Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.
Som en Tesla M3?
Eller mer som en BMW i3?
Totalt olika elbilar!
Elbilar är nästan lika olika som på ICE-sidan. Finns mängder av olika elbilar som skiljer sig enormt åt.
Som att säg att det spelar ingen roll vilken bil man köper, så länge som den tankar bensin.
Ja, det var ju i grunden en BMW i3. Jag har aldrig kört en sån utan då hade jag själv en Zoe och de var ju jämförbara, det lilla man fick köra.
Så man kan säga att din testkörning inte sa ett endaste jota om en eventuellt kommande Sonos, men att du iaf. nu fått testkört en BMW i3?
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 14 apr 2021 10:31
av Jerker
martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.
Som en Tesla M3?
Eller mer som en BMW i3?
Totalt olika elbilar!
Elbilar är nästan lika olika som på ICE-sidan. Finns mängder av olika elbilar som skiljer sig enormt åt.
Som att säg att det spelar ingen roll vilken bil man köper, så länge som den tankar bensin.
Ja, det var ju i grunden en BMW i3. Jag har aldrig kört en sån utan då hade jag själv en Zoe och de var ju jämförbara, det lilla man fick köra.
Så man kan säga att din testkörning inte sa ett endaste jota om en eventuellt kommande Sonos, men att du iaf. nu fått testkört en BMW i3?
Ja, det skulle man ju kunna säga. Och jag var väl inte så intresserad av själva körningen utan mer att få uppleva utrymmena och storleken etc. Den var mycket större än jag hade förväntat mig, t.ex.
Jag är ju egentligen inte särskilt intresserad av det mesta som en Tesla erbjuder, eftersom det mesta är en lyx som jag egentligen inte är beredd att betala för. Jag är mer intresserad av en billig och praktisk bil och det viktigaste är en dragkrok. Det var det som gjorde att jag ändå valde att lägga en löjligt stor andel av min lön på privatleasing av en Tesla 3 och jag hoppas kunna komma ifrån Teslaträsket så snart som möjligt och Sono Sion är en kandidat till en ersättare. Som den senaste tidsplanen ser ut så skulle den kunna komma till mig lagom till leasingen av Teslan tar slut.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 14 apr 2021 10:52
av martinot
Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.
Som en Tesla M3?
Eller mer som en BMW i3?
Totalt olika elbilar!
Elbilar är nästan lika olika som på ICE-sidan. Finns mängder av olika elbilar som skiljer sig enormt åt.
Som att säg att det spelar ingen roll vilken bil man köper, så länge som den tankar bensin.
Ja, det var ju i grunden en BMW i3. Jag har aldrig kört en sån utan då hade jag själv en Zoe och de var ju jämförbara, det lilla man fick köra.
Så man kan säga att din testkörning inte sa ett endaste jota om en eventuellt kommande Sonos, men att du iaf. nu fått testkört en BMW i3?
Ja, det skulle man ju kunna säga. Och jag var väl inte så intresserad av själva körningen utan mer att få uppleva utrymmena och storleken etc. Den var mycket större än jag hade förväntat mig, t.ex.
Jag är ju egentligen inte särskilt intresserad av det mesta som en Tesla erbjuder, eftersom det mesta är en lyx som jag egentligen inte är beredd att betala för. Jag är mer intresserad av en billig och praktisk bil och det viktigaste är en dragkrok. Det var det som gjorde att jag ändå valde att lägga en löjligt stor andel av min lön på privatleasing av en Tesla 3 och jag hoppas kunna komma ifrån Teslaträsket så snart som möjligt och Sono Sion är en kandidat till en ersättare. Som den senaste tidsplanen ser ut så skulle den kunna komma till mig lagom till leasingen av Teslan tar slut.
Finns ju bra leasing av både e-tron och PS2 som jag skulle kikat på om jag var du, och inte ville vara kvar i "Tesla-träsket" (förstår att alla inte gillar Tesla, och helt OK). Speciellt e-tron kan ju vara en potentiellt bra dragbil som det verkar.
