 antar jag den har.