Hur har han sorterat listan egentligen, varken i bokstavsordning eller i antalet banankartonger? och varför har han inte med Model 3, han har väl till och med en sådan själv, borde väl vara enklast att testa?
Resultatet är väl sorterat efter hur många boxar som går in med baksätet fällt?
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 09 maj 2021 20:02
av Chrispy
Skoda Enyaq IV 50 går att köpa för 24800 euro i Tyskland vilket är sjukt billigt. Priset är 33800 på Skodas tyska hemsida och sedan ger tyska staten 9000 euro i subventioner för elbilar under 40000 euro.
Är det någon som vet när detta bidrag betalas ut? Är det som i Sverige efter 6 månader?
Sugen på att försöka privatimportera en Enyaq iV 50 från Tyskland.
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 09 maj 2021 20:05
av taliz
Chrispy skrev:
Skoda Enyaq IV 50 går att köpa för 24800 euro i Tyskland vilket är sjukt billigt. Priset är 33800 på Skodas tyska hemsida och sedan ger tyska staten 9000 euro i subventioner för elbilar under 40000 euro.
Är det någon som vet när detta bidrag betalas ut? Är det som i Sverige efter 6 månader?
Sugen på att försöka privatimportera en Enyaq iV 50 från Tyskland.
Man måste äga den 6 mån i Tyskland.
Importerar du en ny bil måste du dessutom betala svensk moms på den.
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 09 maj 2021 23:00
av Zalman3
Chrispy skrev:
Skoda Enyaq IV 50 går att köpa för 24800 euro i Tyskland vilket är sjukt billigt. Priset är 33800 på Skodas tyska hemsida och sedan ger tyska staten 9000 euro i subventioner för elbilar under 40000 euro.
Är det någon som vet när detta bidrag betalas ut? Är det som i Sverige efter 6 månader?
Sugen på att försöka privatimportera en Enyaq iV 50 från Tyskland.
Du kan köpa en Enyaq under 23.000 euro i Tyskland.
Škoda ENYAQ iV inkl. Bafa, Lieferung und Zulassung. Ab 22.999€
Hur har han sorterat listan egentligen, varken i bokstavsordning eller i antalet banankartonger? och varför har han inte med Model 3, han har väl till och med en sådan själv, borde väl vara enklast att testa?
Resultatet är väl sorterat efter hur många boxar som går in med baksätet fällt?
Ja, hela bilden dök inte upp i mobilen.
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 08:21
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Chrispy skrev:
Skoda Enyaq IV 50 går att köpa för 24800 euro i Tyskland vilket är sjukt billigt. Priset är 33800 på Skodas tyska hemsida och sedan ger tyska staten 9000 euro i subventioner för elbilar under 40000 euro.
Är det någon som vet när detta bidrag betalas ut? Är det som i Sverige efter 6 månader?
Sugen på att försöka privatimportera en Enyaq iV 50 från Tyskland.
Du kan köpa en Enyaq under 23.000 euro i Tyskland.
Škoda ENYAQ iV inkl. Bafa, Lieferung und Zulassung. Ab 22.999€
Det säljs väl några miljoner fossila bilar per år fortfarande så... vill du ha en lista?
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 08:33
av MWall
Zalman3 skrev:
Vem köper en fossilbil idag?
Alldeles för många. I Sverige har vi kommit "långt" med elbilar men ändå är det väl minst 10 ggr fler som köper bil med förbrännningsmotor?
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 09:01
av Nect
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Vem köper en fossilbil idag?
Alldeles för många. I Sverige har vi kommit "långt" med elbilar men ändå är det väl minst 10 ggr fler som köper bil med förbrännningsmotor?
Tror tyvärr många fortfarande anser att elbilar är omständigt och att batterierna måste bytas ut.
Och att det är kö på varje laddare...
Typ samma argument som förs fram så fort man nämner elbil... och att det går minsann köra på HVO diesel...
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 11:26
av Bruno
Zalman3 skrev:
Vem köper en fossilbil idag?
90% av nybilsförsäljningen i Kalifornien är fossildrivna bilar. Och här ingår inte plug-in-hybrider...
Och då står Kalifornien för 45% av alla plug-in-bilar i hela USA... (Q1 2021)
Endast 5,4% av nybilsförsäljning Sverige Q1 är rena elbilar (EV), så visst köper människor fossilbilar...
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 11:29
av Bruno
Köpt test av TT i NT:
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 11:54
av Mickep
Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 12:27
av Raptor
Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 12:34
av Zalman3
Raptor skrev:
Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Att Enyaq kostar från 23.000 euro i Tyskland efter rabatt och stöd, utgår jag ifrån att det beror på att MG 5 kombi kommer vara ännu billigare.
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 12:52
av MWall
Raptor skrev:
Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Det ingår väl mycket mer utrustning som standard i Sverige?
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 12:53
av MWall
Mickep skrev:
Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
Ja, den verkar vara bättre. Lite större, finare interiör osv.
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 12:56
av Raptor
MWall skrev:
Raptor skrev:
Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Det ingår väl mycket mer utrustning som standard i Sverige?
Kan vara så. Kollade inte noggrant.
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 13:17
av Chrispy
Mickep skrev:
Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
De bygger på samma plattform och den problemfyllda programvaran är också densamma. I Sverige är priset också väldigt likt så det handlar mest om vilket stil man föredrar.
Tycker inte att varken id4 eller Enyaq är speciellt prisvärda i Sverige, i Tyskland är det en annan sak
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 13:26
av Maw
Chrispy skrev:
Mickep skrev:
Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
De bygger på samma plattform och den problemfyllda programvaran är också densamma. I Sverige är priset också väldigt likt så det handlar mest om vilket stil man föredrar.
Tycker inte att varken id4 eller Enyaq är speciellt prisvärda i Sverige, i Tyskland är det en annan sak
Åtminstone på ID4 skiljde det väldigt lite mellan Tyskland och Sverige nör jag kollade om man tar hänsyn till skillnader i moms och subventioner. Jag tycker nog att VAG har varit schyssta i prissättningen mellan Sverige och Tyskland.
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 13:44
av Chrispy
MWall skrev:
Raptor skrev:
Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Det ingår väl mycket mer utrustning som standard i Sverige?
Det officiella priset på den billigaste modellen av Skoda Enyaq iV i Sverige är 383 900 kr efter statlig rabatt.
Det officiella priset på den billigaste modellen av Skoda Enyaq iV i Tyskland är 24800 euro efter statlig rabatt och
Zalman3 hittade den för ännu mindre. I SEK blir det 250000 kr
Alltså är den billigaste modellen i Tyskland mer än 130000 kr billigare än den billigaste modellen i Sverige. Dessa modeller går dock inte att jämföra rakt av då batteriet i den tyska iV50 är på 55.0 kWh jämfört med iV60 som finns både i Tyskland och i Sverige med batteri på 62 kWh. De har också strypt motoreffekten på iV50 och kanske värst av allt har tagit bort möjligheten att lägga till backkamera i beställning. Detta tror jag de gjort enbart för att folk ska välja en dyrare modell.
Re: Skoda Enyaq iV
Postat: 10 maj 2021 13:55
av Zalman3
Škoda ENYAQ iV 60: 132 kW (180 hk) inklusive Bafa, leverans och godkännande
27.999 €
390km WLTP
62kWh batteri
Tillägg:
100kW laddning, 500 euro
värmepump, 1150 euro
Provkörde en massa elbilar i helgen.
Bäst var Skoda Enyaq. Satan vad bra den var.
Inredningen är mer premium än VW ID3 och ID4. Förstår inte VAGgruppens nya strategi.