Sorry att jag pikade dig, eller var egentligen enbart Sonos jag pikade, för "provkörningen". Men tyckte bara att det var så komiskt att de bjöd in kunder till att provköra en konkurrents elbil, och inte sin egna.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 14 apr 2021 11:53
av Fredrik j
PoloPrinsen skrev:
Förarplatsen: kan nämna att utrymmesmässigt så är Sion rejält tilltagen i höjdled så man får lätt rum även om är 2 meter lång. Även sätesskjutsmånen var tillräckligt väl tilltagen för stora/långa personer.
Baksätet: kunde ha varit placerat lite längre bak, men jag fick rum bakom min 175-177 cm långe kompis iaf utan att det kändes för pressat. Framförallt så kom även takhöjden här att hjälpa till en hel del för totala komfortupplevelsen.
Bagageutrymmet: klår många andra bilar, även stora sådana.
Mvh PP.
När det gäller utrymmen så påverkas det ju mycket av karossformen. En lådform är inte det optimala. Se hur alla Teslas bilar ser ut. Svepande taklinje.
När Sono också behöver möta förväntningar på effektivitet kommer man troligtvis få runda av lite. Sen är ju lådformen inte speciellt stabil. Som vi diskuterade förut så har man en stomme man monterar karossen på. Styvhet i den stommen är viktig.
Bilden du visade från presentationen visar en "bur med stolpar" vilket ju inte är optimalt. En sedankaross är enklast att få styv. Som en Model3 eller en Taycan/e-tron GT.
Ska man göra något annat och hålla vikten nere behöver man mer exotiska konstruktioner.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 14 apr 2021 12:03
av Jerker
martinot skrev:
Finns ju bra leasing av både e-tron och PS2 som jag skulle kikat på om jag var du, och inte ville vara kvar i "Tesla-träsket" (förstår att alla inte gillar Tesla, och helt OK). Speciellt e-tron kan ju vara en potentiellt bra dragbil som det verkar.
Sorry att jag pikade dig, eller var egentligen enbart Sonos jag pikade, för "provkörningen". Men tyckte bara att det var så komiskt att de bjöd in kunder till att provköra en konkurrents elbil, och inte sin egna.
Ingen fara! Med Teslaträsket menar jag att det är så dyrt, så e-tron eller PS2 är inget alternativ. Sono Sion ska ju kosta c:a 250000 före bonusar, så det är lite skillnad.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 14 apr 2021 17:13
av PoloPrinsen
Fredrik j skrev:
PoloPrinsen skrev:
Förarplatsen: kan nämna att utrymmesmässigt så är Sion rejält tilltagen i höjdled så man får lätt rum även om är 2 meter lång. Även sätesskjutsmånen var tillräckligt väl tilltagen för stora/långa personer.
Baksätet: kunde ha varit placerat lite längre bak, men jag fick rum bakom min 175-177 cm långe kompis iaf utan att det kändes för pressat. Framförallt så kom även takhöjden här att hjälpa till en hel del för totala komfortupplevelsen.
Bagageutrymmet: klår många andra bilar, även stora sådana.
Mvh PP.
När det gäller utrymmen så påverkas det ju mycket av karossformen. En lådform är inte det optimala. Se hur alla Teslas bilar ser ut. Svepande taklinje.
När Sono också behöver möta förväntningar på effektivitet kommer man troligtvis få runda av lite. Sen är ju lådformen inte speciellt stabil. Som vi diskuterade förut så har man en stomme man monterar karossen på. Styvhet i den stommen är viktig.
Bilden du visade från presentationen visar en "bur med stolpar" vilket ju inte är optimalt. En sedankaross är enklast att få styv. Som en Model3 eller en Taycan/e-tron GT.
Ska man göra något annat och hålla vikten nere behöver man mer exotiska konstruktioner.
Ja en lådform är ju tex inte helt optimal vad gäller luftmotstånd.
Själv så är det intressanta den praktiska delen för mig, när man som jag är med i 2 metersklubben så är det genast intressant OM man får rum i bilen överhuvudtaget eller inte. Ett problem jag önskar färre upplever framöver.
Anekdoter:
Min far ångrar ännu idag att han inte lät SAABåterförsäljaren ta bort underredet helt och svetsa fast stolen direkt på golvplåten i en ny Sonett som han annars inte fick rum i.
Att pyssla med sånt idag med alla dessa regler osv känns uteslutet för min del så jag hoppas alltid att designchefen inte är för kort i rocken på de i mitt tycke intressanta bilmodellerna som jag kan tänkas välja mellan inför ett köp.
Lamborghini Countach växte jag ifrån när jag fick köra moped. Enbart Porsche 911 har varit rymlig nog för mig att drömma om av de så kallade sport/supersportbilarna.
Så kan det vara!
Mvh PP.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 14 apr 2021 18:13
av Jerker
Fredrik j skrev:
När det gäller utrymmen så påverkas det ju mycket av karossformen. En lådform är inte det optimala. Se hur alla Teslas bilar ser ut. Svepande taklinje.
När Sono också behöver möta förväntningar på effektivitet kommer man troligtvis få runda av lite.
Nej, det kommer de inte att göra. Sion är inte en långfärdsbil för höga hastigheter utan en utpräglad stadsbil, precis som Zoe. Det är ju så att alla vill inte ha en bil med samma egenskaper som en Tesla 3 utan söker annat, t.ex. ett fyrkantigt lastutrymme. Då vet man att den drar mer vid höga hastigheter, inget konstigt med det. Det är på tiden att det kommer ett större utbud av elbilsmodeller. Hittills har det varit en hel del jakt på "Teslaegenskaper". Men det är bara en typ av bil. Det finns så många andra. Dessutom väntar många på billigare elbilar. Det är också tanken med Sion.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 15 apr 2021 07:07
av Svenssons
Sion konkurrerar väl mer med Zoe, i3, e-208, Honda E, Mini, e-Up, Corsa-e, Leaf/Ariya, MX-30 mfl snart kommande mindre elbilar.
Själv tror jag inte så mycket på Sion. Känns som ett begränsat projekt som inte har någon direkt säljande USP utan bara några gimmicks.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 15 apr 2021 08:21
av Jerker
Svenssons skrev:
Sion konkurrerar väl mer med Zoe, i3, e-208, Honda E, Mini, e-Up, Corsa-e, Leaf/Ariya, MX-30 mfl snart kommande mindre elbilar.
Själv tror jag inte så mycket på Sion. Känns som ett begränsat projekt som inte har någon direkt säljande USP utan bara några gimmicks.
Jag ser det tvärtom som att det verkligen är en säljande USP de har. De har samlat en rad olika egenskaper som få andra har i en billig bil. I Tyskland är intresset stort för den här bilen. Man får inte se det ur Teslaperspektivet. Som du själv skriver så ska den jämföras med småbilar. Om man t.ex. ser på Zoe med Teslaperspektivet så skulle den inte ha sålts i särskilt många exemplar, men den är ju en av Europas riktiga storsäljare.
Men hela projektet står fortfarande och väger och det är tveksamt om den kommer i produktion. Men jag sitter still i båten med min reservation.
Förutom Mini, Honda E, etc. så glöm inte heller bort Fiat 500 E. Finns enormt många bilar som konkurrerar just inom exakt denna sektorn.
Vassa konkurrenter till Tesla är det mycket värre med. Speciellt när man tar med laddnätfrågan. Det är en helt annan typ av bil än dessa små bilar endast för pendling till stan, jobb och matbutiken.
Här, där laddnät inte spelar någon roll (pendlar du korta sträckor så klarar du dig på att helt ladda hemma på natten), så ser jag för mig att både utbudet, konkurrensen och prispressen kommer bli enormt stor. Mycket större än inom andra segment.
För att tex. nämna Fiat 500 E igen; så blir det rätt tufft för ett litet uppstartsbolag, att konkurrera inom en från start enormt prispressad marknad och du skall slåss med denna typen av bilar som kan leasas för 1999.-/månaden:
Utrustning
15" fälgar
Lackerade sidospeglar
Elektronisk parkeringsbroms
EV/PHEV Laddkabel Fas 2
Keyless Go
LED Baklyktor
LED Varselljus
NÖDSITUATIONSUPPRINGNING
Smart Audio (cradle)
Sport Mode
läderklädd ratt
Trötthetsvarnare
USB-uttag
12V-uttag
AC
Keyless Nyckelfri Dörrar
Keyless Nyckelfri Start
Kylt handsfack
Detta är konkurrens som Sion kommer möte (och förmodligen ännu värre prispress längre fram)!
Önskar lycka till till Sion (mer konkurrens är alltid bättre för oss kunder), men ser för mig att det kommer ha sina utmaningar för ett nytt litet bolag att direkt gå in på den mest prispressade (och därmed tunna marginaler) marknaden.
Tesla, Rimac, Rivian och andra är ju smarta att starta i segmentet med premiumbilar; höga marginaler, lägre volymer, för att sedan gå in i allt lägre och mer prispressade segment.
Känner att Sion verkligen har gjort det finansiellt och marknadsmässigt extremt svårt för sig med denna märkliga affärsstrategin (är svårt nog som en nykomling i denna branschen). De har verkligen skapat sig en enorm uppförsbacke redan innan start.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 15 apr 2021 13:23
av Fredrik j
martinot skrev:
Tesla, Rimac, Rivian och andra är ju smarta att starta i segmentet med premiumbilar; höga marginaler, lägre volymer, för att sedan gå in i allt lägre och mer prispressade segment.
Känner att Sion verkligen har gjort det finansiellt och marknadsmässigt extremt svårt för sig med denna märkliga affärsstrategin (är svårt nog som en nykomling i denna branschen). De har verkligen skapat sig en enorm uppförsbacke redan innan start.
Ja, att Tesla lyckats får man nog tillskriva att man introducerade sig i det övre segmentet. Tesla är ju historiska genom att lyckats etablera ett bilföretag så snabbt.
Mycket tveksamt om det går att göra samma sak med en lågprisprodukt. En anledning är ju att man behöver ganska ordentliga volymer tidigt samt att man alltid kommer att ha begagnade, dyrare elbilar som sina främsta konkurrenter.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 15 apr 2021 13:38
av Jerker
Jag sällar mig till dem som anser att det är svårt för dem att komma till produktion. Men om de väl kommer dit så är jag däremot övertygad om att de har en egen nisch och kommer att sälja tillräckligt bra för att överleva.
En sak som är intressant är att de i senaste nyhetspresentationen berättade att deras solcellsteknologi har rönt intresse från andra aktörer. Man pratade om att täcka sidorna på lastbilssläp med solceller. Att man på detta vis skaffar sig sidoinkomster och bygger andra allianser är något som stabiliserar företaget och ger dem utökade möjligheter att växa.
Men jag är ingen fanatisk anhängare utan försöker se det realistiskt. Men jag är lite förvånad över att jag både här på forumet (kanske inte just nu i den här tråden) och på FB möter så många som är rätt aggressiva mot Sono Motors. Tycker inte att det finns nån anledning till att vara det. Det är väl bara roligt om fler elbilstillverkare lyckas!
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 15 apr 2021 13:45
av Jerker
Angående den här listan så kan jag se att vi alla har olika behov och prioriteringar. Mina kommentarer till den:
Utrustning
15" fälgar
Lackerade sidospeglar Ointressant
Elektronisk parkeringsbroms Ointressant
EV/PHEV Laddkabel Fas 2
Keyless Go Ointressant
LED Baklyktor
LED Varselljus
NÖDSITUATIONSUPPRINGNING Är väl snart obligatoriskt?
Smart Audio (cradle) Ointressant
Sport Mode Ointressant
läderklädd ratt Ointressant
Trötthetsvarnare
USB-uttag
12V-uttag
AC
Keyless Nyckelfri Dörrar Inte alls nödvändigt
Keyless Nyckelfri Start Inte alls nödvändigt
Kylt handsfack Inte alls nödvändigt
Däremot saknar jag sånt som Sion är tänkt att få:
Dragkrok
240V-uttag
Typ-uttag
V2G
Stort och praktiskt bagageutrymme
Gratis reparationsmanualer på nätet för hemmafixare
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 15 apr 2021 13:58
av martinot
Jerker skrev:
Jag sällar mig till dem som anser att det är svårt för dem att komma till produktion. Men om de väl kommer dit så är jag däremot övertygad om att de har en egen nisch och kommer att sälja tillräckligt bra för att överleva.
En sak som är intressant är att de i senaste nyhetspresentationen berättade att deras solcellsteknologi har rönt intresse från andra aktörer. Man pratade om att täcka sidorna på lastbilssläp med solceller. Att man på detta vis skaffar sig sidoinkomster och bygger andra allianser är något som stabiliserar företaget och ger dem utökade möjligheter att växa.
Men jag är ingen fanatisk anhängare utan försöker se det realistiskt. Men jag är lite förvånad över att jag både här på forumet (kanske inte just nu i den här tråden) och på FB möter så många som är rätt aggressiva mot Sono Motors. Tycker inte att det finns nån anledning till att vara det. Det är väl bara roligt om fler elbilstillverkare lyckas!
Är inte det minsta agressiv mot nya biltillverkare. Ju större urval, och ju tuffare konkurrens, ju bättre för oss kunder. Så ser inget negativt för oss kunder. Bara positivt.
Men detta sagt så har jag två stora saker som jag tycker är märkliga gällande Sonos:
1. Jag har själv jobbat på "andra sidan" i en del år, och vet hur tufft det kan vara även för etablerade och välfinansierade tillverkare, att introducera helt ny teknik och nya bilserier/plattformar. Att du direkt som ny aktör försöka direkt gå i det det mest prispressade segmentet är (som jag ser det) ett märkligt beslut som gör det onödigt svårt för de.
2. Finner en viss komik (och det sticker jag inte under stol med!) att de lanserade ett par prototyper för testkörning, som visade sig vara ombyggda BMW i3.
Nr 1. ser (jag) som fel affärsstrategi, men som främst kommer drabba ägarna/företaget. Nr 2. finner jag både lite festligt, och lite lätt anmärkningsvärt (och även viss humor, vilken jag ber om ursäkt för om det förolämpar någon).
I övrigt önskar jag de lycka till, och hoppas att all tid och alla de pengar de investerar inte kommer att vara förgäves.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 15 apr 2021 14:36
av Fredrik j
Jag tycker även det är lite suspekt att man lierar sig med NEVS som är ett företag som är svårt att förstå sig på. Det är nu flera år sedan man köpte Saabs konkursbo och sen dess har många projekt/idéer passerat revy. Den ena märkligare än den andra. Fabriken i Trollhättan står där utan betydande verksamhet och trots att man inte har någon produkt har man fokuserat på att bygga ännu fler fabriker i kina.
Nu vill man alltså tillverka Sono.
Varför jag undrar vad karossen är uppbyggd är för att Sono tidigare hävdat att man inte behöver vare sig karossverkstad, dyra pressverktyg eller måleri.
Man kan då undra om NEVS anläggning verkligen är den bästa då man ju har både karossverkstad och måleri.
Men framtiden får väl utvisa om det någonsin kommer tillverkas något i den där gamla fabriken igen.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Postat: 20 nov 2021 15:28
av Dexter
Nya Vinfast VF e35 från Vietnam.
Den nya "Voltswagen dödaren"?
Faraday Future lever dock fortfarande mot alla odds.
Finns det någon kinesiskägd biltillverkare som gått i konkurs? Den enda jag känner till som fått kasta in handduken är Nevs…
Men erkänner att jag inte har någon vidare koll. Det finns säkert fler.
Faraday Future Inc. […] began producing vehicles in 2023 and markets them in the United States and China. The company delivered a total of 16 vehicles by January 2025. After two funding rounds in late 2024 totaling $60 million, the company announced it will pivot to selling rebadged Chinese vans. […
Faraday Future lever dock fortfarande mot alla odds.
Finns det någon kinesiskägd biltillverkare som gått i konkurs? Den enda jag känner till som fått kasta in handduken är Nevs…
Men erkänner att jag inte har någon vidare koll. Det finns säkert fler.
Faraday Future Inc. […] began producing vehicles in 2023 and markets them in the United States and China. The company delivered a total of 16 vehicles by January 2025. After two funding rounds in late 2024 totaling $60 million, the company announced it will pivot to selling rebadged Chinese vans. […